Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 78 Bilag 3
Offentligt
J.nr. 2010-311-0058Dato:
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt ik-ke tidligere oversendte høringssvar vedrørende L 78 - for-slag til Lov om ændring af ligningsloven (Ægtefællerabatfor multimediebeskatningen).
Troels Lund Poulsen/Søren Schou
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende L 78 – forslag til Lovom ændring af ligningsloven (Ægtefællerabat for multimediebeskatningen).Organisationer
AdvokatrådetArbejderbevægelsens Er-hvervsrådBemærkninger i høringssvar
Advokatrådet har ingen be-mærkninger til lovforslaget.Arbejderbevægelsens Erhvervs-råd (AE) kan ikke støtte forsla-get, da ægtefællerabatten inde-bærer en meget lempelig be-skatning i de husstande, hvorbegge ægtefæller er omfattet afmultimediebeskatningen.Multimediebeskatningen er udtrykfor en beskatning af privat rådig-hed over computer, telefonog/eller internet. Regeringen ogaftaleparterne har lagt vægt på, atden foreslåede rabat tager højdefor, at multimediebeskatningen inogle tilfælde kan være højere endAE finder i forvejen, at multi-værdien af multimedierne, hvormediebeskatning indebærer for- der er tale ægtefæller, der begge erskelsbehandling, da beskatnin- omfattet af multimediebeskatnin-gen er ens, uanset hvor mange gen.goder den enkelte har til rådig-hed.AE foreslår på den baggrund, atmultimediebeskatningen i stedetdifferentieres efter, hvor mangemultimedier den enkelte ansattehar til rådighed.AE finder også, at den nugæl-dende ordning er for lempelig,og bør strammes op, så eksem-pelvis gratis download af musikeller tv-kanaler ikke falder un-der multimediebeskatning. AEbemærker dog, at tv-pakkerendnu ikke er omfattet af mul-timediebeskatningen.AE beklager den korte hørings-frist, som betyder at høringssva-rende ikke kan nå at blive gen-nemarbejdede.Høringsfristen er fastsat på bag-grund af en tidspresset proces,hvor det skal sikres, at lovforsla-get, der jo er en del af finanslovs-aftalen for 2011, kan vedtages in-den årsskiftet. Ved fastsættelsen afhøringsfristen er der sket en afvej-ning af en række modsatrettedehensyn, herunder hensynet til hø-ringsparterne, hensynet til at un-dergive høringssvarene en seriøsovervejelse og kommentering iSkatteministeriet og hensynet tilen ordentlig lovproces i Folketin-get.Side 2
Kommentar til bemærkninger
AE´s forslag falder uden for ram-merne af dette lovforslag, der somovenfor anført vedrører en lempel-se af multimediebeskatningen –ikke en stramning af den eksiste-rende ordning.
Dansk Aktionærforening
Dansk Aktionærforening har in-gen bemærkninger til lovforsla-get.Dansk Industri støtter forslagetom ægtefællerabat for multime-diebeskatningenDanmarks Lærerforening (DL) En ophævelse af multimediebe-finder indførelsen af multime- skatningen ligger uden for ram-diebeskatningen meget uheldig. merne af dette forslag.DL finder, at der er tale om enskat på arbejdsredskaber og op-fordrer til, at multimediebeskat-ningen helt afskaffes.DL bemærker, at lovforslagetikke retter op på disse kritik-punkter.
