Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 136
Offentligt
997349_0001.png
997349_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
16. maj 2011Formueretskontoret2010-702-0142RKK40535
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 49 til forslag til lov om æn-dring af lov om erstatningsansvar og lov om arbejdsskadesikring (Tids-punktet for ophør af krav på erstatning for tabt arbejdsfortjeneste m.v.)(L 136), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den11. maj 2011.
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 49 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om

erstatningsansvar og lov om arbejdsskadesikring (Tidspunktet for

ophør af krav på erstatning for tabt arbejdsfortjeneste m.v.) (L 136)

fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. maj 2011fra Forsikring & Pension, jf. L 136 - bilag 28.”

Svar:

Forsikring & Pension har ved henvendelse af 10. maj 2011 til Folketin-gets Retsudvalg gentaget en række synspunkter anført i Forsikring &Pensions henvendelse af 15. april 2011 til Retsudvalget. Der henvises iden forbindelse til Justitsministeriets samtidige besvarelse af spørgsmålnr. 39 vedrørende lovforslaget.Med hensyn til betydningen af den foreslåede ændring af erstatningsan-svarslovens § 10, stk. 1, henvises til ministeriets samtidige besvarelse afspørgsmål nr. 46 vedrørende lovforslaget.Justitsministeriet er ikke enig i, at den foreslåede ændrede formulering aferstatningsansvarslovens § 2, stk. 1, 2. pkt., er egnet til at skabe usikker-hed om bestemmelsens rækkevidde. Der henvises i den forbindelse tilbemærkningerne til ændringsforslaget af 27. april 2011 og til pkt. 3 i Ju-stitsministeriets besvarelse af 7. april 2011 af spørgsmål nr. 2 vedrørendelovforslaget. Som det bl.a. fremgår heraf, vil det – på samme måde somefter gældende ret – ikke være tilstrækkeligt for at bringe forpligtelsen tilat betale erstatning for tabt arbejdsfortjeneste til ophør, at skadevoldereller dennes forsikringsselskab finder forsvarligt grundlag for at fastslå,at skadelidtes erhvervsevnetabi hvert faldbliver på 15 pct. og herefterudbetaler erstatning i forhold til et erhvervsevnetab på 15 pct. Der skalderimod foreligge et forsvarligt grundlag for midlertidigt eller endeligt atfastslå den faktiske størrelse af skadelidtes fremtidige erhvervsevne, ogder skal udbetales erstatning i forhold hertil.I forhold til spørgsmålet om lovforslagets økonomiske konsekvenser forstat og kommune henvises til afsnit 4 i lovforslagets almindelige be-mærkninger. Endvidere henvises til Justitsministeriets besvarelser af 20.april 2011 af spørgsmål nr. 17 og 18 vedrørende lovforslaget samt mini-steriets samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 35 vedrørende lovforslaget.
2