Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 81 Bilag 11
Offentligt
932036_0001.png
932036_0002.png
932036_0003.png
932036_0004.png
932036_0005.png
Til lovforslag nr.L 81
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 8. december 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven(Ændring af skatteordningen for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere)[af skatteministeren (Troels Lund Poulsen)]1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 12 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 17. november 2010 og vartil 1. behandling den 1. december 2010. Lovforslaget blev ef-ter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 16. november2010 dette udkast til udvalget, jf. SAU L 81 – bilag 1. Den 19.,22. og 23. november 2010 sendte skatteministeren de ind-komne høringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 3 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. IndstillingerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsfor-slag.Etmindretali udvalget (EL) vil ved 3. behandling stemmehverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil stemmehverken for eller imod de stillede ændringsforslag.Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðvel-disflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet forbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmeri udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme medindstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkninger
ÆndringsforslagTil titlenAfskatteministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med undta-gelse af EL):1)Efter »kildeskatteloven« indsættes: »og ligningsloven«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 8]Til § 12)I den undernr. 2foreslåede ændring af§ 48 E, stk. 6, 1.pkt.,ændres »inden for de perioder, der er nævnt i disse be-stemmelser«, til: »inden for de seneste 10 år«.[Korrektion af lovteknisk fejl]3)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 48 E, stk. 7,udgår »og § 48 F, stk. 7«.«[Konsekvensændring]4)I den undernr. 10foreslåede ændring af§ 48 F, stk. 10,som bliver stk. 5, udgår ordene »i1. pkt.«[Rettelse af teknisk fejl]5)Nr. 11affattes således:»11.I§ 48 F, stk. 11,som bliver stk. 6, ændres i1. pkt.»om-fattet af stk. 10« til: »omfattet af stk. 5«, og »efter stk. 1-3«ændres til: »efter stk. 1«.«[Konsekvensændring]6)Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
AX012713
2
»02.I§ 48 F, stk. 13,som bliver stk. 8, ændres »§ 61, stk. 4«til: »§ 61«.«[Opkrævning efter de almindelige personskatteopkrævnings-regler]7)Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:»03.I§ 64, stk. 2,ændres »kildeskattelovens § 48 F, stk. 1 og3« til: »kildeskattelovens § 48 F, stk. 1«.«[Konsekvensændring]Ny paragraf8)Efter § 1 indsættes som ny paragraf:»§ 01I lov om påligningen af indkomstskat til staten(ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 176 af 11. marts2009, som ændret bl.a. ved § 5 i lov nr. 521 af 12. juni 2009og senest ved § 4 i lov nr. 721, § 3 i lov nr. 723, § 7 i lov nr.724 og § 2 i lov nr. 725, alle af 25. juni 2010, foretagesfølgende ændring:1.I§ 7 L, stk. 1,ændres »kildeskattelovens § 48 F, stk. 1-3«til: »kildeskattelovens § 48 F, stk. 1«.«[Konsekvensændring]Til § 29)Stk. 2affattes således:»Stk. 2.Loven har virkning fra og med indkomståret 2011,jf. dog stk. 6.«[Opkrævning af restforskerskat med tilbagevirkende kraft]10)Stk. 3affattes således:»Stk. 3.§ 1, nr. 6, finder ikke anvendelse for personer, somfør udgangen af indkomståret 2013 er blevet beskattet med 25pct. eller 30 pct. i 36 måneder efter kildeskattelovens §§ 48 Eog 48 F i nogen tidligere affattelse af disse bestemmelser.«[Afgrænsning af den personkreds, der ikke omfattes af for-længelsen af perioden på forskerskat fra 3 år til 5 år]11)Stk. 4affattes således:»Stk. 4.Personer, som senest med virkning for indkomståret2010 har valgt beskatning efter kildeskattelovens §§ 48 E og48 F i disse bestemmelsers hidtidige affattelse, beskattes med26 pct. i den resterende del af den periode, hvor beskatningefter § 48 F, stk. 3, som hidtidigt affattet kunne have væretvalgt, jf. dog stk. 5. 1. pkt. gælder uanset bestemmelserne ikildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1, som ændret ved § 1, nr.1, bortset fra tilfælde, hvor skattepligt efter kildeskattelovens§ 1 eller § 2, stk. 1, nr. 1, indtræder fra og med indkomståret2011.«[Præcisering af reglerne for beskatning af personer, som vedpåbegyndelsen af indkomståret 2011 er omfattet af 25 pct.beskatning]12)Efter stk. 4 indsættes som nye stykker:
