Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 80 Bilag 21
Offentligt
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den <>. december 2010
3. udkast(Ændringsforslag fra skatteministeren, ny medforslagsstiller til ændringsforslag nr. 4, 17 og 21 og politiske bemærkninger fra S,SF og RV)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgiftaf visse energiprodukter, registreringsafgiftsloven, momsloven og forskelligeandre love1)(Ændrede fordelingsregler på kraftvarmeområdet, forøgelse af fradrag for moms på hotelydelser og færdselsskadede køretøjer)[af skatteministeren (Troels Lund Poulsen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 23 ændringsforslag til lovforslaget, herunderom deling af lovforslaget. Liberal Alliances medlem af ud-valget har stillet ændringsforslag 1-3 om deling af lovforsla-get. Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlem-mer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 4, 17 og 21.Skatteministeren har stillet ændringsforslag nr. 5-16, 18-20,22 og 23.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 17. november 2010 og vartil 1. behandling den 30. november 2010. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 16. november2010 dette udkast til udvalget, jf. L 80 – bilag 1. Den 19., 23.og 26. november 2010 sendte skatteministeren de indkomnehøringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Dansk Metal,HORESTA,Håndværksrådet ogKlassisk Bil & MC.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har Håndværksrådet og Dansk Metal mundtligtover for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 13 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkninger<>Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og RadikaleVenstres medlemmer af udvalget udtaler, at partierne ikke kanstøtte udformningen af lovforslaget, som det foreligger nu.Derfor har Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Ra-dikale Venstre bedt om at få delt lovforslaget i tre love omhenholdsvis hotelmoms, kraftvarme og færdselsskadede kø-retøjer. Et ønske regeringen dog ikke tog hensyn til.Når Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og RadikaleVenstre havde ønsket forslaget delt skyldes det, at partierneer positive over for forøgelsen af fradrag for moms på hotel-
DocIDJournalnummer
2
ydelser, men negative over for nye regler for færdselsskadedekøretøjer og ændrede fordelingsregler på kraftvarmeområdet.Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og RadikaleVenstre mener, at den ændring der er foreslået vedrørende defærdselsskadede køretøjer vil flytte arbejdspladser fra danskeværksteder til fabrikker i bilproducerede lande. Da der sam-tidig er en stor klimabelastning ved at producere en bil, kanen hurtigere udskiftning af bilparken ikke påregnes at havepositive miljøeffekter. Endelig tvivler de tre partier på rege-ringens beregning af, hvor stort et bidrag det giver til stats-kassen.For kraftvarme mener Socialdemokratiet, Socialistisk Fol-keparti og Radikale Venstre, at det er uheldigt at udhulekraftvarmefordelen, der bidrager til at reducere energiforbru-get. Samtidig er det dybt mærkeligt, at regeringen ændrer etlille forhold på energiområdet, netop når der skal følges op påKlimakommissionen og lægges op til et nyt energiforlig.Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðvel-disflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet forbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmeri udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme medindstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen. [Der gøres opmærksom på, at et flertal eller etmindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretalved afstemning i Folketingssalen. ]4. Ændringsforslag med bemærkninger
Stk. 2.Loven har virkning for køretøjer, der færdselsskadesden 1. januar eller senere.«[Konsekvensændring som følge af opdeling af lovforslaget]cÆndringsforslag til det under B nævnte lovforslagTil § 93)Stk. 2affattes således:»Stk. 2.§ 6 træder i kraft den 1. januar 2011.«[Konsekvensændring som følge af opdeling af lovforslaget]dÆndringsforslag til det udelte lovforslagTil titlenAf etmindretal(S, SF og RV), tiltrådt af <>:4)Titlen affattes således:»ForslagtilForslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektri-citet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter,momsloven og forskellige andre love(Ændrede fordelingsregler på kraftvarmeområdet, og for-øgelse af fradrag for moms på hotelydelser)«[Ændring af lovens titel, som konsekvens af ændringsforslagnr. 17]Afskatteministeren,tiltrådt af <>:5)I lovforslagets undertitel ændres »hotelydelser« til: »hote-lovernatning«.[Ændringen er en følge af en entydig anvendelse i ændrings-forslag nr. 14-16 af begrebet »hotelovernatning«]Til § 16)Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:»01.§ 11 faffattes således:»§ 11 f.Momsregistrerede varmeproducenter, der produ-cerer varme uden samtidig produktion af elektricitet, kan fåtilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af afgiftspligtige va-rer anvendt til fremstilling af varme til eget forbrug i denmomsregistrerede virksomhed via interne varmesystemer, jf.dog stk. 2, hvis den momsregistrerede virksomhed er et værk,som 1) har kraft-varme-kapacitet efter stk. 4 eller 2) havdekraft-varme-kapacitet efter stk. 4 den 1. oktober 2005 eller 3)er omfattet af bilag 1 til lov om energiafgift af mineralolie-produkter m.v. Andre momsregistrerede fjernvarmeprodu-center, der producerer varme uden samtidig produktion afelektricitet, kan få tilbagebetalt en del af afgiften af forbrug afafgiftspligtige varer anvendt til fremstilling af varme leverettil kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet, jf.dog stk. 2 og 3. Den del af afgiften, der overstiger 52,2 kr. pr.GJ varme ab værk (2015-niveau) eller 18,8 øre pr. kWh varmeab værk (2015-niveau), tilbagebetales. Såfremt der ved frem-
ÆndringsforslagaÆndringsforslag om deling af lovforslagetAf etmindretal(LA), tiltrådt af <>:1)Lovforslaget deles i to hovedforslag med følgende titler ogindhold:A.»Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven.(Færdselsskadede køretøjer)« omfattende § 7 og § 9.B.»Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektri-citet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, moms-loven og forskellige andre love1). (Ændrede fordelingsreglerpå kraftvarmeområdet og forøgelse af fradrag for moms påhotelydelser)« omfattende §§ 1-6 og §§ 8-9)[Forslag om deling af lovforslaget]bÆndringsforslag til det under A nævnte lovforslagTil § 92)Paragraffenaffattes således:»§ 9Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2011.