Dansk Industri
Danmarks Lærerforening
Dansk Arbejdsgiverfor-ening
Dansk Arbejdsgiverforening hartilkendegivet, at lovforslagetligger uden for foreningens vir-kefelt.Dansk Byggeri (DB) finder detpositivt, at der fremsættes for-slag om lempelse af multime-diebeskatningen.DB foretrækker dog, at lempel-sen tilgodeser dem, der kun an-vender it-udstyr arbejdsmæssigt.Eksempelvis bygge- og anlægs-branchen, hvor multimedier eret arbejdsredskab af samme vig-tighed som øvrigt fagligt værk-tøj.Multimediebeskatningen er en be-skatning af privat rådighed overcomputer, telefon og internetad-gang. Mht. telefoner er det muligtat undgå beskatning, selvom tele-fonen tages med hjem, hvis deroprettes en tro og love-erklæringom, at telefonen udelukkende an-vendes erhvervsmæssigt, og ar-bejdsgiveren kontrollerer dette. Irelation til en computer, er detblandt andet muligt at undgå mul-timediebeskatningen, hvis compu-teren ikke tages med hjem, ellerhvis den er boltet til en firmabil,der tages med hjem på bopælen.Lovforslaget om en ægtefællera-bat for multimediebeskatningenses ikke at bidrage til en forringetudvikling eller konkurrenceevne.Ved udformningen af lovforslageter der lagt vægt på, at forslaget ik-ke skal indebærer administrativebyrder for erhvervslivet, og atSide 3
Dansk Byggeri
DB finder, at multimediebe-skatningen hæmmer udviklin-gen og konkurrenceevnen ibyggeerhvervet.DB finder det positivt, at lov-forslaget ikke pålægger virk-somhederne yderligere admini-strative byrder, men ser det som
en ulempe, at rabatten sker iSKATs systemer forholdsvis letforbindelse med årsopgørelsen, kan håndtere ordningen.fordi medarbejderne så får sværtved at opdage lempelsen.Dansk ErhvervDansk Erhverv (DE) beklagerstærkt den korte høringsfrist.Der henvises til bemærkningernetil Arbejderbevægelsens Erhvervs-råd.Der henvises til bemærkningernetil Dansk Byggeri.
DE er modstander af multime-diebeskatningen, fordi de anserden for modproduktiv og enbremse for vækst i Danmark.DE finder det dog positivt at fo-reslå en lempelse af multime-diebeskatningen.
Dansk Erhverv finder det ikke Der findes ikke i Skatteministeri-rimeligt, at forslaget kun finder ets systemer oplysninger om sam-anvendelse på gifte samboende. levende personer i husstande, derkan anvendes i denne sammen-hæng, med mindre personerne ergift. Generelt er skattesystemetindrettet således, at der kun skersambeskatning af samboende, derer gift. Det gælder bl.a. ved over-førsel af visse uudnyttede bund-fradrag mv. Ægtefællerabat formultimedieskatten følger derforsamme princip.DE nævner også, at lempelsenkunne være fordelt på en andenmåde – eksempelvis en generelnedsættelse af multimediebe-skatning eller fritage visse typeraf multimedieskatteydere.DE finder det positivt, at det til-stræbes at minimere de admini-strative byrder for virksomhe-derne.DE bemærker, at lovforslagetbemærkninger vedr. de økono-miske konsekvenser for det of-fentlige, anvender en argumen-tation, som svarer til DE´s ar-gumentation for at ophæve mul-timediebeskatningen.DE deler SkatteministerietsAt der i sammenfatningsskemaet ivurdering af, at forslaget medfø- bemærkningerne til lovforslagetSide 4
En ophævelse af multimediebe-skatningen ligger uden for ram-merne af dette forslag. Der henvi-ses i øvrigt til bemærkningerne tilDansk Byggeri.
rer en moderat positiv økono-misk effekt for erhvervslivet, ogat denne konklusion skulle havefremgået af skemaet over for-slagets samlede konsekvenser
ikke er angivet erhvervsøkonomi-ske konsekvenser skyldes, at det,som det fremgår af bemærknin-gerne, ikke er muligt at kvantifice-re disse positive konsekvenser.Skatteministeriet er helt enig i, atdet i skemaet burde have væretangivet, at forslaget medfører mo-derat positive økonomiske konse-kvenser.Der indføres ikke et krav om enminimumsbeskatning på 8 måne-der for hver ægtefælle. Der er taleom et eksempel i lovbemærknin-gerne. Det er således korrekt, atdet er en betingelse, for at opnårabat, at ægtefællerne tilsammener multimediebeskattet i mindst 16måneder. Det betyder eksempel-vis, at hvis den ene ægtefælle harmultimedier til privat rådighed ihele indkomståret, skal den andenægtefælle mindst have multimedi-er til privat rådighed i 4 måneder,for at der kan opnås rabat.
