Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 80
Offentligt
929006_0001.png
929006_0002.png
J.nr. 2010-231-0039Dato: 7. december 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 80 - Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov

om kuldioxidafgift på visse energiprodukter, registreringsafgiftsloven,

momsloven og forskellige andre love (Ændrede fordelingsregler på

kraftvarmeområdet, forøgelse af fradrag for moms på hotelydelser og

færdselsskadede køretøjer).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 1.december 2010. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Malene Søgaard-Andersen (SF).
Troels Lund Poulsen/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål:

Med henvisning til, at øget import af biler til erstatning for de skrottede bilermå antages at forringe betalingsbalancen, bedes ministeren redegøre for, hvordan de fore-slåede ændringer vedrørende færdselsskadede køretøjer vil ændre betalingsbalancen.

Svar:

Det er en forventet konsekvens af lovforslaget, at antallet af importerede biler vil stige, idetde vil erstatte skrottede biler, der tidligere blev repareret alene på grund af det indirekte af-giftstilskud ved, at der betales registreringsafgift af nye biler, selvom reparationerne ersamfundsøkonomisk urentable.Da importindholdet ved salg af importerede biler er højere end ved reparation af færdsels-skadede biler, så forventes de ændrede regler for færdselsskadede køretøjer derfor ogsåumiddelbart at påvirke betalingsbalancen i retning af øget import.Dette vil dog på længere sigt blive modvirket i takt med, at den arbejdskraft, der frigøres iden indenlandske autobranche, finder beskæftigelse i andre erhverv. Derved kan produktio-nen øges i eksporterende erhverv eller i erhverv, der ligger i konkurrence (på hjemmemar-kedet) med import fra udenlandske virksomheder. Dette vil føre til en forbedring af beta-lingsbalancen.
Side 2