Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 90 Bilag 2
Offentligt
933688_0001.png
933688_0002.png
933688_0003.png
933688_0004.png
933688_0005.png
933688_0006.png
933688_0007.png
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. oktober 2010Statsretskontoret2009-760-0252CHE40523

Hovedpunkterne i udkastet til

forslag til lov om offentlighed i forvaltningen

1.

Det er væsentligt, at en ny offentlighedslov – med behørig hensynta-gen til relevante beskyttelsesværdige hensyn – fortsat sikrer størst muligåbenhed i forvaltningen. I forlængelse af dette grundsynspunkt gives i detfølgende først en oversigt over lovforslagets hovedpunkter og dernæst ensammenfattende oversigt over de udvidelser og begrænsninger, der medlovforslaget lægges op til i forhold til den gældende offentlighedslov.Der foreslås som noget nyt indsat en bestemmelse, der angiver de formål,som offentlighedsloven navnlig varetager. I tilknytning hertil foreslås, atmyndighederne mv. skal sørge for, at hensynet til åbenhed i videst muligtomfang varetages ved etablering mv. af nye IT-løsninger (lovforslagets §1).For så vidt angår lovens anvendelsesområde videreføres gældende ret,hvorefter loven gælder for al virksomhed, der udøves af den offentligeforvaltning (lovforslagets § 2). Samtidig foreslås dog en udvidelse af lo-vens anvendelsesområde i en række henseender. Det foreslås således, atlovens anvendelsesområde udvides til også at omfatte KL og Danske Re-gioner (lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3). Endvidere foreslås en udvidelse aflovens anvendelsesområde til som udgangspunkt også at omfatte selska-ber, hvor det offentlige ejer mere end 75 pct. af ejerandelene (lovforsla-gets § 4), samt selskaber, institutioner mv., i det omfang de træffer afgø-relse på vegne af staten, en region eller en kommune (lovforslagets § 5,stk. 1).Endvidere foreslås der en pligt for forvaltningsmyndighederne til at sikresig, at virksomheder, der får overladt opgaver, som efter lovgivningenpåhviler det offentlige, løbende giver myndigheden oplysninger om udfø-relsen af opgaverne (lovforslagets § 6).
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Det foreslås, at der sker en lovfæstelse af gældende ret, hvorefter offent-lighedsloven finder anvendelse på særlige organer (selvejende institutio-ner, foreninger, fonde mv.), der er oprettet ved lov eller i henhold til lov,samt sådanne organer oprettet på privat initiativ, som udøver offentligvirksomhed af mere omfattende karakter, og som er undergivet offentligregulering, kontrol og tilsyn (lovforslagets § 3, stk. 1). Endvidere foreslåsder en videreførelse af den gældende bestemmelse, hvorefter visse ener-giforsyningsvirksomheder er omfattet af offentlighedsloven (lovforsla-gets § 3, stk. 2).Gældende ret, hvorefter enhver som udgangspunkt har ret til aktindsigt idokumenter, der er indgået til eller oprettet af en forvaltningsmyndighedsom led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksom-hed, foreslås videreført (lovforslagets § 7).Det forslås at ophæve det såkaldte subjektive identifikationskrav og er-statte det med et krav om, at temaet for aktindsigtsanmodningen skal an-gives af den, som fremsætter anmodningen. I tilknytning hertil foreslåsder indført en adgang for en myndighed til at undlade at behandle en an-modning om aktindsigt – selvom det nye identifikationskrav er opfyldt –hvis det vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug (lov-forslagets § 9).Det foreslås videreført, at retten til aktindsigt (som hovedregel) ikke om-fatter databaser, herunder registre eller andre systematiserede fortegnel-ser, hvor der gøres brug af elektronisk databehandling (lovforslagets §10).I tilknytning hertil foreslås som noget nyt indført en ret til at få foretageten sammenstilling af oplysninger i myndighedernes databaser (dataud-træk) (lovforslagets § 11) samt en ret til at få indsigt i den databeskrivel-se, der knytter sig til en database (lovforslagets § 12).Herudover foreslås en videreførelse af den gældende bestemmelse omnotatpligt samt en lovfæstelse i forhold til afgørelsessager af den ulov-bestemte forvaltningsretlige grundsætning om notatpligt vedrørende eks-peditioner af væsentlig betydning (lovforslagets § 13).Endvidere foreslås der dels indført en pligt for myndighederne til af egendrift at overveje meroffentlighed, dels en udvidelse af meroffent-2