3
stillingen af varme anvendes både afgiftspligtig elektricitetefter denne lov og andre brændsler eller energikilder, nedsæt-tes de 52,2 kr. pr. GJ varme ab værk (2015-niveau) eller 18,8øre pr. kWh varme ab værk (2015-niveau) forholdsmæssigt.Indtil år 2015 er satserne i 3. og 4. pkt. som anført i bilag 5.Satserne i 3. og 4. pkt. (2015-niveau) reguleres efter § 32 a ilov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.Stk. 2.Det er en betingelse for tilbagebetaling af afgift forvarme efter stk. 1, at virksomheden også udnytter mulighedenfor at få tilbagebetaling af afgift for den samme varme efter §7 b i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter.Stk. 3.Det er en betingelse for tilbagebetaling i et kalenderårefter stk. 1, 2. pkt., at 100 pct. af varmeleverancen fra defjernvarmenet, som er nævnt i stk. 1, 2. pkt., til forbrugerne imindst 75 pct. af kalenderåret eller 2008 er kommet fra ellerkunne være kommet fra momsregistrerede virksomheder medkraft-varme-kapacitet, jf. stk. 4, og værker omfattet af bilag 1til lov om afgift af mineralolieprodukter m.v. Dette skal påforlangende kunne dokumenteres over for told- og skattefor-valtningen.Stk. 4.Virksomheden har kraft-varme-kapacitet, hvis virk-somheden leverer varme til kollektive fjernvarmenet ellerlignende fjernvarmenet, og 100 pct. af varmeleverancen imindst 75 pct. af året kan dækkes af kraft-varme-enheden.Mindst 25 pct. af produktionen af elektricitet og varme i kraft-varme-enheden skal udgøres af elektricitet. Dette skal påforlangende kunne dokumenteres over for told- og skattefor-valtningen.Stk. 5.Reglerne om særlig opgørelse af tilbagebetaling afafgift m.v. i § 11, stk. 19 og 20, finder tilsvarende anvendelsefor elektricitet til fremstilling af varme, for hvilken en varme-producent får delvis tilbagebetaling af afgift efter stk. 1.««[Lovtekniske tilpasninger, der tager højde for usikkerhed omikrafttrædelsestidspunktet for tidligere vedtagen ikke ikraft-trådt lovgivning]Til § 27)Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:»01.§ 8 aaffattes således:»§ 8 a.Momsregistrerede varmeproducenter, der produce-rer varme uden samtidig produktion af elektricitet, kan fåtilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af afgiftspligtige va-rer anvendt til fremstilling af varme til eget forbrug i denmomsregistrerede virksomhed via interne varmesystemer, jf.dog stk. 2, hvis den momsregistrerede virksomhed er et værk,som 1) har kraft-varme-kapacitet efter stk. 4 eller 2) havdekraft-varme-kapacitet efter stk. 4 den 1. oktober 2005 eller 3)er omfattet af bilag 1. Andre momsregistrerede fjernvarme-producenter, der producerer varme uden samtidig produktionaf elektricitet, kan få tilbagebetalt en del af afgiften af forbrugaf afgiftspligtige varer anvendt til fremstilling af varme leverettil kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet, jf.dog stk. 2 og 3. Den del af afgiften, der overstiger 52,2 kr. pr.GJ varme ab værk (2015-niveau), tilbagebetales. Såfremt derved fremstillingen af varme anvendes både afgiftspligtige va-rer efter denne lov og andre brændsler eller energikilder,
nedsættes de 52,2 kr. pr. GJ varme ab værk (2015-niveau)forholdsmæssigt. Tilbagebetaling sker efter reglerne i § 8, stk.3. Indtil år 2015 er satserne i 3. og 4. pkt. som anført i bilag 4.Satserne i 3. og 4. pkt. (2015-niveau) reguleres efter § 32 a ilov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.Stk. 2.Det er en betingelse for tilbagebetaling af afgift forvarme efter stk. 1, at virksomheden også udnytter mulighedenfor at få tilbagebetaling af afgift for den samme varme efter §7 b i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter.Stk. 3.Det er en betingelse for tilbagebetaling i et kalenderårefter stk. 1, 2. pkt., at 100 pct. af varmeleverancen fra defjernvarmenet, som er nævnt i stk. 1, 2. pkt., til forbrugerne imindst 75 pct. af kalenderåret eller 2008 er kommet fra ellerkunne være kommet fra momsregistrerede virksomheder medkraft-varme-kapacitet, jf. stk. 4, og værker omfattet af bilag 1.Dette skal på forlangende kunne dokumenteres over for told-og skatteforvaltningen.Stk. 4.Virksomheden har kraft-varme-kapacitet, hvis virk-somheden leverer varme til kollektive fjernvarmenet ellerlignende fjernvarmenet, og 100 pct. af varmeleverancen imindst 75 pct. af året kan dækkes af kraft-varme-enheden.Mindst 25 pct. af produktionen af elektricitet og varme i kraft-varme-enheden skal udgøres af elektricitet. Dette skal påforlangende kunne dokumenteres over for told- og skattefor-valtningen.