Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 8 Bilag 1
Offentligt
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG3. september 2010J.nr. 2010-00106113. kontor/msm
Lov om ændring af lov om sygedagpenge(Ændring af beskæftigelseskravet, afskaffelse af ret til sygedag-penge på søgnehelligdage m.v.)Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mailArbejdsmarkedsstyrelsen3. januar 2011 og 2. juli 2012Mie Skovbæk Mortensen35 28 83 96[email protected]
Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige udmøntning af aftalenom genopretning af dansk økonomi, maj 2010, som er indgået mellem regeringen(Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti.Lovforslaget udmønter den del af aftalen, der vedrører beskæftigelseskravet for rettil sygedagpenge fra kommunen og reglerne om sygedagpenge på søgnehelligdage.Desuden er der i lovforslaget medtaget et forslag om en præcisering af fleksibilite-ten i de nuværende regler om, hvordan kommunerne skal foretage sygedagpenge-opfølgningen.Lovforslagets formål
1. Forlængelse af beskæftigelseskravet for ret til sygedagpenge fra kommunen
Det nuværende beskæftigelseskrav for, hvornår en lønmodtager er berettiget til sy-gedagpenge fra kommunen, hæves fra 13 ugers uafbrudt tilknytning til arbejdsmar-kedet med mindst 120 timers beskæftigelse til 26 ugers uafbrudt tilknytning til ar-bejdsmarkedet med mindst 240 timers beskæftigelse.Der ændres ikke på de øvrige beskæftigelseskrav, der kan give ret til sygedagpen-ge. Det betyder, at den sygemeldte fortsat kan opfylde beskæftigelseskravet ved fxat være dagpengeberettiget medlem af en arbejdsløshedskasse. Der ændres hellerikke på beskæftigelseskravet i forhold til arbejdsgiveren.2. Ophør af ret til sygedagpenge på søgnehelligdage
Der vil ikke blive udbetalt sygedagpenge til sygedagpengemodtagere på søgnehel-ligdage fra hverken arbejdsgiveren eller kommunen.Arbejdsgivere vil ligeledes ikke kunne få sygedagpengerefusion for søgnehelligda-ge, idet arbejdsgiverens refusionskrav er et afledt krav.
3. Præcisering af fleksibiliteten i reglerne om sygedagpengeopfølgningen
Det præciseres, at sygedagpengeopfølgningen i de tilfælde, hvor den i dag kan sketelefonisk, fremover kan ske telefonisk, ved brev eller digitalt, fx ved en e-mail.Formen for opfølgningen præciseres i de tilfælde, hvor alvorlig sygdom forhindreropfølgning ved individuel samtale, og opfølgningen skal ske uden kontakt med densygemeldte (stand by). Opfølgningen skal da i stedet iværksættes ved hjælp af kon-takt til fx læge, sygehuslæge og andre kommunale forvaltninger for at skaffe op-lysninger i sagen om borgerens helbred og behandlingsforløb. Opfølgningen medkontakt med den sygemeldte sættes således på stand by.Den primære målgruppe for lovforslaget
1. Forlængelse af beskæftigelseskravet for ret til sygedagpenge fra kommunen
Personer der fra 2. juli 2012 skal opfylde kravet om 26 ugers (mod de nuværende13 ugers) beskæftigelse for at opnå ret til sygedagpenge fra kommunen. Dagpenge-berettiget medlemmer af en a-kasse, personer som får sygefravær på grund af enarbejdsskade, ansatte i fleksjob og nyuddannede er ikke omfattet af den nye regel,idet de har deres eget beskæftigelseskrav. Tilsvarende gælder for selvstændige er-hvervsdrivende.Kvinderne udgør ca. 53 pct. og mændene ca. 47 pct. af den samlede gruppe af sy-gedagpengemodtagere.2. Ophør af ret til sygedagpenge på søgnehelligdage
Alle sygedagpengemodtagere vil efter 2. juli 2012 ikke få udbetalt sygedagpengefor søgnehelligdage. Modtager den sygemeldte løn fra arbejdsgiver på søgnehellig-dage, vil det være arbejdsgiveren som ikke modtager sygedagpengerefusion forsøgnehelligdagene.Kvinderne udgør ca. 53 pct. og mændene ca. 47 pct. af den samlede gruppe af sy-gedagpengemodtagere.3. Præcisering af fleksibiliteten i reglerne om sygedagpengeopfølgningen
Fleksibiliteten i reglerne om sygedagpengeopfølgning vil gælde for alle sygedag-pengemodtagere, der er sygemeldt så længe, at de bliver omfattet af kommunenssygeopfølgning.Kvinderne udgør ca. 53 pct. og mændene ca. 47 pct. af den samlede gruppe af sy-gedagpengemodtagere.De sekundære målgrupper for lovforslaget
Det skønnes, at lovforslaget ikke påvirker eksisterende forskelle eller rettigheder.Forslaget påvirker således ikke de strukturer, der stiller mænd og kvinder forskel-ligt.
2
Det skønnes, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vurderingaf de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
3