DE finder det uklart, om der ilovbemærkningerne indføres enminimumsbeskatningsperiodepå 8 måneder for begge ægte-fæller, og anfører, at det i stedetburde fremgå, at ægtepar til-sammen skal være omfattet afmultimediebeskatningen imindst 16 måneder – uanset,hvordan de omfattede månederfordeler sig mellem ægtefæller-ne.
Dansk IT
Dansk IT tilslutter sig forslaget,idet der hermed rettes op på enåbenlys urimelighed.Dansk IT mener dog, at multi-mediebeskatningen helt bør af-skaffes, idet der er tale om enbeskatning af arbejdsredskaberog mindre fleksibel og opkvali-ficeret arbejdsstyrke.En ophævelse af multimediebe-skatningen ligger uden for ram-merne af dette forslag. Der henvi-ses i øvrigt til bemærkningerne tilDansk Byggeri.En ophævelse af multimediebe-skatningen ligger uden for ram-merne af dette forslag. Der henvi-ses i øvrigt til bemærkningerne tilDansk Byggeri.
Dansk Journalistforbund
Dansk Journalistforbund (DJ)finder, at lovforslaget er etskridt i den rigtige retning, menat det ikke løser det grundlæg-gende problem, nemlig at der erlagt skat på arbejdsredskaber.DJ anbefaler således fortsat, atmultimediebeskatningen fjernes.DJ finder også, at lovforslagetbør tage højde for samlevende.
Der henvises til bemærkningernetil Dansk Erhverv.
Dansk Magisterforening
Dansk Magisterforening (DM) Der henvises til bemærkningernebemærker, at den korte hørings- til Arbejderbevægelsens Erhvervs-frist medfører, at kvaliteten afråd.høringssvaret forringes.
Side 5
DM finder,at multimediebeskatningen be-grænser hjemmearbejdspladserog fleksibelt arbejde,Lovforslaget om en ægtefællera-bat for multimediebeskatningenses ikke at bidrage til en forringel-se af det fleksible arbejdsmarked.
at ægtefællerabatten bidrager til Ægtefællerabatten bliver håndteretyderligere administrationsom- i SKATs systemer og påfører ikkekostninger,virksomhederne yderligere admi-nistrationsomkostninger.at lempelsen er beskeden ogI kølvandet på finanskrisen, er detpositivt, at det er muligt at gen-nemføre skattelettelser med sigtepå at øge den økonomiske vækst.
at det er uforståeligt, at inddrage Der henvises til kommentaren tilcivil status.Dansk Erhverv.DM foreslår, at multimediebe- En ophævelse af multimediebe-skatningen fjernes eller at ægte- skatningen ligger uden for ram-fællerabatten øges.merne af dette forslag. Der henvi-ses i øvrigt til bemærkningerne tilDansk Byggeri.Danske AdvokaterDanske Advokater (DA) anfø- Der er tale om en forholdsvis en-rer, at lovforslaget ikke bidrager kel og ukompliceret lempelse aftil en forenkling af skattelov-multimediebeskatningen.givningen.DA finder, at det med fordelkan præciseres, at der vil kunneblive taget højde for rabatten iforbindelse med forskudsansæt-telsen for følgende år.For personer, der omfattes af denreducerede beskatning, kan rabat-ten først gives i forbindelse medårsopgørelsen. Det skyldes, at ar-bejdsgiverne ikke har de fornødneoplysninger om en ansats ægtefæl-le. Det løbende skattetræk må der-for nødvendigvis ske af det fuldemultimediebeløb før eventuel æg-tefællereduktion.
