Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 81 Bilag 9
Offentligt
929433_0001.png
929433_0002.png
929433_0003.png
929433_0004.png
929433_0005.png
929433_0006.png
J.nr. 2010-351-0035Dato: 7. december 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Vedr. lovforslag L 81 – Forslag til lov om ændring af kildeskatte-loven (Ændring af skatteordningen for udenlandske forskere ognøglemedarbejdere).
Vedlagt fremsendes et ændringsforslag, som jeg ønsker at stilleved 2. behandling af ovennævnte lovforslag.
Troels Lund Poulsen
/Carsten Vesterø

Ændringsforslag

til

Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven (Ændring af skatteordningen for uden-

landske forskere og nøglemedarbejdere) (L 81)

Til § 1

1)

I den undernr. 2foreslåede ændring af§ 48 E, stk. 6, 1. pkt.,ændres ”inden for de perioder,der er nævnt i disse bestemmelser”, til: ”inden for de seneste 10 år”.[Korrektion af lovteknisk fejl]

2)

Efter nr. 2 indsættes som nyt nr.:

”01.

I§ 48 E, stk. 7,udgår ”og § 48 F, stk. 7”.[Konsekvensændring]

3)

I den undernr. 10foreslåede ændring af§ 48 F, stk. 10,som bliver stk. 5, udgår ordene ” i1.pkt.”[Rettelse af teknisk fejl]

4)

Nr. 11 affattes således: ”I§ 48 F, stk. 11,som bliver stk. 6, ændres i1. pkt.”omfattet af stk.10” til: ”omfattet af stk. 5”, og ”efter stk. 1-3” ændres til: ”efter stk. 1”.”[Konsekvensændring]

5)

Efter nr. 11, indsættes som nyt nummer:”02. I§ 48 F, stk. 13,som bliver stk. 8, ændres ”§ 61, stk. 4” til: ”§ 61”.[Opkrævning efter de almindelige personskatteopkrævningsregler]

6)

Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:”03. I§ 64, stk. 2,ændres ”kildeskattelovens § 48 F, stk. 1 og 3” til: ”kildeskattelovens § 48 F,stk. 1”.[Konsekvensændring]
Ny paragraf

7)

Efter § 1 indsættes som ny paragraf:Side 2

Ӥ 01

I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 176 af 11. marts 2009, som ændret bl.a. ved § 5 ilov nr. 521 af 12. juni 2009 og senest ved § 4 i lov nr. 721 af 25. juni 2010, § 3 i lov nr. 723 af25. juni 2010, § 7 i lov nr. 724 af 25. juni 2010 og § 2 i lov nr. 725 af 25. juni 2010, foretagesfølgende ændring:

1.

I§ 7 L, stk. 1,ændres ”kildeskattelovens § 48 F, stk. 1-3” til: ”kildeskattelovens § 48 F, stk.1”.[Konsekvensændring]
Til § 2

8)

Stk. 2affattes således:”Loven har virkning fra og med indkomståret 2011, jf. dog stk.6.”[Opkrævning af rest forskerskat med tilbagevirkende kraft]

9)

Stk. 3.affattes således:”Stk.3.§ 1, nr. 6, finder ikke anvendelse for personer, som før udgangen af indkomståret2013 er blevet beskattet med 25 pct. eller 30 pct. i 36 måneder efter kildeskattelovens §§ 48 Eog 48 F i nogen tidligere affattelse af disse bestemmelser. ”[Afgrænsning af den personkreds, der ikke omfattes af forlængelsen af perioden på forskerskatfra tre år til fem år.]

10)

Stk. 4affattes således:”Stk.4.Personer, som senest med virkning for indkomståret 2010 har valgt beskatning efterkildeskattelovens §§ 48 E og 48 F i disse bestemmelsers hidtidige affattelse, beskattes med 26pct. i den resterende del af den periode, hvor beskatning efter § 48 F, stk. 3, som hidtidigt affat-tet kunne have været valgt, jf. dog stk. 5. 1. pkt. gælder uanset bestemmelserne i lovens § 1, nr.1, bortset fra tilfælde, hvor skattepligt efter kildeskattelovens § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 1, indtræ-der fra og med indkomståret 2011.”[Præcisering af reglerne for beskatning af personer, som ved påbegyndelsen af indkomståret2011 er omfattet af 25 pct. beskatning.]

