Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
L 87 Bilag 5
Offentligt
953988_0001.png
953988_0002.png
953988_0003.png
S V AR P Å H E N V E N D E L S E F R A D O N GVEDRØRENDE L 87
4. februar 2011J.nr. 2203/1190-0082Ref. bgi/cfe/ts/bakEnergiforsyningsområdet
Supplerende høringsnotatDONG Energy har ved e-mail samt vedhæftede notat rettet henvendelse til Energistyrelsenom det fremsatte lovforslag L 87. Det drejer sig dels om eldirektivets bestemmelse om storeerhvervskunders ret til at indgå kontrakter med flere leverandører samtidig og kravet om uaf-hængig overvågningsansvarlig for gaslagervirksomhed.Nedenfor gennemgås DONG Energys henvendelse. Energistyrelsens bemærkninger er indsat ikursiv.EneretsklausulerDONG Energy bemærker, at den foreslåede formulering af elforsyningslovens § 6, stk. 1, 1.pkt., og det tilsvarende forslag til naturgasforsyningslovens § 7, stk. 1, 1. pkt., kan give anled-ning til fortolkningstvivl. Den forslåede bestemmelse i elforsyningsloven lyder som følger:”Enhver elforbruger kan frit vælge elleverandør, og en elleverandør kan ikke ved aftale be-grænse forbrugerens ret til at indgå kontrakter med flere leverandører samtidig”. Forslaget tilnaturgasforsyningslovens § 7, stk.1, 1. pkt., er formuleret på tilsvarende måde. DONG Energyanfører, at formuleringen kan opfattes som et absolut forbud mod aftaler om køb af hele ener-giforbruget hos energileverandøren, uanset at dette ifølge lovbemærkningerne ikke er hensig-ten. DONG Energy mener, at direktiverne ikke har til hensigt til at pålægge leverandørerstrengere krav, end dem som følger af konkurrenceretten, der ikke indeholder et absolut for-bud mod eneretsklausuler og eksklusivaftaler. En sælger og køber af elektricitet eller naturgaskan aftale, at køberen køber hele sit forbrug af elektricitet eller naturgas af sælgeren i en givenperiode. Hvor lang perioden kan være afhænger af forskellige forhold, herunder om sælgerenhar en dominerende stilling, om der er anlægsinvesteringer forbundet med aftalen mm.DONG Energy mener, at formuleringen af forslagets bestemmelse om eneretsklausuler i hø-ringsudgaven af lovforslaget, som fastsatte kundens ret til at indgå leveringsaftaler med flereleverandører samtidig i stedet for at fastsætte, hvad sælgeren ikke må, er bedre, idet den låtættere op af eldirektivets ordlyd.DONG Energy anbefaler samtidig, at det fremgår af lovbemærkningerne, at bestemmelsen ik-ke berører allerede indgåede kontrakter. Desuden opfordrer DONG Energy til, at formulerin-gen af bestemmelsen afspejler de forhold, der indgår i lovbemærkningerne, og hvorefter kun-dens ret til at indgå aftaler med flere leverandører samtidig i praksis er afhængig af de tekni-ske og systemmæssige muligheder. DONG Energy mener også, at lovbemærkningerne kunneomtale forholdet mellem kundens ret til at indgå kontrakter med flere leverandører samtidigSide 1
og forsyningspligten. Endelig henleder DONG Energy opmærksomheden på, at det ikke i for-bindelse med arbejdet med forberedelsen af datahub´ens implementering i markedet er disku-teret, at en kunde kan indgå aftaler med flere leverandører samtidig.Energistyrelsens bemærkninger:Høringsudgaven af lovforslaget indeholdt bestemmelser om eneretsklausuler, der havde enordlyd tæt på eldirektivets. Bestemmelsen blev efterfølgende ændret sprogligt således, at detfremsatte lovforslag i stedet for at give en ret til en forbruger pålægger en elleverandør ikkeat begrænse forbrugerens ret til at indgå kontrakter med flere leverandører samtidig.Forbrugerne er beskyttet mod eneretsklausuler inden for konkurrence- og forbrugerretten.Dette understreges i lovforslagets § 1, nr. 23, hvorefter Energitilsynet skal gøre Konkurrence-og Forbrugerstyrelsen opmærksom på forhold, som, tilsynet mener, kan være i strid med kon-kurrencelovgivningen. Det har ikke været tilsigtet generelt at forbyde leveringsaftaler om enkundes samlede forbrug, forudsat at de er i overensstemmelse med lovgivningen, herundersærligt konkurrence- og forbrugerretten.Forbrugeren har i henhold til § 6 i elforsyningsloven ret til frit at vælge elleverandør.Det vurderes derfor, at bestemmelsens formål er opfyldt i gældende ret og for at undgå uklar-hed foreslås det, at der stilles ændringsforslag, hvorefter bestemmelsen udgår.Det bemærkes i øvrigt, at spørgsmålet om forsyningspligtens omfang forventes at indgå i etallerede planlagt reguleringseftersyn af elforsyningsloven.Datahub´en, som forventes idriftsat medio 2012, er under opbygning hos Energinet.dk. Bliverdet aktuelt på et tidspunkt, at den skal kunne håndtere, at en kunde på samme målepunkt kanindgå aftaler med flere leverandører samtidig, er det forventningen, at datahub´en vil kunnekomme til at håndtere dette. Datahub´en er ikke omfattet af lovforslaget.Uafhængig overvågningsansvarlig for gaslagervirksomhedDONG Energy bemærker, at det i lovforslaget er blevet præciseret, at naturgasdistributions-selskaber og netvirksomheder kan udpege den samme overvågningsansvarlige. Det fremgårikke, at naturgaslagerselskaber også kan have den samme overvågningsansvarlige. DONGEnergy vil ikke udelukke, at man kan nå frem til det ved fortolkning, men man kan også nåfrem til det modsatte resultat ved fortolkning. Derfor vil DONG Energy være glad for en præ-cisering.Energistyrelsens bemærkninger:Det fremgår af høringsnotatets pkt. 12 om overvågningsansvarlig, at DONG Energy i sit hø-ringssvar opfordrede til, at det vil være muligt at udpege én fælles overvågningsansvarlig forelnet-, gasdistributions- og gaslagerselskabet.Energistyrelsen anførte som svar herpå, at kravene til den overvågningsansvarlige genereltfindes hensigtsmæssige, men at: ”Der kan dog forekomme situationer, hvor der er flerenetvirksomheder indenfor den samme koncern, ligesom der, som i DONG Energys tilfælde,kan være virksomheder indenfor den samme koncern, der begge er forpligtet til at udpege enovervågningsansvarlig, og som varetager henholdsvis elnetvirksomhed og naturgasdistributi-Side 2
onsvirksomhed, dvs. den samme slags aktivitet både på el- og naturgasområdet. Lovforslagetvil blive ændret for at tillade virksomhederne at bruge den samme overvågningsansvarlige idisse situationer.”Dette fremgår nu af det fremsatte lovforslags § 2, nr. 8. Lovforslaget indeholder ikke mulig-hed for, at gaslagerselskabet har samme overvågningsansvarlige som elnetvirksomheden ognaturgasdistributionsselskabet. Der ses ikke at være anledning til at ændre dette.
Side 3