Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 84 Bilag 31
Offentligt
968247_0001.png
968247_0002.png
968247_0003.png
968247_0004.png
968247_0005.png
968247_0006.png
J.nr. 2010-511-0045Dato: 11. marts 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 84– Forslag til lov om ændring afaktieavancebeskatningsloven,selskabsskatteloven og forskellige andre love (Opfølgning på har-moniseringen af selskabers aktieafkastbeskatning m.v.)
Hermed sendes supplerende ændringsforslag, som jeg ønsker atstille uden for betænkningen til 2. behandlingen af ovennævntelovforslag.Samtidig ønsker jeg at trække ændringsforslag nr. 22, 32, 34 og38 som optrykt i betænkningen tilbage.I forhold til ændringsforslag nr. 22 tilføjes der med ændringsfor-slag nr. 39 et nyt ændringsforslag.I forhold til ændringsforslag nr. 32 er ændringsforslag nr. 41 enkonsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 39.I forhold til ændringsforslag nr. 34 indebærer ændringsforslag nr.42, atkonsekvensændringen i ændringsforslag nr. 13 ikke tillæggeset særligt virkningstidspunkt.I forhold til ændringsforslag nr. 38 præciserer ændringsforslag nr.44, at den foreslåede ændring af rentefradragsbegrænsnings-reglerne vedrørende fremførsel af beskårne urealiserede netto-kurstab på renteswaps tillige finder anvendelse på nettokurstab,der beskæres i fremtiden.
Peter Christensen
/Lise Bo Nielsen

Ændringsforslag

til

Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, selskabsskatteloven og for-

skellige andre love (Opfølgning på harmoniseringen af selskabers aktieafkastbeskatning

m.v.)

Til § 8

39)

Efter nr. 6 indsættes som nye numre:”09. I§ 2 C, stk. 4, 10. pkt.,der bliver stk. 5, 10. pkt., ændres ”§ 17, stk. 2,” til: ”§ 5 A”.

010.

I§ 2 C, stk. 7,indsættes som2. pkt.:”Ligningslovens § 16 A, stk. 3, nr. 1, finder tilsvarende anvendelse.””[Manglende konsekvensændring som følge af ændring af aktieavancebeskatningslovens § 17,stk. 2, og tilføjelse i selskabsskattelovens § 2 C om, at der kan ske udbyttebeskatning ved ophøraf selskabsbeskatningen efter § 2 C]

40)

Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:”011. I§ 5, stk. 5,ændres ”finder stk. 1-3 tilsvarende anvendelse.” til: ”finder stk. 1-3 og lig-ningslovens § 16 A, stk. 3, nr. 1, tilsvarende anvendelse.””[Tilføjelse i selskabsskattelovens § 5, stk. 5, om, at der kan ske udbyttebeskatning ved flytningaf ledelsens sæde til udlandet]
Til § 14

41)

Stk. 4,der bliver stk. 5, affattes således:”Stk. 5.§ 1, nr. 4, 5 og 7, § 4, nr. 02, og § 8, nr. 09, har virkning for afståelser, der finder stedden 24. november 2010 eller senere.”[Konsekvensændring]

42)

Stk. 7,der bliver stk. 8, affattes således:”Stk. 8.§ 1, nr. 9, § 4, nr. 01, 1, 2 og 5-8, og § 7, nr. 4 og 7, har virkning for omstruktureringerog likvidationer, der vedtages den 24. november 2010 eller senere.”[Konsekvensændring]Side 2

43)

Efter stk. 14, der bliver stk. 15, indsættes som nyt stykke:”Stk.16.§ 8, nr. 010 og 011, har virkning fra og med den 9. marts 2011.”Stk. 15 bliver herefter stk. 17[Virkningstidspunkt for en del af ændringsforslag nr. 39 og ændringsforslag nr. 40]

44)

