Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 12
Offentligt
943952_0001.png
943952_0002.png
943952_0003.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. MST-106- 00869Den 14. januar 2011
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 13. december 2010stillet følgende spørgsmål nr. 85 (L 12) efter ønsket fra Ida Auken (SF), somhermed besvares.

Spørgsmål nr. 85 (L 12)

Hvilke krav ligger der fra EU til medlemsstaterne vedrørendeammoniakudledning?

Svar

Der foreligger en lang række krav fra EU til medlemslandene vedrørendeammoniakudledning. Disse kan opdeles i:1. Krav til den samlede ammoniakemission ifølge NEC direktivet.2. Krav om anvendelse af BAT i henhold til IPPC/IE-direktivet i forbin-delse med håndtering af husdyrgødning i stald og lager og udbring-ning.3. Krav om miljøvurderinger ved projekter i forhold til f.eks. VVM-direktivet, Habitatdirektivet og IPPC/IE-direktivet.Ad. 1Med vedtagelsen af direktivet om nationale emissionslofter, 2001/81/EF, -NEC-direktivet - accepterede de enkelte medlemslande at reducere deresemissioner af bl.a. ammoniak. Emissionslofterne for ammoniak er fastsatindividuelt ud fra beregninger af, bl.a. hvor meget ammoniakemissionenpåvirker de naturlige økosystemer i de enkelte lande generelt. Emissionslof-terne skal være opfyldt fra og med 2010. NEC-direktivet indeholder kun deindividuelle emissionslofter for ammoniak fra og med 2010. Det afhænger imeget stor udstrækning af de enkelte landes struktur inden for fxlandbruget, hvilke tiltag, der er mest omkostningseffektive. Det er såledesop til de enkelte medlemslande selv at iværksætte de nødvendige tiltag tilsikring af opfyldelsen af emissionsloftet.Af Det Europæiske Miljøagenturs hjemmeside fremgår en oversigt overemissionerne i 2008, emissionskrav og udviklingen i ammoniakemissionenfor en lang række lande i EU:
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
AustriaBelgiumBulgariaCyprusCzech Republic

Denmark

EstoniaFinlandFranceGermanyGreeceHungaryIrelandItalyLatviaLithuaniaLuxembourgMaltaNetherlandsPolandPortugalRomaniaSlovakiaSloveniaSpainSwedenUnited Kingdom
Krav til ammoniak-Senest opgjortemissionen i 2010Ændring i % fra 1990 tilammoniakemissionifølge NEC-direktivet i 2008(2008) i tonstons6256966000-4%6962774000-42%67802108000Ingen data for 1990535090004%5541780000Ingen data for 1990

68311

69000

-28%

926529000-64%3518731000-17%754261780000-5%586934550000-13%6310073000-20%6879790000-45%103841116000-5%405800419000Ingen data for 19901648544000-66%2915184000Ingen data for 199044107000-19%15373000Ingen data for 1990134767128000-47%285294468000Ingen data for 19905681490000-11%186561210000Ingen data for 19902533839000Ingen data for 19901751820000Ingen data for 19903558403530005%4970657000-8%281554297000Ingen data for 1990
Det fremgår af ovenstående tabel, at langt de fleste lande inklusiv Danmarkallerede i 2008 ser ud til at overholde direktivets krav i 2010. Der er også ide fleste lande sket en reduktion i udledningerne siden 1990. Danmark harreduceret med 28 %. I forhold til andre sammenlignelige lande kan ses, atBelgien og Holland har reduceret udledningen mere med henholdsvis 42 %og 47 %, mens Sverige og Tyskland har reduceret mindre med en reduktionpå henholdvis 8 % og 13 %.Ad. 2I IPPC-direktivet stilles der krav til anvendelsen af bedst tilgængelig tekno-logi (BAT) inden for en række sektorer, herunder svinebrug på over 2.000stipladser og fjerkræbrug med over 40.000 stipladser. I IE-direktivet, somtræder i kraft 6. januar 2011 og som vil afløse IPPC-direktivet er kravet omanvendelse af BAT i højere grad end tidligere gjort bindende. Direktivet skalimplementeres inden for 2 år fra ikrafttrædelse. Det fremgår af dette direktiv,at medlemsstaterne skal anvende BREF-dokumenternes anbefalinger om
2
BAT, og at de som hovedregel ikke må fastsætte emissionsgrænseværdier,der overstiger de niveauer, som er beskrevet i BREF-dokumenterne.Ad. 3Der er i alle EU lande krav om, at projekter skal miljøvurderes i henhold tilHabitatdirektivet, og at projekter ikke må skade Habitatområder. I forbindel-se med Husdyrreguleringsudvalgets arbejde har Kammeradvokaten udar-bejdet en referenceanalyse om de EU-retlige rammer for arealregulering afhusdyrbrug. Disse vurderinger af de EU-retlige rammer vil også være rele-vante for reguleringen af ammoniak fra husdyrbrug. Rapporten er derforvedlagt.Habitatdirektivets artikel 6 stiller bl.a. krav om, at medlemsstaterne i dereslovgivning forpligter myndighederne til at vurdere planer og projekter kon-kret og til at sikre, at planen eller projektet i sig selv eller i forbindelse medandre planer og projekter ikke kan påvirke et Natura 2000-område væsent-ligt. Hvis dette ikke kan afvises, skal myndigheden foretage en nærmerekonsekvensvurdering af projektets eller planens virkning på Natura 2000-området under hensyn til bevaringsmålsætningen for området. Kan en ska-de ikke udelukkes, kan der ikke meddeles tilladelse eller godkendelse, medmindre fravigelsesbestemmelserne i direktivets artikel 6, stk. 4, er opfyldt.Fravigelsesbestemmelserne er endog meget restriktive. Kravene efter direk-tivets artikel 6 gælder generelt og således også i forhold til ammoniakpå-virkning.Der er også i alle EU lande krav om, at projekter, der er omfattet af VVM-direktivet, skal miljøvurderes, hvis projektet er opført på bilag I til direktiveteller hvis projektet i øvrigt må antages at kunne påvirke miljøet væsentligt.Husdyrproduktion er omfattet af VVM-direktivet, og kravene til miljøvurde-ring af husdyrproduktion i Danmark i overensstemmelse med VVM-direktivet, er implementeret i husdyrgodkendelsesloven.Lovforslaget har til hensigt at ensarte reguleringen, således de krævedemiljøvurderinger bliver ensartede og forudsigelige. Alternativet er, at kom-munerne i højere grad skal basere deres afgørelser på konkrete skøn f.eks.i forbindelse med et husdyrbrugs påvirkning af et ammoniakfølsomt Natura2000 område.
Karen Ellemann
/
Claus Torp
3