Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 98 Bilag 2
Offentligt
REJSEARBEJDERE. DK12. januar. 2010
Henvendelse til Beskæftigelsesminister Inger Støjberg og Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg.Vedrørende Forslag til ændringer af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. Fremsat 15. december.2010. (Forlængelse af Revisionsfristen)Foreningen Rejsearbejdere.dk mener at en udsættelse af en ny revisionsbestemmelse i §.11. til 2014.Strider mod de mange problemer der er med udenlandsk arbejdskraft. Ingen kan på forkant se hvordansituationen vil være på arbejdsmarkedet om 3. år med udenlandsk arbejdskraft.. Vi forslår derfor en 1-årigperiode.Vi har noteret os at Beskæftigelsesministeren vil overveje at evaluere de nye regler i RUT-Registeretmed Arbejdstilsynet dette, medfører jo ikke en ændring af Revisionsbestemmelsens § 11.Det giver ingen garanti af nogen som helst art vedrørende for en forbedret kontrol.Ifølge Beskæftigelsesministerens svar på vores henvendelse Amu alm.del Bilag 38 og AMU bilag 139 af29.november 2010 fremgår at. Spørgsmålet, er derfor ikke, om vi lever op til udstationeringsdirektivets kravom kontrol – det gør vi utvivlsomt. Spørgsmålet er, hvor langt vi kan gå i vores kontrolforanstaltninger udenat gå, ud over stregen. Og efter lange politiske forhandlinger kombineret med granskninger af EU-juraen hosregeringens embedsmænd er vi havnet på de nye regler.Herved afviser Beskæftigelsesministeren klart en opstramning i forhold til den omtalte Evaluering iHøringsvaret til LO.Vi finder heller ikke at Beskæftigelsesministeren kommer med korrekt / konkrete svar på vores spørgsmål,som vi bad om, og gentager derfor spørgsmålene igen. Da mulighederne for yderligere opstramning er der,som vi henviste til i vores henvendelse Bilag 38. 9. november 2010.Vores, konklusionen er at, mulighederne for kontrol i henhold til udstationeringsdirektivets krav. Ikkeer at gå over stregen. Ved at kræve f.eks. timesedler med bevis for afholdte feriedage. eller dokumentervedrørende sundheds- eller sikkerhedsforholdene på arbejdspladsen. Syge/Forsikringsbeviser.Det fremgår klart at her er et problem ifølge medierne med ”Lam polak indlagt i Polen.”Han var hvervet af et dansk firma og ansat og udlejet gennem 2 polske firmaer ifølge pressen.Der henvises til.Kopi af KOM(2006) 159 endeligMEDDELELSE FRA KOMMISSIONENfremgår.Efter fristen for direktivetsgennemførelse i 1999 og den efterfølgende iværksættelse af samarbejdet om information som foreskrevet idirektivets artikel 4 har medlemsstaterne kun en begrænset mulighed for at kræve, at der føres bestemtearbejdsretlige dokumenter i værtsmedlemsstaten. Kommissionen er dog af den opfattelse, atværtsmedlemsstaten altid kan kræve, at der på arbejdspladsen opbevares visse dokumenter, der på grund afderes karakter nødvendigvis udarbejdes og føres på stedet, bl.a. fortegnelser over effektiv arbejdstid ellerdokumenter om sundheds- og sikkerhedsforhold på arbejdspladsen. For at give myndighederne iværtsmedlemsstaten mulighed for at kontrollere arbejdsvilkårene i overensstemmelse, med direktivet tilladesdet, at de pålægger tjenesteyderen at fremlægge de dokumenter, der anses for nødvendige for at foretagedenne kontrol inden for en passende frist.Der må heller ikke stilles krav om fremlæggelse af dokumenter vedrørende social sikring,eftersom disse dokumenter er omfattet af en særlig procedure i etableringsmedlemsstaten ioverensstemmelse med forordning (EØF) nr. 1408/71.Dog har Domstolen i Arblade m.fl.-dommen16fastslået, at "deefter reglerne i henholdsvis etableringsmedlemsstaten ogværtsmedlemsstaten krævede oplysninger (…) kan nemlig være så forskellige, at den kontrol,der kræves efter reglerne i værtsmedlemsstaten, ikke kan foretages på grundlag afFormand: Hans Erik Meyer Nørrebyvej 55, Løjt Kirkeby, 6200 Aabenraa Tel: 74 61 83 51, Mobil: 40 18 76 48 E-mail: [email protected]Kasser : Johannes Classen.Klosterbakken 54. 6230. Rødekro. Tlf: 74 69 3145. E-mail: [email protected]Hjemmeside: www. Rejsearbejdere.dk
REJSEARBEJDERE. DKdokumenter, der føres i overensstemmelse med etableringsmedlemsstatens regler".
