Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 102
Offentligt
957775_0001.png
957775_0002.png
957775_0003.png
957775_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
15. februar 2011Lovteknikkontoret2010-9404-0148BBO41656
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lovom ændring af lov om politiets virksomhed samt lov om restaurations-virksomhed og alkoholbevilling m.v. (Skærpelse af bødestraffen forovertrædelse af ordensbekendtgørelsen m.v.) (L 102), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. januar 2011. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af lov om politiets virksomhed samt lov om restaura-

tionsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. (Skærpelse af bødestraffen

for overtrædelse af ordensbekendtgørelsen m.v.) (L 102):

”Hvor går grænsen mellem simpelt vold i straffelovens for-stand og lovforslaget, når det handler om kast med snebolde?Illustration med eksempler ønskes.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:”Justitsministeriet har i medfør af § 23 i lov om politiets virk-somhed (politiloven) udstedt bekendtgørelse nr. 511 af 20.juni 2005 om politiets sikring af den offentlige orden og be-skyttelse af enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed mv.samt politiets adgang til at iværksætte midlertidige foran-staltninger (ordensbekendtgørelsen).Ordensbekendtgørelsen, der trådte i kraft den 1. juli 2005, er-stattede de tidligere gældende lokale politivedtægter, som varfastsat i de enkelte politikredse med udgangspunkt i den tid-ligere gældende normalpolitivedtægt.Det følger af ordensbekendtgørelsens § 12, at det er forbudtat benytte skydevåben, buer, slangebøsser eller lignende, attænde bål, eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, hvisdette kan medføre fare eller ulempe for forbipasserende.Ordensbekendtgørelsens § 12 er en delvis videreførelse af §14 i den tidligere gældende normalpolitivedtægt. Efter dennebestemmelse var det bl.a. forbudt på eller ud over en vej atbenytte skydevåben og legetøjsvåben, herunder bue og slan-gebøsse, at tænde bål, at afbrænde fyrværkeri eller lignendeeller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, der kan medfø-re skade eller være til ulempe for forbipasserende.Det beror på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, omde forhold, der er nævnt i ordensbekendtgørelsens § 12, her-under kast med snebolde mod eller i nærheden af forbipasse-rende, kan anses for at medføre fare eller ulempe for dissepersoner. Dette krav om fare eller ulempe i ordensbekendtgø-relsens § 12 må efter Rigsadvokatens opfattelse antages atindebære, at rent bagatelagtige forhold falder uden for be-stemmelsens anvendelsesområde.
2
Sneboldkast kan efter omstændighederne være af en sådankarakter, at forholdet bør henføres til straffelovens bestem-melser om legemsangreb mv.Det følger af straffelovens § 244, at den, som øver vold modeller på anden måde angriber en andens legeme, straffes medbøde eller fængsel indtil 3 år. Det antages, at rent bagatelag-tige forulempelser falder uden for bestemmelsen, f.eks. letkilden, tjat, små puf og skub, jf. Kommenteret Straffelov, 9.udgave, s. 359.Rigsadvokaten er ikke umiddelbart bekendt med domme,hvor straffelovens § 244 er blevet anvendt på legemsangreb iform af sneboldkast. Det vil bero på en konkret vurdering ihvert enkelt tilfælde om sneboldkast har en sådan karakter, atder er tale om vold i straffelovens forstand. I denne vurderingvil efter Rigsadvokatens opfattelse bl.a. indgå forholdetsgrovhed og farlighed, herunder sneboldenes karakter. Eksem-pelvis vil kast på kort afstand direkte mod offerets ansigt medsnebolde, der er lavet af hårdt stampet sne og/eller indeholdersten eller isklumper, efter Rigsadvokatens opfattelse efteromstændighederne kunne være omfattet af straffelovens §244.Ordensbekendtgørelsens § 12 finder efter Rigsadvokatens op-fattelse også anvendelse i tilfælde, hvor kast med sneboldemedfører fare eller ulempe for forbipasserende i trafikken. Idet omfang kast med snebolde har karakter af leg, kan for-holdet i stedet være omfattet af færdselslovens § 6, stk. 3. Detfølger af denne bestemmelse, at der på veje, bortset fra på le-gegader, ikke må leges eller spilles bold mv. til ulempe forfærdslen.I særligt grove tilfælde vil det afhængig af de konkrete om-stændigheder kunne komme på tale at anvende f.eks. straffe-lovens § 252 og/eller § 291. Straffelovens § 252 omfatterden, der for vindings skyld, af grov kådhed eller på lignendehensynsløs måde volder nærliggende fare for nogens liv ellerførlighed (hensynsløs fareforvoldelse), mens straffelovens §291 omfatter den, der ødelægger, beskadiger eller bortskafferting, der tilhører en anden (hærværk). Det vil f.eks. kunnevære tilfældet, hvis større snekugler eller lignende fra broerkastes eller skubbes ned på de biler, der passerer på vejen ne-denunder.”Det kan tilføjes, at det følger af færdselslovens § 3, stk. 1, jf. § 2, nr. 23,at enhver, der færdes eller i øvrigt opholder sig på vej eller i køretøj påvej, skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så der ikke op-står fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færds-len ikke unødigt hindres eller forstyrres.3
Kast med snebold til fare for mennesker i trafikken vil efter Justitsmini-steriets vurdering efter omstændighederne kunne være omfattet af færd-selslovens § 3, stk. 1.
4