Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 101
Offentligt
949615_0001.png
949615_0002.png
949615_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. januar 2011Færdsels- og våben-kontoret2011-156-0290AEC41220
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskationaf køretøjer ved kørsel uden førerret, skærpelse af sanktionerne for kørselunder påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.) (L 101), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. januar2011.
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af færdselsloven (Bødeforhøjelser, obligatorisk kon-

fiskation af køretøjer ved kørsel uden førerret, skærpelse af sanktio-

nerne for kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer

m.v.) (L 101):

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. januar2011 fra Dansk Cyklist Forbund, jf. L 101 – bilag 4.”

Svar:

Det fremgår af den pågældende henvendelse, at Dansk Cyklist Forbundtager afstand fra forslaget om, at bøderne for færdselsforseelser begået afcyklister i visse tilfælde hæves til 1.000 kr. Forbundet anfører i den for-bindelse, at en bødestørrelse på 1.000 kr. for cyklister ofte vil stå i mis-forhold til forseelsen, og at den foreslåede bødeforhøjelse næppe vil føretil en mere trafiksikker adfærd.Dansk Cyklist Forbund anfører endvidere, at ulykkesstatistikkerne ikkepeger i retning af et øget trafiksikkerhedsproblem med cyklister, og atcyklister i øvrigt tilhører gruppen af bløde trafikanter, hvis trafikfarlighedefter forbundets opfattelse ikke kan begrunde bødestørrelser, der oversti-ger den foreslåede minimumsbøde på 700 kr.Justitsministeriet bemærker i den forbindelse, at der med lovforslagetlægges op til at hæve den nugældende minimumsbøde på færdselsområ-det, således at der som udgangspunkt ikke udstedes bøder på under 1.000kr. for overtrædelser af færdselsloven med motordrevet køretøj (biler,motorcykel, traktor, motorredskab og knallert), mens minimumsbødenfor gående, cykler, hestevogne og ridende foreslås fastsat til 700 kr.Efter Justitsministeriets opfattelse kan cyklisters adfærd dog skabe trafik-farlige situationer, der er alvorlige for andre trafikanter, hvorfor det vedovertrædelser, der generelt må betragtes som særligt trafikfarlige, fore-slås at fastsætte standardbøden for cyklister til 1.000 kr. frem for den fo-reslåede minimumsbøde på 700 kr.Dette gælder ifølge lovforslaget ved overtrædelse af de mest grundlæg-gende færdselsregler som kørsel over for rødt lys og kørsel mod kørsels-retningen, tilsidesættelse af ubetinget vigepligt, højrevigepligt, vigepligtved svingning og vigepligt fastsat ved færdselstavler eller anden af-2
mærkning. Det foreslås endvidere, at den forhøjede bøde for cyklisterskal gælde ved overtrædelser af forbuddet mod at anvende håndholdtmobiltelefon under kørslen. Der henvises i den forbindelse til afsnit3.2.2.3.4.1 og 3.2.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.Justitsministeriet er således ikke enig med Dansk Cyklist Forbund i, at enbødestørrelse på 1.000 kr. for cyklister i sådanne tilfælde står i misfor-hold til forseelsens grovhed.Fastsættelsen af den forhøjede standardbødetakst vil i øvrigt ikke afskæredomstolene fra i særlige tilfælde efter en konkret, individuel vurdering atfravige taksten i op- eller nedadgående retning i den enkelte sag.
3