Nu havde jeg sådan set tænkt mig forholdsvis stilfærdigt at sige, at Enhedslisten kan stemme for det her lovforslag, fordi vi er enige i, at det er fornuftigt, at man ved at udskyde den her frist bevarer mulighederne for at foretage nogle opstramninger, når der bliver enighed om, at det er nødvendigt.
Men på baggrund af hr.
Morten Østergaards indlæg kunne det jo opfattes som en tilslutning til, at der ikke forekom social dumping af betydning i Danmark, hvor de chauffører, de bygningsarbejdere, de mennesker, der arbejder i landbrugssektoren, hver eneste dag oplever at se, at der er arbejde i Danmark, der udføres til lønninger, som ligger under overenskomsten, og under nogle forhold, som både arbejdsmiljømæssigt og på anden måde er fuldstændig uacceptable, og hvor arbejdet ofte gennemføres af firmaer, der i øvrigt har et tvivlsomt forhold til den danske lovgivning på en række områder, Hvis det at tilslutte sig det her lovforslag skulle opfattes, som om jeg ikke erkender, at de har ret, og at de måske også har et lidt tættere forhold til, hvad der sker ude i det danske samfund, end man har i fagbevægelsens top, ja, så ville jeg jo synes, det var kedeligt.
Så derfor bliver jeg nødt til at sige, at der efter Enhedslistens opfattelse er et meget stort behov for at få strammet op på såvel udstationeringsdirektivet som på den lovgivning og på de overenskomster osv., der findes i Danmark, for vi må konstatere, at det, der foregår nu, faktisk er, at de eksisterende regler bruges eller misbruges med den konsekvens, at vi har omfattende problemer på det danske arbejdsmarked.
Det er heller ikke så underligt, for formålet med det her er jo også at sikre, at man kan konkurrere og også bruge løn som et konkurrenceparameter på tværs af landegrænserne – det er jo hele formålet med den liberalisering, som EU's regler på det her område er udtryk for.
Så kan vi sige, at det kunne der være nogle fordele ved, hvis man i øvrigt var i stand til at sikre sig imod social dumping.
Men det har man indtil nu ikke været i stand til.
Vi kan jo konstatere, at det udstationeringsdirektiv, der er på området, ikke sikrer det, måske snarere tværtimod.
Vi kan konstatere, at dansk lovgivning, danske overenskomster eller administrationen af dem i hvert fald heller ikke sikrer os mod social dumping.
Så derfor er det da mit håb, at der hos det flertal, der er i Folketinget, som, tror jeg nok, erkender, at der er en udfordring her, på et eller andet tidspunkt vil vise sig en vilje til at gennemføre de nødvendige opstramninger af lovgivningen, som jo også handler om at give fagforeningerne bedre mulighed for at kontrollere, om de regler, der eksisterer, reelt bliver overholdt.
Vi kan i de høringssvar, der er til det her lovforslag, jo bare se, at der er sådan et enkelt spændende element, nemlig det element, der handler om, at den måde, man administrerer den eksisterende lovgivning på med dispensationer til f.eks.
transportområdet, til cabotagekørselsområdet, er noget, som giver enorme problemer, og hvorom arbejdsgivere og lønmodtagerorganisationer i enighed siger, at det burde håndteres anderledes.
Alligevel vælger man altså i regeringen her den helt utraditionelle udgave af den danske model, nemlig at man, selv når arbejdsgiverne og fagforeningerne er enige om, at noget burde gøres anderledes, så alligevel handler i strid med det.
Så der er mange ting, som der skal strammes op på på det her område, men af samme grund er det jo godt nok at have en mulighed for, at man kan gennemføre en evaluering og gennemføre de nødvendige lovtiltag på et senere tidspunkt.
Jeg deler nok LO's opfattelse af, at vi ikke skal vente til 2014, men at vi bør komme i gang med en evaluering relativt hurtigt, også af de nye tiltag, som er trådt i kraft her den 1.
januar, og som formentlig heller ikke er tilstrækkelige.