lighedsprincippet til også at omfatte sager undtaget fra aktindsigt (lov-forslagets § 14).Der foreslås også indført regler i offentlighedsloven, der regulerer myn-dighedernes pligt til at foretage journalisering (lovforslagets § 15).Desuden foreslås der etableret et forsøg med en postlisteordning (lovfor-slagets § 16), en pligt for visse myndigheder til på myndighedens hjem-meside på internettet løbende at give information om vedkommendemyndigheds virksomhed (lovforslagets § 17) samt etableret en såkaldtoffentlighedsportal (lovforslagets § 18).En lang række af de bestemmelser i den gældende offentlighedslov, derundtager visse sagstyper, visse dokumenttyper og visse oplysningstyper,foreslås videreført, jf. nærmere herom lovforslagets §§ 23-35. Bestem-melserne foreslås dog på visse punkter indskrænket (hvorved adgangentil aktindsigt udvides) eller udvidet (hvorved retten til aktindsigt begræn-ses).Som nævnt foreslås der indført en udvidelse af adgangen til aktindsigt ien række henseender.Således foreslås der indført en ret til aktindsigt i et bødeforelæg, der ervedtaget af en juridisk person (lovforslagets § 19), samt indsigt i denøverste ledelseskontrakt (herunder f.eks. direktørkontrakter) for så vidtangår oplysninger om de overordnede prioriteringer for den pågældendemyndighed (lovforslagets § 21). Der foreslås også indført en bemyndi-gelsesbestemmelse om aktindsigt i visse kommunale og regionale internearbejdsdokumenter (lovforslagets § 23).Endvidere foreslås der indført en ret til indsigt i såkaldte praksisoversig-ter (lovforslagets § 26) samt en ret til indsigt i (ekstrahering af) oplysnin-ger om interne faglige vurderinger i endelig form, der indgår i et fremsatlovforslag mv., (lovforslagets § 29). I tilknytning hertil foreslås dog ind-ført en adgang til at afslå at foretage ekstrahering af oplysninger fra bl.a.interne dokumenter, i det omfang det vil indebære et uforholdsmæssigtressourceforbrug (lovforslagets §§ 28-29).Der foreslås imidlertid også indført visse begrænsninger i retten til akt-indsigt.3
Således foreslås der indført en undtagelse af alle sager om førelse af enkalender fra retten til aktindsigt (lovforslagets § 22) samt undtagelse afinterne oplysninger og dokumenter, der udveksles mellem myndigheder iforbindelse med ministerbetjening (lovforslagets § 24). Endvidere fore-slås der indført en adgang til at undtage dokumenter, der udarbejdes ogudveksles mellem ministre og folketingsmedlemmer i forbindelse medsager om lovgivning eller anden tilsvarende politisk proces (lovforslagets§ 27).I forbindelse med, at lovens anvendelsesområde foreslås udvidet til ogsåat omfatte KL og Danske Regioner, foreslås det at undtage interne oplys-ninger og dokumenter, der udveksles mellem KL, Danske Regioner,kommunerne og regionerne i forbindelse med bl.a. økonomiske eller po-litiske forhandlinger med staten (lovforslagets § 25).Endelig foreslås der en række ændringer af offentlighedslovens regler omkompetence, klageadgang og sagsbehandling mv.Der foreslås således indført en sagsbehandlingsfrist på syv arbejdsdagefor den myndighed, der modtager en anmodning om aktindsigt mv. (lov-forslagets § 36), ligesom der foreslås indført en sagsbehandlingsfrist på20 arbejdsdage for vedkommende klageinstans (lovforslagets § 37). Beg-ge frister kan dog efter omstændighederne fraviges.Der foreslås også indført en ret til at påklage en aktindsigtsafgørelse mv.direkte til den øverste klageinstans (lovforslagets 37) samt en ret til sær-skilt at påklage sagsbehandlingstiden (lovforslagets § 39). Herudover fo-reslås der indført en klagevejledningspligt til tilsynsmyndigheden i for-hold til kommunale og regionale aktindsigtsafgørelser mv. (lovforslagets§ 38).Endelig foreslås der indført en adgang for den aktindsigtssøgende mv. tilsom udgangspunkt selv at bestemme, hvordan aktindsigten skal gennem-føres (lovforslagets § 40).