««[Lovtekniske tilpasninger, der tager højde for usikkerhed omikrafttrædelsestidspunktet for tidligere vedtagen ikke ikraft-trådt lovgivning]Til § 38)Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:»01.§ 7 baffattes således:»§ 7 b.Momsregistrerede varmeproducenter, der produce-rer varme uden samtidig produktion af elektricitet, kan fåtilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af afgiftspligtige va-rer anvendt til fremstilling af varme til eget forbrug i denmomsregistrerede virksomhed via interne varmesystemer, jf.dog stk. 2, hvis den momsregistrerede virksomhed er et værk,som 1) har kraft-varme-kapacitet efter stk. 4 eller 2) havdekraft-varme-kapacitet efter stk. 4 den 1. oktober 2005 eller 3)er omfattet af bilag 1. Andre momsregistrerede fjernvarme-producenter, der producerer varme uden samtidig produktionaf elektricitet, kan få tilbagebetalt en del af afgiften af forbrugaf afgiftspligtige varer anvendt til fremstilling af varme leverettil kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet, jf.dog stk. 2 og 3. Den del af afgiften, der overstiger 52,2 kr. pr.GJ varme ab værk (2015-niveau), tilbagebetales. Såfremt derved fremstillingen af varme anvendes både afgiftspligtige va-rer efter denne lov og andre brændsler eller energikilder,nedsættes de 52,2 kr. pr. GJ varme ab værk (2015-niveau)forholdsmæssigt. Tilbagebetaling sker efter reglerne i § 7, stk.2. Indtil år 2015 er satserne i 3. og 4. pkt. som anført i bilag 4.Satserne i 3. og 4. pkt. (2015-niveau) reguleres efter § 32 a ilov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.Stk. 2.Det er en betingelse for tilbagebetaling af afgift forvarme efter stk. 1, at virksomheden også udnytter muligheden
4
for at få tilbagebetaling af afgift for den samme varme efter §mindst 75 pct. af året kan dækkes af kraft-varme-enheden.7 b i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter.Mindst 25 pct. af produktionen af elektricitet og varme i kraft-Stk. 3.Det er en betingelse for tilbagebetaling i et kalenderårvarme-enheden skal udgøres af elektricitet. Dette skal påefter stk. 1, 2. pkt., at 100 pct. af varmeleverancen fra deforlangende kunne dokumenteres over for told- og skattefor-fjernvarmenet, som er nævnt i stk. 1, 2. pkt., til forbrugerne ivaltningen.««mindst 75 pct. af kalenderåret eller 2008 er kommet fra eller[Lovtekniske tilpasninger, der tager højde for usikkerhed omkunne være kommet fra momsregistrerede virksomheder medikrafttrædelsestidspunktet for tidligere vedtagen ikke ikraft-kraft-varme-kapacitet, jf. stk. 4, og værker omfattet af bilag 1.trådt lovgivning]Dette skal på forlangende kunne dokumenteres over for told-9)Nr. 18affattes således:og skatteforvaltningen.Stk. 4.Virksomheden har kraft-varme-kapacitet, hvis virk-»18.Bilag 2affattes således:somheden leverer varme til kollektive fjernvarmenet eller»Bilag 2. Satser for kulafgiftslovens § 1, stk. 2lignende fjernvarmenet, og 100 pct. af varmeleverancen i1. jan. – 1. jan. – 1. juli – 1. jan. - 1. jan. - 1. jan. -31. dec. 30. juni 31. dec. 31. dec. 31. dec. 31. dec.2010201120112012 2013 2014Satser efterkr./GJ 57,358,458,459,460,561,6brændværdi afde i § 1, stk. 1,nr. 1-5, nævntevarerSatser efterkr./GJ 46,146,748,649,550,451,3energiindholdaf den i § 1, stk.1, nr. 6, nævntevarme««[Reguleringer af satser for 2011]Til § 410)Inr. 5ændres »stk.15«til: »stk.14«.