Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 152
Offentligt
973883_0001.png
973883_0002.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
23. marts 2011
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 8. marts 2011 stillet mig følgende spørgsmål 3 (L152), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra VibekeGrave (S).

Spørgsmål nr. 3:

"Idet en del af høringssvarende giver udtryk for, at der i dag ikke er en fair oglige konkurrence imellem de forskellige provinslufthavne, bedes ministerenoplyse, hvordan han vil sikre en fair og lige konkurrence mellemprovinslufthavnene med dette lovforslag."

Svar:

Den del af forslaget, der omhandler kommunal drift og ejerskab af lufthavne,udspringer af en rapport fra en tværministeriel arbejdsgruppe, blandt andetmed deltagelse af Konkurrencestyrelsen. Der var enighed i arbejdsgruppen om,at de eksisterende regler allerede sikrer overholdelse af konkurrence- ogstatsstøttereglerne mm. Arbejdsgruppens rapport har været sendt i eksternhøring, og der har været bred opbakning til forslaget både blandt kommuner,lufthavne, luftfartsselskaber og brancheorganisationerne.Dog blev der også i forbindelse med høringen over rapporten samt over det nufremsatte lovforslag rejst nogle problemstillinger, som ligger uden forlovforslaget og i vidt omfang uden for luftfartslovens område. Det er blandtandet spørgsmålet om lufthavnenes overholdelse af konkurrencelovgivningengenerelt.På baggrund af anbefalingerne i rapporten indføres med det fremsattelovforslag en generel hjemmel til, at kommuner og kommunale fællesskaberdirekte eller i selskabsform kan eje og drive flyvepladser med tilknyttetvirksomhed på forretningsmæssigt grundlag. Indførelsen af en klar hjemmeltilgodeser en stor kommunal interesse i at drive og udvikle provinslufthavne,som har en stor betydning for erhvervslivet, turismen mv.Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagetendvidere, at kommuner ogkommunale fællesskabers ejerskab og drift skal ske i overensstemmelse medEU-retlige statsstøtteregler, hvilket indebærer, at lufthavnenestakstfastsættelse kan ske frit, men under overholdelse af konkurrence- og
statsstøttereglerne samt de sektorspecifikke regler for fastsættelse af takster ilufthavne.
Side 2/2
Med venlig hilsenHans Chr. Schmidt