11)

Efter stk. 4 indsættes som nye stykker:”Stk.5.Personer som nævnt i stk. 4, der har valgt 25 pct. beskatning, kan vælge fortsat atblive beskattet med 25 pct. i en eller flere perioder af højst 36 måneders samlet varighed. Val-get skal træffes senest ved udgangen af indkomståret 2011 og kan ikke omgøres. Valget gælderindtil udløbet af 36-månedersperioden eller til ophør af skattepligt efter kildeskattelovens § 1eller § 2, stk. 1, nr. 1, dog højst til udgangen af indkomståret 2013. Er der i et indkomstår valgtbeskatning med 25 pct., kan der ikke inden for samme indkomstår vælges beskatning med 26pct.Side 3
Stk. 6.§ 48 F, stk. 13, som bliver stk. 8, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 02, har virkningfra indkomståret 2010.”[Overgangsordning for personer, som fra og med indkomståret 2011 er omfattet af 25 pct. be-skatning og opkrævning af restforskerskat med tilbagevirkende kraft.]
Bemærkninger
Til nr. 1Der er tale om korrektion af en lovteknisk fejl.
Til nr. 2Der indsættes en manglende konsekvensændring.
Til nr. 3Der er tale om rettelse af en lovteknisk fejl.
Til nr. 4Der indsættes en manglende konsekvensændring.
Til nr. 5Ved lov nr. 521 af 12. juni 2009 blev der indsat et nyt stk. 13 vedrørende § 48 F, der i storetræk integrerer forskerskatten i opkrævningen af den almindelige indkomstskat.Det følger af bemærkningerne til lovforslaget (L 197, Folketinget 2008-2009), at forslaget gårud på at præcisere, hvilke renteberegningsregler m. v. som anvendes, og hvordan modregningmellem almindelig overskydende skat og restskat skal foregå.Det fremgår endvidere, at for lidt betalt forskerskat, der ikke er modregnet i en overskydendeskat, skal opkræves i 3 rater og ikke, som det er tilfældet for den almindelige indkomstskat,indregnes i forskudsskatten efter reglerne i kildeskattelovens § 61, stk. 3 og 5.Endelig fremgår det, at for lidt betalt forskerskat kan slås sammen med en opkrævning af rest-skat i 3 rater, og at der på samme måde kan ske en sammenlægning af overskydende forsker-skat og overskydende almindelig indkomstskat.Loven har på dette punkt virkning fra og med indkomståret 2010.Forskerskatten har siden kalenderåret 2009 stort set været opkrævet på samme måde som op-krævning af personskat for almindelige skatteydere. Det betyder bl.a., at eventuelle restskattersom udgangspunkt indregnes i næste års forskudsskat.Som nævnt ovenfor har man imidlertid med lov nr. 521 fra 2009 bestemt, at opkrævningenskulle ske ved 3 rater i efteråret efter indkomstårets udløb i stedet for ved indregning, idet detteforekom bedst stemmende med forskerordningen som en bruttoskatteordning. Dette skal igenses i lyset af den mulighed for omvalg af beskatningsprocent fra 33 pct. til 25 pct., som er gæl-Side 4
dende i den hidtidige forskerordning. Med det foreliggende forslag ophæves imidlertid mulig-heden for at foretage omvalg fra 33 pct. til 25 pct.Hertil kommer, at de foreløbige erfaringer på området tilsiger, at den tidligere opkrævningspro-cedure med indregning er mere hensigtsmæssig frem for en opkrævning via rater. En opkræv-ning via rater fører til den uhensigtsmæssighed, at hvis der samtidig med, at der er forskerskattil opkrævning, også er en restskat til opkrævning, vil løsningen for 2010 medføre, at dennerestskat også bliver opkrævet i 3 rater. Er der tale om en forsker, som samtidig opfylder regler-ne for indregning af restskat i forskudsskatten, vil retstilstanden fastsat ved lov nr. 521 fra 2009være en stramning i forhold til tidligere praksis med indregning. En indregningsløsning vil forborgerne være lempeligere end opkrævning af restskatten i 3 rater.Det foreslås på den baggrund, at opkrævning af restskatter fra og med indkomståret 2010 forforskere efter kildeskattelovens § 48 F sker efter de almindelige bestemmelser i kildeskattelo-ven § 61, dvs. med mulighed for indregning.For 2009 var der et forholdsvis begrænset antal forskere med restskatter på over 100 kr. Der erikke grund til at antage, at antallet af forskere med restskatter for 2010 og indkomstårene frem-over vil øges – tværtimod. Provenutabet på forslaget er derfor ikke nævneværdigt.Der er til implementering af den procedure for opkrævning af restskat for forskere, der blevfastsat ved lov nr. 521 af 12. juni 2009, afsat 6 mio. kr. til systemomkostninger. Ændringsfor-slaget vil betyde, at den gældende opkrævningsprocedure alligevel ikke skal ændres. Der skalderfor ikke afholdes midler på området, som forudsat ved lov nr. 521 fra 2009. Ændringsfor-slaget vil således medføre mindreudgifter i forhold til det forudsatte på 6 mio. kr.
