Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 79 Bilag 7
Offentligt
924090_0001.png
924090_0002.png
924090_0003.png
924090_0004.png
J.nr. 2010-311-0055Dato: 30. november 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 79 – Forslag til Lov om ændring af lov om en børnefami-lieydelse og børnetilskud og forskudsvis udbetaling af bør-nebidrag.
Hermed fremsendes høringssvar, som er modtaget fra Data-tilsynet, med mine kommentarer.
Troels Lund Poulsen/Søren Schou
Datatilsynet har nedenstående bemærkninger til lovforslaget:1. Datatilsynet bemærker, at en advis-ordning ikke ses omtalt i lovforslaget til lov om etindkomstregister eller i den vedtagne lov (lov nr. 403 af 8. maj 2006 om et indkomstre-gister).Datatilsynet spørger derfor om § 7 i lov om et indkomstregister også hjemler adgang tilat oprette en advis-ordning som beskrevet i lovforslaget.Datatilsynet anbefaler, at der etableres en konkret hjemmel for advis-ordningen i lovom et indkomstregister. Det anbefales tillige, at det overvejes, hvilken adgang SKATskal have til oplysninger om, hvilke myndigheder der har sat advis på de enkelte borge-re samt om borgerne via selvbetjeningsløsningen på SKATs hjemmeside skal have ad-gang til at se, hvilke myndigheder der har sat dem i overvågning.Tilsynet forbeholder sig i øvrigt sine nærmere bemærkninger, når et lovforslag om etab-lering af en advis-funktionalitet foreligger.2. I forhold til kommunernes adgang til at indhente oplysninger fra eIndkomst henstillerDatatilsynet, at det tydeliggøres i lovforslaget, hvilke personer der kan indhente oplys-ninger, herunder om, hvilke oplysninger der vil kunne indhentes, i hvilke tilfælde og ihvor lang tid en advis skal kunne bestå.Datatilsynet understreger samtidig vigtigheden af, at det overvejes, hvorvidt det er sag-ligt og nødvendigt at give adgang til indkomstregistret.3. Hvis det med kommunernes hjemmel til at indhente indkomstoplysninger i indkomstre-gistret, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, er hensigten at skabe hjemmel til sammenstilling ellersamkøring i kontroløjemed, anbefaler Datatilsynet, at dette udtrykkeligt anføres i be-mærkningerne til bestemmelsen.Datatilsynet forudsætter, at myndighederne har et klart og utvetydigt retsgrundlag at ar-bejde på, og at de personer, der berøres af kontrolordningen får forudgående informati-on herom, jf. persondatalovens § 5, stk. 1.Sammenstilling og samkøring i kontroløjemed forudsætter endvidere, at behandlingenanmeldes til Datatilsynet og at tilsynets udtalelse indhentes forinden behandlingeniværksættes.4. Datatilsynet forudsætter, at persondataloven med tilhørende bekendtgørelser vil bliveiagttaget ved administration af ordningen.Det er Datatilsynets opfattelse, at det vil være god databehandlingsskik at orientere hverenkelt person, for hvem der oprettes overvågning via advis fra eIndkomst, om overvåg-ningen.Tilsynet henviser endvidere til beskrivelsen i den kommenterede persondatalov (2008)om underretningspligten ved offentlige myndigheders samkøring i kontroløjemed.
Side 2
5. Datatilsynet forudsætter, at såvel kommunerne som SKAT iagttager sikkerhedsbe-kendtgørelsen i forbindelse med ordningen.Opmærksomheden henledes navnlig på sikkerhedsbekendtgørelsens regler om autorisa-tion og adgangskontrol, jf. bekendtgørelsen §§ 11-12.
Hertil bemærkes:Ad. 1.Det er min opfattelse, at der allerede i den gældende lov om et indkomstregister, er hjem-mel til at etablere en advis-ordning, men jeg vil for en god ordens skyld ved et ændringsfor-slag sikre en udtrykkelig hjemmel i lov om et indkomstregister til at relevante myndighederkan få stillet oplysninger til rådighed via en advis-ordning.Det er ikke tanken, at SKAT skal have et fuldt overblik over hvilke myndigheder, der harsat advis på de enkelte borgere. Ligeledes vil borgerne ikke have adgang til se hvilke myn-digheder, der har sat dem i overvågning via advis-løsningen ved hjælp af selvbetjeningsløs-ningen.
Ad. 2.Lovforslaget vedrører de samme oplysninger og de samme persongrupper, som allerede idag har adgang til oplysningerne. Der sker ingen udvidelse heraf. Forskellen består reelt i,at der etableres en advis-ordning. Denne ordning skaber ikke adgang til nye oplysninger,men sikrer blot, at kommunerne ikke selv på periodisk basis skal undersøge, om der er sketændringer i forudsætningerne for udbetaling af ydelsen.Det skal samtidigt understreges, at det både er sagligt og nødvendigt, at de pågældendesagsbehandlere i kommunerne har adgang til oplysningerne for at kunne varetage admini-strationen af udbetalingerne af børnefamilieydelse og børnetilskud. Endvidere vil det vedetableringen af en advis-ordning af teknisk vej blive sikret, at den alene omfatter oplysnin-ger, som er relevante og nødvendige for kommunerne.
Ad. 3.Formålet er alene, at etablere en klar og utvetydig lovhjemmel for kommunerne til at ind-hente indkomstoplysninger i Skatteministeriets indkomstregister, så kommunerne kan fåadgang til de data, som er nødvendige for at administrere ydelserne.Der er endvidere tale om atudbyggeeIndkomstregistret med advis-ordningen. Det kan be-kræftes, at dette sker i kontroløjemed. Det fremgår allerede af bemærkningerne. Kontrol-elementet er særdeles centralt under hensyn til, at der kun skal udbetales de berettigede be-løb og børnefamilieydelse og børnetilskud.Side 3
Efter § 11 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område er der allerede iden eksisterende lovgivning hjemmel til kontrolsamkøring og samstilling af data med kon-trolformål i relation til børnetilskud.Det er naturligvis forudsat, at behandlingen af indkomstoplysninger i eIndkomstregistretefter gennemførelsen af forslaget skal ske på samme måde som i dag og således vil opfyldealle krav til datasikkerhed m.v. Desuden vil reglerne om anmeldelse til og indhentelse afudtalelse fra Datatilsynet i forbindelse med kontrolsamkøring naturligvis skulle iagttages.Det er således generelt forudsat, at reglerne i persondataloven og tilhørende bekendtgørel-ser vil skulle overholdes.Ad. 4-5.Jeg har taget Datatilsynets anbefalinger til mig og henviser i øvrigt til kommentarerne tilpunkt 3.
Side 4