Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 128
Offentligt
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. NST-101-00173Den 2. marts 2011
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 10. februar 2011stillet følgende spørgsmål nr. 1 vedrørende Forslag til lov om ændring af lovom planlægning. (Revision af detailhandelsbestemmelser, lokal fleksibilitet ikystnærhedszonen og landzone for kommuner i yderområder og ikke-brofaste øer m.v.). (L 128), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1 (L 128)
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. februar 2011 fraFredningskomiteen Lillebælt, jf. L 128 – bilag 2.Svar
Lovforslaget tilsigter på ingen måde en svækkelse af beskyttelsen af voreværdifulde kystlandskaber. Bestemmelserne vedrørende fxstrandbeskyttelses- og klitfredningszonerne er således helt uændret.Lovforslaget lægger heller ikke op til ny, spredt bebyggelse i det åbne land ilandzoneområder.Lovforslagets bestemmelser om kystnærhedszonen og boligbyggeri ilandzonen har alene til formål at sikre udvikling af Danmarks yderområder.Det sker bl.a. gennem bedre muligheder for, samtidig med, at natur, miljø oglandskab fortsat bevares og beskyttes, at kunne bosætte sig i eller vedlandsbyer o.l. i kommuner i yderområderne uden for de større byområder.Kommunerne er fortsat – også efter lovforslaget - de helt afgørendemyndigheder, når det angår den fysiske planlægning og opfølgendeadministration efter planloven. Jeg har stor tiltro til, at kommunerne er heltopmærksomme på varetagelsen af værdierne, der knytter sig til vorekystlandskaber og åbne landskaber. Hertil kommer, at reglerne om fxhøringer og naboorienteringer er uændrede, ligesom der vil være uændretklageadgang til Natur- og Miljøklagenævnet over de kommunale afgørelserog den kommunale planlægning.Lovforslaget er en udmøntning af regeringens initiativ ”Danmark i balance ien global verden”, september 2010, og regeringen er indstillet på at følge
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
udviklingen tæt og vil derfor evaluere lovforslagets kap. 2e omyderområderne i folketingsåret 2012-13.Forslaget giver mulighed for opførelse af nye helårsboliger ”i umiddelbartilknytning til eksisterende landsbyer eller anden tilsvarende bebyggelse, dertilgodeser princippet om sammenhængende bebyggelse, med mindrevæsentlige hensyn til landskab, natur, miljø, planlægning eller naboerafgørende taler imod”.Begrebet ”landsbyer eller tilsvarende” skal ses på baggrund af de hensynlandzonereglerne generelt rummer, nemlig at hindre spredt og uplanlagtbebyggelse i det åbne land. Kommunerne skal i forbindelse med ansøgningerom landzonetilladelse vurdere, om kriterierne er opfyldt, herunder om der ertale om en landsby eller anden tilsvarende bebyggelse. I øvrigt vil detnormalt fremgå af kommuneplanerne, hvilke områder der benævneslandsbyer eller tilsvarende.Forslaget giver i kystnærhedszoner – normalt et 3 km-bånd ind i landet frakystlinjen – kommunerne øgede muligheder for planlægning til byudviklingmv., under forudsætning af, at væsentlige naturbeskyttelses- oglandskabelige interesser ikke tilsidesættes, på baggrund af ansøgning til ogforudgående tilladelse fra miljøministeren.
Karen Ellemann
/
Sven Koefoed-Hansen
2