Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 135
Offentligt
972529_0001.png
972529_0002.png
972529_0003.png
972529_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
21. marts 2011Færdsels- og våben-kontoret2011-156-0294OSS40454
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lovom ændring af våbenloven og lov om krigsmateriel m.v. (Forenkling affremgangsmåden ved meddelelse af udførselstilladelse m.v.) (L 135),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. marts2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt(SF).
Lars Barfoed/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):”Idet lovforslaget medfører administrative lettelser bedes mi-nisteren redegøre for, om der sker lempelser i kontrollen, sik-kerheden eller det, der kan handles.”Svar:1.Justitsministeriet kan oplyse, at eftervåbenlovens § 6, stk. 1, er det for-budt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndigerdertil, at udføre våben m.v. Bestemmelsen omfatter 9 kategorier af våben,ammunition og forsvarsmateriel.Våbenlovens § 6, stk. 1, kræver som udgangspunkt tilladelse i hvert enkelttilfælde, idet bestemmelsen dog fortolkes og administreres sådan, at der ikkekræves særskilt tilladelse til hver enkelt udførsel, men snarere således at en-hver udførsel skal være dækket af en tilladelse, som afhængigt af de nærme-re omstændigheder kan være mere eller mindre omfattende.Lovforslaget ændrer ikke på, hvilke genstande der er omfattet af våbenlo-vens § 6, og enhver genstand omfattet af våbenlovens § 6 vil fortsat kræveen tilladelse.2.Efter forsvarsdirektivet skal medlemsstaterne indføre en ordning, hvoref-ter udførsel til EU medlemsstater af forsvarsrelaterede produkter, der er om-fattet af bilaget til forsvarsdirektivet, kan ske efter forudgående tilladelsegennem generelle, globale eller individuelle udførselstilladelser, der udste-des eller offentliggøres af den medlemsstat, fra hvis område leverandørenønsker at udføre forsvarsrelaterede produkter.Lovforslaget medfører derfor, at der indsættes et nyt stk. 5 i våbenlovens §6, hvorefter justitsministeren kan give tilladelse til udførsel til EU-lande afgenstande omfattet af stk. 1 ved enten en generel, global eller individuel til-ladelse.Lovforslaget medfører desuden, at der indsættes en bemyndigelse for ju-stitsministeren til administrativt at fastsætte regler om vilkår og betingelserfor udstedelse og anvendelse af generelle, globale og individuelle tilladelserefter stk. 5, samt om indberetningskrav, dokumentationskrav og pligt til atføre registre over udførsel af produkter omfattet af stk. 1.3.Særligt de generelle tilladelser forventes at indebære lempeligere vilkårog enklere dokumentationskrav for virksomhederne i forbindelse med udfør-2
sel af forsvarsmateriel. Blandt andet derfor påtænkes bemyndigelsen udnyt-tet sådan, at de generelle tilladelser som udgangspunkt alene kan anvendes ifølgende tilfælde:a) modtageren er del af en medlemsstats væbnede styrker eller en ordre-givende myndighed på forsvarsområdet, der foretager indkøb, som ude-lukkende er til brug for en medlemsstats væbnede styrker,b) modtageren er en virksomhed, der er certificeret i overensstemmelse medreglerne i forsvarsdirektivet,c) formålet med overførslen er demonstration, vurdering, afprøvning ellerudstilling, ellerd) formålet med overførslen er vedligeholdelse, eller reparation, og mod-tageren er den oprindelige leverandør af de forsvarsrelaterede produkter.Bemyndigelsen påtænkes endvidere anvendt således, at de generelle tilladel-ser alene kan udstedes ved udførsel af visse produkter på EU’s fælles listeover militært udstyr. Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3.2.1. i de almindeligebemærkninger til lovforslaget.De lempeligere vilkår for udførsel af forsvarsmateriel, der følger af for-svarsdirektivet modsvares af en mere intensiv kontrol med virksomhederne imodtagerlandet. Den mere intensive kontrol sker gennem indførelsen af encertificeringsordning. Det følger af forsvarsdirektivets artikel 9, at virksom-heder, der ønsker at modtage genstande efter en generel tilladelse udstedt iet andet EU-land, skal certificeres. Der fastlægges endvidere i forsvarsdirek-tivet udførlige kriterier og betingelser for certificering.Statens Våbenkontrol vil føre tilsyn med virksomhedernes efterlevelse afkriterierne for certificering. Justitsministeriet vil herudover have visse kon-trolopgaver baseret på virksomhedernes indberetninger, jf. nedenfor. Derhenvises i øvrigt til afsnit 5 om certificeringsordningen i de almindelige be-mærkninger til lovforslaget.4.Herudover vil bemyndigelsen, såfremt lovforslaget vedtages, blive udnyt-tet til at gennemføre forsvarsdirektivets artikel 8, der omhandler leverandø-rernes oplysningspligt i forbindelse med udførsel af forsvarsmateriel.Leverandørerne skal herefter blandt andet oplyse modtagerne om de gæl-dende vilkår og betingelser i udførselstilladelsen, herunder begrænsninger iforbindelse med slutbrug eller videreoverførsel af de forsvarsrelaterede pro-dukter.
3
Det følger endvidere af direktivets artikel 8, stk. 3, at leverandører af for-svarsrelaterede produkter har visse underretningspligter og skal føre detalje-rede og fuldstændige registre over deres udførsler.Registrene omfatter handelsdokumenter, der skal indeholde oplysning omdet forsvarsrelaterede produkt og dets reference efter bilaget, mængden ogværdien af forsvarsmateriellet, datoen for udførsel, leverandørens og modta-gerens navn og adresse, forsvarsmateriellets slutbrug og slutbruger, når dettekendes, og dokumentation for, at oplysningerne vedrørende eksportbe-grænsning, der er knyttet til udførselstilladelsen, er givet til modtageren afde pågældende forsvarsrelaterede produkter.For at muliggøre en kontrol med leverandørernes registerføring og udførselaf de pågældende genstande påtænkes indført en forpligtelse for leverandø-rer af forsvarsmateriel, til årligt at sende en indberetning til Justits-ministeriet, der indeholder de oplysninger, som indgår i registeret. Denneindberetning vil danne grundlaget for Justitsministeriets kontrol med virk-somhedens overholdelse af reglerne for udførsel. Endelig påtænkes der fast-sat regler om opbevaringspligt, sådan at registrene skal føres i en periode på5 år regnet fra afslutningen af det kalenderår, hvor udførslen fandt sted.På baggrund heraf er det Justitsministeriets vurdering, at gennemførelsen afEU’s forsvarsdirektiv samlet set giver en effektiv og ensartet kontrol medoverførslen af forsvarsmateriel mellem medlemsstaterne i EU.
4