Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 90 Bilag 14
Offentligt
Justitsministeriet:
’Ministerbetjening’
opvejes
ikke
af
andre
paragraffer
i
Offentlighedsloven
Der
er
ikke
dækning
for
medierepræsentanters
vidtgående
fortolkning
af
§§
28-·‐29
i
den
foreslåede
nye
Offentlighedslov.
Det
fremgår
af
justitsministerens
svar
på
46
spørgsmål
til
tre
konkrete
dokumenter,
som
Folketingets
Retsudvalg
har
stillet
til
ministeren.
Dermed
er
grundlaget
for,
at
Offentlighedskommissionens
medierepræsentanter,
herunder
Dansk
Journalistforbund,
har
støttet
mørklægning
af
såkaldt
ministerbetjening
i
den
foreslåede
§
24,
smuldret
bort.
Af
cand.mag.
og
journalist
Jesper
Tynell
Siden
Offentlighedskommissionen
i
n ovember
2009
offentliggjorde
sin
b etænkning,
har
mediejurist
Oluf
Jørgensen
og
andre
medierepræsentanter
i
kommissionen
gentagne
gange
i
radio,
aviser
og
ved
møder
i
Dansk
Journalistforbund
afvist
kritikken
af
kommissionens
forslag
til
en
ny
paragraf
24,
som
gør
statslige
myndigheder
til
én
samlet
enhed,
og
d ermed
som
udgangspunkt
afskærer
borgere
og
journalister
fra
d en
ret
til
a ktindsigt
i
d eres
indbyrdes
korrespondance,
som
d en
nuværende
offentlighedslov
giver
d em.
Deres
væsentligste
og
gentagne
argument
har
været,
at
d e
foreslåede
§§
28
og
29
i
stedet
giver
ret
til
udlevering
af
de
relevante
oplysninger
i
de
dokumenter,
som
fremover
skal
undtages
som
’ministerbetjening’
efter
§24.
Nu
har
Justitsministeriet
erklæret
sig
u enig.
Absolut
intet
i
d e
tre
dokumenter,
ministeriet
har
fået
forelagt,
skal
fremover
udleveres
efter
d en
foreslåede
§
29,
h eller
ikke
s elvom
§
29
skulle
blive
vedtaget
i
d en
version,
medierepræsentanterne
i
Offentlighedskommissionens
har
foreslået,
slår
Justitsministeriet
fast.
Og
når
det
gælder
§
28,
er
d et
kun
én
enkelt,
ubetydelig
s ætning
i
d et
ene
af
d e
to
d okumenter,
som
ministeriet
mener,
fremover
s kal
udleveres.
I
d et
tredje
dokument
kan
ministeriet
ikke
vurdere,
om
§
28
vil
føre
til
udlevering
af
oplysninger.
Disse
s var,
som
justitsministeren
nu
har
givet
Folketinget,
er
afgørende
betydning,
fordi
d e
er
bestemmende
for,
h vordan
embedsmænd
s kal
bruge
d en
foreslåede
lov,
hvis
§
24
bliver
vedtaget
og
d ermed
lukker
af
for
d en
a ktindsigt
i
de
fulde
d okumenter,
som
d en
nuværende
lov
giver
ret
til.
De
tre
dokumenter
er
valgt,
fordi
d e
udgør
henholdsvis
en
e-·‐mail,
en
indstilling
til
en
minister
og
et
udkast
til
en
redegørelse.
Tre
forskellige
eksempler
på
d e
mange
dokumenter,
som
b orgere
og
journalister
med
den
foreslåede
nye
offentlighedslov
a ltså
ikke
længere
vil
have
ret
til
at
få
udleveret.
I
mit
høringssvar
til
Justitsministeriet
har
jeg
anvendt
to
af
dokumenterne
til
at
anskueliggøre,
h vorfor
d en
foreslåede
§24
om
såkaldt
ministerbetjening
vil
forhindre
offentligheden
i
fremover
at
få
aktindsigt
d enne
vigtige
type
dokumenter,
også
s elvom
§§
28-·‐29
i
visse
tilfælde
skulle
give
adgang
til
enkelte,
udvalgte
oplysninger.
Mediejurist
og
medlem
af
Offentlighedskommissionen,
Oluf
Jørgensen,
har
gentagne
gange
offentligt
sagt,
a t
oplysningerne
i
mine
eksempler
vil
blive
u dleveret
ved
b egæring
om
a ktindsigt,
også
under
d en
foreslåede
lov.
Bl.a.
har
han
på
foreningens
Åbenhedstingets
internetportal
skrevet,
at
det
er
hans
”klare
overbevisning,
at
Offentlighedskommissionens
lovudkast
ikke
vil
hindre
aktindsigt
i
kommende
sager
af
d enne
karakter.”
(http://www.aabenhedstinget.dk/wp-·‐content/uploads/tynells-·‐eksempler.pdf)
1
Forsikringerne
om,
at
oplysningerne
i
d e
omtalte
dokumenter
også
vil
b live
udleveret,
h vis
den
foreslåede
lov
bliver
vedtaget,
har
Oluf
Jørgensen
b l.a.
også
fremført
i
fagbladet
Journalisten,
overfor
Dansk
Journalistforbunds
hovedbestyrelse,
samt
overfor
forbundets
medlemmer
på
DJs
konference
på
Askov
Højskole
i
2010
Justitsministeriet
har
d erimod
nu
slået
fast,
at
dokumenterne
ikke
vil
blive
udleveret
under
d en
kommende
lov,
uanset
om
lovens
§
29
b liver
vedtaget
som
flertallet
i
kommissionen
og
regeringen
har
fremsat
d en,
eller
som
Oluf
Jørgensen
og
mindretallet
i
kommissionens
har
ønsket
d en.
Dermed
afviser
ministeriet
Oluf
Jørgensens
u dsagn
vdr.
