Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 9 Bilag 1
Offentligt
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG20. september 2010
Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikringm.v., lov om fleksydelse og lov om seniorjob (Afviklingaf feriedagpenge til dimittender m.fl., afvikling afstatsligt tilskud til ATP-bidrag af efterløn og fleksydelsemv.)Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mailArbejdsmarkedsstyrelsen1. januar 2011, henholdsvis 1. maj 2011, 1. januar2012 og visse bestemmelser efter ministerens be-stemmelseHenrik Loop/Jan Strøbæk3528 8332/3528 9392[email protected]/[email protected]
J.nr. 2010-00102381. kt./Hen
Baggrund for loven
Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige udmøntning af aftalenom genopretning af dansk økonomi, maj 2010, som er indgået mellem regeringen(Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti.Lovforslagets formål
Lovforslaget udmønter den del af aftalen, der vedrører afskaffelse af retten til fe-riedagpenge til dimittender, afskaffelse af optjeningen af retten til feriedagpengeved deltagelse i voksen- og efteruddannelse med statens voksenuddannelsesstøtte(SVU) eller VEU-godtgørelse samt afvikling af det statslige tilskud til den frivilli-ge betaling af ATP-bidrag af efterløn og fleksydelse.Lovforslaget indeholder tillige en række lovtekniske konsekvensændringer af lovnr. 118 af 17. februar 2009 om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.(eIndkomst) og lov om seniorjob, som er nødvendiggjort af en række efterfølgendelovændringer.Formålet med lovforslaget er at genoprette dansk økonomi og øge beskæftigelsen.Den primære målgruppe for lovforslagetAfskaffelse af optjening af ret til feriedagpenge ved udbetaling af statens voksen-uddannelsesstøtte (SVU) eller VEU-godtgørelse.
Næsten � af modtagerne af feriedagpenge er kvinder. Det er derfor ikke overra-skende, at langt de fleste, der berøres af forslaget, også er kvinder. Forslaget æn-drer ikke på mænds eller kvinders adgang til rettigheder i forhold til feriedagpen-geordningen. Forskellen på mænds og kvinders brug af ordningen afspejler under-liggende strukturer på arbejdsmarkedet og er ikke konsekvenser af forslaget.
Tabel 1Fordeling mellem mænd og kvinder af der fik feriedagpenge optjent ved SVU og VEU og fe-riedagpengemodtagere i alt, ferieåret 2009/2010. Pct.Køn
MændKvinderI altKilde: RAM
Modtagere af feriedagpenge optjent i for-
bindelse med udbetaling af SVU og VEU
--- pct. ---2080100
Modtagere af feriedag-
penge i alt
2773100
Afskaffelse af feriedagpenge til dimittender.
Lidt over � af modtagerne af feriedagpenge på dimittendvilkår er kvinder. Der ersåledes en større andel af kvinder, der modtager feriedagpenge på dimittendvilkår,end blandt modtagerne af feriedagpenge generelt. Forslaget ændrer ikke på mændseller kvinders adgang til rettigheder i forhold til feriedagpengeordningen. Forskel-len på mænds og kvinders brug af ordningen afspejler underliggende strukturer påarbejdsmarkedet og er ikke konsekvenser af forslaget.
Tabel 2Fordeling mellem mænd og kvinder af dimittender, der får feriedagpenge og feriedagpen-gemodtagere i alt, ferieåret 2009/2010. Pct.Køn
Modtagere af feriedagpenge til dimit- Modtagere af feriedagpenge
tender
i alt
--- pct. ---23277710073100
MændKvinderI altKilde: RAM
Da der generelt er flere kvinder end mænd, der modtager feriedagpenge, vil forslagpå feriedagpenge området berøre flere kvinder end mænd. Det forhold, at mænd ogkvinder berøres forskelligt af forslaget afspejler ikke konsekvenser af forslaget,men underliggende strukturer på arbejdsmarkedet.Afvikling af statsligt tilskud til ATP-bidrag af efterløn og fleksydelse.
Det skønnes, at der i 2012-2014 vil være henholdsvis ca. 56.000, 54.500 og 55.000efterlønsmodtagere, der betaler ATP-bidrag af efterlønnen. Det skønnes endvidere,at der 2012-2014 vil være henholdsvis ca. 4.300, 4.600 og 4.800 fleksydelsesmod-tagere, der betaler ATP-bidrag af fleksydelsen.På baggrund af kønsfordelingen blandt efterløns- og fleksydelsesmodtagere skøn-nes det, at ca. 56 pct. af efterlønsmodtagerne, der betaler ATP-bidrag, er kvinder,mens kvinderne skønnes at udgøre ca. 61 pct. af fleksydelsesmodtagerne, der beta-ler ATP-bidrag,jf. tabel 3.Når mænd og kvinder berøres forskelligt af forslaget, afspejler det ikke konsekven-ser af forslaget, men underliggende strukturer i de to ordninger.
2
Tabel 3Fordeling mellem mænd og kvinder af efterløns- og fleksydelsesmodtagere, der forventesat betale ATP-bidrag. Pct.ATP-bidrag af efterløn ATP-bidrag af fleksydelse
MændKvinderI altKilde: DREAM og RAM
--- pct. ---4456100
3961100
De sekundære målgrupper for lovforslaget
Ingen.Samlet vurdering
Lovforslaget er i forhold til målgruppen kønsneutralt.Baggrunden for konklusionen er, at der i lovforslaget gives lige rettigheder tilkvinder og mænd, og at lovforslaget ikke skønnes at påvirke de strukturer, der i dagstiller mænd og kvinder forskelligt. Og det er heller ikke lovforslagets formål.Det forhold, at kvinderne er overrepræsenteret blandt de personer, der bliver berørtaf forslagene, er ikke en følge af de gældende regler eller forslagene om ændrin-gerne i retten til feriedagpenge og afvikling af det statslige tilskud til ATP-bidragaf efterløn eller fleksydelse. Det er derimod en følge af de allerede eksisterendestrukturer på arbejdsmarkedet.Det skønnes derfor, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vur-dering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
3