Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
L 125
Offentligt
959842_0001.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 22
Dato: 22. februar 2011
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 9. februar 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 2 ad L125.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL)
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
CME/ J.nr. 2010-6946
Spørgsmål nr. 2:”Hvor mange eksempler har ministeren kendskab til, hvor myndighedernevurderer, at et barn har behov for sprogstimulering og for at komme i dagtil-bud, men hvor forældrene afviser alle tilbud og ikke ønsker at deres barnskal kunne tale dansk før skolestart?
Svar:Med lovforslaget får forældre til tosprogede børn, der har behov for sprog-stimulering, og hvor mindst én af forældrene ikke er i beskæftigelse, pligt tilat lade deres barn optage i et dagtilbud 30 timer om ugen. Formålet medlovforslaget er at sikre, at alle børn i en tidlig alder får mulighed for at udvikledansksproglige kompetencer, som sikrer, at børnene har de nødvendigesproglige kompetencer, når de begynder i skole.Jeg kan konstatere, at der er et antal tosprogede børn, som har behov forsprogstimulering og hvor mindst én af forældrene ikke er i beskæftigelse,som i dag ikke går i dagtilbud.Der kan være forældre, der af forskellige årsager ikke sørger for, at barnetdeltager i en sprogvurdering og eventuel sprogstimulering. I disse tilfældemener jeg, at vi bliver nødt til at sætte hensynet til barnet før forældrene.Med lovforslaget får kommunerne derfor mulighed for at standse børneydel-sen til forældre, der ikke vil lade deres barn deltage i en sprogvurdering ogeventuel sprogstimulering.Evalueringen af loven, jf. svar på spørgsmål 1, vil vise, i hvor mange tilfældekommunerne har måttet standse børneydelsen.
Benedikte Kiær/ Lars Møller Christiansen