Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 78 Bilag 1
Offentligt
Skatteministeriet
J. nr. 2010-311-0058
Forslagtil
Lov om ændring af ligningsloven(Ægtefællerabat for multimediebeskatningen)§1I lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.176 af 11. marts 2009, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 519 af 12. juni 2009 og senest ved §2 i lov nr. 725 af 25. juni 2010, foretages følgende ændring:1.§ 16, stk. 12, 5. pkt.,ophæves, og i stedet indsættes:”Hvis to ægtefæller, der er samlevende ved indkomstårets udløb, begge er omfattet af 1. pkt.en del af eller hele indkomståret, nedsættes den skattepligtige værdi af multimedierne for hverægtefælle med 25 pct. Det er en betingelse for nedsættelsen, at ægtefællernes samledeskattepligtige værdi af multimedierne før reduktion udgør et grundbeløb på mindst 4.000 kr.(2010-niveau). Grundbeløbene i 1. og 6. pkt. reguleres efter personskattelovens § 20.”
§2Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.Stk. 2.Loven har virkning fra og med indkomståret 2011.
-2-
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
1. IndledningRegeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti ogKristendemokraterne har den 8. november 2010 indgået aftale om finansloven for 2011.Følgende element fra finanslovsaftalen for 2011 indgår i dette lovforslag:”Ægtefællerabatfor multimedieskattenMedAftale om Forårspakke 2.0blev skattereglerne for personalegoder moderniseret gennemindførelsen af multimedieskatten. Typisk vil værdien af fri telefon, en computer medtilhørende internetforbindelse eller begge dele overstige udgifter til multimedieskatten. Detgælder dog ikke nødvendigvis for ægtepar, hvor begge betaler multimedieskat.Regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne er derfor enige om at halveremultimedieskatten for den ene ægtefælle i de husstande, hvor begge ægtefæller hararbejdsgiverbetalte multimedier. Konkret udformes skatterabatten således, at detskattepligtige multimediebeløb reduceres med 25 pct. for begge ægtefæller, når beggeægtefæller beskattes. Det svarer til en halvering af skattebetalingen for den ene ægtefælle iforhold til de nugældende regler.Initiativet indebærer et provenutab på ca. 100 mio. kr. årligt.”2. Lovforslagets formål og baggrundRegeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne lægger stor vægt på at skabe godevilkår for fornyet vækst efter krisen. Parterne er derfor enige om at gennemføre en rækkeinitiativer, som bidrager til at styrke væksten i hele Danmark.Et af initiativerne er at give en rabat til ægtefæller, som tager højde for, at multimedieskattenkan overstige værdien af fri telefon, computer og internetforbindelse, hvor der er tale omægtepar, som begge hver især er omfattet af multimediebeskatningen.3. Gældende retEnhver ansat, der får stillet multimedier – det vil sige en telefon, en computer ellerinternetadgang til rådighed for privat benyttelse, beskattes af et årligt beløb på 3.000 kr.(2011-niveau).
-3-Det betyder, at hvis to ægtefæller hver især har fået stillet multimedier til privat rådighed afderes arbejdsgiver, bliver de hver især beskattet af 3.000 kr. årligt.Det skal dog bemærkes, at såfremt en ansat har fået multimedier stillet til rådighed for privatbenyttelse, udløser det ikke yderligere beskatning, hvis andre personer i den ansattes husstandanvender eller låner de pågældende multimedier. Men der må ikke være tale om, at de øvrigepersoner i husstanden reelt har fået multimedier stillet til rådighed for deres private benyttelse.Der er således grænser for omfanget af multimedier, som den enkelte arbejdstager kan fåstillet til rådighed for privat benyttelse.4. LovforslagetVærdien af fri telefon eller en computer med internetadgang - hver for sig eller samlet set - viltypisk overstige en ansats udgifter til multimediebeskatningen. Det er dog ikke nødvendigvistilfældet, hvor der er tale om to ægtefæller i en husstand, som hver især er omfattet afmultimediebeskatningen. På baggrund heraf foreslås det at indføre en ægtefællerabat, når toægtefæller i en husstand begge er omfattet af multimediebeskatningen.Lovforslaget går således ud på, at hvis to ægtefæller, der er samlevende ved