Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
L 87 Bilag 5
Offentligt
Notat
EmneTilKopiFraVedrørende
Lovforslag L 87 - DONG Energy's bemærkningerEnergistyrelsen, Christine FederlinHanne NormannLovforslag L 87 - den danske gennemførelse afdirektivbestemmelse om ret til at indgå kontrakt med flereleverandører samtidig
DONG Energy A/S
Nesa Allé 12820 GentofteDanmarkTlf. +45 99 55 11 11Fax +45 99 55 00 01www.dongenergy.dkCVR-nr. 36 21 37 28
1. IndledningDette notat redegør for DONG Energy's vurdering af forslaget til gennemførelseaf eldirektivets og gasdirektivets bestemmelser om store erhvervskunders ret tilat indgå kontrakter med flere leverandører samtidig.For at skabe øget klarhed og mindske tvivl om fortolkningen foreslår DONGEnergy, at forskellige forhold præciseres i lovteksten og bemærkningerne.DONG Energy's bemærkninger vedrører 1) forholdet mellem de nyebestemmelser og konkurrenceretten, 2) de nye bestemmelsersvirkningstidspunkt, 3) hvem bestemmelserne umiddelbart har betydning for, 4)forholdet til forsyningspligt og 5) forholdet til arbejdet med samfakturering iarbejdet med datahubben samt i det fælles nordiske detailmarked.I afsnit 2 gengives de direktivbestemmelser, som er indgået i vurderingen, ogdele af lovforslaget. DONG Energy's bemærkninger fremgår af afsnit 3.2. Gengivelse af relevante bestemmelser2.1. DirektivbestemmelserEldirektivets art. 41, 3. afsnit, har følgende ordlyd:"Store erhvervskunder skal have ret til at indgå kontrakter med flereleverandører samtidig."Eldirektivets betragtning nr. 20 i præamblen har følgende ordlyd:"For at styrke konkurrencen på det indre marked for elektricitet bør storeerhvervskunder kunne vælge deres leverandører og indgå kontrakt omelektricitetsleverancer med flere leverandører. Sådanne kunder bør beskyttesmod eneretsklausuler, hvis sigte er at udelukke konkurrerende og/ellersupplerende tilbud."Eldirektivets art. 37, stk. 1, litra k, har følgende ordlyd:"Den regulerende myndighed har følgende opgaver: (…) at overvågeforekomsten af restriktiv kontraktpraksis, herunder eneretsklausuler, der kanhindre store erhvervskunder i at indgå kontrakt med mere end en enkeltleverandør samtidig eller begrænse dem i deres mulighed for at gøre det, og i
Side 1/5
påkommende tilfælde underrette de nationale konkurrencemyndigheder om ensådan praksis."Eldirektivets art. 37 indeholder også andre bestemmelser, som omhandlersamspillet mellem eldirektivet og konkurrencereglerne, bl.a. stk. 1, litra j og l, ogstk. 2:
Vores ref. hanno
Art. 37, stk. 1, litra j:"Den regulerende myndighed har følgende opgaver: (…) atovervåge graden og effektiviteten af markedsåbning og konkurrence på engros-og detailsalgsniveau, herunder (…) enhver forvridning eller begrænsning afkonkurrencen, idet den fremlægger alle relevante oplysninger og oplyser deberørte konkurrencemyndigheder om relevante sager."
Art. 37, stk. 1, litra l:"Den regulerende myndighed har følgende opgaver: (…) atrespektere kontraktfrihed, hvad angår afbrydelige forsyningskontrakter samtlangtidskontrakter, såfremt de er forenelige med fællesskabsretten og ioverensstemmelse med Fællesskabets politikker."
