Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 80 Bilag 17
Offentligt
930100_0001.png
930100_0002.png
J.nr. 2010-231-0039Dato:7. december 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 80 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektrici-

tet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, -

registreringsafgiftsloven, momsloven og forskellige andre love

(Ændrede fordelingsregler på kraftvarmeområdet, forøgelse

af fradrag for moms på hotelydelser og færdselsskadede kø-

retøjer).

Hermed fremsendes kommentar til henvendelsen af 3. december2010 fra Dansk Metal – bilag 13.
Troels Lund Poulsen
/Lene Skov Henningsen

Dansk Metal

finder, at den del af lovforslaget, der ændrer reparationsgrænsen for færdsels-skadede biler og motorcykler har følgende uhensigtsmæssige konsekvenser:- at forslaget vil forslaget koste 300-500 danske arbejdspladser. Arbejdspladser, der i stedeti et vist omfang flyttes ud til asiatiske eller tyske bilfabrikker eller helt forsvinder.- at der er tale om et stort resursespild når biler, der kan repareres, skrottes pga. høje danskeafgifter, og at resursespildet skader miljøet, fordi bilproduktion er meget forurenende.- Endelig er det Dansk Metals vurdering, at det forventede provenu på 120 mio. kroner, erkraftigt overvurderet. Udgiften til dagpengeudbetaling til ledige mekanikere vil stige, nårfærre kan være beskæftiget med at udbedre de færdselsskadede biler.Dansk Metal opfordrer partierne bag Finanslovsaftalen for 2011 til at fjerne forslaget fraaftalen.

Kommentar:

Det er meningen med lovforslaget, at det skal øge antallet af biler, der skrottes i stedet forat blive repareret. Set fra en samfundsøkonomisk synsvinkel er reparation bedst, hvis udgif-terne til løn og reservedele er mindre end importprisen på en anden bil, inklusive afgifter ogavance. Er det billigere at importere en bil, så bør den færdselsskadede bil skrottes. Det erdenne omlægning fra reparation med indirekte afgiftstilskud til afgiftsbelagt import, der gi-ver anledning til provenuet ved stramningen.I gennemsnit er der ca. 45 pct. bil og 55 pct. afgift i en dansk personbil. Derfor vil lovfors-laget begrænse de samfundsmæssige udgifter til reparation af biler, der ville være billigereat importere som brugte. Et fald i omsætningen hos autoværksteder, som skyldes genop-bygningsreglerne, er derfor også en forventet konsekvens af lovændringen.Når det gælder indtægten til statskassen fra de foreslåede regler bemærkes, at det er forud-sat, at de biler, der ikke længere vil kunne genopbygges uden registreringsafgift, vil bliveerstattet af biler med tilsvarende handelspris. Der er således taget højde for, at de biler, dervil erstatte de skrottede biler, overvejende vil være brugte.I øvrigt vil jeg henvise til lovforslagets bemærkninger.
Side 2