Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
L 87 Bilag 1
Offentligt
931074_0001.png
931074_0002.png
Dato 28. september 2010Side 1 af 2
EnergistyrelsenAmaliegade 441256 København KAtt.: Mathilde Øelund Salskov Jensen
Høring vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov om natur-gasforsyning, lov om varmeforsyning, lov om Energinet.dk og lov om fremme af vedvarendeenergi, jf. henvendelse fra Energistyrelsen af 8. september 2010 (J. nr. 2203/1190-0051)Landbrug & Fødevarer har følgende bemærkninger til det ovennævnte:Ejermæssig adskillelse i elforsyningslovenLandbrug & Fødevarer støtter fuldt ud princippet om en klar ejermæssig adskillelse af transmission(monopolaktiviteter) fra produktions- og handelsaktiviteter (kommercielle aktiviteter) i samtlige led ielforsyningen. Dvs. både for så vidt angår det overordnede net og det regionale transmissionsnet.Vi anser en total ejermæssig adskillelse for helt afgørende for, at det liberaliserede elmarked kanfungerer optimalt for forbrugerne og på den måde sikre en effektiv prissætning på transport afenergi og for at undgå krydssubsidiering mellem forskellige aktiviteter, herunder mellem monopol-aktiviteter og kommercielle aktiviteter. Det er tillige vigtigt, at der er helt ens regler for denne organi-sering i hele EU. Landbrug & Fødevarer støtter derfor også de overordnede principper i EU-direktivet om samme.Vi ser dog med stor bekymring på, at der i direktivet og i det danske lovforslag åbnes op for enrække undtagelsesbestemmelser fra ovennævnte. Det er vores opfattelse, at disse undtagelsesbe-stemmelser kan udhule det principielle element om en total ejermæssig adskillelse. Det gælder bå-de for så vidt angår anvendelse af princippet om, at drift, vedligeholdelse og udbygning af transmis-sionsnettet overlades til en uafhængig systemoperatør og undtagelsesbestemmelsen om, at mankan bibeholde den aktuelle ordning (status quo), hvis dette godkendes af Energitilsynet og EU-Kommissionen. Efter Landbrug & Fødevarers opfattelse bør disse undtagelsesbestemmelser ikkeanvendes i Danmark.Ejermæssig adskillelse i naturgasforsyningslovenLandbrug & Fødevarer har her de samme principielle holdninger som der ovenfor er givet udtryk fori relation til el. Vi noterer os samtidig den nuværende struktur i forhold til naturgas, hvor det erEnerginet.dk, der varetager naturgas- transmissionsvirksomhed.CertificeringLandbrug & Fødevarer kan støtte gennemførelsen af reglerne i direktivet om certificering af denejermæssige adskillelse.Adgang til naturgaslagreMed hensyn til adgangen til naturgaslagre (og opstrømssystemer) er det Landbrug & Fødevarersprincipielle holdning, at der skal sikres lige og ikke diskriminerende adgang for alle mulige aktørersamt, at det et vigtig, at de nationale tilsynsmyndigheder har effektive redskaber til at gribe ind iprisdannelsen.
Side 2 af 2
Energitilsynets uafhængighedLandbrug & Fødevarer finder det helt essentielt, at der er en total uafhængig national kontrol- og til-synsinstans og kan derfor støtte reglerne, der præciserer Energitilsynets institutionelle uafhængig-hed fra energisektoren og andre statslige myndigheder. Kravet om et selvstændigt og juridisk uaf-hængigt sekretariat må selvsagt indebære mulighed for selvstændig økonomisk disponering indenfor de givne rammer. I relation til sidstnævnte finder Landbrug & Fødevarer det meget vigtigt, atEnergitilsynet har tilstrækkelige økonomiske ressourcer til at varetage et effektivt og kompetent til-syn. Med hensyn til de foreslåede regler om et større og udvidet ansvar til tilsynets formandskab såfinder vi, at disse bestemmelser bør præciseres nærmere. Vi kan også tilslutte os ideen om, atEnergitilsynet skal spille en mere aktiv rolle med hensyn til løbende at overvåge markedet og mar-kedsprocesserne.Landbrug & Fødevarer finder i øvrigt, at der snarest bør tages initiativ til et sammenfattende gen-nemsyn af hele energisystemet i lyset af de erfaringer, der nu – 10 år efter liberaliseringen af ener-gimarkederne begyndte - er gjort med energisystemet. Det er vores erfaring, at det nuværende re-gelsæt både er meget omfattende og komplekst, ligesom regelsættet nogle gange vanskeliggørløsning af problemstillinger, der går på tværs af den sektoropdelte lovgivning (Elforsyningsloven,Naturgasforsyningsloven og Varmeforsyningsloven). I samme forbindelse vil det også være rele-vant at få hele indtægtsrammesystemet set efter og strammet op.Landbrug & Fødevarer vil gerne have mulighed for at vende tilbage med yderligere kommentarer,hvis vi finder det nødvendigt, ligesom vi gerne uddyber ovennævnte.
Med venlig hilsenJens Astrup Madsen
D 33 39 42 22M 27 24 57 22E [email protected]