Art. 37, stk. 2:"De i stk. 1 omhandlede overvågningsopgaver kan udføres afandre myndigheder end den regulerende myndighed, hvis en medlemsstat harfastsat dette. I så fald stilles resultaterne af denne overvågning hurtigst muligt tilrådighed for den regulerende myndighed."Gasdirektivet indeholder tilsvarende bestemmelser i præamblens betragtningnr. 17 og i art. 41, stk. 1, litra j, k og l, og stk. 2. Gasdirektivet indeholder dogikke en bestemmelse svarende til eldirektivets art. 41, stk. 3.2.2. LovforslagetI høringsudkastet blev en ny bestemmelse foreslået i elforsyningsloven medhenblik på at gennemføre eldirektivets krav:"§ 6 b. Erhvervskunder har ret til at indgå kontrakter med flere leverandørersamtidig."I det fremsatte lovforslag foreslås det, at direktivkravet i stedet gennemføresved en ændring af § 6, stk. 1, 1. pkt., i elforsyningsloven:"Enhver elforbruger kan frit vælge elleverandør, og en elleverandør kan ikkeved aftale begrænse forbrugerens ret til at indgå kontrakter med flereleverandører samtidig."Følgende anføres i bemærkningerne vedr. § 6, stk. 1:"Bestemmelsen gennemfører eldirektivets artikel 41, 3. afsnit. Bestemmelsenindeholder et forbud mod eneretsklausuler, hvis sigte er at udelukkekonkurrerende og/eller supplerende tilbud, jf. også eldirektivets betragtning nr.20. Direktivets bestemmelse finder alene anvendelse på »storeerhvervskunder«. Det vurderes imidlertid, at der ikke er anledning til at skelnemellem forskellige kategorier af forbrugere i forhold til et forbud mod
Side 2/5
eneretsklausuler, hvorfor det foreslås, at forbuddet gøres gældende forforbrugere generelt.Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med de til enhver tid foreliggendetekniske og systemmæssige muligheder. Så længe det ikke er teknisk ogsystemmæssigt muligt at håndtere flere leverandører pr. aftagested(målepunkt), har bestemmelsen umiddelbart kun betydning for forbrugere medflere målepunkter. I takt med udviklingen i de tekniske og systemmæssigemuligheder vil en leverandør ikke kunne forpligte en kunde til at indgå kontraktom dækning af hele forbruget på samme målepunkt."Forslaget til ændring af naturgasforsyningsloven svarer til forslaget til ændringaf elforsyningsloven.3. DONG Energy's bemærkningerDONG Energy opfatter bemærkningerne til lovforslaget som en præcisering af,1. at formålet er at gennemføre el- og gasdirektivets krav om retten til atindgå kontrakter med flere leverandører samtidig,2. at lovforslaget går længere end el- og gasdirektiverne ved at fastsætte,at retten omfatter alle forbrugere og ikke kun store erhvervskunder,3. at bestemmelserne i praksis umiddelbart kun har betydning forforbrugere med flere målepunkter, og4. at de foreslåede bestemmelser ikke pålægger net- ogdistributionsselskaber en pligt til at udvikle nye IT-systemer mm.For at skabe øget klarhed og mindske tvivl om fortolkningen foreslår DONGEnergy, at forskellige forhold præciseres i lovteksten og ved tilføjelser tilbemærkningerne.Bemærkningerne nedenfor vedrører 1) forholdet mellem de nye bestemmelserog konkurrenceretten, 2) de nye bestemmelsers virkningstidspunkt, 3) hvembestemmelserne umiddelbart har betydning for, 4) forholdet til forsyningspligt og5) forholdet til arbejdet med samfakturering i arbejdet med datahubben samt idet fælles nordiske detailmarked.3.1. Forholdet til konkurrencerettenI EU er salg af el og gas primært reguleret af konkurrenceretten. Det sammegælder i Danmark, hvor elforsyningsloven og naturgasforsyningslovenindeholder bestemmelser om forsyningspligtig virksomhed, men ikke en særligregulering af køb og salg i øvrigt. Her finder konkurrenceretten anvendelse.Formålet med eldirektivets artikel 41, 3. afsnit, er ifølge ordlyden at fastlægge,at store erhvervskunder skal have ret til at indgå kontrakter med flereleverandører samtidig. Bestemmelsen regulerer ikke leverandørernesforpligtelser. Det følger dog af betragtning 20 i præamblen, at leverandører ikkemå betinge aftaleindgåelse af eneretsklausuler, hvis sigte er at udelukke
Vores ref. hanno
Side 3/5
