Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 128
Offentligt
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. NST-101-00173Den 11. marts 2011
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 22. februar 2011stillet følgende spørgsmål nr. 17 vedrørende Forslag til lov om ændring aflov om planlægning. (Revision af detailhandelsbestemmelser, lokalfleksibilitet i kystnærhedszonen og landzone for kommuner i yderområderog ikkebrofaste øer m.v.). L 128, som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 17 (L 128)
Af lovforslagets almindelige bemærkninger fremgår det af detsammenfattende skema under ”negative konsekvenser/merudgifter”, jf.afsnit 9, at forslaget ”ingen” miljømæssige konsekvenser har. Vil ministerenbekræfte, at forslaget vil give en del byer en større oplandseffekt og dermedskabe større transportbelastning af miljøet?Svar
Et hovedsigte med lovforslaget er at hindre affolkning og tilbagegang iyderområderne. Den nuværende situation, hvor udpendlingen mod de størrebyer er betydelig, og hvor der i mange tilfælde er langt tilindkøbsmuligheder, skaber trafik. Når der skabes muligheder for flere lokalearbejdspladser og flere lokale indkøbsmuligheder, vil det skabe mulighed foren mindre transportbelastning, fordi det kan give større lokal aktivitet ogdermed svække oplandseffekten fra de større byer.
Karen Ellemann / Sven Koefoed-Hansen
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk