Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 139
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
21. marts 2011
Besvarelse af spørgsmål 1 ad L 139 stillet af Erhvervsudvalget den
25. februar 2011 efter ønske fra Colette Brix (DF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes give et skøn over virksomhedernes øgede omkostningertil it-udstyr, nyt software og økonomisystemer jf. lovforslagets bemærk-ninger side 13, 2. spalte, 5. afsnit.Svar:
Obligatorisk digitalisering efter forslagets §§ 2-16 forudsætter, at denenkelte berørte virksomhed har rådighed over en computer med internet-forbindelse. I enkelte tilfælde forudsættes det desuden, at virksomhedenhar rådighed over en e-mailadresse og kan modtage og håndtere pdf-filer.For disse ordninger kræves der dermed ikke nyanskaffelser andet end tilhelt basal it-udstyr og software, som langt den overvejende del af virk-somhederne har i dag.Efter forslagets § 1 vil der blive stillet krav om, at virksomheder, som harpligt til at indsende årsrapport til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen efterårsregnskabsloven, skal indberette deres årsrapport digitalt.Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har udviklet to forskellige løsninger til atindberette årsrapporten digitalt – REGNSKAB BASIS og REGNSKABSPECIAL.REGNSKAB BASIS er et let tilgængeligt værktøj, der både kan danne ogindberette årsrapporter ved hjælp af det digitale format XBRL. Løsningener særligt tilpasset de små virksomheder i regnskabsklasse B. Disse udgørca. 94 % af alle virksomheder, som har pligt til at aflægge og indsendeårsrapport efter årsregnskabsloven.Virksomheder, der bruger REGNSKAB BASIS, og som har adgang tilinternettet, har ikke behov for at investere i nyt it-udstyr, software ogøkonomisystemer.De resterende virksomheder, som typisk er større virksomheder med me-re komplicerede årsrapporter, skal anvende REGNSKAB SPECIAL tilindberetning af den digitale årsrapport.Inden den digitale årsrapport kan indberettes i REGNSKAB SPECIAL,skal den konverteres til det digitale format XBRL. Omkostningerne hertilvarierer væsentligt fra virksomhed til virksomhed bl.a. afhængig af års-
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/2
rapportens kompleksitet, og det er dermed vanskeligt at estimere omkost-ningerne.Også andre forhold influerer på omkostningsniveauet; f.eks. antal bruge-re, om virksomheden allerede har et eksisterende system, licensordningerog vedligeholdelsesaftaler etc.Herudover spiller det ind, om det reelt bliver virksomhedens revisor, somkommer til at foretage den digitale indberetning af årsrapporten for man-ge virksomheder. Det er allerede i dag udbredt, at virksomheder anmoderrevisor om at indberette årsrapporten på virksomhedens vegne, og detteforventes også at ske fremover.For de relativt få større virksomheder, som selv kommer til at anvendeREGNSKAB SPECIAL, vil overgangen til obligatorisk digital indberet-ning indebære en omstillingsbyrde af en vis størrelse, men af de grunde,som er nævnt ovenfor, er det ikke muligt at foretage et nærmere skønover størrelsen.Det er dog vurderingen, at øget digitalisering og hermed mulighed fordatagenbrug på sigt reducerer såvel virksomhedernes som det offentligesadministrative byrder i både tid og penge. Dette er en af de centrale grun-de til, at revisorforeningerne er positive overfor digital regnskabsindbe-retning på trods af omstillingsbyrderne for de større virksomheder, derskal anvende REGNSKAB SPECIAL.