§§
28
og
29,
som
DJ
og
medierepræsentanter
i
Offentlighedskommissionen
har
fæstet
lid
til,
og
angiveligt
har
baseret
deres
tilslutning
til
d en
foreslåede
§
24
på.
Dokument
A:
Beskæftigelsesminister
bestilte
tal
der
s kulle
sætte
AF
i
dårligt
lys
Dokumentet
rummer
en
b estilling
af
b estemte
tal
hos
Arbejdsmarkedsstyrelsen,
d er
skulle
bruges
af
beskæftigelsesministeren
til
at
’vende
d ebatten’
for
at
bane
vej
for
en
kommunalisering
af
beskæftigelsesindsatsen
s om
led
i
kommunalreformen.
Dokumentets
øvrige
sammenhæng
fremgår
af
bilagene
til
mit
h øringssvar
vdr.
Offentlighedskommissionens
b etænkning
og
bl.a.
af
radioindslaget
h er:
http://www.dr.dk/P1/orientering/indslag/2008/07/09/153227.htm
Dokumentet
er
udleveret
efter
begæring
om
a ktindsigt,
da
borgere
og
journalister
under
d en
nuværende
offentlighedslov
har
ret
til
at
indsigt
i
dokumentet,
fordi
d et
er
afgivet
til
Arbejdsmarkedsstyrelsen
og
dermed
ikke
længere
internt.
Hvis
L90
bliver
vedtaget,
er
d et
et
eksempel
på
et
af
d e
mange
dokumenter,
der
ikke
længere
klart
vil
være
ret
til
aktindsigt
i.
I
dag
er
der
ret
til
fuld
aktindsigt
i
denne
bestilling
af
tal,
der
skal
vise,
at
kommunerne
er
bedre
end
AF
til
at
få
ledige
i
arbejde.
Dokumenter
s om
dette
vil
ifølge
Justitsministeriet
ikke
længere
skulle
udleveres,
hvis
den
foreslåede
offentlighedslov
bliver
vedtaget.
2
Oluf
Jørgensen
har
gjort
gældende,
at
d enne
e-·‐mail
også
i
fremtiden
vil
blive
udleveret
på
begæring
om
aktindsigt,
også
s elvom
d en
vil
være
omfattet
af
d en
foreslåede
§
24
om
såkaldt
’ministerbetjening’.
I
d et
notat
vdr.
eksemplerne,
han
har
offentliggjort
på
'aabenhedstinget.dk'
vedr.
mit
høringssvar,
skriver
han:
”Beskæftigelsesministeren
bestilte
tal
h os
Arbejdsmarkedsstyrelsen,
der
s kulle
sætte
AF
i
dårligt
lys.
Ordlyden
i
d en
centrale
mail
om
”data
og
resultater,
d er
om
nødvendigt
kan
vende
d ebatten”
hører
til
d enne
sags
faktiske
grundlag.
Disse
centrale
oplysninger
om
politisk
motiveret
talfusk
s kal
derfor
udleveres
efter
lovudkastet
§
28
og
kan
således
ikke
undtages
som
ministerbetjening.
I
forhold
til
d enne
sag
er
d et
væsentligt,
at
d et
i
betænkningen
side
993
præciseres,
a t
retten
til
a ktindsigt
i
en
sags
faktiske
grundlag
også
omfatter
oplysninger
om
metoder
og
forudsætninger.
Ministeren
angiver
en
forudsætning,
når
han
ønsker
tal,
d er
”kan
vende
d ebatten”.
Der
er
ikke
undtagelser
for
politisk
b etingede
forudsætninger,
h vor
f.eks.
en
minister
påvirker
eller
s øger
at
påvirke
sagens
faktiske
grundlag.”
(http://www.aabenhedstinget.dk/wp-·‐content/uploads/tynells-·‐eksempler.pdf)
Mens
Oluf
Jørgensen
h er
og
i
medierne
har
fastholdt,
at
offentligheden
efter
d en
foreslåede
n ye
offentlighedslov
vil
have
ret
til
a ktindsigt
i
ovenstående
e-·‐mail,
har
jeg
efter
en
gennemgang
af
d e
afgørende
passager
i
Offentlighedskommissionens
b etænkning
gjort
gældende,
a t
kun
ubetydelige
enkelt-·‐oplysninger
eventuelt
vil
skulle
udleveres:
”De
helt
afgørende
oplysninger
om,
at
det
var
ministeren
(altså
h vem)
d er
b estilte
tallene
med
d et
formål
(altså
h vorfor)
a t
give
LO,
DA
og
partierne
i
Folketinget
indtryk
af,
at
kommunerne
er
bedre
end
AF
til
at
få
ledige
i
arbejde,
kan
let
afvises
h verken
at
skulle
betragtes
som
’metoder’
eller
’forsætninger’,
men
derimod
som
p olitiske
og/eller
strategiske
overvejelser.
Alene
af
d en
grund
vil
offentligheden
i
fremtiden
ikke
længere
have
en
klar
ret
til
at
få
disse
afgørende
oplysninger
udleveret.”
( Høringssvar
fra
Jesper
Tynell)
I
mit
høringssvar,
har
jeg
endvidere
p eget
på,
at
”Det
er
ifølge
b etænkningen
sådan,
at
ekstraheringspligten
vil
omfatte
d et,
d er
b etegnes
som
”egentlige
faktuelle
oplysninger”,
samt
n u
tydeliggjort
a t
d et
–
som
hidtil
–
også
omfatter
”de
metoder
og
forudsætninger,
d er
knytter
sig
til
’de
faktuelle
oplysninger’.”
(s.
620).
