Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 81 Bilag 1
Offentligt
916510_0001.png
916510_0002.png
916510_0003.png
916510_0004.png
916510_0005.png
916510_0006.png
916510_0007.png
916510_0008.png
916510_0009.png
916510_0010.png
916510_0011.png
916510_0012.png
916510_0013.png
916510_0014.png
916510_0015.png
916510_0016.png
916510_0017.png
916510_0018.png
SkatteministerietUdkast
J. nr. 2010-351-0035
Forslagtil
Lov om ændring af kildeskatteloven(Ændring af skatteordningen for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere)§1I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1086 af 14. november 2005, som ændret bl.a.ved lov nr. 522 af 17. juni 2008, § 3 i lov nr. 462 af 12. juni 2009, § 1 i lov nr. 521 af 12. juni2009, § 7 i lov nr. 1278 af 16. december 2009 og senest ved § 6 i lov nr. 724 af 25. juni 2010,foretages følgende ændringer:1.I§ 48 E, stk. 3, nr. 1,ændres ”3 år” til: ”10 år”.2.I§ 48 E, stk. 6, 1. pkt.,ændres ”inden for de seneste 3 år” til: ”inden for de perioder, der ernævnt i disse bestemmelser,”.3.§ 48 F, stk. 1, 1. pkt.,affattes således: ”For personer, som vælger beskatning efter §§ 48 Eog 48 F, beregnes A-skatten som 26 pct. af vederlaget i penge i henhold til ansættelseskon-trakten.”4.I§ 48 F, stk. 1, 4. pkt.,ændres ”jf. dog stk. 8” til: ”jf. dog stk. 3”.5.I§ 48 F, stk. 1, 6. pkt.,udgår ”, jf. dog stk. 3 og 4”.6.I§ 48 F, stk. 2, 1. pkt.,ændres ”36 måneders” til: ”60 måneders”.7.§ 48 F, stk. 3-7,ophæves.Stk. 8-13 bliver herefter stk. 3-8.8.I§ 48 F, stk. 8,som bliver stk. 3, ændres i1. pkt.”efter stk. 1-3” til: ”efter stk. 1”.9.I§ 48 F, stk. 9,som bliver stk. 4, ændres ”efter stk. 1-3” til: ”efter stk. 1”.10.I§ 48 F, stk. 10,som bliver stk. 5, ændres to steder i1. pkt.”efter stk. 1-3” til: ”efter stk.1”.
-2-
11.I§ 48 F, stk. 11,som bliver stk. 6, ændres ”efter stk. 1-3” til: efter stk. 1”.
§2Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.Stk. 2.Loven har virkning fra indkomståret 2011.Stk. 3.§ 1, nr. 6, finder ikke anvendelse for personer, som forud for indkomståret 2011 harværet beskattet i 36 måneder efter kildeskattelovens §§ 48 E og 48 F i nogen hidtidig affattel-se af disse bestemmelser.Stk. 4.Personer, som ved påbegyndelsen af indkomståret 2011 har valgt beskatning efter kil-deskattelovens §§ 48 E og 48 F som affattet ved lovbekendtgørelse nr. 1086 af 14. november2005, som ændret bl.a. ved lov nr. 522 af 17. juni 2008, § 3 i lov nr. 462 af 12. juni 2009, § 1 ilov nr. 521 af 12. juni 2009, § 7 i lov nr. 1278 af 16. december 2009 og senest ved § 6 i lov nr.724 af 25. juni 2010, beskattes med 26 pct. i den resterende del af den periode, hvor beskat-ning efter § 48 F, stk. 3, som affattet ved førnævnte lov kunne have været valgt. 1. pkt. gælderuanset bestemmelserne i lovens § 1, nr. 1.
