Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 137
Offentligt
991166_0001.png
991166_0002.png
991166_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
4. maj 2011Færdsels- og våben-kontoret2011-156-0354MDT40974
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven og lov om ungdomsskoler (Knallertkøre-kort og sanktioner ved ulovlig kørsel på knallert m.v.) (L 137), som Fol-ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. april 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 8 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af færdselsloven og lov om ungdomsskoler (Knal-

lertkørekort og sanktioner ved ulovlig kørsel på knallert m.v.) (L

137):

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. april2011 fra Dansk Knallert Union, herunder en kommenteringaf de enkelte forslag i henvendelsen, jf. L 137 - bilag 10.”

Svar:

I henvendelsen af 26. april 2011 har Dansk Knallert Union og Motorcy-kel Importør Foreningen anført, at branchen ikke ser nogen problemer i,at de foreslåede regler for knallerter i L 137 træder i kraft allerede pr. 1.januar 2012, og at branchen ønsker en hurtig implementering af de nyeregler.I den forbindelse anfører branchen, at branchen finder en frist på ottemåneder passende i forholdt til at få tilpasset politiets it-systemer, og atikrafttrædelsen eventuelt kan udsættes til 1. april 2012, hvis dette visersig nødvendigt.Endvidere anfører branchen, at der efter branchens opfattelse ikke er be-hov for at udarbejde helt nyt undervisningsmateriale, men at der sandsyn-ligvis alene er behov for nogle justeringer og opdateringer, idet der ope-reres med det samme timetal. Branchen bidrager gerne til materialet.Branchen anerkender dog, at den praktiske køreprøve skal arrangeres.Endelig anfører branchen, at der ikke er noget til hinder for, at Danmarkimplementerer tredje kørekortdirektiv før den 19. januar 2013, som detifølge branchen er sket i flere andre lande.Justitsministeriet skal hertil bemærke, at lovforslaget lægger op til, at lo-ven – med undtagelse af § 1, nr. 9, som vedrører administrationen af reg-lerne om parkeringsskiver – træder i kraft den 19. januar 2013.Ved fastsættelse af ikrafttrædelsestidspunktet er der særligt lagt vægt på,dels at der skal være den fornødne tid til at tilrettelægge de nødvendigeændringer af undervisningen mv. i relation til erhvervelse af kørekort tilhenholdsvis lille og stor knallert, og dels at administration af de foreslåe-2
de regler forudsætter en række ændringer af politiets it-systemer, jf. be-mærkningerne til lovforslagets § 4.Regeringen kan derfor ikke støtte Dansk Knallert Union og MotorcykelImportør Foreningens forslag om at fremrykke ikrafttrædelsestidspunk-tet.Som anført i besvarelsen af 23. marts 2011 af spørgsmål nr. 2 til lovfors-laget har Justitsministeriet i forbindelse med udarbejdelsen af lovforsla-get overvejet, om reglerne for knallerter ville kunne sættes i kraft på ettidligere tidspunkt end den 19. januar 2013. Rigspolitiet har i den forbin-delse oplyst, at de tilpasninger af politiets it-systemer, som er nødvendigefor at kunne administrere de nye regler, har vist sig at være af en så om-fattende karakter, at Rigspolitiet ikke finder, at et tidligere ikrafttrædel-sestidspunkt vil være realistisk. Endvidere har Rådet for Sikker Trafik,som skal stå for udarbejdelsen af undervisningsmateriale mv. til den nyeknallertuddannelse i ungdomsskolerne, peget på, at Rådet vil kunne havevanskeligt ved at have undervisningsmaterialet klar til kommunerne, hvisikrafttrædelsestidspunktet fremrykkes.Det bemærkes i den forbindelse, at hovedformålet med lovforslaget er atforbedre færdselssikkerheden bl.a. ved at højne kvaliteten af den køreun-dervisning, som unge knallertførere skal gennemgå. Lovforslaget læggerderfor op til, at knallertuddannelsen i ungdomsskolerne revideres somforeslået i Rigspolitiets arbejdsgruppes anbefalinger, jf. bilag 2 til lov-forslaget. Lovforslaget lægger samtidig op til at følge arbejdsgruppensanbefaling om, at underviserne i ungdomsskolerne fremover som et obli-gatorisk krav skal have gennemført et grundkursus for lærere i obligato-risk knallertundervisning. Endvidere lægger lovforslaget op til at følgearbejdsgruppens anbefaling om, at uddannelsen skal suppleres med yder-ligere 6 lektioner, som skal anvendes til undervisning i risikoforståelse.Det er således ikke korrekt, at der opereres med det samme timetal.Justitsministeriet er derimod enig i, at tredje kørekortdirektiv i sig selvikke er til hinder for, at de foreslåede regler for lille og stor knallert sæt-tes i kraft inden den 19. januar 2013. Som det fremgår af ministeriets tid-ligere besvarelse af spørgsmål nr. 2 til lovforslaget, vil en fremrykkelseaf ikrafttrædelsestidspunktet imidlertid kræve, at der indføres en rækkeovergangsregler for kørekort til lille eller stor knallert udstedt i den mel-lemliggende periode fra lovens ikrafttrædelse til den 19. januar 2013. Derhenvises til det anførte herom i besvarelsen af spørgsmål nr. 2.3