At
d er
antagelige
a lene
er
p ligt
til
at
ekstrahere
d e
h elt
faktuelle
oplysninger
og
metoderne
og
forudsætningerne
bag,
indicerer
d et
eneste
eksempel
på
ekstraheringspligt,
kommissionen
giver
i
s in
b etænkning:
”Med
’egentlige
faktuelle
oplysninger’
s igtes
d er
f.eks.
til
oplysninger
i
et
internt
dokument
om,
a t
d er
på
n
motorvejsstrækning
passerer
20.000
biler
dagligt
eller
en
oplysning
–
der
b ygger
på
undersøgelser
og
analyser
–
om,
at
d er
på
samme
motorvejsstrækning
tidligere
passerede
mellem
20.000
og
50.000
b iler
dagligt.”
(s.
620).
Når
kommissionen
s kriver,
a t
ekstraherings-·‐reglerne
også
gælder
”metoder
og
forudsætninger”,
d er
ligger
til
grund
for
d e
faktuelle
oplysninger,
s kriver
d en,
at
det
i
eksemplet
h er
vil
være
”de
metoder
og
forudsætninger,
som
en
forvaltningsmyndighed
har
anvendt
ved
fastlæggelsen
af,
at
der
på
en
motorvejsstrækning
passerer
20.000
biler
dagligt.”
(s.
621).
I
dag
fører
ekstraheringspligten
i
sjældne
tilfælde
til,
at
myndighederne
udleverer
ellers
interne
dokumenter
med
en
masse
overstreget
med
s ort
tusch,
undtagen
oplysninger
her
og
3
der,
hvor
d er
f.eks.
løsrevet
kan
stå
”20.000
biler
dagligt”.
Sådan
vil
det
også
være
fremover.
Det
bliver
blot
gjort
eksplicit,
a t
d er
i
d isse
situationer
–
som
h idtil
–
også
s kal
ekstraheres
passager
som
”både
lastbiler
og
p ersonbiler
er
talt
med
i
tællingen”,
”optællingen
er
foregået
i
januar
måned”
(forudsætninger)
og
løse
s ætninger
så
som
”der
er
brugt
kabler
på
tværs
af
vejbanen
til
at
foretage
optællingen
med”
eller
”bilerne
er
talt
manuelt”
( metoder).
I
modsætning
til
disse
rent
faktuelle
oplysninger,
s kal
p olitiske
og
strategiske
overvejelser
ikke
ekstraheres
og
udleveres.
Det
slår
Ombudsmanden
ifølge
gældende
ret
fast
f.eks.
i
F OB
2005:485,
når
han
s kriver,
at
”Til
illustration
kan
( …)
n ævnes
d okument
27
i
( …)
Transport-·‐
og
Energiministeriets
notat
om
’Femern
og
Storebæltstaksterne’
af
12.
marts.
2004.
Dokumentet
består
b l.a.
af
et
afsnit
om
økonomiske
overvejelser
(afsnit
1)
d er
efter
min
opfattelse
må
anses
for
oplysninger
omfattet
af
ekstraheringspligten
(…).
Derimod
s es
d e
følgende
afsnit
’Politiske
overvejelser’
og
’Løsningsmuligheder’
ikke
at
være
omfattet
af
ekstraheringspligten.”
(betænkningen
side
562).
Denne
b egrænsning
i
ekstraheringspligten
viderefører
kommissionen
i
d en
n ye
lov
og
understreger,
at
”ekstraheringspligten
efter
§
28
stk.
1,
1.
p kt.
omfatter
ikke
(…)
politiske
og
s trategiske
udtalelser,
ligesom
ekstraheringspligten
ikke
vil
omfatte
tilkendegivelser
a f
standpunkter,
argumenter
eller
vurderinger
med
h ensyn
til
en
sags
afgørelse
eller
oplysning”
(s.621).
Som
en
ekstra
mulighed
for
at
afvise
at
ekstrahere
og
udlevere
d e
’egentlige
faktuelle
oplysninger’,
som
i
et
dokument
kan
siges
at
væren
’relevante
for
sagen’,
kan
myndighederne
tilmed
gøre
gældende,
at
oplysningerne
er
’uvæsentlige’
eller
’ligegyldige’
–
også
s elvom
d e
rent
faktisk
selv
mener,
at
oplysningerne
er
’relevante’.
Kommissionen
understreger
n emlig
i
en
s idebemærkning
i
b etænkningen
”i
øvrigt,
at
oplysninger
om
sagens
faktiske
grundlag,
d er
som
sådan
er
relevante,
men
som
for
en
overordnet
b etragtning
er
af
uvæsentlig
b etydning
for
sagen
(de
kan
s iges
at
være
ligegyldige),
[heller]
ikke
s kal
ekstraheres.”
(s.
623-·‐624).”
(Hørringssvar
fra
Jesper
Tynell)
Justitsministeriet
kommer
nu
til
samme
konklusion
som
jeg
vedrørende
rækkevidden
af
§
28
i
forbindelse
med
d et
konkrete
dokument.
Nemlig
a t
d en
omtalte
e-·‐mail
vurderet
på
det
foreliggende
grundlag
ikke
ville
skulle
udleveres
ved
b egæring
om
a ktindsigt,
hvis
d en
foreslåede
offentlighedslov
vedtages.
Ministeriet
oplyser,
at:
1. Den
omtalte
email
s kal
undtages
fra
a ktindsigt
som
’ministerbetjening’
efter
d en
foreslåede
§
24
(Svar
på
Spg.
18
til
L90)
2. Den
omtalte
email
vil
ikke
skulle
udleveres
efter
d en
foreslåede
§
28,
sådan
som
Oluf
Jørgensen
gør
gældende.
Ifølge
ministeriet,
er
d et
a lene
følgende
ord
i
dokumentet,
d er
falder
ind
under
§
28:
”kommunerne
gennemsnitligt
har
højere
effekter
for
s å
vidt
angår
udslusningsspørgsmål
(selvforsørgelsesgrad
efter
end
a ktivering)
end
AF”.