-3-
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
1. Indledning
1. IndledningRegeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Kristendemokra-terne har den 8. november indgået aftale om finansloven for 2011.Følgende element fra finanslovsaftalen for 2011 indgår i dette lovforslag:”Bruttoskatteordningenfor forskere og nøglemedarbejdereBruttoskatteordningen letter danske virksomheders muligheder for at rekruttere kvalificeretudenlandsk arbejdskraft.Regeringen, dansk Folkeparti og Kristendemokraterne er enige om at gøre ordningen enklereog forbedre mulighederne for at tiltrække udenlandske eksperter til opgaver, der varer mereend 3 år. Flere højt kvalificerede medarbejdere er med til at styrke danske virksomhederskonkurrenceposition i en stadig mere global verden og dermed øge vækstmulighederne idansk økonomi.Regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne er derfor enige om, at det skal væremuligt at anvende ordningen i 5 år til en skattesats på 26 pct.(…)Fremover kan bruttoskatteordningen kun anvendes af personer, der ikke har været skatteplig-tige i Danmark inden for de seneste 10 år (…).Initiativet drøftes med partierne bag Jobplanen.”2. Lovforslagets formål og baggrundFormålet med lovforslaget er at lette danske virksomheders muligheder for at kunne rekrutterehøjt kvalificeret arbejdskraft i udlandet. Forskerskatteordningen gøres efter lovforslaget enk-lere, og mulighederne for at tiltrække udenlandske eksperter til opgaver, der varer mere endtre år, forbedres. Flere højt kvalificerede medarbejdere vil styrke danske virksomheders kon-kurrenceposition i en stadigt mere global verden og dermed øge vækstmulighederne i danskøkonomi.3. Gældende retDen særlige skatteordning for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere – ”forskerskatte-ordningen” – kan anvendes af enhver, der opfylder en række objektivt fastsatte betingelser.
-4-Der er intet skønselement og ingen dispensationsmuligheder i ordningen. Enten opfylder manbetingelserne, eller også gør man det ikke.Hovedbetingelserne er følgende:Man skal blive skattepligtig til Danmark i forbindelse med påbegyndelse af et ansæt-telsesforhold hos en dansk arbejdsgiver.Man må ikke inden for de seneste tre år have været skattepligtig til Danmark af løn-indkomst eller indkomst ved selvstændig virksomhed.Man må ikke inden for de seneste fem år have haft direkte eller indirekte del i ledelsenaf, kontrollen med eller kapitalen i den virksomhed, hvor man skal ansættes.Man må ikke inden for tre år før eller et år efter ophør af tidligere skattepligt have væ-ret ansat i den virksomhed, hvor man nu skal ansættes, eller i dermed koncernforbun-det dansk eller udenlandsk virksomhed.Man skal efter ansættelseskontrakten være garanteret en løn på i gennemsnit mindst69.300 kr. om måneden (2010-niveau). Dette krav gælder ikke for personer, hvis kva-lifikationer som forskere er godkendt af en forskningsinstitution eller et forskningsråd.Når disse betingelser er opfyldt, kan man vælge enten at blive bruttobeskattet med 25 pct. i treår eller med 33 pct. i fem år. I begge tilfælde skal der betales arbejdsmarkedsbidrag. Der kanikke foretages fradrag i den bruttobeskattede indkomst.Efter udløbet af perioden på bruttoskat kan man som alt overvejende hovedregel blive i Dan-mark på almindelige skattevilkår i ubegrænset tid. Kun i de tilfælde, hvor en person inden forfem år forud for ansættelsen under forskerskatteordningen har været fuldt skattepligtig tilDanmark eller begrænset skattepligtig af lønindkomst eller indkomst ved selvstændig virk-somhed, gælder der et efterbeskatningskrav. Dette indebærer, at man mister skattefordelen forden tid, hvor forskerskatteordningen har været anvendt, hvis man ikke inden fire år efter ud-løbet af perioden på bruttoskat bringer sin skattepligt til Danmark til ophør i mindst tre år.Denne regel omfatter kun personer, der har været ude af dansk skattepligt i mellem tre og femår forud for ansættelsen under forskerskatteordningen.4. LovforslagetLovforslaget går ud på, at det fremover skal være muligt at anvende forskerskatteordningen ifem år til en skattesats på 26 pct. Partierne bag forslaget er enige om, at der i det nye enstren-gede system ikke er behov for efterbeskatning af personer, som vælger at arbejde i Danmark iår 4 og 5. Partierne er endvidere enige om at fjerne det efterbeskatningskrav, der gælder forpersoner, som kun har været ude af dansk skattepligt i en periode på mellem tre og fem år.Dette skal ses i sammenhæng med, at partierne også er enige om at forlænge den periode,hvor en person skal have været ude af dansk skattepligt for at kunne gøre brug af forskerskat-