Efter stk. 15, der bliver stk. 17, indsættes som nyt stykke:”Stk. 18.§ 8, nr. 06, har virkning for beskårne urealiserede nettokurstab på renteswaps vedrø-rende lån med sikkerhed i fast ejendom, der beskæres den 7. februar 2011 eller senere, ellersom den 7. februar 2011 kunne fradrages i kursgevinster i indeværende indkomstår, jf. sel-skabsskattelovens § 11 B, stk. 10.”Stk. 16 bliver herefter stk. 19.[Virkningstidspunkt for den foreslåede bestemmelse om fremførsel af beskårne urealiseredenettokurstab på renteswaps i rentefradragsbegrænsningsreglerne]
Side 3
Bemærkninger
Til nr. 39Til nr. 09Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 4, hvorefter reglerne iden gældende § 17, stk. 2, flyttes til aktieavancebeskatningslovens § 5 A. Selskabsskattelovens§ 2 C, stk. 4, 10. pkt., henviser til aktieavancebeskatningslovens § 17, stk. 2. Henvisningen skalderfor ændres til aktieavancebeskatningslovens § 5 A.Til nr. 010
Med lovforslaget medfører selskabsskattelovens § 2 C, at filialer, kommanditselskaber ogandre skattemæssigt transparente enheder skal anses for selvstændige skattesubjekter ogbeskattes på samme måde som aktieselskaber, når direkte ejere med mere end 50 pct. af ka-pitalen eller af stemmerne er hjemmehørende i en eller flere fremmede stater,1) der anser kommanditselskabet m.v. for at være et selvstændigt skattesubjekt, eller2) der ikke har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark, hvorefter kildeskat-ter på udbytter skal frafaldes eller nedsættes, og som ikke er medlem af EU.Bestemmelsen skal forhindre, at forskelle i den skattemæssige kvalifikation af eksempelviskommanditselskaber udnyttes til at undgå beskatning af indkomst i kommanditselskaber.Det fremgår allerede af bestemmelsen, at der skal ske ophørsbeskatning af selskabet, nårselskabet ikke længere omfattes af selskabsskattelovens § 2 C, hvorved aktiver og passiveri selskabet skal anses for afstået til handelsværdien på ophørstidspunktet.Det foreslås med ændringsforslaget, at der ligeledes skal ske ophørsbeskatning af deltager-ne i selskabet, når en af betingelserne i ligningslovens § 16 A, stk. 3, nr. 1, er opfyldt. Derer ligesom med ændringsforslag nr. 40 tale om en sikring af beskatning af den begrænsedeskattepligt på udbytteudlodninger.
Til nr. 40Det fremgår af selskabsskattelovens § 5, stk. 5, at hvis et selskab ophører med at være fuldtskattepligtigt, eller hvis et selskab efter bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomstbliver hjemmehørende i udlandet, Grønland eller Færøerne (f.eks. ved flytning af ledelsens sæ-de), finder reglerne om selskabers afsluttende skatteansættelse og anmeldelse i forbindelse medopløsning eller overgang til skattefri virksomhed, jf. § 5, stk. 1-3, tilsvarende anvendelse.Efter selskabsskattelovens § 5, stk. 7, anses selskabet for at have afhændet sine aktiver og pas-siver. Herved udløses en beskatning af avancer, genvundne afskrivninger m.v. i henhold til dealmindelige regler.
Side 4
Det foreslås, at der tillige skal ske beskatning af ”likvidationsprovenuet” ved ophør af danskskattepligt efter selskabsskattelovens § 1, hvis en af betingelserne i ligningslovens § 16 A, stk.3, nr. 1, er opfyldt. Betingelserne i denne bestemmelse er:a) Det modtagende selskab ejer mindst 10 pct. af aktiekapitalen i det selskab, der likvide-res, og udlodningen omfattes af selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c.b) Det modtagende selskab ejer mindre end 10 pct. af aktiekapitalen, er skattepligtigt afudbytter, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, og har bestemmende indflydelse idet selskab, der likvideres, jf. ligningslovens § 2. Dette gælder dog ikke, hvis det mod-tagende selskab er hjemmehørende i en stat, der er medlem af EU eller EØS, og udbyt-tebeskatningen skulle være frafaldet eller nedsat efter bestemmelserne i direktiv90/435/EØF eller en dobbeltbeskatningsoverenskomst med den pågældende stat, hvisder havde været tale om datterselskabsaktier.c) Den modtagende fysiske person er hjemmehørende uden for EU/EØS og har bestem-mende indflydelse i det selskab, der likvideres, jf. ligningslovens § 2.Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets foreslåede ændringer i fusions-skattelovens § 15, stk. 4 og 5, hvorefter der vil kunne ske beskatning af udlodningen ved enskattefri grænseoverskridende fusion. Ændringsforslaget skal således ligeledes ses som en sik-ring af reglerne om begrænset skattepligt på udbytteudlodninger.Provenumæssigt undgås der med ændringsforslaget et utilsigtet provenutab.
Til nr. 41Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at ændringsforslag nr. 22 trækkes tilbageog erstattes af ændringsforslag nr. 39.
Til nr. 42Den foreslåede bestemmelse i fusionsskattelovens § 10, stk. 2, jf. lovforslagets § 4, nr. 2, ogændringsforslag nr. 10, og den foreslåede korresponderende ændring af fusionsskattelovens § 8,stk. 1, 1. pkt., jf. ændringsforslag nr. 9 (§ 4, nr. 01), indebærer, at den skattemæssige behand-ling af det indskydende selskabs aktier i det modtagende selskab ikke vil være omfattet af suc-cessionsbestemmelsen i fusionsskattelovens § 8, hvis det indskydende selskab ejer mindre end10 pct. af kapitalen i det modtagende selskab. Fusionsskattelovens § 10, stk. 2, skal efter for-slaget have virkning for fusioner, der vedtages den 24. november 2010 eller senere. Det foreslåsderfor, at ændringen af fusionsskattelovens § 8, hvorved bestemmelsen kommer til at henvisetil fusionsskattelovens § 10, stk. 2, tillægges samme virkningstidspunkt.I ændringsforslag nr. 34 som optrykt i betænkningen var det foreslået, at den konsekvensæn-dring, der er indeholdt i ændringsforslag nr. 13 (§ 4, nr. 03) som følge af den foreslåede ophæ-velse af 8. pkt. i fusionsskattelovens § 15 c, stk. 1, jf. lovforslagets § 4, nr. 9, skulle have virk-ning for omstruktureringer og likvidationer, der vedtages den 24. november 2010 eller senere.
Side 5
Ophævelsen af fusionsskattelovens § 15 c, stk. 1, 8. pkt., jf. lovforslagets § 4, nr. 9, er imidler-tid ikke tillagt et særligt virkningstidspunkt, hvorfor konsekvensændringen i ændringsforslagnr. 13 (§ 4, nr. 03) heller ikke skal have et særligt virkningstidspunkt.Det bemærkes, at forslaget om ophævelsen af 8. punktum i fusionsskattelovens § 15 c, stk. 1,vedrører skattefri tilførsel af aktiver og ikke - som det ellers er angivet i bemærkningerne tilændringsforslag nr. 34 som optrykt i betænkningen - andre former for omstrukturering eller li-kvidation.
Til nr. 43Det foreslås, at ændringsforslagene vedrørende selskabsskattelovens § 2 C, stk. 7 (bliver stk. 8)og § 5, stk. 5, får virkning fra og med fremsendelsen af dette ændringsforslag. Der er risiko forhamstring af de omtalte omgåelsesmuligheder, hvorfor det undtagelsesvist foreslås, at æn-dringsforslagene gives virkning før stadfæstelsen af loven.
Til nr. 44Det foreslås, at den foreslåede bestemmelse om fremførsel af beskårne urealiserede nettokurs-tab på renteswaps vedrørende lån med sikkerhed i fast ejendom har virkning for:--nettokurstab, der beskæres den 7. februar 2011 eller senere, ognettokurstab, der den 7. februar 2011 kunne fradrages i kursgevinster i indeværendeindkomstår, jf. selskabsskattelovens § 11 B, stk. 10.
Den foreslåede bestemmelse har således virkning for beskårne kurstab, der ikke var forældetden 7. februar 2011, og for nettokurstab, der beskæres efter den 7. februar 2011.
Side 6