Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
L 82
Offentligt
Indenrigs- og SocialministerietDepartementetHolmens Kanal 221060 København K
!###
""
Vedrørende forslag til lov om ændring af lov om regionernes finansiering
7. december 2009
Region Midtjylland har den 24. november 2009 modtaget forslag til lov om ændring af lov omregionernes finansiering. Lovforslaget indeholder alene et forslag om ændring af opgørelsesmetodenfor kriteriet: Antal tabte leveår. Region Midtjylland finder, at der bør gennemføres langt størreændringer.Det fremgår af lovgivningen om regionernes finansiering, at hensigten er, at regionerne skal have ligemuligheder for at drive sundhedsvæsenet. Udformningen af bloktilskudskriterierne fokuserer mere påat forklare amternes regnskabsresultater fra tidligere år, end det fokuserer på at give regionerne ligemuligheder for at finansiere udgiftsbehovet.Fra 2003 til 2010 har der på sundhedsområdet været en realvækst på 15 mia. kr. Sundhedsvæsenet er isamme periode gået fra at være rammestyret til i langt højere grad at være styret af efterspørgslen.Det er et markant forandret sundhedsvæsen, vi har i dag. Dette faktum er der ikke taget højde for i detlovforslag, der nu er sendt i høring.Når gennemsnitsregioner modtager 100 kr. pr. indbygger gennem det samlede bloktilskud til dækningaf sundhedsudgifterne, så får Region Midtjylland i 2010 kun 93,3 kr. pr. indbygger. Det betyder, atRegion Midtjylland skal være 6,7 % mere produktive og/eller have mindre behov for sundhedsydelserend landsgennemsnittet. Heraf kan 2 % forklares ved, at Region Midtjylland har en yngre befolkningend det øvrige land. Det er naturligvis fair, at bloktilskuddet omfordeler midlerne i forhold tilalderssammensætningen. De resterende 4,3 % skyldes de socioøkonomiske kriterier, som udgør 22,5% af det samlede bloktilskud.Når gennemsnitsregionen modtager 100 kr. pr. indbygger gennem de socioøkonomiske kriterier fårRegion Midtjylland i 2010 kun 77 kr. pr. indbygger. Dette er markant lavere end i nogen andenregion. Hvis de socioøkonomiske kriterier blev fordelt efter de aldersbestemte kriterier, så villeRegion Midtjyllands bloktilskud blive øget med 825 mio. kr.Region Midtjylland er enig i, at forskelle i socioøkonomiske strukturer har en betydning for behovetfor sundhedsydelser. Men Danmark er et relativt homogent land, hvor en så markant forskel som dennuværende fordeling, forekommer helt ubegrundet. Det betyder, at regionerne ikke får ens mulighederfor at yde borgerne sundhedsydelser.Det er naturligvis rimeligt, at opgørelsesmetoden for kriteriet Tabte leveår foreslås ændret. Dennuværende opgørelsesmetode, hvor den region – Region Midtjylland - med den højeste levetid ikkefår andel i de 1,7 mia. kr., som fordeles via kriteriet. Puljen fordeles mellem de 4 øvrige regioner.Dette gælder uanset om forskellen til den region med den næsthøjeste middellevetid er 1 dag eller 2måneder. Dette er åbenlyst uholdbart.
Imidlertid er sammenhængen mellem udgiftsbehov og middellevetid meget kompleks. På den eneside afhænger udgiftsbehovet af afstanden til dødstidspunktet, og på den anden side koster det pengeat øge middellevetiden. Herudover er kriteriets logik problematisk, idet det principielt set straffer deregioner økonomisk, der hæver middellevetiden. Dette er i strid med statsministerens målsætning om,at middellevetiden i Danmark i 2020 skal være i top 10 i hele verdenen. Dette kræver, at middel-levetiden skal øges med mindst 2,1 år mere end de lande, der ligger over Danmark. Set i lyset af demeget små forskelle der er i middellevetiden i Danmark, foreslås kriteriet helt afskaffet.Herudover finder Region Midtjylland ikke, at de nuværende socioøkonomiske kriterier fuldt ud leverop til internationalt anerkendte principper for bloktilskudskriterier. Ifølge international standard skalkriterier være konstaterbare, upåvirkelige, have klar årsagssammenhæng, proportionalitet, upåvirke-lige i forhold til effektivitet i opgavevaretagelsen samt være stabile.Det kan hertil tilføjes, at det er et demokratisk problem, hvis begrundelser og udformningen af blok-tilskudskriterier bliver så teknisk og kompleks, at det reelt bliver uigennemskueligt for politikerne.Region Midtjylland stiller derfor forslag om en mere enkel og gennemskuelig model, der lever op tilovenstående principper. Regionen stiller konkret forslag om, at kriterierne: Tabte leveår, Antal enligei aldersgruppen 65 år og derover, Antal børn af enlige forsørgere og Antal personer i udlejnings-boliger udgår af fordelingen. De to kriterier for psykiatriske patienter lever ikke op til standarden omupåvirkelighed. Det foreslås, at der lægges loft over disse to kriteriers anvendelse.Modsat foreslås, at der indarbejdes et kriterium for uddannelse, idet det er veldokumenteret, atuddannelsesniveau har stor betydning for borgernes sundhed. Herudover foreslås antal førtids-pensionister indarbejdet i kriteriet Antal familier på overførselsindkomster. Det samlede forslagindeholder en forenkling og lever op til de internationale standarder.I styringen og finansieringen af regionerne er der et paradoks. Kravene til øget aktivitet i de årligeøkonomiaftaler er procentuelt ens for alle regionerne i forhold til det aktivitetsniveau den enkelteregion har haft, men pengene til at øge aktiviteten fordeles efter bloktilskuddet. Set over flere årudhuler dette økonomien i de mest produktive regioner.Der påtænkes en omlægning af regionernes finansiering, idet det kommunale grundbidrag ønskesomlagt til et aktivitetsafhængigt bidrag. Dette har fordelingsmæssige konsekvenser mellemregionerne, som forudsættes håndteret når den endelige finansieringsomlægning ligger fast.Region Midtjyllands forslag og synspunkter er nærmere uddybet i vedlagte notat. Kopi af brevet ersendt til Danske Regioner og de øvrige regioner.
Med venlig hilsen
Bent Hansen
Bo Johansen