-5-teordningen. Denne er i øjeblikket tre år. Perioden foreslås forlænget til 10 år.Som nævnt under gennemgangen af gældende ret ovenfor kan forskerskatteordningen i sinnuværende form anvendes enten i tre år til 25 pct. skat eller i fem år til 33 pct. skat. Efter lov-forslaget kan ordningen anvendes i fem år til en skattesats på 26 pct. Samlet set giver den nyeordning således en lavere beskatning, uanset om den nye ordning sammenlignes med den eneeller den anden variant af den eksisterende.5. Økonomiske konsekvenser for det offentligeLovforslaget består af to elementer, som har modsatrettede provenumæssige konsekvenser.Lovforslaget skønnes samlet set at være provenuneutralt.Omlægning af den nuværende bruttoskatteordning, så det i fremtiden bliver en enstrengetordning med en skattesats på 26 pct. (ca. 31,9 pct. inkl. AM-bidrag) i fem år, medfører isole-ret set et provenutab i størrelsesordenen 50 mio. kr. Modsat medfører forslaget om at forlængeden periode, man skal have været ude af dansk skattepligt for at kunne gøre brug af ordnin-gen, fra tre til 10 år, isoleret set et merprovenu i størrelsesordenen 50 mio. kr.Det strukturelle niveau for antal personer på bruttoskatteordningen skønnes at udgøre ca.3.500 personer om året. Heraf skønnes antallet af personer, som anvender 33 pct. ordningen,at udgøre ca. 350 personer årligt, mens de resterede ca. 3.150 personer anvender 25 pct. ord-ningen.For personer, som er tilknyttet kortere arbejdsopgaver, betyder omlægningen en beskedenskattestigning på ca. 0,9 pct. enheder om året, svarende til en skattestigning på ca. 9.000 kr.for en person med en indkomst på 1 mio. kr. Omvendt betyder omlægningen også, at de per-soner, som i forvejen anvender ordningen, vil få et større incitament til at forlænge deres op-hold i Danmark. For personer på 33 pct. ordningen vil skatten falde med ca. 6,5 pct. enhederom året, svarende til skattelettelse på knap 65.000 kr. ved en indkomst på 1 mio. kr.For nogle vil det efter de gældende regler være aktuelt at anvende 25 pct. ordningen i 3 år ef-terfulgt af 1-2 år på almindelig beskatning. For denne persongruppe vil omlægningen betyde,at de i de tre første år vil få en beskeden skattestigning, mens de i de to sidste år vil få en skat-telettelse svarende til forskellen mellem almindelig indkomst skat og en bruttoskat på ca. 31,9pct. (inkl. AM-bidrag). Størrelsen af denne persongruppe kendes ikke.Samlet set skønnes disse bevægelser, med stor usikkerhed, at medføre et nettoprovenutab påca. 50 mio. kr. årligt.Personer, som har et forudgående tilknytningsforhold til Danmark, vil være mindre påvirkeli-
-6-ge overfor skatteændringer end personer uden et sådant tilknytningsforhold, da mange sådan-ne personer vil have andre årsager (familieforhold mv.) til at bosætte sig i Danmark end derent skattemæssige. Derfor må det også formodes, at personer med et forudgående tilknyt-ningsforhold til Danmark vil være tilbøjelige til at vende tilbage til Danmark igen efter enkortere eller længere årrække, og uanset om det er muligt at anvende bruttoskatteordningeneller ej.Forlængelsen af den periode, hvor man skal have været ude af dansk skattepligt, fra tre år til10 år skønnes med stor usikkerhed at bevirke, at der i fremtiden er ca. 75 pct. færre personermed forudgående tilknytningsforhold til Danmark, som vil opfylde kravene.Det skønnes, at antallet af sådanne personer, som i dag anvender bruttoskatteordningen, udgøri størrelsesordenen 350-400 personer årligt. Dermed skønnes regelændringen at medføre, atca. 250-300 personer i fremtiden, vil betale almindelig dansk indkomstskat frem for den lave-re sats på bruttoskatteordningen. På denne baggrund skønnes regelændringen med stor usik-kerhed at medføre et merprovenu i størrelsesordenen 50 mio. kr. årligt.6. Administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget skønnes at medføre engangsudgifter til systemtilretninger i størrelsesordenen 1,5mio. kr.7. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivetMed lovforslaget imødekommes erhvervslivets ønsker om at skabe bedre forhold for personertilknyttet længerevarende arbejdsopgaver. De forbedrede rekrutteringsforhold må forventes atmedføre en øget tilgang af forskere m.v. tilknyttet længerevarende arbejdsopgaver og projek-ter, der ellers ikke ville være kommet til landet. I det omfang, at virksomhederne i sjældneregrad skal ansætte ny arbejdskraft (gennemsnitsopholdet stiger), vil erhvervslivets omkostnin-ger til rekruttering falde.8. Administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.9. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.10. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.11. Forholdet til EU-rettenDa den særlige skatteordning i sin tid blev indført, blev den anset for at være en statsstøtte-