Kun
denne
sætning
kan
ifølge
ministeriet
siges
at
være
oplysninger
om
sagens
faktiske
grundlag.
Det
er
a ltså
a lene
disse
løsrevne
ord,
d er
s kal
udleveres
ved
b egæring
om
a ktindsigt,
hvis
§
24
b liver
vedtaget.
Resten
–
og
d ermed
d e
afgørende
–
oplysninger
i
dokumentet
s kal
ikke
udleveres,
mener
ministeriet
(Svar
på
Spg.
26
til
L90).
Resultatet
s es
n edenfor.
4
Aktindsigt
efter
den
foreslåede
nye
offentlighedslov
i
bestilling
af
tal,
der
skal
vise,
at
kommunerne
er
bedre
end
AF
til
at
få
l edige
i
arbejde.
Den
vidtgående
udlægning
af
ekstraheringspligten
efter
den
foreslåede
§
28,
s om
Oluf
Jørgensen
har
fremført
s iden
Offentlighedskommissionen
fremlagde
sin
b etænkning,
mener
Justitsministeriet
altså
ikke
er
korrekt.
Dermed
kan
§
28
fremover
ikke
kompensere
for
den
afskæring
af
retten
til
a ktindsigt,
som
d en
foreslåede
§24
vil
medføre,
sådan
som
Oluf
Jørgensen
har
fremført.
Et
udsagn,
som
Dansk
Journalistforbund
m.fl.
har
sat
sin
lid
til
og
baseret
sin
vurdering
af
den
foreslåede
§
24
på.
Dokument
B:
Minister
afskaffede
krav
til
sikkerhedskvalifikationer
for
udenlandske
bygningsarbejdere
Dokumentet
indeholder
en
indstilling
fra
Arbejdstilsynet
til
b eskæftigelsesministeren
om
at
afskaffe
d en
forudgående
kontrol
med
udenlandske
b ygningsarbejderes
sikkerhedskvalifikationer.
Da
dokumentet
b lev
offentligt
kendt,
ønskede
et
flertal
uden
om
regeringen
at
genindføre
denne
kontrol,
hvilket
d erfor
s kete.
Arbejdstilsynet
var
i
en
tidligere
indstilling
til
CIRIUS
kommet
til
den
modsatte
konklusion
og
havde
anbefalet
at
fastholde
kontrollen
i
visse
fag.
Dokumentets
øvrige
sammenhæng
fremgår
af
bilagene
til
mit
høringssvar
vdr.
Offentlighedskommissionens
betænkning
og
bl.a.
af
radioindslaget
h er:
http://www.dr.dk/P1/orientering/indslag/2008/06/30/174927.htm
Dokumentet
er
udleveret
efter
begæring
om
a ktindsigt,
da
borgere
og
journalister
under
d en
nuværende
offentlighedslov
har
ret
til
at
indsigt
i
dokumentet,
fordi
d et
er
udvekslet
mellem
Arbejdstilsynet
og
Beskæftigelsesministeriets
d epartement
og
d ermed
ikke
længere
internt.
Hvis
L90
bliver
vedtaget,
er
d et
et
eksempel
på
et
af
d e
mange
dokumenter,
d er
ikke
længere
klart
vil
være
ret
til
a ktindsigt
i.
5
Aktindsigt
efter
hhv.
den
nuværende
( tv)
og
den
foreslåede
nye
(th)
offentlighedslov.
Oluf
J ørgensen
har
fastholdt,
at
oplysninger
i
dokumentet
også
efter
vedtagelsen
af
L90
ville
blive
udleveret.
Justitsministeriet
har
nu
slået
fast,
at
intet
v ed
dokumentet
vil
skulle
udleveres,
hverken
efter
§28
eller
§29,
uanset
hvilken
version
af
§29,
der
måtte
blive
vedtaget.
Oluf
Jørgensen
har
også
oplyst,
at
d ette
dokument
vil
s kulle
udleveres
efter
§
28
i
Offentlighedskommissionens
forslag
til
en
n y
offentlighedslov,
samt
tilmed
også
a t
enkeltoplysninger
s kulle
udleveres
efter
mindretallet
i
kommissionens
forslag
til
§
29.
I
s in
gennemgang
af
mit
høringssvar,
skriver
han:
”Offentlighedskommissionen
har
præciseret
i
betænkningen
s ide
994,
at
endelige
beslutninger
vedrørende
en
sags
afgørelse
er
omfattet
af
aktindsigt.
Beskæftigelsesministerens
b eslutning
om
at
afskaffe
s ikkerhedskontrol
er
således
omfattet
af
aktindsigt
jf.
§
28.
Når
ministeren
med
sin
underskrift
ophæver
kontrollen,
så
er
d er
truffet
en
endelig
b eslutning.
Arbejdstilsynets
faglige
vurdering
om
”arbejdsmiljødumping”
er
en
vurdering
i
endelig
form,
der
indgår
i
grundlaget
for
en
politisk
b eslutning.
Kommissionens
flertal
vil
undtage
sådanne
faglige
vurderinger,
mens
mindretallet
foreslår
ret
til
a ktindsigt
jf
lovudkastet
§
29.”
(http://www.aabenhedstinget.dk/wp-·‐content/uploads/tynells-·‐eksempler.pdf)
Selv
har
jeg
ikke
kunne
følge
Oluf
Jørgensens
argumentation
og
konklusion.
Min
gennemgang
af
Offentlighedskommissionens
betænkning,
har
derimod
ført
til
d en
konklusion,
a t
d et
pågældende
6
dokument
ikke
længere
vil
s kulle
udleveres,
h vis
§
24
s kulle
b live
vedtaget
ved
lov.
