Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 80 Bilag 20
Offentligt
930854_0001.png
930854_0002.png
J.nr. 2010-231-0039Dato: 8. december 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 80 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektrici-

tet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, -

registreringsafgiftsloven, momsloven og forskellige andre love

(Ændrede fordelingsregler på kraftvarmeområdet, forøgelse

af fradrag for moms på hotelydelser og færdselsskadede kø-

retøjer).

Hermed fremsendes kommentar til henvendelsen af 1. december2010 fra Håndværksrådet – bilag 11.
Troels Lund Poulsen
/Lene Skov Henningsen

Håndværksrådet

foreslår en række ændringer til lovforslaget, som foreningen mener, kanafbøde de negative konsekvenser af ændrede regler for færdselsskadede biler og motorcyk-ler. Rådet foreslår:1. at trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger så som airbags fritages for skrot-grænsen,2. at skrotgrænsen differentieres således at lovforslaget kun gælder biler, der er mindreend 5 år gamle,3. at skrotgrænsen differentieres efter bilernes energieffektivitet,4. at skadesopgørelsen sker med brugte eller alternative dele.

Kommentar:

Når det gælder Håndværksrådets forslag 2 – 4, vil lovforslaget målsætning om begrænsningaf de samfundsøkonomiske tab, der skyldes reparation af køretøjer, der kun kan hængesammen privatøkonomisk fordi vi har registreringsafgift her i landet. Dertil ville de væreuhyre vanskelige at administrere.Når det gælder airbags kan jeg godt se, at der ofte kan være omkostninger til retablering,som kan udløse fornyet registreringsafgift af biler, hvor trafikskaden ikke i øvrigt er særligtomfattende.Jeg vil derfor til 2. behandlingen af lovforslaget stille et ændringsforslag, hvor retablerings-omkostningerne vedrørende airbag kompenseres med 5.120 kr. pr. bil; uanset hvor mangeairbags der er i bilen. Beløbet svarer til det beløb, der maksimalt kan fratrækkes i den af-giftspligtige værdi, som udgift til airbags ved afgiftsberigtigelse af nye biler. Lempelsen vilogså gælde andre biler, f.eks. varebiler, hvor der ikke i øvrigt forslås ændringer i reglerne.
Side 2