-7-ordning og blev godkendt af Kommissionen efter statsstøttereglerne. I 2000 blev ordningengodkendt som en generel foranstaltning, og de foreslåede ændringer ændrer ikke grundlagetherfor. Lovforslaget har således ikke nogen EU-retlige konsekvenser.12. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Forslaget er ved fremsættelsen sendt til høring hos følgende myndigheder og organisationer:Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks Idræts-Forbund, Danmarks Re-deriforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Den Danske Skat-teborgerforening, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer,Foreningen Registrerede Revisorer, Kommunernes Landsforening.13. Sammenfattende skemaSamlet vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenser/mindreudgifterLovforslaget skønnes samletset at være provenuneutralt.Negative konsekvens-er/merudgifter
Økonomiske konsekvenserfor det offentligeAdministrative konsekven-ser for det offentligeØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivet
Udgifter til systemtilretningeri størrelsesordenen 1,5 mio.kr.Lovforslaget medfører positivekonsekvenser for erhvervslivet,der ikke kan kvantificeresnærmere.IngenIngenIngenIngenIngenIngen
Administrative konsekven-ser for erhvervslivetAdministrative konsekven-ser for borgerneMiljømæssige konsekvens-erForholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Efter de gældende regler er det en betingelse for at kunne gøre brug af forskerskatteordnin-gen, at man ikke har været fuldt skattepligtig til Danmark eller har været skattepligtig tilDanmark af lønindkomst eller indkomst ved selvstændig virksomhed i de seneste tre år forud
-8-for ansættelsen. Denne periode foreslås forlænget til 10 år.Til nr. 2Der eksisterer forskellige steder i forskerskatteordningen særligt lempelige regler for perso-ner, hvis kvalifikationer som forsker er godkendt af en forskningsinstitution eller et forsk-ningsråd. Et af disse steder er en regel om, at en forsker i et vist omfang godt kan have væretbegrænset skattepligtig til Danmark af lønindkomst som gæsteunderviser og lign. på universi-teter forud for ansættelse under forskerskatteordningen. Tidsfristerne i denne regel foreslåsjusteret som en konsekvens af den ændring, der er beskrevet under nr. 1.Til nr. 3I øjeblikket kan der vælges mellem en skattesats på 25 pct. i tre år og en skattesats på 33 pct. ifem år. Det foreslås, at der fremover kun kan vælges en enhedssats på 26 pct.Til nr. 4Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at de gældende stk. 3-7 foreslås ophævet.Til nr. 5Der er tale om en konsekvensændring i form af fjernelse af en henvisning. Indkomstskatte-pligten for indkomst omfattet af forskerskatteordningen er som udgangspunkt endeligt opfyldtved erlæggelse af bruttoskatten. I øjeblikket er der en mulighed for at vælge om fra 25 pct.skat i tre år til 33 pct. skat i fem år, og i denne situation skal forskellen erlægges. Med ophæ-velse af bestemmelserne om valg mellem to satser bliver henvisningen overflødig.Til nr. 6Det foreslås, at forskerskatteordningen fremover skal kunne anvendes i 60 måneder i alle til-fælde.Til nr. 7De bestemmelser, der foreslås ophævet, vedrører for det første muligheden for at vælge mel-lem 25 pct. skat i tre år og 33 pct. skat i fem år. Efter forslaget vil der fremover kun kunnevælges 26 pct. skat i fem år.Dernæst vedrører forslaget en ophævelse af de sidste rester af det gamle generelle efterbe-skatningskrav. Oprindeligt gjaldt dette krav for alle. Efter tre år på forskerskatteordningenskulle man efter et bestemt åremål bringe sin skattepligt til Danmark til ophør igen – dvs. flyt-te væk fra Danmark igen. Gjorde man ikke det, mistede man skattefordelen for den tid, hvorforskerskatteordningen havde været anvendt. Man blev med andre ord efterbeskattet. Detteblev i 1998 ophævet for forskere og i 2002 for de fleste andre. Nu gælder kravet kun for per-soner, som har været ude af dansk skattepligt i en periode på mellem tre og fem år. Forslaget
-9-om helt at afskaffe dette krav skal ses i sammenhæng med, at den periode, hvor en person skalhave været ude af dansk skattepligt for at kunne gøre brug af forskerskatteordningen, nu fore-slås forlænget til 10 år.Til nr. 8-11Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at der fremover kun vil kunne vælges be-skatning efter én sats.
