Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 90
Offentligt
962851_0001.png
962851_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. februar 2011Statsretskontoret2010-7650-0007OTE40242
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 120 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 90), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 27. januar 2011. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Meta Fuglsang (SF).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 120 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om offentlighed i forvaltningen (L 90):

”Undtagelserne fra aktindsigt i medfør af § 24 om ministerbetjeningog § 29 vedrørende ekstraheringspligten bliver hovedsagelig be-grundet med ønsket om at skabe et ”frirum” til politikudvikling forministre og embedsmænd i ministerierne, men hvordan skal em-bedsmænd i de heldigvis sjældne tilfælde det sker kunne forhindremisbrug af deres arbejde og dokumentere viderebringelse af eventuelfalske oplysninger til offentligheden, når materiale i forbindelse medministerbetjening er delvis mørkelagt?”

Svar:

Hverken lovforslagets § 24 om ministerbetjening eller § 29 om internefaglige vurderinger begrænser offentligt ansattes mulighed for at videre-give oplysninger om ulovlig forvaltning mv.Offentlig ansatte vil således i samme omfang som efter gældende retkunne videregive oplysninger om ulovlig forvaltning mv. Om offentligtansattes adgang til at videregive sådanne oplysninger kan der henvises tilvejledningen om ”God adfærd i det offentlige” udgivet i juni 2007 afPersonalestyrelsen, KL og Danske Regioner, hvor der på side 37 f., eranført følgende:”En offentligt ansat har ret til frit at videregive ikke-fortrolige oplysningertil pressen og andre eksterne parter (for eksempel tilsynsmyndigheder ellerFolketingets Ombudsmand) i tilfælde, hvor der kan være spørgsmål omulovlig forvaltning eller andre kritisable forhold i den offentlige forvalt-ning, herunder åbenbart misbrug af offentlige midler. Hvis der er tale omfortrolige oplysninger, vil disse kunne videregives i tilfælde, hvor den an-satte handler i berettiget varetagelse af åbenbar almeninteresse eller af egeteller andres tarv. Den ansatte vil endvidere kunne udtale sig til pressen mv.om forhold vedrørende ulovlig forvaltning mv. i en form, der har karakteraf en meningstilkendegivelse, hvis udtalelserne ligger inden for grænserneaf vedkommendes ytringsfrihed.En retmæssig videregivelse af oplysninger – hvad enten dette sker internteller eksternt – kan ikke danne grundlag for negative ledelsesreaktioner.”
2