[Lovteknisk tilpasning]11)Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:»01.§ 9 aaffattes således:»§ 9 a.Momsregistrerede varmeproducenter, der produce-rer varme uden samtidig produktion af elektricitet, kan fåtilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af afgiftspligtige va-rer anvendt til fremstilling af varme til eget forbrug i denmomsregistrerede virksomhed via interne varmesystemer, jf.dog stk. 2, hvis den momsregistrerede virksomhed er et værk,som 1) har kraft-varme-kapacitet efter stk. 4 eller 2) havdekraft-varme-kapacitet efter stk. 4 den 1. oktober 2005 eller 3)er omfattet af bilag 1. Andre momsregistrerede fjernvarme-producenter, der producerer varme uden samtidig produktionaf elektricitet, kan få tilbagebetalt en del af afgiften af forbrugaf afgiftspligtige varer anvendt til fremstilling af varme leverettil kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet, jf.dog stk. 2 og 3. Den del af afgiften, der overstiger 52,2 kr. pr.GJ varme ab værk (2015-niveau), tilbagebetales. Såfremt derved fremstillingen af varme anvendes både afgiftspligtige va-rer efter denne lov og andre brændsler eller energikilder,nedsættes de 52,2 kr. pr. GJ varme ab værk (2015-niveau),forholdsmæssigt. Tilbagebetaling sker efter reglerne i § 9, stk.3. Indtil år 2015 er satserne i 3. og 4. pkt. som anført i bilag 3.Satserne i 3. og 4. pkt. (2015-niveau) reguleres efter § 32 a.Stk. 2.Det er en betingelse for tilbagebetaling af afgift forvarme efter stk. 1, at virksomheden også udnytter mulighedenfor at få tilbagebetaling af afgift for den samme varme efter §7 b i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter.Stk. 3.Det er en betingelse for tilbagebetaling i et kalenderårefter stk. 1, 2. pkt., at 100 pct. af varmeleverancen fra defjernvarmenet, som er nævnt i stk. 1, 2. pkt., til forbrugerne imindst 75 pct. af kalenderåret eller 2008 er kommet fra ellerkunne være kommet fra momsregistrerede virksomheder medkraft-varme-kapacitet, jf. stk. 4, og værker omfattet af bilag 1.Dette skal på forlangende kunne dokumenteres over for told-og skatteforvaltningen.Stk. 4.Virksomheden har kraft-varme-kapacitet, hvis virk-somheden leverer varme til kollektive fjernvarmenet ellerlignende fjernvarmenet, og 100 pct. af varmeleverancen imindst 75 pct. af året kan dækkes af kraft-varme-enheden.Mindst 25 pct. af produktionen af elektricitet og varme i kraft-varme-enheden skal udgøres af elektricitet. Dette skal påforlangende kunne dokumenteres over for told- og skattefor-valtningen.««[Lovtekniske tilpasninger, der tager højde for usikkerhed omikrafttrædelsestidspunktet for tidligere vedtagen ikke ikraft-trådt lovgivning]Til § 512)I den undernr. 4foreslåede§ 7 b, stk. 3,indsættes efter»omfattet af«: »bilag 1 til lov om energiafgift af mineralolie-produkter m.v. Dette skal på forlangende kunne«.[Lovtekniske tilpasninger]
5
13)Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:»01.§ 7 baffattes således:»§ 7 b.Momsregistrerede varmeproducenter, der produce-rer varme uden samtidig produktion af elektricitet, kan fåtilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af afgiftspligtige va-rer anvendt til fremstilling af varme til eget forbrug i denmomsregistrerede virksomhed via interne varmesystemer, jf.dog stk. 2, hvis den momsregistrerede virksomhed er et værk,som 1) har kraft-varme-kapacitet efter stk. 4 eller 2) havdekraft-varme-kapacitet efter stk. 4 den 1. oktober 2005 eller 3)er omfattet af bilag 1 til lov om energiafgift af mineralolie-produkter m.v. Andre momsregistrerede fjernvarmeprodu-center, der producerer varme uden samtidig produktion afelektricitet, kan få tilbagebetalt en del af afgiften af forbrug afafgiftspligtige varer anvendt til fremstilling af varme leverettil kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet, jf.dog stk. 2 og 3. Den del af afgiften, der overstiger 13,5 kr. pr.GJ varme ab værk (2015-niveau) eller 4,8 øre pr. kWh varmeab værk (2015-niveau), tilbagebetales. Såfremt der ved frem-stillingen af varme anvendes både afgiftspligtige varer efterdenne lov og andre energikilder, nedsættes de 13,5 kr. pr. GJvarme ab værk (2015-niveau) eller 4,8 øre pr. kWh varme abværk (2015-niveau) forholdsmæssigt. Indtil år 2015 er satser-ne i 3. og 4. pkt. som anført i bilag 3. Satserne i 3. og 4. pkt.