Til § 2Til stk. 1Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.Til stk. 2Det foreslås, at loven har virkning fra indkomståret 2011.Til stk. 3Det foreslås, at forlængelsen af den periode, hvor forskerskatteordningen kan anvendes, fratre til fem år ikke skal finde anvendelse for personer, som forud for indkomståret 2011 allere-de er blevet beskattet i 36 måneder efter forskerskatteordningen, uanset i hvilken tidligere ud-formning. Personer, der allerede har anvendt forskerskatteordningen fuldt ud, får hermed ikkemulighed for at komme på forskerskat igen i to år ekstra.En sådan person vil være omfattet af ophævelsen af det gamle efterbeskatningskrav, jf. be-mærkningerne til § 1, nr. 7, hvis noget sådant skulle være aktuelt for den pågældende. Dettevil være tilfældet, hvis den pågældende havde været ude af dansk skattepligt i under fem årforud for anvendelsen af forskerskatteordningen, og den pågældende endnu ikke har væretomfattet af de almindelige skatteregler i fire år efter ophør af treårsperioden på forskerskat.Til stk. 4Endelig foreslås det at personer, som er omfattet af den gældende forskerskatteordning påtidspunktet for påbegyndelsen af indkomståret 2011, beskattes med 26 pct. i den resterendedel af den periode, hvor 33 pct. beskatning efter den nugældende ordning kunne have væretvalgt. Dette indebærer, at alle, der nu er i forskerskatteordningen, vil kunne være omfattet afordningen i fem år, uanset om man oprindeligt har valgt 25 pct. skat eller 33 pct. skat, og atalle fremadrettet beskattes med 26 pct.Dette skal gælde uanset bestemmelserne i lovens § 1, nr. 1, dvs. den bestemmelse, hvorefteren person skal have været uden for dansk skattepligt forlænges fra tre år til 10 år for at kunne
- 10 -gøre brug af forskerskatteordningen. De personer, som ved påbegyndelsen af indkomståret2011 er omfattet af forskerskatteordningen, fortsætter således under ordningen, selvom de ik-ke opfylder den nye betingelse om at have været ude af dansk skattepligt i mindst 10 år.
- 11 -
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørel-se nr. 1086 af 14. november 2005, somændret bl.a. ved lov nr. 522 af 17. juni2008, § 3 i lov nr. 462 af 12. juni2009, § 1 i lov nr. 521 af 12. juni2009, § 7 i lov nr. 1278 af 16. decem-ber 2009 og senest ved § 6 i lov nr.724 af 25. juni 2010, foretages følgen-de ændringer:§ 48 E.Personer, som bliver skatte-pligtige efter § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 1,i forbindelse med påbegyndelse af an-sættelsesforhold hos en arbejdsgiver,som er omfattet af § 1 eller § 2, stk. 1,nr. 4, selskabsskattelovens § 1, § 2,stk. 1, litra a, eller § 3, fondsbeskat-ningslovens § 1 eller dødsboskattelo-vens § 1, kan vælge at blive beskattetaf vederlag i penge, jf. § 43, stk. 1, ef-ter § 48 F.Stk. 2.Stk. 1 finder ikke an-vendelse for personer, som er skatte-pligtige efter § 1, og som anses forhjemmehørende i Danmark efter endobbeltbeskatningsoverenskomst, nårder udføres arbejde uden for Danmarkunder sådanne omstændigheder, at be-skatningsretten til indkomsten efterdobbeltbeskatningsoverenskomstovergår til udlandet, Færøerne ellerGrønland.Stk. 3.Det er en betingelse foranvendelsen af stk. 1, at1) den skattepligtige ikke inden for1.§ 48 E, stk. 3, nr. 1,ændres ”3 år”de seneste 3 år forud for ansættel- til: ”10 år”.sen har været skattepligtig efter §