2.

Følgende elementer i lovforslaget kan ud fra en generel betragtningsiges atudbyggeden gældende offentlighedslovs princip om åbenhed iden offentlige forvaltning:Angivelse af, hvilke formål offentlighedsordningen navnlig vare-tager (lovforslagets § 1, stk. 1).4
Fremhævelse af, at myndighederne mv. skal sørge for, at hensy-net til åbenhed i videst muligt omfang varetages ved etableringmv. af nye IT-løsninger (lovforslagets § 1, stk. 2).Udvidelse af lovens anvendelsesområde til også at omfatte KL ogDanske Regioner (lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3).Udvidelse af lovens anvendelsesområde til at omfatte selskaber,institutioner mv., i det omfang de træffer afgørelse på statens, enregions eller en kommunes vegne (lovforslagets § 5, stk. 1).Udvidelse af lovens anvendelsesområde til at gælde for ikkebørsnoterede selskaber, hvor det offentlige ejer mere end 75 pct.af ejerandelene (lovforslagets § 4).Pligt til at sikre, at virksomheder, der får overladt opgaver, somefter lovgivningen påhviler det offentlige, løbende giver ved-kommende myndighed oplysninger om udførelsen af opgaverne(lovforslagets § 6).Ophævelse af det subjektive identifikationskrav, der erstattes medet krav om angivelse af temaet for aktindsigtsanmodningen, dogsåledes at en myndighed kan undlade at behandle en anmodningom aktindsigt, i det omfang det vil nødvendiggøre et uforholds-mæssigt ressourceforbrug (lovforslagets § 9).Ret til at få foretaget en sammenstilling af oplysninger ved brugaf få og enkle kommandoer i myndighedernes databaser (dataud-træk) (lovforslagets § 11).Ret til at få indsigt i den databeskrivelse, der knytter sig til en da-tabase (lovforslagets § 12).Pligt for myndighederne til af egen drift at overveje meroffentlig-hed (lovforslagets § 14, stk. 1).Udvidelse af meroffentlighedsprincippet til også at omfatte sagerundtaget fra aktindsigt (lovforslagets § 14, stk. 2).Lovregulering af myndighedernes pligt til at foretage journalise-ring (lovforslagets § 15).Etablering af et forsøg med en postlisteordning (lovforslagets §16).Pligt for myndighederne til løbende at give information om deresvirksomhed (lovforslagets § 17).Etablering af en såkaldt offentlighedsportal (lovforslagets § 18).Aktindsigt i bødeforelæg, der er vedtaget af en juridisk person(lovforslagets § 19, stk. 2).Ret til indsigt i den øverste ledelseskontrakt for så vidt angår op-lysninger om de overordnede prioriteringer for den pågældendemyndighed (lovforslagets § 21, stk. 4).5
Bemyndigelsesbestemmelse om aktindsigt i visse kommunale ogregionale interne arbejdsdokumenter (lovforslagets § 23, stk. 3).Ret til indsigt i såkaldte praksisoversigter (lovforslagets § 26, nr.5).Ret til indsigt i interne faglige vurderinger i endelig form, derindgår i en sag om et fremsat lovforslag mv. (lovforslagets 29,stk. 1, 1. pkt.), dog bortset fra de tilfælde, hvor den pågældendeinterne faglige vurdering findes i dokumenter, der er udarbejdettil brug for (den direkte) ministerrådgivning eller rådgivning afformandskabet i KL og Danske Regioner (lovforslagets § 29, stk.1, 2. pkt.).Adgang for den aktindsigtssøgende til som udgangspunkt selv atbestemme, hvordan aktindsigten skal gennemføres (lovforslagets§ 40).Indførelse af en sagsbehandlingsfrist på syv arbejdsdage, som ef-ter omstændighederne kan fraviges, for den myndighed, der mod-tager en anmodning om aktindsigt mv., men (lovforslagets § 36,stk. 2).Ret til at påklage en aktindsigtsafgørelse mv. direkte til den øver-ste klageinstans (lovforslagets 37, stk. 1).Indførelse af en sagsbehandlingsfrist på 20 arbejdsdage, som efteromstændighederne kan fraviges, for vedkommende klageinstans,(lovforslagets § 37, stk. 3).Klagevejledningspligt til tilsynsmyndigheden i forhold til kom-munale og regionale aktindsigtsafgørelser mv. (lovforslagets §38).Ret til særskilt at påklage sagsbehandlingstiden (lovforslagets §39).
Følgende elementer i lovforslaget kan ud fra en generel betragtningsiges atbegrænseden gældende offentlighedslovs princip om åben-hed i den offentlige forvaltning:Undtagelse af alle sager om førelse af en kalender fra retten tilaktindsigt (lovforslagets § 22).Undtagelse af interne oplysninger og dokumenter, der udvekslesmellem myndigheder i forbindelse med ministerbetjening (lov-forslagets § 24), dog bortset fra interne dokumenter og oplysnin-ger, der udveksles i konkrete afgørelsessager, sager om indgåelseaf kontraktsforhold, eller i forbindelse med et ministeriums udfø-relse af kontrol- eller tilsynsopgaver.6
I forbindelse med, at lovens anvendelsesområde foreslås udvidettil også at omfatte KL og Danske Regioner, undtages interne op-lysninger og dokumenter, der udveksles mellem KL, Danske Re-gioner, kommunerne og regionerne i forbindelse med bl.a. øko-nomiske eller politiske forhandlinger med staten (lovforslagets §25).Undtagelse af dokumenter, der udarbejdes og udveksles mellemministre og folketingsmedlemmer i forbindelse med sager omlovgivning eller anden tilsvarende politisk proces (lovforslagets §27, nr. 2).Adgang til at nægte at foretage såkaldt ekstrahering af oplysnin-ger fra bl.a. interne dokumenter, i det omfang det vil indebære etuforholdsmæssigt ressourceforbrug (lovforslagets § 28, stk. 2, nr.1).
7