»Stk. 5.Personer som nævnt i stk. 4, der har valgt 25 pct.beskatning, kan vælge fortsat at blive beskattet med 25 pct. ien eller flere perioder af højst 36 måneders samlet varighed.Valget skal træffes senest ved udgangen af indkomståret 2011og kan ikke omgøres. Valget gælder indtil udløbet af 36-må-neders-perioden eller indtil ophør af skattepligt efter kilde-skattelovens § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 1, dog højst til udgangenaf indkomståret 2013. Er der i et indkomstår valgt beskatningmed 25 pct., kan der ikke inden for samme indkomstår vælgesbeskatning med 26 pct.Stk. 6.§ 48 F, stk. 8, som ændret ved denne lovs § 1, nr. 02,har virkning fra indkomståret 2010.«[Overgangsordning for personer, som fra og med indkomst-året 2011 er omfattet af 25 pct. beskatning og opkrævning afrestforskerskat med tilbagevirkende kraft]BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-dringsforslag nr. 8.Til nr. 2Der er tale om korrektion af en lovteknisk fejl.Til nr. 3Der indsættes en manglende konsekvensændring.Til nr. 4Der er tale om rettelse af en lovteknisk fejl.Til nr. 5Der indsættes en manglende konsekvensændring.Til nr. 6Ved lov nr. 521 af 12. juni 2009 blev der indsat et nyt stk.13 vedrørende § 48 F, der i store træk integrerer forskerskatteni opkrævningen af den almindelige indkomstskat.Det følger af bemærkningerne til lovforslaget (L 197, Fol-ketinget 2008-09), at forslaget går ud på at præcisere, hvilkerenteberegningsregler m.v. der anvendes, og hvordan mod-regning mellem almindelig overskydende skat og restskat skalforegå.Det fremgår endvidere, at for lidt betalt forskerskat, derikke er modregnet i en overskydende skat, skal opkræves i trerater og ikke, som det er tilfældet for den almindelige ind-komstskat, indregnes i forskudsskatten efter reglerne i kilde-skattelovens § 61, stk. 3 og 5.Endelig fremgår det, at for lidt betalt forskerskat kan slåssammen med en opkrævning af restskat i tre rater, og at derpå samme måde kan ske en sammenlægning af overskydendeforskerskat og overskydende almindelig indkomstskat.Loven har på dette punkt virkning fra og med indkomståret2010.Forskerskatten har siden kalenderåret 2009 stort set væretopkrævet på samme måde som opkrævning af personskat foralmindelige skatteydere. Det betyder bl.a., at eventuelle rest-skatter som udgangspunkt indregnes i næste års forskudsskat.
3
Som nævnt ovenfor har man imidlertid med lov nr. 521 fra2009 bestemt, at opkrævningen skulle ske ved tre rater i ef-teråret efter indkomstårets udløb i stedet for ved indregning,idet dette forekom bedst stemmende med forskerordningensom en bruttoskatteordning. Dette skal igen ses i lyset af denmulighed for omvalg af beskatningsprocent fra 33 pct. til 25pct., som er gældende i den hidtidige forskerordning. Med detforeliggende forslag ophæves imidlertid muligheden for atforetage omvalg fra 33 pct. til 25 pct.Hertil kommer, at de foreløbige erfaringer på området til-siger, at den tidligere opkrævningsprocedure med indregninger mere hensigtsmæssig end en opkrævning via rater. En op-krævning via rater fører til den uhensigtsmæssighed, at hvisder, samtidig med at der er forskerskat til opkrævning, ogsåer en restskat til opkrævning, vil løsningen for 2010 medføre,at denne restskat også bliver opkrævet i tre rater. Er der taleom en forsker, som samtidig opfylder reglerne for indregningaf restskat i forskudsskatten, vil retstilstanden fastsat ved lovnr. 521 fra 2009 være en stramning i forhold til tidligere prak-sis med indregning. En indregningsløsning vil for borgernevære lempeligere end opkrævning af restskatten i tre rater.Det foreslås på den baggrund, at opkrævning af restskatterfra og med indkomståret 2010 for forskere efter kildeskatte-lovens § 48 F sker efter de almindelige bestemmelser i kilde-skattelovens § 61, dvs. med mulighed for indregning.For 2009 var der et forholdsvis begrænset antal forskeremed restskatter på over 100 kr. Der er ikke grund til at antage,at antallet af forskere med restskatter for 2010 og indkomst-årene fremover vil øges – tværtimod. Provenutabet på forsla-get er derfor ikke nævneværdigt.Der er til implementering af den procedure for opkrævningaf restskat for forskere, der blev fastsat ved lov nr. 521 af 12.juni 2009, afsat 6 mio. kr. til systemomkostninger. Ændrings-forslaget vil betyde, at den gældende opkrævningsprocedurealligevel ikke skal ændres. Der skal derfor ikke afholdes mid-ler på området som forudsat ved lov nr. 521 fra 2009. Æn-dringsforslaget vil således medføre mindreudgifter i forholdtil det forudsatte på 6 mio. kr.Til nr. 7Der indsættes en manglende konsekvensændring.Til nr. 8Der indsættes en manglende konsekvensændring.Til nr. 9Ændringen er en konsekvens af den ændring, der foreslåsunder ændringsforslag nr. 6.Til nr. 10Ændringen er, for så vidt angår tidsfristen, en konsekvensaf den overgangsordning, der foreslås for personer, der vedpåbegyndelsen af indkomståret 2011 er omfattet af 25 pct.beskatning efter den gældende ordning, jf. ændringsforslag nr.12. Dernæst præciseres det, at det udelukkende er personer,som tidligere har været beskattet i 36 måneder efter 25-pro-cents-ordningen (som oprindelig var en 30-procents-ordning),som ikke får forlænget perioden til 60 måneder. Det gælder