- 12 -1 eller § 2, stk. 1, nr. 1-4, 7 eller 9-29, eller stk. 2, jf. dog stk. 6,2) den skattepligtige ikke har ellerinden for de seneste 5 år forud foransættelsen har haft direkte ellerindirekte del i ledelsen af, kontrol-len med eller væsentlig indflydelsepå den virksomhed, med hvilkenansættelsesforholdet er indgået, jf.§ 43, stk. 2, litra i, 3.-6. pkt.,3) den skattepligtige ikke på nogettidspunkt inden for en periode på 3år før og 1 år efter ophør af skatte-pligt som nævnt i nr. 1 har væretansat i den forskningsinstitutioneller den virksomhed, hvormedansættelsesforholdet indgås, eller ien dermed koncernforbundetdansk eller udenlandsk virksom-hed, jf. dog stk. 4,4) den skattepligtige ikke forud foransættelsen har været udsendt tiludlandet som ph.d.-studerendelønnet af offentlige midler fraDanmark og5) vederlaget i penge i henhold til an-sættelseskontrakten som et gen-nemsnit inden for samme kalen-derår udgør et grundbeløb påmindst 69.300 kr. (2010-niveau)om måneden, hvilket reguleres ef-ter personskattelovens § 20, hvor-til kommer bidrag efter lov omArbejdsmarkedets Tillægspension,jf. dog stk. 5Stk. 4.Betingelserne i stk. 3,nr. 3 og 4, anses for opfyldt, hvis denskattepligtige ikke inden for 3 år forudfor ansættelse med beskatning efter §48 F har været ansat i den forsknings-institution eller den virksomhed,hvormed ansættelsesforholdet indgås,eller i en dermed koncernforbundetdansk eller udenlandsk virksomhed,henholdsvis har været udsendt til ud-landet som ph.d.-studerende lønnet afoffentlige midler fra Danmark.Stk. 5.Personer, hvis kvalifi-
- 13 -kationer som forskere ved påbegyndel-sen af ansættelsesforholdet er god-kendt af en offentlig forskningsinstitu-tion eller et forskningsråd, jf. lov omforskningsrådgivning m.v., og somskal udføre forskningsarbejde, er ikkeomfattet af vederlagskravet i stk. 3, nr.5.Stk. 6.Personer som nævnt istk. 5 anses for at opfylde betingelser-ne i stk. 3, nr. 1 og 3, selv om de på-gældende inden for de seneste 3 år harværet skattepligtige efter § 2, stk. 1, nr.1, af indkomst ved virksomhed af ensamlet varighed på højst 12 månedersom gæsteundervisere og lignende påuniversiteter eller andre forskningsin-stitutioner. Sådanne personer ansesendvidere for at opfylde betingelsernei stk. 3, nr. 1 og 3, selv om der i den i1. pkt. nævnte periode er indtrådt skat-tepligt efter § 1, når den pågældendesophold ved dansk universitet ellerforskningsinstitution udelukkende erfinansieret af midler hidrørende frakilder uden for Danmark.Stk. 7.Ministeren for viden-skab, teknologi og udvikling kan efterforhandling med skatteministeren fast-sætte nærmere regler for godkendelseefter stk. 5 og § 48 F, stk. 7.§ 48 F.For personer, som vælger be-skatning efter §§ 48 E og 48 F, bereg-nes A-skatten som 25 pct. af vederla-get i penge i henhold til ansættelses-kontrakten, jf. dog stk. 3 og 4. Veder-laget medregnes ikke ved opgørelsenaf den skattepligtige indkomst. Beløbog vederlag omfattet af ligningslovens§ 16, stk. 1, behandles som vederlag ipenge, i det omfang beløbene og ve-derlagene i henhold til § 43, stk. 2, ergjort til A-indkomst. Der kan ikke fo-retages fradrag i vederlaget, jf. dog stk.8. Udgifter til erhvervelse, sikring ogvedligeholdelse af vederlaget kan hel-ler ikke fradrages i anden indkomst
2.I§ 48 E, stk. 6, 1. pkt.,ændres ”in-den for de seneste 3 år” til: ”inden forde perioder, der er nævnt i disse be-stemmelser,”.
3.I§ 48 F, stk. 1, 1. pkt.,affattes såle-des: ”For personer, som vælger be-skatning efter §§ 48 E og 48 F, bereg-nes A-skatten som 26 pct. af vederla-get i penge i henhold til ansættelses-kontrakten.”
4.I§ 48 F, stk. 1, 4. pkt.,ændres ”jf.dog stk. 8” til: ”jf. dog stk. 3”.
