Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 80 Bilag 1
Offentligt
916506_0001.png
916506_0002.png
J.nr. 2009-231-0039Dato: 11. november 2010
ResuméafForslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kul-dioxidafgift af visse energiprodukter, -registreringsafgiftsloven,momsloven og forskellige andre love1(Ændrede fordelingsregler på kraftvarmeområdet, forøgelse af fradrag formoms på hotelydelser og færdselsskadede køretøjer).
KraftvarmeDet foreslås, at justere reglerne for opgørelse af afgift på varme producereti samspil med el (kraftvarme), således at afgiften af varme produceret vedkraftvarme øges. Som en afledt effekt af forslaget foreslås der en rækkebalancetilpasninger i energi- og CO2-afgiftslovenes regler om overskuds-varme og elpatronordningen.HotelmomsSom led i finanslovsaftalen for 2011 blev det aftalt, at turisterhvervets kon-kurrencevilkår skulle forbedres over for konkurrenter i vore nabolande. Før-ste skridt på vejen er at styrke danske hotellers konkurrenceevne ved at giveerhvervslivet mulighed for at kunne fradrage en større del af momsen på ho-telydelser. Med dette lovforslag forhøjes fradragsprocenten fra 25 til 50, nårudgiften bliver afholdt i erhvervsmæssig sammenhæng.
Færdselsskadede køretøjerDet foreslås, at reglerne for registreringsafgift af færdselsskadede bilerstrammes, således omfanget af reparationer, der alene foretages af af-giftsmæssige hensyn, begrænses.ProvenuerForslaget på kraftvarmeområdet skønnes at lede til et umiddelbart mer-provenu for statskassen på 125 mio. kr. i 2011 samt en varig virkning på140 mio. kr. Forslaget om færdselsskadede køretøjer skønnes at lede til etumiddelbart merprovenu for statskassen på 130 mio. kr. i 2011 og en varig
virkning 120 mio. kr. Forslaget om hotelmoms skønnes at lede til et umiddelbart provenu-tab for statskassen på 180 mio. kr i 2011 og en varig virkning på 180 mio. kr.MiljøeffekterI forhold til miljøbelastningen har kraftvarmeforslaget den positive effekt, at det skønnes atlede til en øget anvendelse af vedvarende energi.Kraftvarmeforslaget vil i beskedent omfang øge CO2-udledningerne udenfor kvotesektoren,mens forslaget om færdselsskadede køretøjer vil lede til en begrænsning af CO2-udledningerne og andre skadelige stoffer.Forslaget om hotelmoms skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
Side 2