DA finder høringsfristen urime- Der henvises til bemærkningernelig kort, og at der dermed ikke til Arbejderbevægelsens Erhvervs-er reel mulighed for at underka- råd.ste lovforslaget en dybdegåendegennemgang.Danske RegionerDanske Regioner finder, at lov-forslaget er et skridt i den rigti-ge retning, og henviser i øvrigttil sit høringssvar til Skattemini-steriet vedr.Forårspakke 2.0.Datatilsynet har ingen bemærk-Side 6
Datatilsynet
ninger til lovforslaget.Foreningen af DanskeSkatteankenævnForeningen af Danske Skattean-kenævn har ingen bemærknin-ger til lovforslaget.
Foreningen af Statsautori- Foreningen af Statsautoriseredeserede RevisorerRevisorer har bl.a. grundet denkorte frist ikke for nærværendebemærkninger.Foreningen RegistreredeRevisorerForeningen Registrerede Revi-sorer (FRR) finder, at forslagetmedfører en urimelig positivsærbehandling af gifte sambo-ende i forhold til ugifte sambo-ende.FRR beklager den korte frist.Der henvises til bemærkningernetil Dansk Erhverv.
Der henvises til bemærkninger tilArbejderbevægelsens Erhvervs-råd.
FTF
FTF beklager, at lovforslagetSkatteministeriet søger at sendeikke er sendt i direkte høring til lovforslag i høring til så mangeFTF.relevante parter som muligt. Op-lysning om høringen bliver endvi-dere lagt på Skatteministerietshjemmeside og på Høringsporta-len på borger.dk samtidig med ud-sendelsen af høringsbrevene. Her-til kommer, at det er muligt at til-melde sig Skatteministeriets ny-hedsmails, hvor man får beskedom høring af et lovforslag.FTF finder principielt, at mul-timediebeskatningen bør ophæ-ves, idet den hæmmer en fleksi-bel og dynamisk arbejdstilrette-læggelse.FTF finder, at det er et tilbage-skridt, at lægge vægt på civil-stand.FTF finder, at lovforslaget måforvente at betyde forøget bu-reaukrati.En ophævelse af multimediebe-skatningen ligger uden for ram-merne af dette forslag. Der henvi-ses i øvrigt til bemærkningerne tilDansk Byggeri.Der henvises til bemærkningernetil Dansk Erhverv.
Der henvises til bemærkningernetil Dansk Byggeri.En ophævelse af multimediebe-skatningen ligger uden for ram-merne af dette forslag. Der henvi-ses i øvrigt til bemærkningerne tilDansk Byggeri.
IT-Branchen
IT-Banchen (ITB) kvitterer forden foreslåede lempelse af mul-timediebeskatningen. Grund-læggende mener ITB dog, atmultimediebeskatningen er tilskade for Danmarks produktivi-tet. Lovforslaget er dog et skridt
Side 7
i den rigtige retning.Kommunernes Landsfor-eningKommunernes Landsforening(KL) henviser til sit tidligerehøringssvar tilForårspakke 2.0,hvor det bl.a. blev anført, atmultimediebeskatning generelter samfundsmæssig uhensigts-mæssig og udgiftsdrivende forkommunerne samt at fleksibili-teten på arbejdsmarkedet hæm-mes.KL ønsker på den baggrundmultimediebeskatningen fjernet.KL bemærker også, at forslagetindebærer, at de kommunaleskatter reduceres med 50 mio.kr. KL finder, at der bør korri-geres for dette ved opgørelsenaf efterreguleringen af kommu-nernes skatter og tilskuds- ogudligningsbeløb for indkomst-året 2011 i 2014.Det har i mange år været kutymealene at kompensere selvbudgette-rende kommuner for økonomiskekonsekvenser af større og omfat-tende ændringer i skattelovgivnin-gen, efter at kommunerne har lagtderes budgetter fast. Det senesteeksempel herpå er lavere skat påarbejde” fra 2007. De kommunal-økonomiske konsekvenser af nær-værende lovforslag er samlet setbeskedne, og har alene betydningfor de ganske få kommuner, derhar valgt at selvbudgettere beskat-ningsgrundlaget for 2011.Skat-teministeriet skal på denne bag-grund afvise KL’s ønske.En ophævelse af multimediebe-skatningen ligger uden for ram-merne af dette forslag. Der henvi-ses i øvrigt til bemærkningerne tilDansk Byggeri.En ophævelse af multimediebe-skatningen ligger uden for ram-merne af dette forslag. Der henvi-ses i øvrigt til bemærkningerne tilDansk Byggeri.
