Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 102
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. februar 2011Lovteknikkontoret2010-9404-0148BBO41733
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 vedrørende forslag til lovom ændring af lov om politiets virksomhed samt lov om restaurations-virksomhed og alkoholbevilling m.v. (Skærpelse af bødestraffen forovertrædelse af ordensbekendtgørelsen m.v.) (L 102), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. januar 2011. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Maja Panduro (S).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 8 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om politiets virksomhed samt lov om restaura-
tionsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. (Skærpelse af bødestraffen
for overtrædelse af ordensbekendtgørelsen m.v.) (L 102):
”Hvordan vil ministeren sikre at forhøjelse af bødestørrelsenikke kommer til at virke uhensigtsmæssigt i en incitati-mentstruktur, hvor politiet skriver bøder ud blot for at indfriudstukne kvoter og dermed ikke foretager en reel vurderingaf, hvad der er væsentligt og uvæsentligt?”Svar:
1.
Lovforslaget har til formål at skærpe bødestraffen for overtrædelse afordensbekendtgørelsen og restaurationslovens § 32, stk. 1.Lovforslaget bygger på en redegørelse fra Rigsadvokaten, som har fore-taget en samlet gennemgang af bødetaksterne, der findes i de retningslin-jer, som Rigsadvokaten har fastsat for anklagemyndighedens sanktions-påstande i sager om overtrædelse af ordensbekendtgørelsen.Rigsadvokaten har i redegørelsen foreslået, at bødetaksterne for overtræ-delse af ordensbekendtgørelsen i almindelighed forhøjes, så den mindstebøde efter taksterne bliver på 1.000 kr. Rigsadvokaten har endvidere fo-reslået en række særlige forhøjelser af bøderne i bødetaksterne.Rigsadvokaten har ved forslaget til forhøjelse af bødetakterne bl.a. lagtvægt på, at bødeniveauet fastsættes sådan, at bøderne kan have en præ-ventiv effekt og afspejle overtrædelsernes alvor og karakter. Rigsadvoka-ten har endvidere taget hensyn til bødeniveauet på en række andre lov-områder.2.
For så vidt angår det, der er anført i spørgsmålet om ”kvoter” for poli-tiets virksomhed, kan der henvises til Justitsministeriets besvarelse af 11.november 2010 af spørgsmål nr. 24 (Alm. del) fra Folketingets Retsud-valg.Som det nærmere fremgår heraf, gennemgår politikredsene en løbenderessource-, aktivitets- og målstyring, hvor det bl.a. vurderes, om politi-kredsenes aktiviteter er udtryk for den rette prioritering. Det vil i den for-bindelse naturligt indgå i vurderingen, om politikredsene i tilstrækkeliggrad prioriterer de opgaver, som i bl.a. politiske aftaler for politiet og an-2
klagemyndigheden udpeges som særligt prioriterede indsatsområder, el-ler som medvirker til at fremme opfyldelsen af de mål, der er fastlagt forpolitiets virksomhed.Det kan tilføjes, at der med finanslovsaftalen for 2011 er skabt mulighedfor politiets ledelse til mere fleksibelt at tilrettelægge politiindsatsen iforhold til de aktuelle lokale udfordringer i politikredsen. Dette indebæ-rer dog selvsagt ikke, at der ikke for 2011 og fremover vil blive fastsatmål og resultatkrav for politiet. Sådanne mål vil naturligt bl.a. vedrøreresultaterne af politiets indsats med hensyn til at forebygge og opklarekriminalitet. Målene vil blive fastsat efter grundige overvejelser, herun-der med henblik på at undgå uhensigtsmæssige incitamentsstrukturer.Det siger i den forbindelse sig selv, at politiindsatsen skal være reel, ogder skal selvfølgelig ikke nås et tal for tallets skyld.
3