Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
L 105
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Kommunaludvalg
Dato: 4. februar 2011Enhed: KommunaløkonomiSagsbeh.: DEPHENSags nr.: 1004910Dok nr.: 429370
Folketingets Kommunaludvalg har den 27. januar 2011 stillet følgendespørgsmål nr. 2 vedr. L 105 til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermedbesvares.Spørgsmål nr. 2:’’ Ministeren bedes kommentere henvendelse af 26/1-11 fra Økonomidirektør-foreningen, Ikast Brande Kommune, jf. L 105 - bilag 5 ”Svar:Økonomidirektørforeningen rejser i sin henvendelse af 26. januar 2011 tilKommunaludvalget tre problematikker vedrørende udarbejdelsen af halvårs-regnskaber:tidsplanen,de administrative konsekvenser ogden regnskabsmæssige håndtering af selvejende institutioner
For så vidt angår tidsplanen henvises til besvarelsen af spørgsmål 1, da Øko-nomidirektørforeningens synspunkter er sammenfaldende med KL’s.Vedrørende de administrative konsekvenser er det Økonomidirektørforenin-gens opfattelse, at den administrative ressourceindsats, der skal anvendes forat udarbejde halvårsregnskab og forventet årsregnskab er betydelig større endden frigivne ressourceindsats afledt af de forenklinger, som er gennemført iforhold til det omkostningsbaserede regnskab. Foreningen mener på den bag-grund, at der bør ske en kompensation for den øgede byrde.Det skal hertil bemærkes, at det er korrekt, at indførelsen af halvårsregnskaberi udgangspunktet er en ny aktivitet i kommunerne. Men det må antages, at allekommuner i dag har en løbende budgetopfølgning, og at halvårsregnskabet vilkunne integreres heri.Det nye vil alene være, at halvårsregnskabet skal offentliggøres, men dettekan ske på meget enkel vis ved, at regnskabet lægges på kommunens hjem-meside. Endvidere vil det være nyt, at der stilles krav om, at der skal foretagesen periodisering af udgifterne, ligesom det gælder for årsregnskabet. Formålethermed er at sikre, at halvårsregnskabet ligesom årsregnskabet bliver retvi-sende, således at alle udgifter og indtægter, der kan henføres til 1. halvår bli-ver registreret korrekt i halvårsregnskabet. Der opnås herved, at halvårsregn-skabet udarbejdes efter ensartede principper i alle kommuner, og at det kananvendes som et sikkert prognoseværktøj, da alle udgifter og indtægter er re-gistreret korrekt i regnskabet. Dette er en forudsætning for, at halvårsregnska-
Side 2
bet kan understøtte en dialog om de forventede regnskaber kommunerne imellem i regi af KL, og at halvårsregnskaberne kan lægges til grund for drøf-telser mellem regeringen og KL om kommunernes budgetoverholdelse.Kravet om periodisering kan medføre øgede administrative udgifter i vissekommuner afhængig af, hvordan den eksisterende budgetopfølgning er tilrette-lagt, men samtidig sikres det, at økonomistyringen i kommunerne forbedres.Set i dette lys er KL’s centrale ønsker om forenklingen af det omkostningsba-serede regnskab, som de er blevet fremført i Budget- og regnskabsudvalget,da også blevet imødekommet, således at det bl.a. er blevet frivilligt for kom-munerne at udarbejde et omkostningsbaseret driftsregnskab, ligesom det erblevet frivilligt at indregne feriepengeforpligtelser i balancen.Samlet set mener jeg, at forenklingen af det omkostningsbaserede regnskabopvejer de øgede administrative udgifter, der er ved udarbejdelsen af halvårs-regnskaber. Jeg mener derfor ikke, at der er grundlag for ønsker om kompen-sation for indførelsen af halvårsregnskaber i kommunerne.Endelig peger Økonomidirektørforeningen på, at lovforslaget vil medføre øge-de administrative byrder for selvejende institutioner. Selvejende institutioner,som har en driftsoverenskomst med en kommune, og hvor kommunalbestyrel-sen afholder institutionens driftsudgifter på grundlag af et budget, er efter gæl-dende regler sidestillet med kommunale institutioner, idet begge institutionsty-pers budget og regnskab skal optages i kommunens budget og regnskab.Selvejende institutioner med driftsoverenskomst vil derfor efter den enkeltekommunes nærmere bestemmelse skulle bidrage til udarbejdelsen af kommu-nens halvårsregnskab og forventet årsregnskab. Selvejende institutioner udendriftsoverenskomst skal ikke optages i kommunens budget og regnskab ogpåvirkes derfor ikke af lovforslaget.Nettoserviceudgifterne for selvejende institutioner med driftsoverenskomst ud-gør i 2009 9,1 mia. kr. svarende til ca. 4 pct. af de samlede kommunale netto-serviceudgifter på 225,6 mia. kr. Det vil derfor ikke være hensigtsmæssigt atundtage selvejende institutioner med driftsoverenskomst fra halvårsregnska-bet, da det vil skabe en usikkerhed i forhold til opgørelsen af halvårsregnska-bet og det forventede årsregnskab for nettoserviceudgifterne, som økonomiaf-talerne mellem regeringen og KL er baseret på. I øvrigt er det vanskeligt atbegrunde, at kommunale institutioner og selvejende institutioner med drifts-overenskomst skal behandles forskelligt i forhold til halvårsregnskabet, nårbegge institutionstypers udgifter og indtægter i øvrigt skal optages i kommu-nens årsregnskab.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Henning Elkjær Nielsen