Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 80
Offentligt
928989_0001.png
928989_0002.png
J.nr. 2010-231-0039Dato: 7. december 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 80 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov

om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, -

registreringsafgiftsloven, momsloven og forskellige andre love (Æn-

drede fordelingsregler på kraftvarmeområdet, forøgelse af fradrag

for moms på hotelydelser og færdselsskadede køretøjer).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 1. december 2010. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Malene Søgaard-Andersen (SF).
Troels Lund Poulsen/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 5:

Ministeren bedes redegøre nærmere for, hvilke beregninger og antagelser der ligger tilgrund for provenuberegningerne vedrørende den del af lovforslaget, der vedrører færdsels-skadede biler. I forlængelse heraf ønskes oplyst, hvad der efter ministerens opfattelse er år-sagen til, at regeringen skønner, at det årlige antal biler, der trafikskades for mellem 65 pct.og 75 pct. af bilens værdi udgør 2.400 stk., mens forsikringsbranchens skøn er omtrent4.750, jf. omtalen i L 80 bilag 7.

Svar:

Jeg kan oplyse, at Skatteministeriet til brug for lovforslagets bemærkninger skønnede antal-let af biler, der vil blive omfattet af regelændringen til 2.400. Efterfølgende har Skattemini-steriet fra brancheorganisationen Forsikring og Pension modtaget oplysninger om de henved 32.000 færdselsskadede biler, der blev skrevet taksatorrapport om i 2009. Rapporternekan sorteres efter hvor mange biler, der i 2009 blev skadet for mellem 65 og 75 pct. af bi-lens værdi, og hvor skaden samtidigt kan opgøres til mere end den foreslåede nye bagatel-grænse på 25.000 kr. Sorteringskriterierne opfyldes af 2.462 biler. Biler der skades for mel-lem 65 og 75 pct. af bilens værdi, og hvor skaden samtidigt kan opgøres til mere end25.000 kr., er den gruppe biler, der efter lovforslaget fremover ikke vil kunne registreres ef-ter en genopbygning uden betaling af registreringsafgift. Optællingen tendere mod at over-vurdere antallet af biler, hvor reglerne ændres. Det skyldes, at materialet også indeholder etmindre antal biler, hvor reglerne ikke ændres. Der er således ikke anledning til at korrigereantallet på 2.400 køretøjer, der er skønnet i bemærkningerne lovforslaget.Sorteres samme talmateriale efter skadens størrelse i kroner, kan det optælles, at såfremtden foreslåede bagatelgrænse havde været gældende i 2009, ville hen ved 2000 flere biler,der er skadet mindre end for 100 pct. af handelsværdien, have kunnet genopbygges udenregistreringsafgift. Igen med forbehold for, at materialet indeholder et mindre antal biler,hvor reglerne ikke ændres.Endelig er der et større antal biler, der bliver omfattet af den såkaldte tilbudsgrænse. Det ergrænsen for, hvornår forsikringsselskaberne skal tilbyde kontanterstatning i stedet for repa-ration, men hvor bilerne kan genopbygges uden registreringsafgift. Denne grænse sænkesfra 65 pct. til 55 pct. Det vil få mange forsikringstagere til at vælge kontant erstatning ogikke beholde bilen. Disse biler vil som oftest blive videresolgt til værkstederne, hvor de vilkunne indpasses bedre i arbejdstilrettelæggelsen og genopbygges uden registreringsafgift.Af samme materiale som ovenfor kan antallet af sådanne ”tilbudsbiler” anslås til 3.300.Det i spørgsmålet angivne antal biler på 4.750 stk. kan ikke genfindes i materialet.
Side 2