I
mit
høringssvar
har
jeg
givet
d enne
begrundelse:
”Da
ministeren
i
dokumentet
vejer
sikkerhed
på
b yggepladser
op
mod
muligheden
for
øget
tilvandring
af
arbejdskraft,
vil
myndighederne
også
h er
kunne
gøre
gældende,
at
d er
er
tale
om
politiske
eller
strategiske
overvejelser,
s om
derfor
heller
ikke
vil
s kulle
ekstraheres
ved
brug
af
§
28.
Man
kan
så
i
stedet
forsøge
at
gøre
krav
på
få
papirerne
udleveret
efter
d en
n ye
§
29,
der
gælder
”interne
faglige
vurderinger
i
endelig
form”
(al
post
mellem
statslige
myndigheder,
der
b etegnes
som
’ministerbetjening’,
skal
fremover
b etragtes
som
interne
dokumenter).
Men
ministerens
u nderskrift
s idder
ved
en
sådan
beslutning
på
en
såkaldt
ministerforlæggelse,
d vs.
en
politisk
indstilling
til
ministeren
fra
Arbejdstilsynet.
Og
her
fremgår
d et
eksplicit
af
b etænkningen,
at
”En
indstilling
til
f.eks.
en
minister
om,
hvilken
løsning
d er
i
en
konkret
sammenhæng
bør
vælges,
vil
ikke
være
omfattet
af
retten
til
aktindsigt
efter
lovudkastets
§
29
(…)
da
en
sådan
indstilling
ikke
kan
karakteriseres
som
en
faglig
vurdering
i
denne
b estemmelses
forstand”
(s.
629),
ligesom
d er
”efter
kommissionens
opfattelse
h eller
ikke
[vil]
s kulle
foretages
ekstrahering
af
interne
faglige
vurderinger,
i
d et
omfang
disse
vil
afspejle
d e
politisk-·‐strategiske
overvejelser,
som
d en
pågældende
forvaltningsmyndighed
har
foretaget
i
løbet
af
sagens
behandling”
(s.
630),
d et
samme
gælder
eksterne
faglige
vurderinger.
Her
mener
Oluf
Jørgensen,
a t
man
som
journalist
må
forsøge
at
overbevise
myndighederne
om,
at
oplysningerne
i
d et
d okument,
d er
d et
ene
øjeblik
s kal
b etragtes
som
en
indstilling
til
ministeren
og
d erfor
ikke
s kal
u dleveres,
i
d et
n æste
øjeblik
s kifter
status
til
at
b live
en
beslutning,
i
d et
øjeblik
ministeren
underskriver
ministerforelæggelsen.
Men
s elv
hvis
myndighederne
skulle
strække
s ig
til
at
mene,
at
indstillingen
således
ikke
længere
er
en
indstilling,
så
vil
indholdet
h er
(og
i
d e
fleste
andre
ministerforelæggelser)
stadig
rumme
politisk
præget
rådgivning.
Når
man
i
dokumentet
kan
læse,
a t
Arbejdstilsynets
faglige
vurdering
er,
at
en
afskaffelse
af
forudgående
kontrol
med
udenlandske
arbejdstageres
sikkerhedskvalifikationer
vil
kunne
s iges
a t
føre
til
”arbejdsmiljødumping”,
men
a t
statsministeren
omvendt
har
udtrykt
ønske
om
at
lette
adgangen
til
Danmark
for
udenlandsk
arbejdskraft,
så
råder
embedsmændene
i
s idste
ende
a t
ministeren
til
a t
vægte
d et
sidste
hensyn
højst
og
afskaffe
kontrollen.
Arbejdstilsynets
faglige
vurdering
er
altså
i
dokumentet
flettet
ind
i
en
politisk
præget
rådgivning.
Og
når
d et
er
tilfældet,
skal
end
ikke
d e
faglige
vurderinger
ekstraheres
ud
af
dokumentet
og
udleveres,
fremgår
d et
af
Offentlighedskommissionens
betænkning
og
forslag.
Kommissionen
mener
ligefrem,
at
det
i
en
række
sager
n etop
vil
være
tilfældet
og
s kriver
”Det
vil
imidlertid
i
et
vist
omfang
være
vanskeligt
at
undgå,
at
interne
faglige
vurderinger
i
f.eks.
et
internt
dokument
er
integreret
med
politisk
præget
rådgivning.
I
det
omfang
d ette
er
tilfældet,
vil
d er
ikke
skulle
foretages
ekstrahering
af
de
faglige
vurderinger
efter
lovudkastets
§
29”
(s.
629).
På
d en
måde
vil
offentligheden
antagelig
altså
end
ikke
længere
have
ret
til
a t
få
indsigt
i
s elv
udvalgte
oplysninger
i
d et
d okument,
d er
viser,
at
ministeren
b esluttede
a t
afskaffe
sikkerhedskontrollen
til
trods
for,
at
Arbejdstilsynet
oplyste
ham
om,
a t
d et
kunne
siges
at
ville
føre
til
arbejdsmiljødumping.
Hertil
kommer,
at
flertallet
af
Offentlighedskommissionens
7
medlemmer
under
alle
omstændigheder
helt
vil
afskære
offentligheden
fra
indsigt
i
såkaldt
’interne
faglige
vurderinger
i
endelig
form’,
når
de
er
u darbejdet
til
brug
for
ministerrådgivning.
Men
s elv
hvis
Folketinget
ikke
følger
d enne
anbefaling,
men
i
s tedet
følger
mindretallets
d issens
på
d et
punkt,
fremgår
d et
af
ovenstående,
at
de
h elt
afgørende
oplysninger
i
sager,
som
d e
tre
eksempler
på
brud
på
d emokratiets
spilleregler,
antagelige
alligevel
end
ikke
vil
s kulle
ekstraheres
efter
h verken
§
28
eller
§
29.”
(Høringssvar
fra
Jesper
Tynell)
Også
h er
u nderkender
Justitsministeriet
Oluf
Jørgensens
udlægning
af
§§
28
og
29,
og
afviser
a t
dokumentet
eller
oplysninger
fra
det
i
fremtiden
vil
skulle
udleveres
efter
disse
paragraffer,
h vis
d en
foreslåede
§
24
b liver
vedtaget.