Kommunikation og Sprog Kommunikation og Sprog (KS)finder, at multimediebeskatnin-gen er en skat på fleksibilitet ogproduktivitet. KS bemærker, atderes synspunkt om at multime-diebeskatningen hindrer bedrevilkår for øget produktivitet og-så fremgår af forslagets be-mærkninger. KS mener derfor,at multimediebeskatningen heltbør fjernes.KS bemærker, at kravet om, atder er tale om ægtefæller er enurimelig og uforstående for-skelsbehandling af borgerne påbaggrund af samlivsform.Ledernes Hovedorganisa-tion
Der henvises til bemærkningernetil Dansk Erhverv
Ledernes HovedorganisationEn ophævelse af multimediebe-(LH) finder, at multimediebe-skatningen ligger uden for ram-skatningen er uhensigtsmæssig, merne af dette forslag. Der henvi-Side 8
og hindrer fleksibilitet og pro- ses i øvrigt til bemærkningerne tilduktivitet på arbejdsmarkedet. Dansk Byggeri.Hjemmearbejdspladser er ikkeet frynsegode, men fremmer enfornuftig work-life balance.Multimediebeskatningen har be-tydet en nedgang i antallet afhjemmearbejdspladser.LH finder, at selvom lovforsla-get er et lille skridt i den rigtigeretning, er det bedre helt at af-skaffe multimediebeskatningen.Landsorganisationen iDanmarkLandsorganisationen i Danmark(LO) støtter beskatningen affrynsegoder, fordi det som ud-gangspunkt skal sikres, at al lønbeskattes uanset fremtrædelses-form.LO finder dog multimediebe-Der henvises til bemærkningerneskatningen for tilfældig. Be-til Arbejderbevægelsens Erhvervs-skatningen er ens uanset, atråd og Dansk Byggeri.mange kun har et multimedie tilprivat rådighed.LO anbefaler derfor, at der ska- Der henvises til bemærkningernebes bedre sammenhæng mellem til Arbejderbevægelsens Erhvervs-beskatningen og den faktiskeråd og Dansk Byggeri.værdi af personalegoder.Skattefaglig ForeningsSkatteudvalgSkattefaglig Forenings Skatte-udvalg har ingen bemærkningertil lovforslaget.
Videncenter for Landbrug Videncenter for Landbrug(VFL) er tilfredse med, at lov-forslaget også omfatter selv-stændigt erhvervsdrivende.VFL ønsker bekræftet, at denforeslåede ændring medfører, aten selvstændigt erhvervsdriven-de, der anvender virksomheds-ordningen og opfylder betingel-serne for at opnå ægtefællera-bat, skal tillægge 2.250 kr. tilvirksomhedens resultat, samtanse et tilsvarende beløb forhævet. Er der tale om en ugiftsamboende selvstændigt er-hvervsdrivende er beløbet dog3.000 kr., idet der i så fald ikkeopnås ægtefællerabat.Den skitserede metode for beta-ling af multimedieskat for en selv-stændigt erhvervsdrivene er kor-rekt efter de gældende regler. Detskal dog bemærkes, at beløbet på2.250 kr. forudsætter, at den selv-stændigt erhvervsdrivende harmultimedier til privat rådighed he-le året, og at ægtefællen mindst eromfattet af multimediebeskatningi 4 måneder.
Side 9
VFL anfører, at i modsætning til Det er korrekt.lønmodtagere o.lign. kan selv-stændigt erhvervsdrivende i etvist omfang selv tage højde forrabatten i forhold til den løben-de skattebetaling.ÆldresagenÆldresagen har ingen bemærk-ninger til lovforslaget.
Side 10