(2015-niveau) reguleres efter § 32 a i lov om energiafgift afmineralolieprodukter m.v.Stk. 2.Det er en betingelse for tilbagebetaling af afgift forvarme efter stk. 1, at virksomheden også udnytter mulighedenfor at få tilbagebetaling af afgift for den samme varme efter §11 f i lov om afgift af elektricitet, § 8 a i lov om afgift afnaturgas og bygas, § 7 b i lov om afgift af stenkul, brunkul ogkoks m.v. eller § 9 a i lov om energiafgift af mineraloliepro-dukter m.v.Stk. 3.Det er en betingelse for tilbagebetaling i et kalenderårefter stk. 1, 2. pkt., at 100 pct. af varmeleverancen fra defjernvarmenet, som er nævnt i stk. 1, 2. pkt., til forbrugerne imindst 75 pct. af kalenderåret eller 2008 er kommet fra ellerkunne være kommet fra momsregistrerede virksomheder medkraft-varme-kapacitet, jf. stk. 4, og værker omfattet af bilag 1til lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. Dette skalpå forlangende kunne dokumenteres over for told- og skatte-forvaltningen.Stk. 4.Virksomheden har kraft-varme-kapacitet, hvis 100pct. af varmeleverancen i mindst 75 pct. af året kan dækkes afkraft-varme-enheden. Mindst 25 pct. af produktionen af elek-tricitet og varme i kraft-varme-enheden skal udgøres af elek-tricitet. Dette skal på forlangende kunne dokumenteres overfor told- og skatteforvaltningen.««[Lovtekniske tilpasninger, der bl.a. tager højde for usikkerhedom ikrafttrædelsestidspunktet for tidligere vedtagen ikkeikrafttrådt lovgivning]Til § 614)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.I§ 42, stk. 1, nr. 6,ændres »hotelophold« til: »hotelo-vernatning«.«[Entydig anvendelse i momslovens § 42, stk. 1-3, af begrebet»hotelovernatning«]15)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 42, stk. 2,ændres»hotelydelser« til: »hotelovernatning«.[Entydig anvendelse i momslovens § 42, stk. 1-3, af begrebet»hotelovernatning«]16)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»02.§ 43, stk. 3,affattes således:»Stk. 3.Virksomheder, der driver kursusvirksomhed efter§ 13, stk. 1, nr. 3, 2. pkt., kan fradrage 25 pct. af afgift af indkøbm.v., som vedrører bespisning af virksomhedens kursusdel-tagere, og 50 pct. af afgift af indkøb m.v., som vedrørervirksomhedens kursusdeltageres hotelovernatning, idet om-fang indkøbet heraf står i rimeligt forhold til de afholdtekurser.««[Konsekvensændring som følge af forøgelsen af fradrag formoms på hotelovernatning i § 42, stk. 2, og entydig anvendelsei momslovens § 42, stk. 1-3, af begrebet »hotelovernatning«]Til § 7Af etmindretal(S, SF og RV), tiltrådt af <>:17)Paragraffen udgår.[Ændringsforslaget ophæver den del af lovforslaget, der ve-drører reglerne for færdselsskadede personbiler og motorcyk-ler]Afskatteministeren,tiltrådt af <>:18)Nr. 1affattes således:»1.I§ 7, stk. 1,ændres »75 pct. af handelsværdien før uheldetfor køretøjer afgiftsberigtiget efter § 4,« til: »75 pct. af han-delsværdien før uheldet for køretøjer afgiftsberigtiget efter §4, stk. 1, nr.1, 65 pct. for køretøjer afgiftsberigtiget efter § 4,stk. 1, nr. 2,« og »15.000 kr.« til: »25.000 kr.«.«[Ændringen isolerer lovændringen til personbiler således, attrafikskadede motorcykler fortsætter med de hidtil gældenderegler vedrørende reparationsgrænsen]19)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 7, stk. 3,indsættes som nyt sidste punktum:»I opgørelsen kan fratrækkes et fast beløb på 5.120 kr., så-fremt genopbygningen indbefatter retablering af en eller fleresikkerhedspuder.««[Ændringen giver et fast fradrag på 5.120 kr. i opgørelsen afudgifterne til genopbygningen af køretøjet, såfremt genop-bygningen indbefatter retablering af airbags]Til § 920)Istk. 1ændres »2, 3, 4 og 7« til: »2 og 3«.