ikke personer, der har været beskattet i 36 måneder efter 33-procents-ordningen.Til nr. 11Der er blevet rejst spørgsmål om forståelsen af reglerne forbeskatning af personer, som ved påbegyndelsen af indkomst-året 2011 allerede er omfattet af forskerskatteordningen. Detforeslås at præcisere reglerne, således at der også skabes denrette sammenhæng med den overgangsordning for sådannepersoner, som samtidig foreslås, jf. ændringsforslag nr. 12.Det præciseres i 1. pkt., at valg af forskerskatteordning ef-ter de gældende bestemmelser skal have fundet sted senestmed virkning fra indkomståret 2010.2. pkt. er ikke tilstrækkelig entydigt affattet i lovforslaget.Uklarheden vedrører den situation, hvor en person eksempel-vis er omfattet af forskerskatteordningen i 2010 og 2011,hvorefter skattepligten til Danmark ophører. Hvis den pågæl-dende senere ønsker at tiltræde et nyt ansættelsesforhold, hvorforskerskatteordningen anvendes, skal alle betingelser væreopfyldt, herunder betingelsen om at have været ude af danskskattepligt i mindst 10 år. Den tidligere periode på forskerskat– 2010 og 2011 – regnes ikke med.Til nr. 12Der foreslås en overgangsordning for at gøre det muligt forpersoner, der ved påbegyndelsen af indkomståret 2011 er om-fattet af 25 pct. beskatning efter den gældende ordning, fortsatat blive beskattet med 25 pct. i en eller flere perioder af op til36 måneders samlet varighed. Vælges denne overgangsord-ning, vil den pågældendes muligheder for at kunne anvendeforskerskatteordningen være opbrugt efter 36 måneder på 25pct. skat.Hvis man ønsker at anvende overgangsordningen, skalvalget træffes senest ved udgangen af indkomståret 2011.Valget gælder indtil udløbet af 36-måneders-perioden eller tildet tidspunkt, hvor dansk skattepligt af lønindkomst ophører.Overgangsordningen udløber dog senest ved udgangen afindkomståret 2013. En sådan frist er nødvendig, idet der ikkeer noget krav om, at de 36 måneder under forskerskatteord-ningen skal anvendes samlet. Uden en slutdato vil overgangs-ordningen i princippet kunne løbe, indtil den sidste af depersoner, der vælger fortsat at være omfattet af 25-procents-beskatningen, er afgået ved døden.Ved eventuel senere genindtræden i forskerskatteordnin-gen vil de almindelige betingelser være gældende. Hvis enperson eksempelvis er omfattet af 25-procents-ordningen i2010 og 2011, hvorefter skattepligten til Danmark ophører, vilden pågældende senere kunne gøre brug af forskerskatteord-ningen i 3 år (5 år minus de 2 år, der allerede er brugt).Skattesatsen vil være 26 pct., og kravet om at have været udeaf dansk skattepligt i 10 år forud for ansættelsen vil være gæl-dende. I 10-års-perioden medregnes ikke de 2 år, hvor for-skerskatteordningen har været anvendt.Det er ikke muligt inden for samme indkomstår at væreomfattet af overgangsordningen i en del af året og af den al-mindelige forskerskatteordning i en anden del af året, da detikke er praktisk muligt at håndtere to satser inden for sammeindkomstår.
4
Hvis en person, som har valgt overgangsordningen, fra-træder sin stilling eksempelvis den 1. februar 2012, hvorefterdansk skattepligt ophører, kan den pågældende ikke tiltræde
et nyt ansættelsesforhold på forskerskat senere i samme ind-komstår, selv om betingelserne i øvrigt er opfyldt.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V) Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF)Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) KlausHækkerup (S) René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Malene Søgaard-Andersen (SF) Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 81Bilagsnr.12345678910TitelLovudkast som sendt i høring, fra SkatteministerietHøringssvar, fra skatteministerenHøringssvar og høringsskema, fra skatteministerenSupplerende høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema og supplerende høringssvar, fra skatteministerenFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningKopi af SAU alm. del – svar på spm. 65-70 vedrørende forskerskatteordningenÆndringsforslag, fra skatteministeren2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 81Spm.nr.12TitelSpm. om at give tilsagn om at følge udviklingen i praksis for den foreslåede nye10-års-regel, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren finder det rimeligt at vedtage en lovændring den 17. de-cember 2010 med virkning allerede fra indkomståret 2011, hvor perioden udenfor dansk skattepligt forlænges fra 3 til 10 år uden nogen form for overgangsregel,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren har overvejet, at kravet at have været uden dansk skattepligti 10 år i en overgangsperiode kun skulle gælde for personer, som har været udenfuld skattepligt i Danmark i en 10-års-periode, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpå
3