Dokumentet
”må
anses
for
et
ministerbetjeningsdokument
i
§
24’s
forstand”,
s kriver
ministeriet,
og
anfører
videre
vdr.
§
29
d e
samme
argumenter,
som
jeg
s elv
har
anført
ovenfor,
og
tilføjer
på
d et
foreliggende
grundlag
et
yderligere
argument
for,
a t
end
ikke
enkelt-·‐oplysninger
fra
dokumentet
i
fremtiden
s kal
udleveres:
”de
interne
vurderinger,
d er
kommer
til
udtryk
i
d et
omhandlede
d okument
er
vurderinger,
som
b ygger
på
den
almindelige
administrative
indsigt,
der
er
til
stede
i
d en
pågældende
forvaltningsmyndighed
(Arbejdstilsynet).
Det
følger
af
bemærkningerne
til
b estemmelsen
i
lovforslagets
§
29,
a t
sådanne
vurderinger
ikke
kan
karakteriseres
som
faglige
vurderinger
i
bestemmelsens
forstand
(og
derfor
ikke
er
ekstraheringspligtige).
Det
s kyldes,
at
d er
i
sådanne
tilfælde
ikke
vil
være
tale
om,
at
vurderingen
bygger
på
en
sådan
særlig
indsigt,
at
den
adskiller
sig
fra
den
indsigt,
der
også
vil
være
til
stede
hos
andre
forvaltningsmyndigheder.
Som
eksempel
på
sådanne
vurderinger,
d er
ikke
kan
karakteriseres
som
faglige
vurderinger
i
b estemmelsens
forstand,
nævnes
i
b emærkningerne
til
lovforslagets
§
29
embedsfolks
rådgivning
om
politiske
og
s trategiske
overvejelser,
og
d et
anføres,
at
en
sådan
rådgivning
er
en
d el
af
embedsfolkenes
almindelige
kvalifikationer.
Hertil
kommer,
at
det
fremgår
af
b emærkningerne
til
lovforslagets
§
29,
at
s elve
indstillingen
om,
hvilken
løsning
d er
i
en
konkret
sammenhæng
bør
vælges,
ligeledes
ikke
vil
være
omfattet
af
retten
til
aktindsigt
efter
§
29,
stk.
1,
1.
p kt.,
da
en
sådan
indstilling
h eller
ikke
kan
karakteriseres
som
en
faglig
vurdering
i
b estemmelsens
forstand.
Det
b emærkes,
at
d et,
der
er
refereret
fra
bemærkningerne
til
lovforslagets
§
29,
s varer
til
d et,
som
en
enig
Offentlighedskommission
har
anført
i
b etænkning
nr.
1510/2009
på
side
628
f.
Det
er
på
d en
anførte
baggrund
Justitsministeriets
vurdering,
at
d et
omhandlede
dokument
ikke
indeholder
oplysninger
om
interne
faglige
vurderinger
i
endelig
form,
som
i
givet
fald
ville
skulle
ekstraheres
efter
lovforslagets
§
29,
s tk.
1,
1.
p kt.,
h vis
b etingelserne
herfor
i
øvrigt
var
opfyldt.
Ud
fra
d enne
vurdering
er
det
korrekt,
at
der
h verken
vil
være
ret
til
indsigt
i
d en
omhandlede
indstilling
efter
Offentlighedskommissionens
flertals
forslag
eller
efter
mindretallets
forslag.”
(Svar
på
Spg.
40
til
L90)
Oluf
Jørgensen
har
som
sagt
fremført,
at
oplysninger
i
dokumentet
s kal
udleveres
til
borgere
og
journalister
både
efter
mindretallets
§
29,
men
også
efter
d en
foreslåede
§
28.
Også
d et
sidste
afviser
Justitsministeriet,
som
ikke
mener,
a t
dokumentet
vil
skulle
udleveres
efter
d en
foreslåede
§
28,
h vis
§
24
bliver
vedtaget.
End
ikke
enkeltoplysninger
i
d okumentet
kan,
ifølge
ministeriet,
b etragtes
som
faktuelle
oplysninger
i
§
28s
8
forstand.
Også
derfor
vil
borgere
og
journalister
ikke
længere
have
ret
til
at
få
dokumentet
eller
oplysninger
fra
det
udleveret,
mener
ministeriet
på
det
foreliggende
grundlag.
Det
skyldes,
a t:
”det
i
spørgsmålet
omhandlede
notat
efter
Justitsministeriets
u middelbare
vurdering
ikke
indeholder
egentlige
faktuelle
oplysninger
eller
andre
oplysninger,
d er
bidrager
til
at
supplere
sagens
b evismæssige
grundlag
eller
i
øvrigt
tilvejebringes
for
at
skabe
klarhed
med
hensyn
til
sagens
faktiske
grundlag.
Notatet
indeholder
derimod
efter
Justitsministeriets
umiddelbare
vurdering
for
det
første
oplysninger,
d er
gengiver
indholdet
af
gældende
ret
(direktivet)
(jf.
afsnittet
”Problemstilling”
og
afsnittet
”Baggrund”).
For
d et
andet
indeholder
det
pågældende
n otat
tilsyneladende
en
række
vurderinger
af
politisk
og
strategisk
karakter
(jf.
afsnittet
”Konsekvenser”
og
til
d els
afsnittet
”Løsning
og
Indstilling”).
For
d et
tredje
indeholder
notatet
tilsyneladende
Arbejdstilsynets
indstillinger
til
ministeren
om,
hvilke
beslutninger
d er
b ør
træffes
(jf.
til
d els
afsnittet
”Løsning
og
indstilling”
og
afsnittet
”Det
videre
forløb”).
