Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 90 Bilag 13
Offentligt
950033_0001.png
950033_0002.png
950033_0003.png
950033_0004.png
950033_0005.png
950033_0006.png
950033_0007.png
950033_0008.png
950033_0009.png
Høring 26. Januar 2011omforslag til ny offentlighedslovOluf Jørgensen, forskningschef,Danmarks Medie- ogJournalisthøjskole
Fokus på tre begreber• En sags faktiske grundlag (§ 28)• Faglig vurdering i endelig form (§ 29)• Politisk - strategisk rådgivning
Sagens faktiske grundlag(sagens problem)Aktindsigt efter § 28:• Ikke afgørende om oplysningen er faktuel• Oplysningens funktion er afgørende:-oplysninger, der bidrager til at belyse sagensfaktiske forhold inklusive faglige analyser ogsubjektivt prægede vurderinger
§ 28 viderefører gældendelovs ”ekstraheringspligt”• Samme betydning som gældende lov• Præciseringer i betænkning ogbemærkninger:- inklusive oplysninger, der er indgået isagen, og som taler imod myndighedensbeslutning- inklusive oplysninger om metoder ogforudsætninger
Faktisk grundlag i sag omFemern Bælt (FOB 2005.485)• Ret til aktindsigt omfattede bl.a. analyser omkonsekvenser ved takstnedsættelser påStorebælt (vurderinger af rejsetid,kørselsomkostninger og scenarier vedforskellige takstnedsættelser). Inklusiveøkonomiske analyser• Retten til aktindsigt omfattede ikkeoplysninger om ”politiske overvejelser” og”løsningsmuligheder”.
§ 29 er ny - handler om fagligepræmisser for sagens løsningRet til aktindsigt i interne faglige vurderinger iendelig form• når vurderinger indgår i en sag om fremsatlovforslag eller offentliggjort redegørelse, planm.v.• Omfatter økonomiske, juridiske og andrefaglige vurderinger af forslaget til løsning• Omfatter ikke forslag, der er skrinlagte• Omfatter ikke foreløbige overvejelser
L 90 undtager de vigtigstepolitiske beslutninger fra § 29• Dokumenter udarbejdet tilministerrådgivning• Dokumenter udarbejdet til rådgivning afformandskabet i KL og DanskeRegioner• Dokumenter, der indgår i kommuner ogregioners sager om lovpligtige planer
Viden, holdninger og mod til atvælge• §§ 28 og 29 handler om sagens faktiskegrundlag og faglige præmisser for løsningen• Politisk rådgivning og overvejelser omløsningen f.eks. om retfærdighed er ikkeomfattet• Taktisk-strategisk rådgivning og overvejelserom fx forhandlinger med partier er ikkeomfattet• Selve indstillingen til politisk beslutning erheller ikke omfattet af aktindsigt efter §§ 28og 29
• Afgørende for parters retssikkerhed ikonkrete afgørelsessager (forvaltningsloven)• Stor betydning for den demokratiske kontrolaf magtudøvelsen (offentlighedsloven)• Styrker den faglige troværdighed• Stimulerer til klargøring af de politiskeholdninger og prioriteringer
Åbenhed om faktisk grundlagog endelige fagligevurderinger