- 14 -hos den skattepligtige. Indkomstskat-tepligten af vederlaget er endeligt op-fyldt ved erlæggelse af A-skat og ar-bejdsmarkedsbidrag, jf. dog stk. 3 og4.Stk. 2.Beskatning efter stk. 1kan finde sted i en eller flere perioderaf højst 36 måneders samlet varighed.Hvis nyt ansættelsesforhold, hvor ve-derlaget beskattes efter stk. 1, tiltrædessenest 1 måned efter ophør af tidligeretilsvarende ansættelsesforhold, er detikke en betingelse, at skattepligt ind-træder i forbindelse med det nye an-sættelsesforholds påbegyndelse. Tidli-gere perioder, hvor beskatning efterstk. 1 har fundet sted, indgår ikke vedbedømmelsen efter § 48 E, stk. 3, nr.1. For personer som nævnt i § 48 E,stk. 5, indgår tidligere perioder, hvorbeskatning efter stk. 1 har fundet sted,ikke ved bedømmelsen efter § 48 E,stk. 3, nr. 3.Stk. 3.I stedet for beskatningmed 25 pct. i en eller flere perioder afhøjst 36 måneders samlet varighedsom nævnt i stk. 1 og 2 kan den skat-tepligtige vælge beskatning med 33pct. i en eller flere perioder af højst 60måneders samlet varighed. Stk. 1, 2.-6.pkt., og stk. 2, 2. og 3. pkt., finder til-svarende anvendelse.Stk. 4.Valg efter stk. 3 skalforetages senest på tidspunktet for sid-ste rettidige indgivelse af selvangivel-se for det indkomstår, hvor beskatningefter stk. 1-3 første gang vælges. Erder i perioden forud for valg efter 1.pkt. foretaget indeholdelse med en an-den sats end den valgte, foretages derregulering for den pågældende perio-de. Den erlagte skat behandles somindeholdt foreløbig skat, jf. stk. 13.Stk. 5.Valg efter stk. 1-3 kanomgøres én gang inden for den samle-de periode, hvor beskatning efter stk.1-3 finder sted, dog senest ved udløbetaf den 36-måneders-periode, der er
5.I§ 48 F, stk. 1, 6. pkt.,udgår ”, jf.dog stk. 3 og 4”.
6.I§ 48 F, stk. 2, 1. pkt.,ændres ”36måneders” til: ”60 måneders”.
7.§ 48 F, stk. 3-7,ophæves.Stk. 8-13 bliver herefter stk. 3-8.
- 15 -nævnt i stk. 2, 1. pkt. Stk. 4, 2. og 3.pkt., finder i sådanne tilfælde tilsva-rende anvendelse. Når beskatning efterstk. 1-3 er valgt for et indkomstår, kanden skattepligtige ikke senere vælge,at vederlaget i stedet beskattes efter dealmindelige regler.Stk. 6.Beskatning efter stk. 1-3 bortfalder for personer, som indenfor de seneste 5 år forud for påbegyn-delsen af den første ansættelse, hvorvederlaget beskattes efter stk. 1 og 3,har været skattepligtige efter § 1 eller§ 2, stk. 1, nr. 1-4, 7 eller 9-29, ellerstk. 2, hvis den skattepligtige ikke se-nest 48 måneder efter udløbet af den36-måneders-periode, der er nævnt istk. 2, eller den 60-måneders-periode,der er nævnt i stk. 3, bringer sin fuldeskattepligt til ophør i en samlet periodepå mindst 3 år, jf. dog stk. 7. Beskat-ning efter stk. 1-3 bortfalder endvide-re, hvis en skattepligtig som omhand-let i 1. pkt. i den nævnte 3-års-periodeer eller bliver skattepligtig efter § 2 iforbindelse med ansættelse hos en ar-bejdsgiver, når den skattepligtige tidli-gere har været beskattet efter stk. 1-3 iforbindelse med ansættelse hos denpågældende arbejdsgiver eller en der-med koncernforbundet virksomhed.De vederlag, som er beskattet efter be-stemmelserne i stk. 1-3, medregnes iså fald til den skattepligtige indkomstfor de indkomstår, de vedrører, og denerlagte skat behandles som indeholdtforeløbig skat, jf. stk. 13.Stk. 7.Beskatning efter stk. 6finder ikke sted, når den skattepligtigeer omfattet af § 48 E, stk. 5. Tilsvaren-de gælder, når et forskningsråd atteste-rer, at den skattepligtige udfører forsk-nings- og udviklingsarbejde. I tilfældeaf flere ansættelsesforhold i umiddel-bar forlængelse af hinanden er det enbetingelse, at samtlige ansættelsesfor-hold opfylder betingelserne i 1. eller 2.pkt.