6
[Lovtekniske tilpasninger i forhold til det fremsatte lovfor-slag]Af etmindretal(S og SF), tiltrådt af <>:21)Stk. 2affattes således:»Stk. 2.§ 6 træder i kraft den 1. januar 2011.«[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 5]Afskatteministeren,tiltrådt af <>:22)Stk. 2, 1. pkt.,affattes således:»§ 3, nr. 18, og §§ 6 og 7 træder i kraft den 1. januar 2011.«[Reguleringer af satser for 2011]23)Stk. 3affattes således:»Stk. 3.Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikraft-træden af § 11, stk. 17, § 11 f, bilag 2-8 og bilag 5 i lov omafgift af elektricitet, som affattet eller ændret ved denne lovs§ 1, nr. 3, 4, 01, 5 og 6, § 8, stk. 4, § 8 a og bilag 4 i lov omafgift af naturgas og bygas, som affattet eller ændret ved dennelovs § 2, nr. 4, 6, 01, 11 og 12, § 7, stk. 3, § 7 b og bilag 4, ilov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., som affatteteller ændret ved denne lovs § 3, nr. 12, 13, 01, 19 og 20, § 9,stk. 4, § 9 a og bilag 3 i lov om energiafgift af mineralolie-produkter m.v., som affattet eller ændret ved denne lovs § 4,nr. 4, 6, 01, 11 og 12, § 7, stk. 7, § 7 b og bilag 3 i lov omkuldioxidafgift af visse energiprodukter, som affattet ved den-ne lovs § 5, nr. 3, 4, 01, 5 og 6 og § 8. Ministeren kan herunderfastsætte, at bestemmelserne træder i kraft på forskellige tids-punkter.«[Lovtekniske tilpasninger i forhold til det fremsatte lovfor-slag]BemærkningerAdministrative og provenumæssige konsekvenser afskatteministerens ændringsforslagÆndringsforslag nr. 18 vil reducere statskassens indtægtfra lovforslaget umiddelbart med hen ved 4 mio. kr. og inkl.andre konti, tilbageløb m.v. på godt 4 mio. kr., mens nr. 19 vilreducere statskassens indtægt fra lovforslaget umiddelbartmed godt 8 mio. kr. og inkl. andre konti, tilbageløb m.v. påhen ved 10 mio. kr. For så vidt angår ændringsforslag nr. 9bemærkes det, er der tale om udmøntninger af Forårspakke2.0, derved at der med dette ændringsforslag foretages en lov-teknisk tilpasning af kulafgiftslovens afgiftssatser for summenaf affaldsvarmeafgift og tillægsafgiften, således at afgiftssat-serne nu er i overensstemmelse med Forårspakke 2.0. Deøvrige ændringsforslag har ikke provenumæssige konsekven-ser for det offentlige.De administrative konsekvenser for det offentlige til deændrede satser for summen af affaldsvarmeafgift og tillægs-afgiften, jf. ændringsforslag nr. 9, kan komme til at koste optil 15.000 kr. i engangsomkostninger til systemtilpasninger,hvis arbejdet med ændring af afgiftssatsen ikke kan nås, indenden almindelige/ordinære kørsel i december måned, og derbliver behov for en særkørsel.De øvrige ændringsforslag har ikke administrative konse-kvenser for det offentlige.
Ændringsforslagene har herudover ingen konsekvenser.Til nr. 1-3Det foreslås i ændringsforslag nr. 1 at dele lovforslaget opi to dele, således at de elementer der omhandler færdselsska-dede kørekøjer udskilles til behandling i et selvstændigt lov-forslag.Ændringsforslag nr. 2 og 3 er konsekvensændringer somfølge af delingen.Til nr. 4, 17 og 21Det forslås i ændringsforslag nr. 17, at de foreslåede æn-dringer i reglerne om færdselsskadede personbiler og motor-cykler udgår af lovforslaget. Ændringsforslag nr. 4 og 21 erkonsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 17.Til nr. 5Ændringen er en konsekvens af anvendelse af begrebet»hotelovernatning« i nr. 14, 15 og 16.Til nr. 6-8Lovforslaget om at ændre brændselsfordelingsnøglerne forkraft-varme-værker, således at 125 pct.-reglen ændres til 120pct. og 65 pct.-reglen ændres til 67 pct., har en række afledtekonsekvenser andre steder i energi- og CO2-afgiftslovgivnin-gen, bl.a. i satsbestemmelserne til el-patronordningen.Folketinget vedtog senest ændringer til bestemmelserneom el-patronordningen ved lov nr. 722 af 25. juni 2010. Disseændringer er imidlertid ikke trådt i kraft endnu, da spørgsmåletom ændringernes overensstemmelse med energibeskatnings-direktivet og statsstøttereglerne behandles af EU-Kommissi-onen. Skatteministeren blev derfor i lov nr. 722 af 25. juni2010 bemyndiget til at sætte ændringslovens bestemmelserom el-patronreglerne i kraft, når forholdet var afklaret medKommissionen.Som angivet sker der med nærværende lovforslag i et vistomfang ændringer i de bestemmelser om el-patronordningeni energi- og CO2-afgiftslovgivningen, der svarer til de tilsva-rende bestemmelser i energi- og CO2-afgiftslovgivningen,som blev ændret (men ikke sat i kraft) ved lov nr. 722 af 25.juni 2010. Nærværende lovforslag træder i kraft den 1. juli2011.Under hensyn til det overlap