Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 137
Offentligt
973659_0001.png
973659_0002.png
973659_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
23. marts 2011Færdsels- og våben-kontoret2011-156-0330MDT40940
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven og lov om ungdomsskoler (Knallertkøre-kort og sanktioner ved ulovlig kørsel på knallert m.v.) (L 137), som Fol-ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. marts 2011.
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af færdselsloven og lov om ungdomsskoler (Knal-

lertkørekort og sanktioner ved ulovlig kørsel på knallert m.v.) (L

137):

”Ministeren bedes yde teknisk bistand til et ændringsforslagmed bemærkninger, der indebærer, at alderen for at køreknallert 45 nedsættes til 16 år.”

Svar:

Udformningen af et ændringsforslag om nedsættelse af aldersgrænsen forførere af stor knallert rejser en række spørgsmål i forhold til, hvordan ensådan ordning nærmere ønskes gennemført, herunder med hensyn til ud-dannelse, sanktioner og forholdet til færdselslovens øvrige bestemmelserom førerret.I dag kræves der førerret til enten bil eller motorcykel for at kunne førestor knallert, jf. færdselslovens § 63 a, stk. 1, og der eksisterer derfor ikkenogen særskilt køreuddannelse eller køreprøve for stor knallert. Tredjekørekortdirektiv kræver imidlertid, at EU-medlemsstaterne med virkningfra den 19. januar 2013 indfører et særskilt kørekort til bl.a. stor knallert.Lovforslaget lægger derfor op til, at der pr. 19. januar 2013 indføres enny kørekortkategori (kategori AM) til stor knallert. Personer, der ønskerat erhverve et sådant kørekort, vil skulle gennemføre køreundervisning,der i høj grad vil svare til køreundervisningen til den eksisterende kate-gori A (motorcykel).Såfremt 16-17-årige unge skal kunne erhverve ret til at føre stor knallert,vil dette imidlertid kræve, at der for disse unge under 18 år særskilt tagesstilling til, i hvilket regi køreuddannelsen vil skulle foregå (hos privatekøreskoler eller f.eks. i ungdomsskolerne).Alt efter hvor de unge under 18 år vil skulle gennemføre køreuddannel-sen, og hvilke krav der vil skulle stilles til en køreprøve, vil der samtidigkunne være behov for at indføre nye omkostningsbestemte gebyrbe-stemmelser i færdselsloven.I dag gælder færdselslovens regler om førerretsfrakendelse og kørsels-forbud tillige for forseelser begået med stor knallert. Lovforslaget læggerikke op til ændringer af dette som følge af, at der indføres et særskilt kø-rekort (kategori AM) til stor knallert. Såfremt aldersgrænsen for førere af2
stor knallert nedsættes fra 18 til 16 år, vil der imidlertid skulle tages stil-ling til, om der er behov for en tilpasning af reglerne om frakendelse ogkørselsforbud i lyset af, at føreren vil kunne være helt ned til 16 år. Til-svarende vil der skulle tages nærmere stilling til sanktionerne for forseel-ser begået med stor knallert, hvis føreren er under 18 år.På baggrund af det ovenfor anførte finder jeg ikke, at det er muligt at ydelovteknisk bistand til et ændringsforslag som ønsket af Retsudvalget.Jeg kan i øvrigt oplyse, at det i forbindelse med udarbejdelsen af lovfor-slaget har været overvejet, om der – ud over den foreslåede nedsættelseaf aldersgrænsen for førere af lille knallert – tillige er grundlag for atnedsætte aldersgrænsen for førere af stor knallert.Når lovforslaget imidlertid ikke indeholder et sådant forslag, skyldes det,at en nedsættelse af aldersgrænsen for førere af stor knallert af fleregrunde findes at være betænkelig ud fra hensynet til de unges færdsels-sikkerhed.For det første er den tilladte hastighed for stor knallert (45 km i timen)væsentlig højere end den tilladte hastighed for lille knallert (30 km i ti-men). I tilfælde af uheld må risikoen for, at føreren pådrager sig selv ellerandre alvorlig personskade, alt andet lige anses for større ved kørsel påstor knallert end på lille knallert. For det andet skal stor knallert føres påvejbanen blandt den hurtigere og tungere trafik, i modsætning til lilleknallert der som udgangspunkt skal føres på cykelstien.Hertil kommer, at der ikke ses at være noget særligt behov for en nedsæt-telse af aldersgrænsen af hensyn til de unges mobilitet, idet 16-17-årigeunge allerede i dag har mulighed for at erhverve ret til at føre lille knal-lert.Af de nævnte grunde kan regeringen ikke støtte et forslag om at nedsættealdersgrænsen for førere af stor knallert fra 18 til 16 år.
3