- 16 -Stk. 8.Dokumenterede udgif-ter til obligatoriske udenlandske socia-le bidrag, jf. ligningslovens § 8 M, stk.2 og 5, medregnes ikke i grundlagetfor indeholdelse af skat efter stk. 1-3.Omfatter vederlag i henhold til ansæt-telseskontrakten vederlag i penge ogandet vederlag, finder 1. pkt. kun an-vendelse på den del af de obligatoriskeudenlandske sociale bidrag, som for-holdsmæssigt svarer til vederlaget ipenge.Stk. 9.Hvis den skattepligtigeer gift, finder reglen i personskattelo-vens § 7, stk. 3, om forhøjelse af denanden ægtefælles grundbeløb ikke an-vendelse for grundbeløb, der tilkom-mer den skattepligtige i indkomstår,hvor der er valgt beskatning efter stk.1-3.Stk. 10.I indkomstår, hvor be-skatning efter stk. 1-3 er valgt, kan denskattepligtige ikke fremføre underskudtil fradrag i den skattepligtige ind-komst og den personlige indkomst forde følgende indkomstår efter person-skattelovens § 13, stk. 1 og 3, med-mindre underskuddet hidrører fra er-hvervsmæssig virksomhed. Hvis denskattepligtige har såvel underskud fraerhvervsmæssig virksomhed som an-det underskud og samtidig har ind-komst, som ikke beskattes efter stk. 1-3, fordeles denne indkomst forholds-mæssigt ved beregningen af det under-skud, der kan fremføres. Er den skat-tepligtige gift, finder personskattelo-vens § 13, stk. 2 og 4, kun anvendelsepå den skattepligtiges underskud vederhvervsmæssig virksomhed i det på-gældende indkomstår. Den skatteplig-tiges ægtefælle kan ikke fremføre un-derskud i videre omfang end den skat-tepligtige.Stk. 11.Nettorenteudgifter m.v.omfattet af stk. 10 vedrørende gælds-forpligtelser, som eksisterer i det tids-rum, hvor beskatning efter stk. 1-3 er8.I§ 48 F, stk. 8,som bliver stk. 3,ændres i1. pkt.”efter stk. 1-3” til: ”ef-ter stk. 1”.
9.I§ 48 F, stk. 9,som bliver stk. 4,ændres ”efter stk. 1-3” til: ”efter stk.1”.
10.I§ 48 F, stk. 10,som bliver stk. 5,ændres to steder i1. pkt.”efter stk. 1-3” til: ”efter stk. 1”.
11.I§ 48 F, stk. 11,som bliver stk. 6,ændres ”efter stk. 1-3” til: efter stk. 1”.
- 17 -valgt, fordeles ved opgørelsen af denskattepligtige indkomst over den peri-ode, renteudgiften m.v. vedrører. 1.pkt. finder tilsvarende anvendelse påtab på gæld omfattet af kursgevinstlo-ven.Stk. 12.Ligningslovens § 33 Afinder ikke anvendelse for indkomst,som beskattes efter §§ 48 E og 48 F.Stk. 13.Er indeholdelse af skatsket med et for lavt beløb, skal detmanglende beløb modregnes i eventueloverskydende skat, jf. § 62, stk. 1. Erindeholdelsen af skat sket med et forstort beløb, modregnes dette i eventuelrestskat efter § 61, stk. 1. Fører mod-regning efter 1. og 2. pkt. til et samletoverskydende beløb, udbetales dettemed procentgodtgørelse efter § 62, stk.2. Fører modregning efter 1. og 2. pkt.til et samlet resterende beløb, opkræ-ves dette med tillæg af rente beregnetefter § 61, stk. 2, i henhold til fristernei § 61, stk. 4. Bestemmelserne i § 62,stk. 3, 2. og 3. pkt., § 62 A, stk. 1, 3.pkt., § 62 A, stk. 2, 2. pkt., § 62 A, stk.3, 2. og 3. pkt., og § 62 A, stk. 4, fin-der tilsvarende anvendelse.
§2Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efterbekendtgørelsen i Lovtidende.Stk. 2.Loven har virkning fra ind-komståret 2011.Stk. 3.§ 1, nr. 6, finder ikke anvendel-se for personer, som forud for ind-komståret 2011 har været beskattet i36 måneder efter kildeskattelovens §§48 E og 48 F i nogen hidtidig affattelseaf disse bestemmelser.Stk. 4.Personer, som ved påbegyndel-sen af indkomståret 2011 har valgt be-skatning efter kildeskattelovens §§ 48
- 18 -E og 48 F som affattet ved lovbe-kendtgørelse nr. 1086 af 14. november2005, som ændret bl.a. ved lov nr. 522af 17. juni 2008, § 3 i lov nr. 462 af12. juni 2009, § 1 i lov nr. 521 af 12.juni 2009, § 7 i lov nr. 1278 af 16. de-cember 2009 og senest ved § 6 i lovnr. 724 af 25. juni 2010, beskattes med26 pct. i den resterende del af den pe-riode, hvor beskatning efter § 48 F,stk. 3, som affattet ved førnævnte lovkunne have været valgt. 1. pkt. gælderuanset bestemmelserne i lovens § 1,nr. 1.