i el-patronreglerne, der ermellem lov nr. 722 af 25. juni 2010 og nærværende lovforslag,og det forhold at der på nuværende tidspunkt er usikkerhedom ikrafttrædelsestidspunktet for ændringerne i lov nr. 722 af25. juni 2010, herunder om man efterfølgende måtte beslutte,at disse ændringer skal træde i kraft tidligere end de ændringer,der foreslås med nærværende lovforslag, foreslås det at til-passe ikrafttrædelsesbestemmelserne for dette lovforslags æn-dringer til el-patronordningen, således at ikrafttrædelsestids-punktet fastsættes af skatteministeren (i modsætning til detfremsatte forslag, hvor ikrafttrædelsestidspunktet for de an-givne bestemmelser var fastsat til 1. juli 2011).Til nr. 9Det foreslås at der indsættes en ny kolonne i kulafgiftslo-vens bilag 2, således at afgiftssatserne for 2011 angives i to
7
separate perioder, nemlig 1) fra 1. januar til 30. juni og 2) fra1. juli til 31. december (med hver sin sats).Baggrunden for dette forslag er, at den angivne afgiftssatsfor summen af affaldsvarmeafgift og tillægsafgiften fra 2011og frem, der i dag fremgår af gældende lovgivning som 2.række i kulafgiftslovens bilag 2, jf. § 3, nr. 25, i lov nr. 527 af12. juni 2009, ikke er i overensstemmelse med aftalen omForårspakke 2.0, og derfor ikke er korrekt. Med dette æn-dringsforslag til L 80 rettes der op på dette forhold ved, at denkorrekte afgiftssats for summen af affaldsvarmeafgift og til-lægsafgiften angives i skemaet for perioden fra 1. januar til30. juni 2011 i tillæg til, at der sker angivelse af afgiftssatserfor perioderne fra 1. juli til 31. december 2011 og for årene2012, 2013 og 2014, derved at afgiftssatserne for disse peri-oders vedkommende også tager højde for de ændringer, somforslaget om at ændre i kraftvarmereglernes fordelingsnøglerbevirker fra og med den 1. juli 2011.Til nr. 10Der foreslås en mindre lovteknisk tilpasning til det frem-satte lovforslag.Til nr. 11Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr.6-8.Til nr. 12Der foreslås mindre lovtekniske tilpasninger til det frem-satte lovforslag.Til nr. 13Der henvises til bemærkningerne til forslagets nr. 6-8.Til nr. 14Med forslaget ændres begrebet »hotelophold« til begrebet»hotelovernatning« for at skabe overensstemmelse med dettilsvarende begreb i ændringsforslag nr. 15 og 16.Til nr. 15Forslaget er en del af aftalen om finansloven for 2011. Medforslaget forøges fradrag for moms på udgiften til hotelover-natning af streng erhvervsmæssig karakter fra 25 pct. til 50pct., mens fradrag for moms på udgiften til restaurationsydel-ser af streng erhvervsmæssig karakter forbliver uændret 25pct. Samtidig præciseres det med anvendelsen af begrebet»hotelovernatning«, at den forøgede fradragsret kun vedrørerselve overnatningen.Til nr. 16Med ændringsforslaget ændres begrebet »overnatning« tilbegrebet »hotelovernatning« for at skabe overensstemmelse
med det tilsvarende begreb i ændringsforslag nr. 14 og 15samtidig med, at fradraget for overnatningsdelen forøges fra25 pct. til 50 pct.Til nr. 18Ifølge aftalen om finansloven for 2011 ændres reglerne omafgiftsfri genopbygning af personbiler. Grundet lovens op-bygning ændres reglerne i det fremsatte lovforslag også formotorcykler. Motorcykler er imidlertid ikke med i finanslov-aftalen. Det foreslås derfor i ændringsforslag nr. 18 at splittehenvisningen til § 4 op i 2 dele, således at motorcyklerne om-fattet af § 4, stk. 1, nr.1, fortsat kan genopbygges for op til 75pct. af handelsværdien uden derved at skulle afgiftsberigtigespå ny. Den forslåede bagatelgrænse på 25.000 kr. gælder allekøretøjskategorier og dermed også motorcykler. Opsplitnin-gen betyder også, at motorcykler ikke længere vil være om-fattet af registreringsafgiftslovens § 7, stk. 5, hvorefterforsikringsselskaberne efter gældende regler er forpligtet til attilbyde kontanterstatning for skader over 65 pct.Til nr. 19Det foreslås, at retableringsomkostningerne vedrørendeairbag kompenseres med 5.120 kr. pr. bil, uanset hvor mangeairbags der er i bilen. Lempelsen gælder for de færdselsska-dede biler, hvor skadesrapporten omfatter retablering af air-bags i den skadede bil. Beløbet svarer til det beløb, dermaksimalt kan fratrækkes i den afgiftspligtige værdi, som ud-gift til airbags ved afgiftsberigtigelse af nye biler. Lempelsenvil også gælde andre biler, f.eks. varebiler, hvor der ikke iøvrigt forslås ændringer i reglerne.Til nr. 20Der foreslås mindre lovtekniske tilpasninger til det frem-satte lovforslag.Til nr. 22Det foreslås at nyaffattelsen af kulafgiftslovens bilag 2træder i kraft den 1. januar 2011, således at afgiftssatsen forsummen af affaldsvarmeafgift og tillægsafgiften for perioden1. januar til 30. juni 2011 bringes i overensstemmelse medforudsætningerne i Forårspakke 2.0.Til nr. 23Idet der henvises til bemærkningerne til ændringsforslage-ne til nr. 6-8, 11 og 13 foreslås det at konsekvensrette lovfor-slagets ikrafttrædelsesbestemmelse.