Til nr. 6Der indsættes en manglende konsekvensændring.
Til nr. 7Der indsættes en manglende konsekvensændring.
Til nr. 8Ændringen er en konsekvens af den ændring, der foreslås under nr. 5.
Til nr. 9Ændringen er for så vidt angår tidsfristen en konsekvens af den overgangsordning, der foreslåsfor personer, der ved påbegyndelsen af indkomståret 2011 er omfattet af 25 pct. beskatning ef-ter den gældende ordning, jf. nr. 11. Dernæst præciseres det, at det udelukkende er personer,som tidligere har været beskattet i 36 måneder efter 25 pct. ordningen (som oprindelig var en30 pct.-ordning), som ikke får forlænget perioden til 60 måneder. Det gælder ikke personer, derhar været beskattet i 36 måneder efter 33 pct. ordningen.
Til nr. 10Der er blevet rejst spørgsmål om forståelsen af reglerne for beskatning af personer, som vedpåbegyndelsen af indkomståret 2011 allerede er omfattet af forskerskatteordningen. Det fore-
Side 5
slås at præcisere reglerne, således at der også skabes den rette sammenhæng med den over-gangsordning for sådanne personer, som samtidig foreslås, jf. nr. 11.Det præciseres i 1. pkt., at valg af forskerskatteordning efter de gældende bestemmelser skalhave fundet sted senest med virkning fra indkomståret 2010.2. pkt. er ikke tilstrækkeligt entydigt affattet i lovforslaget. Uklarheden vedrører den situation,hvor en person eksempelvis er omfattet af forskerskatteordningen i 2010 og 2011, hvorefterskattepligten til Danmark ophører. Hvis den pågældende senere ønsker at tiltræde et nyt ansæt-telsesforhold, hvor forskerskatteordningen anvendes, skal alle betingelser være opfyldt, herun-der betingelsen om at have været ude af dansk skattepligt i mindst 10 år. Den tidligere periodepå forskerskat – 2010 og 2011 – regnes ikke med.
Til nr. 11Der foreslås en overgangsordning for at gøre det muligt for personer, der ved påbegyndelsen afindkomståret 2011 er omfattet af 25 pct.-beskatning efter den gældende ordning, fortsat at blivebeskattet med 25 pct. i en eller flere perioder af op til 36 måneders samlet varighed. Vælgesdenne overgangsordning, vil den pågældendes muligheder for at kunne anvende forskerskatte-ordningen være opbrugt efter 36 måneder på 25 pct. skat.Hvis man ønsker at anvende overgangsordningen, skal valget træffes senest ved udgangen afindkomståret 2011. Valget gælder indtil udløbet af 36-månedersperioden eller til det tidspunkt,hvor dansk skattepligt af lønindkomst ophører.Overgangsordningen udløber dog senest ved udgangen af indkomståret 2013. En sådan frist ernødvendig, idet der ikke er noget krav om, at de 36 måneder under forskerskatteordningen skalanvendes samlet. Uden en slutdato vil overgangsordningen i princippet kunne løbe, indtil densidste af de personer, der vælger fortsat at være omfattet af 25 pct. beskatningen, er afgået veddøden.Ved eventuel senere genindtræden i forskerskatteordningen vil de almindelige betingelser væregældende. Hvis en person eksempelvis er omfattet af 25 pct. ordningen i 2010 og 2011, hvoref-ter skattepligten til Danmark ophører, vil den pågældende senere kunne gøre brug af forsker-skatteordningen i tre år (fem år minus de to, der allerede er brugt). Skattesatsen vil være 26 pct.,og kravet om at have været ude af dansk skattepligt i 10 år forud for ansættelsen vil være gæl-dende. I 10-årsperioden medregnes ikke de to år, hvor forskerskatteordningen har været an-vendt.Det er ikke muligt inden for samme indkomstår at være omfattet af overgangsordningen i endel af året og af den almindelige forskerskatteordning i en anden del af året, da det ikke er prak-tisk muligt at håndtere to satser inden for samme indkomstår.Hvis en person, som har valgt overgangsordningen, fratræder sin stilling eksempelvis den 1. fe-bruar 2012, hvorefter dansk skattepligt ophører, kan den pågældende ikke tiltræde et nyt ansæt-telsesforhold på forskerskat senere i samme indkomstår, selvom betingelserne i øvrigt er op-fyldt.
Side 6