Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 90
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen 1
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. januar 2011Statsretskontoret2010-7650-0007BBO41613
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 20 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 90), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 6. januar 2011.
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 20 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om offentlighed i forvaltningen (L 90):
”Er det korrekt, at bilag A på L 90 - bilag 5 kan være undta-get fra aktindsigt som ministerbetjening også, selvom mini-steren hverken før eller siden har læst e-mailen, jf. ”at detforhold, at et dokument, (…) ikke bliver forelagt for eller an-vendt af den pågældende minister, ikke indebærer, at doku-mentet herefter falder uden for anvendelsesområdet for § 24”(jf. betænkningen s. 607)?”Svar:
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 18 vedrørende lovfors-laget, er det Justitsministeriet vurdering, at det vil kunne lægges til grund,at udvekslingen af det omhandlede dokument sker i en sammenhæng ogpå et tidspunkt, hvor ministeren har eller må forventes at få behov forembedsværkets rådgivning og bistand, og at der derfor i § 24, stk. 1’sforstand er tale om udveksling ”i forbindelse med ministerbetjening”.Som nævnt i spørgsmålet har (en enig) Offentlighedskommission i be-tænkning nr. 1510/2009 på side 607 anført følgende:”Kommissionen skal bemærke, at det forhold, at et dokument, f.eks. et bi-drag til besvarelse af et folketingsspørgsmål, udarbejdet af en underordnetmyndighed, ikke bliver forelagt for eller anvendt af den pågældende mini-ster, ikke indebærer, at dokumentet herefter falder uden for anvendelses-området for § 24, stk. 1. Afgørende er, at dokumentet er udvekslet i forbin-delse med ministerbetjening.”
Justitsministeriet er enig i det, der er anført på det nævnte sted i Offent-lighedskommissionens betænkning. Det, som Offentlighedskommissio-nen således lægger til grund, er også lagt til grund med lovforslagets §24. Det betyder, at det dokument, der er nævnt i spørgsmålet, vil kunneundtages efter § 24, selvom det ikke forelægges ministeren.Det bemærkes i forlængelse heraf, at det efter Justitsministeriets opfattel-se ville være en utilstrækkelig beskyttelse af det forberedende arbejde,som foregår af hensyn til ministeren, hvis § 24 f.eks. alene kunne brugesi forhold til dokumenter, der skulle forelægges ministeren. Det tværgåen-de samarbejde mellem ministerier og styrelser, der er nødvendigt for atforberede f.eks. de politiske beslutninger, som træffes af ministeren,kræver således i praksis meget ofte udveksling af dokumenter, som påden ene side ikke skal forelægges vedkommende minister, men som på2
den anden side er nødvendige for at sikre kvaliteten i den beslutning, deri et sådant tilfælde skal træffes af ministeren.Justitsministeriet skal endvidere pege på, at f.eks. den beskyttelse af deninterne og politiske beslutningsproces, der efter den nuværende offent-lighedslov gælder i forhold til lovgivningssager (§ 2, stk. 1, 2. pkt., og §10, nr. 2) heller ikke er begrænset til dokumenter, som er forelagt ellerskal forelægges ministeren. Bestemmelsen i § 10, nr. 2, hvorefter brev-veksling mellem ministerier (departementer) om lovgivning ikke er om-fattet af retten til aktindsigt, gælder således også dokumenter, som hver-ken er forelagt for eller har været tiltænkt vedkommende minister.
3