konkurrerende eller supplerende tilbud. Det fremgår af artikel 37, stk. 1, litra k,at den regulerende myndighed (Energitilsynet) skal overvåge forekomsten afrestriktiv kontraktspraksis, herunder eneretsklausuler, der kan hindre storeerhvervskunder i at indgå kontrakt med mere end en leverandør samtidig ellerbegrænse dem i deres mulighed for at gøre det, og i påkommende tilfældeunderrette de nationale konkurrencemyndigheder (Konkurrencestyrelsen) omen sådan praksis.De tre nævnte bestemmelser samt art. 37, stk. 1, litra j og k, samt stk. 2, og detilsvarende bestemmelser i gasdirektivet giver udtryk for, at direktiverne ikke hartil hensigt at pålægge leverandører strengere krav, end dem som følger afkonkurrenceretten. Konkurrenceretten indeholder ikke et absolut forbud modeneretsklausuler og eksklusivaftaler. En sælger og køber af elektricitet ognaturgas kan aftale, at køberen køber hele sit forbrug elektricitet eller naturgasaf sælgeren i en given periode. Hvor lang perioden kan være afhænger afforskellige forhold, herunder om sælgeren har en dominerende stilling, om derer anlægsinvesteringer forbundet med aftalen mm.Den foreslåede formuleringen af elforsyningslovens § 6, stk. 1, 1. pkt., og dentilsvarende bestemmelse i naturgasforsyningsloven kan opfattes som et absolutforbud mod aftaler om køb af hele energiforbruget hos energileverandøren,uanset dette ifølge lovbemærkningerne ikke er hensigten.DONG Energy foreslår på denne baggrund,at man vender tilbage til formuleringen i høringsudkastet, som låtættere op ad direktivets ordlyd, og som fastsatte kundens ret i stedetfor at fastsætte, hvad sælgeren ikke må, ogat sammenhængen med konkurrencenretten omtales ilovbemærkningerne. Man kan f.eks. skrive"Bestemmelsen hindrer ikke,at en kunde vælger at indgå aftale med en elleverandør om køb af helesit forbrug af elektricitet. Konkurrenceretten regulerer, hvor lang ensådan aftale kan være. Bestemmelsen har ikke til formål at indførestrengere regler, end dem som følger af konkurrenceretten."ibemærkningerne vedrørende elforsyningslovens § 6, stk. 1, 1. pkt.Lovbemærkningerne kan også omtale, at Energitilsynet skal underretteKonkurrencestyrelsen om restriktiv kontraktspraksis, som Energitilsynetbliver opmærksom på som led i overvågningsopgaven, der er beskreveti eldirektivets art. 37, stk. 1, litra k.3.2. VirkningstidspunktDONG Energy anbefaler også, at det fremgår af lovbemærkningerne, atbestemmelsen ikke berører allerede indgåede kontrakter. Formålet er at undgåtvivl herom, hvis de nye bestemmelser fører til, at kunder rejser spørgsmålet iforhold til indgåede aftaler.
Vores ref. hanno
Side 4/5
Vores ref. hanno
3.3. Bestemmelsernes umiddelbare betydningMht. udvidelsen af bestemmelsens anvendelsesområde til at omfatte alleforbrugere fremgår det af bemærkningerne til bestemmelsen, at retten til atindgå kontrakter med flere leverandører i praksis er afhængig af de tekniske ogsystemmæssige muligheder herfor. I øjeblikket er det ikke teknisk ogsystemmæssigt muligt for alle forbrugere at blive forsynet af flere leverandørersamtidig.DONG Energy opfordrer Energistyrelsen til at overveje at afspejle dette i selvelovbestemmelsen med henblik på at skabet øget klarhed. I modsat fald vil loveni en periode give indtryk af, at mange el- og naturgasforbrugere har en ret, somde reelt ikke har. Alternativt kan Energistyrelsen overveje, om det er bedre atvente med at give retten til alle forbrugere til en senere lovændring og pånuværende tidspunkt evt. blot give den til store erhvervskunder, jf. eldirektivetsartikel 41, 3. afsnit. Herved kan man opnå større overensstemmelse mellem,hvem som ifølge lovbestemmelsens ordlyd har en ret, og hvem sombestemmelsen reelt har betydning for.3.4. Forholdet til forsyningspligtDet bemærkes, at forholdet mellem den nye bestemmelse og den gældendebestemmelse om forsyningspligt i elforsyningslovens § 34 er ikke omtalt. Detfremgår af § 34, at en virksomhed med forsyningspligt har pligt til at tilbydelevering af elektricitet til forbrugere, som ikke gør brug af muligheden for valg afanden leverandør, eller hvis leveringsaftale med en anden leverandør er ophørt.For at undgå fortolkningstvivl kan det anføres i lovbemærkningerne, at enkunde, som gør brug af retten til at indgå kontrakter med flere leverandørersamtidig, ikke har ret til at blive forsynet af den forsyningspligtige virksomhed.Samme betragtninger gælder i relation til naturgasforsyningsloven.3.5. Arbejdet med datahubben og det fælles nordiske detailmarkedDONG Energy kan i øvrigt oplyse, at spørgsmålet om samfakturering bådeindgår i arbejdet med datahubben og i det fælles nordiske detailmarked. Ingenaf stederne er der lagt op til eller blevet diskuteret, at en kunde kan indgå aftalermed flere leverandører samtidigt. De øvrige nordiske lande har således etregelsæt, der svarer til det danske på dette område. Målsætningen beggesteder er, at det er elleverandøren, som skal fakturere for transmission,distribution samt afgifter, og forudsætningen er, at der kun er en leverandør pr.målepunkt eller aftagested ("supplier centric model"). Hvis alle kunder har ret tilat indgå kontrakter med flere leverandører samtidig, skal der tages højde fordette i forbindelse med arbejdet med datahubben og i det nordiske regi, såledesat der ikke indføres danske regler, som efterfølgende skal ændres af hensyn tildet nordiske aspekt eller som følge af et ønske om samfakturering.
Side 5/5