Konklusion:Det må på grundlag af ovenstående retspraksis konkluderes, atværtsmedlemsstaterne med henblik på at kontrollere, om de i direktivet fastsatte arbejdsvilkåroverholdes, har ret til under hensyntagen til proportionalitetsprincippet at kræve, at man påarbejdspladsen fører de dokumenter, der på grund af deres karakter udarbejdes på arbejdspladsen,f.eks. timesedler eller dokumenter vedrørende sundheds- eller sikkerhedsforholdene påarbejdspladsen.Værtsmedlemsstaten må ikke kræve en anden række dokumenter, hvis oplysningernei de dokumenter, der kræves efter etableringsmedlemsstatens regler, samlet er tilstrækkelige til, at derkan foretages den nødvendige kontrol i værtsmedlemsstaten.Vi stiller derfor spørgsmålene igen.1. Hvem har kontrol myndigheden i Danmark efter direktiv 96/71/EF i Henhold til overholdelse af artikel 3.2. Er de, danske kontrol foranstaltninger i overensstemmelse med direktiv 96/71/EF artikel 4. .a) Den maksimal arbejdstid og minimal hviletid. b) mindste antal betalte feriedage pr. år. c) mindsteløn, herunderovertidsbetaling; dette gælder ikke for erhvervstilknyttede tillægspensionsordninger. d) betingelserne for at stillearbejdstagere til rådighed, især via vikarbureauer f) beskyttelsesforanstaltninger med hensyn til arbejds- ogansættelsesvilkår for gravide kvinder og kvinder, der lige har født, samt for børn og unge, g) ligebehandling af mændog kvinder samt andre bestemmelser vedrørende ikke-forskelsbehandling
Ved vedtagelsen af L 157. Udvidelse af anmeldelsespligten for udenlandske tjenesteydere samt pligt forhvervgiver til at medvirke til at sikre, at der sker anmeldelse til RUT. Er der ikke indsat i loven nogen, formkrav, at man på arbejdspladsen har timesedler, lønsedler. Så kompetente myndigheder og andre aktører kankontrollere undernævnte i forhold a) b) c) d) selv om der er indsat en Straffebestemmelse (§ 10). Så,arbejdsgivere uden rimelig grund der undlader at yde ferie og betaling herfor eller supplerende ferie. Er deringen krav til time og lønsedler.På den baggrund vil vi gerne vide, hvem der kan kontrollere noget udenbilag.I øvrigt finder vi at Bekendtgørelsen om undtagelser fra anmeldelsespligten til Registret for UdenlandskeTjenesteydere (RUT) Kortvarig udstationering: Undtagelse for Anmeldelsespligten §.stk.6 -7. er enfuldkommen unødvendig præcisering. Tværtimod har vi tidligere gjort opmærksom på, at det er uheldigt atman kan udstationere udenlandsk arbejdskraft i 8. dage af gangen eventuel, arbejdssjak som, man så skifterud. Især med den store arbejdsløshed. Derfor skal også andre områder og ikke kun Bygge og Anlæg,Skovbrug, Landbrug, Gartneri tilmeldes RUT-Registeret. Især Metalområdet, og Transport af gods. Herudliciteres der jo også arbejde, til udenlandske firmaer.Bilag. Pressemeddelelse fra Ritzau i JV 11-1-2011. Lam polak indlagt i Polen.Med venlig hilsenFormand i foreningenRejsearbejdere.dkHans Erik MeyerNørbyvej 556200 Aabenraa.www.Rejsearbejdere.dk
Formand: Hans Erik Meyer Nørrebyvej 55, Løjt Kirkeby, 6200 Aabenraa Tel: 74 61 83 51, Mobil: 40 18 76 48 E-mail: [email protected]Kasser : Johannes Classen.Klosterbakken 54. 6230. Rødekro. Tlf: 74 69 3145. E-mail: [email protected]Hjemmeside: www. Rejsearbejdere.dk