I
lyset
af
d et,
d er
er
anført
under
p kt.
1,
er
d et
på
d enne
baggrund
samlet
s et
Justitsministeriet
vurdering,
at
d et
n otat,
d er
er
omtalt
i
spørgsmålet,
ikke
indeholder
oplysninger
om
en
sags
faktiske
grundlag,
som
ville
skulle
ekstraheres
efter
lovforslagets
§
28,
s tk.
1,
1.
pkt.”
(Svar
på
Spg.
37
til
L90)
Som
sagt,
s kriver
Oluf
Jørgensen
i
s it
notat
vdr.
mit
h øringssvar
og
d e
eksempler,
jeg
har
fremlagt,
at
”Offentlighedskommissionens
lovudkast
ikke
vil
h indre
aktindsigt
i
kommende
sager
af
d enne
karakter.”
Han
tilføjer
i
samme
åndedrag,
at
”Hvis
forslag
fra
kommissionens
mindretal
b liver
fulgt
vil
indsigten
i
magten
blive
styrket
markant.”
Det
har
d er
nu
vist
sig
ikke
at
være
b elæg
for.
Ifølge
Justitsministeriet
vil
den
foreslåede
lov
tvært
imod
ikke
længere
give
borgere
og
journalister
ret
til
at
få
udleveret
nogen
af
d e
nævnte
dokumenter.
Og
d et
uanset
om
forslag
fra
kommissionens
mindretal
skulle
blive
fulgt.
Ved
a t
basere
sine
s ynspunkter
på
Oluf
Jørgensens
b etragtninger
og
udsagn,
har
Dansk
Journalistforbund,
Danske
Dagblades
Forening
og
flere
andre
altså
i
d eres
stillingtagen
til
d en
kommende
lov
og
d ens
foreslåede
§
24,
fæstet
lid
til
en
udlægning
af
d en
foreslåede
lov
og
d ens
indgreb
i
retten
til
a ktindsigt,
som
Justitsministeriet
mener
ikke
er
korrekt.
Dokument
C:
Regeringens
redegørelse
vedr.
fanger
i
Afghanistan
efter
filmen
’Den
hemmelige
krig’
Dokumentet
er
første
u dkast
til
regeringens
såkaldte
Afghanistan-·‐redegørelse,
udarbejdet
i
kølvandet
på
filmen
’Den
Hemmelige
Krig’.
Redegørelsen
b lev
s enere
i
sin
endelige
form
offentliggjort.
Dokumentet
viser
sammen
med
d e
øvrige
dokumenter
i
sagen,
hvordan
redegørelsen
b lev
til.
Dagbladet
Information
har
på
baggrund
af
b l.a.
d ette
dokument
lavet
d enne
afdækning
af
sagen:
http://www.information.dk/138793
Dokumentet
er
udleveret
efter
begæring
af
a ktindsigt,
da
borgere
og
journalister
under
d en
nuværende
offentlighedslov
har
ret
til
at
indsigt
i
dokumentet,
fordi
d et
er
udvekslet
mellem
F orsvarsministeriet
og
medarbejdere
i
en
række
andre
ministerier
og
d ermed
ikke
længere
er
internt.
Hvis
L90
bliver
vedtaget,
er
det
et
eksempel
på
et
af
d e
mange
dokumenter,
d er
ikke
længere
klart
vil
være
ret
til
a ktindsigt
i.
9
Oluf
Jørgensen
har
ikke
taget
stilling
til
b ehandling
af
en
eventuel
b egæring
om
a ktindsigt
i
d ette
dokument
efter
d en
foreslåede
n ye
offentlighedslov,
ligesom
d okumentet
ikke
tidligere
er
b levet
inddraget
i
høringssvar
eller
lign.
Men
Justitsministeriets
svar
til
F olketinget
vedr.
dokumentet
falder
i
tråd
med
ministeriets
gengivelse
af
§§
28
og
29
i
forbindelse
med
de
to
ovenstående
dokumenter.
Ministeriet
mener
således
på
baggrund
af
d et
oplyste,
at
d er
er
tale
om
et
dokument,
s om
fremover
vil
være
omfattet
af
undtagelsen
fra
a ktindsigt
i
d en
foreslåede
§
24.
Da
der
er
tale
om
et
tidligt
udkast
til
regeringens
Afghanistan-·‐redegørelse,
er
Justitsministeriet
b levet
spurgt,
om
det
er
korrekt,
at
dokumentet
ikke
indeholder
”faglige
vurderinger
i
endelige
form”,
og
d erfor
ikke
s kal
u dleveres
efter
§
29,
uanset
om
flertallets
eller
mindretallet
i
kommissionens
udgave
af
§
29
måtte
blive
vedtaget.
Hertil
s varer
Justitsministeriet,
at
hverken
d okumentet
eller
enkeltoplysninger
h eri
vil
s kulle
udleveres
efter
§
29,
allerede
af
d en
grund,
at
regeringens
Afghanistan-·‐redegørelse
ikke
er
en
redegørelse
i
§
29s
forstand,
da
paragraffen
alene
omfatter
politiske
initiativer:
”det
[er]
Justitsministeriets
vurdering,
at
d et
omhandlede
dokument
ikke
vedrører
et
(fremadrettet)
offentliggjort
politisk
initiativ,
men
d erimod
er
en
(bagudrettet)
redegørelse
om
et
konkret
sagskompleks,
som
d er
i
offentligheden
har
været
b evågenhed
omkring.
Ud
fra
d enne
vurdering
er
d er
således
ikke
tale
om
en
redegørelse
i
§
29’s
forstand,
og
d er
vil
a llerede
af
d en
grund
ikke
være
ret
til
a ktindsigt
i
eventuelle
oplysninger
i
udkastet
om
interne
faglige
vurderinger
i
endelig
form.