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V) Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF)Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) Morten Bødskov (S) KlausHækkerup (S) René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Malene Søgaard-Andersen (SF) Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)
8
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
9
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 80Bilagsnr.1234567891011121314151617181920TitelLovudkast som sendt i høring, fra skatteministerietHøringssvar, fra skatteministerenHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetSupplerende høringssvar og høringsskema, fra skatteministerenSupplerende høringssvar og høringsskema, fra skatteministerenHenvendelse af 26/11-10 fra HåndværksrådetHenvendelse af 30/11-10 fra HORESTAHenvendelse af 30/11-10 fra Klassisk Bil & MCSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 26/11-10 fra HåndværksrådetHenvendelse af 1/12-10 fra Håndværksrådet1. udkast til betænkningHenvendelse af 3/12-10 fra Dansk MetalSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/11-10 fra HORESTASkatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/11-10 fra Klassisk Bil ogMC2. udkast til betænkningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 3/12-10 fra Dansk MetalNyt tidspunkt for betænkningsafgivelse over lovforslagetÆndringsforslag, fra skatteministerenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 1/12-10 fra Håndværksrådet
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 80Spm.nr.1TitelSpm. om at stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, således at de ele-menter, der omhandler færdselsskadede køretøjer udskilles til behandling i etselvstændigt lovforslag, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at de foreslåede ændringer vedrørende kraftvarme vil med-føre, at det vil blive dyrere for forbrugere, der ønsker at skifte fra individuelt olie-eller gasfyr til fjernvarme fra kraftvarme, hvorfor incitamentet hertil udhules, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan forslaget vedrørende kraftvarme harmonerer med regeringensønsker om, at flere går over til fjernvarme i stedet for indviduel opvarmning, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvordan de foreslåede ændringer vedrørende færdsels-skadede køretøjer vil ændre betalingsbalancen, skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvilke beregninger og antagelser der ligger til grund for provenube-regningerne vedrørende den del af lovforslaget, der vedrører færdselsskadedebiler, skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for de beregninger, der ligger til grund for regeringens skønover stigningen i forsikringspræmierne på grund af de foreslåede ændringer ve-drørende færdselsskadede køretøjer, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at redegøre for beregningerne vedrørende beskæftigelsesvirkningerneaf de foreslåede ændringer vedrørende færdselsskadede køretøjer, til skattemi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om at vurdere de provenumæssige konsekvenser ved at undtage sikker-hedsudstyr fra reparationsgrænsen, jf. forslaget af 1. december 2010 fra Hånd-værksrådet, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at vurdere de administrative konsekvenser for SKAT, hvis der indføresdifferentierede reparationsgrænser, til skatteministeren, og ministerens svar her-på
2
3
4
5
6
7
8
9
10
10
1112
13
Spm. om at bekræfte, at forsikringsselskaberne skal opkræve omkring 40 mio.kr. mere i forsikringspræmier hos bilisterne som konsekvens af de foreslåedeændringer vedrørende færdselsskadede kørertøjer, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvilke konsekvenser det får for forbrugerne, at fordelenfor kraftvarme udhules, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvordan de foreslåede ændringer vedrørende kraftvarmevil fremme regeringens klima- og energimål, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om ministeren vil stille ændringsforslag, således at reparationsgrænsen forpersonbiler og motorcykler fastholdes på 75 pct., og at bagatelgrænsen fastholdespå 15.000 kr., til skatteministeren, og ministerens svar herpå