Dette
gælder,
uanset
om
b estemmelsen
i
§
29
affattes
som
foreslået
af
Offentlighedskommissionens
flertal
eller
af
kommissionens
mindretal.”
(Svar
på
Spg.
51
til
L90)
Når
d et
herefter
gælder
spørgsmålet
om,
h vilke
oplysninger
i
udkastet
til
redegørelsen,
som
eventuelt
vil
skulle
ekstraheres
efter
§
28,
hvis
§
24
b liver
vedtaget
og
undtager
d okumentet
fra
retten
til
aktindsigt,
oplyser
ministeriet,
at
en
række
oplysninger
i
dette
første
udkast
til
redegørelsen
vil
kunne
b etragtes
som
”oplysninger
om
sagens
faktiske
grundlag”.
Ministeriet
har
således
gennemgået
dokumentet
og
understreget
d e
s ætninger,
som
rummer
rent
faktuelle
oplysninger.
Men
samtidig
understreger
justitsministeriet,
a t
d et
ikke
kan
tage
stilling
til,
om
disse
oplysninger
nu
også
s kal
udleveres
efter
§
28
ved
begæring
om
aktindsigt,
da
§
28
alene
omfatter
oplysninger,
d er
er
”relevante”
for
sagen.
”Det
s kal
dog
fremhæves,
at
ministeriet
navnlig
ikke
kan
vurdere,
hvorvidt
de
omhandlede
oplysninger
er
relevante
for
sagen,
eller
om
d e
f.eks.
er
blevet
erstattet
med
b edre
og
opdaterede
oplysninger”
(Svar
på
Spg.
46
til
L90)
En
gennemgang
af
de
udvalgte
faktuelle
oplysninger
viser,
a t
langt
d e
fleste
oplysninger
også
er
at
finde
i
den
endelige
og
allerede
offentliggjorte
redegørelse.
I
nogle
tilfælde
b lot
i
en
anelse
omformuleret
og
tilrettet
u dgave.
Ganske
enkelte
informationer
er
ikke
med
i
d en
endelige
redegørelse.
Om
d isse
oplysninger
ikke
er
medtaget,
fordi
d e
ikke
er
relevante
for
sagen,
kan
Justitsministeriet
ikke
vurdere.
Men
da
man
må
gå
ud
fra,
a t
d e
ministerier,
d er
har
udarbejdet
redegørelsen
vil
mene,
at
a lle
relevante
oplysninger
vdr.
sagen
n etop
er
taget
med
i
d en
endelige
og
offentliggjorte
version,
er
d et
nærliggende
a t
disse
myndigheder
ved
b egæring
om
a ktindsigt
efter
d en
foreslåede
lov
kan
mene,
at
d e
få
faktuelle
oplysninger,
d er
kun
optræder
i
udkastet
og
ikke
i
d en
endelige
version,
netop
ikke
er
taget
med
d er,
fordi
de
efterfølgende
viste
s ig
ikke
at
være
relevante.
S elvom
Justitsministeriet
ikke
mener
a t
kunne
vurdere,
om
d et
er
tilfældet,
gør
ministeriet
opmærksom
på,
at
det
kan
være
tilfældet,
og
a t
d isse
oplysninger
om
faktiske
forhold
d erfor
muligvis
ikke
vil
s kulle
udleveres
ved
b egæring
om
a ktindsigt
a lligevel:
”det
[kan]
s enere
vise
s ig,
at
oplysninger,
d er
oprindeligt
b lev
anset
for
at
være
af
b etydning,
og
som
d erfor
b lev
noteret
på
sagens
a kter,
på
et
s enere
stadium
i
sagsbehandlingen
er
betydningsløse.”
(Svar
på
Spg.
50
til
L90)
10
Selvom
Justitsministeriet
afstår
fra
at
s vare
på,
om
d er
reelt
er
oplysninger
i
udkastet
til
regeringens
Afghanistan-·‐redegørelse
i
dokument
C,
som
s kal
udleveres
efter
§
28,
hvis
§
24
b liver
vedtaget
og
fremover
afskærer
retten
til
aktindsigt
i
d et
fulde
dokument,
så
falder
ministeriets
s var
på
spørgsmålene
vdr.
dokumentet
a ltså
alligevel
i
tråd
med
d en
snævre
og
tekstnære
forståelse
af
§§
28
og
29,
d er
fremgår
af
svarerne
vedr.
dokumenterne
A
og
B.
Hertil
tilføjer
justitsministeriet,
at
end
ikke
ministeriet
kan
vurdere,
om
d er
overhovedet
er
enkelt-·‐oplysninger
i
dokumentet,
d er
s kal
gives
aktindsigt
i.
Hermed
slår
ministeriet
endnu
en
gang
fast,
a t
§§
28
og
29
ikke
kompenserer
for
den
lukkethed
i
d en
offentlige
forvaltning,
der
følger
med
d en
foreslåede
§
24.
Hvis
§
24
bliver
vedtaget,
giver
d e
to
andre
paragraffer
simpelthen
ikke
borgere,
journalister
og
virksomheder
ret
til
at
få
udleveret
dokumenter
af
d e
tre
n ævnte
typer,
sådan
d e
i
dag
har
ret
til
i
medfør
af
d en
nuværende
offentlighedslov.
En
y derligere
dokumentation
for
og
flere
praktiske
eksempler
på,
hvorfor
hverken
§
28
eller
§
29
v il
kunne
kompensere
for
den
mørklægning,
som
§
24
v il
medføre,
kan
ses
på
videooptagelsen
her
fra
høringen
i
Folketingets
Retsudvalg
d.
27.
januar
2011:
http://www.ft.dk/webtv/video/20101/reu/H1.aspx?as=1
Mit
oplæg
om
dette
kan
ses
på
tidskode
14:47:00.
Oluf
Jørgensens
oplæg
på
høringen
kan
ses
på
tidskode
14:26:00
11