indkomståretsudløb, begge er omfattet af multimediebeskatningen, nedsættes den skattepligtige værdi afmultimedierne for hver enkelt ægtefælle med 25 pct.Det er dog en betingelse for at opnå nedsættelse, at ægtefællernes samlede skattepligtigeværdi af multimedier udgør 4.000 kr. Betingelsen er indsat for at undgå, at der kan spekuleresi, at den ene ægtefælle blot har multimedier til sin private rådighed i 1 måned, for at denanden ægtefælle, der har multimedier til privat rådighed hele året, kan opnå nedsættelsen på25 pct. Med det foreslåede beløb på 4.000 kr. skal hver ægtefælle mindst væremultimediebeskattet i 8 måneder, for at der kan opnås nedsættelse. Der henvises til despecielle bemærkninger for en uddybning af bestemmelsen.For personer, der omfattes af den reducerede beskatning, kan rabatten først gives i forbindelsemed årsopgørelsen. Det skyldes, at arbejdsgiverne ikke har de fornødne oplysninger om enansats ægtefælle. Derfor vil den ansatte i løbet af indkomståret blive foreløbigt beskattet afdet fulde multimediebeløb. En tilsvarende fremgangsmåde med tilbagebetaling i forbindelsemed årsopgørelsen anvendes i tilfælde, hvor en person bliver opkrævet multimedieskat hos toarbejdsgivere.5. Økonomiske konsekvenser for det offentligeMultimediebeskatningen skønnes at indbringe et provenu på ca. 700 mio. kr. årligt med detgældende indkomstbeløb på 3.000 kr. pr. person.
-4-Der findes ikke præcise oplysninger om, hvor mange ægtepar der begge multimediebeskattes.Det skønnes med nogen usikkerhed at dreje sig om ca. 125.000 ægtepar. Den foreslåede 25pct. rabat på det skattepligtige multimediebeløb for begge ægtefæller i tilfælde, hvor de beggebeskattes, skønnes på denne baggrund at medføre et umiddelbart provenutab på ca. 100 mio.kr. årligt. Heraf vedrører ca. 50 mio. kr. de kommunale skatter.Det varige provenutab skønnes ligeledes at udgøre ca. 100 mio. kr. årligt. Efter tilbageløb iform af øget provenu fra moms og afgifter skønnes det varige provenutab at udgøre ca. 75mio. kr. årligt.Da rabatten på multimedieskatten først gives i forbindelse med årsopgørelsen, der foreligger iforåret efter indkomståret, har forslaget ingen provenumæssige konsekvenser i finansåret2011.Den foreslåede skatterabat på multimediebeskatningen for ægtefæller har karakter af enskatteudgift.Multimediebeskatningen af 3.000 kr. forøger skattebetalingen med knap 1.700 kr. for entopskatteyder og ca. 1.250 kr. for øvrige skatteydere.For ægtefæller der betaler fuld multimedieskat for hele året, bliver det skattepligtige beløbefter forslaget reduceret fra 3.000 kr. til 2.250 kr. Hvis det drejer sig om skatteydere, derbetaler topskat, bliver skattebesparelsen pr. ægtefælle på ca. 420 kr. (840 kr. for ægteparret),og hvis de ikke betaler topskat, udgør skattebesparelsen ca. 310 kr. pr. ægtefælle (620 kr. forægteparret).Er kun den ene ægtefælle topskatteyder, bliver besparelsen på ca. 730 kr. for ægteparrettilsammen.Betaler ægtefællerne ikke multimedieskat for hele året, bliver besparelsen mindre end deangivne beløb.I det omfang personer – der hidtil har frabedt sig multimedier stillet til rådighed fraarbejdsgiveren som følge af, at det har været mindre attraktivt for ægtepar – fremover vælgerat have multimedier såsom telefon og pc til rådighed, vil det bidrage til at skabe bedre vilkårfor og øget produktion i virksomheder via øget fleksibilitet og produktivitet mv. påarbejdsmarkedet. Det vil bidrage til samlet højere produktionsværdi og dermed højerepotentielle skattegrundlag. Idet multimedier typisk beskattes mere lempeligt end andre goderog løn generelt, vil et øget forbrug af multimedier dog bevirke en lavere indkomstbeskatning
-5-end ellers, hvilket i et vist omfang vil modvirke førnævnte positive bidrag fra øget produktionmv.6. Administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget skønnes at medføre engangsudgifter på ca. 2-3 mio. kr. til systemtilretning m.v. iSkatteministeriet.7. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivetI det omfang flere personer fremover vælger at have multimedier såsom arbejdsgiverbetaltecomputere med relevant software og adgang til arbejdsgiverens netværk og journalsystemermv. til rådighed, vil det bidrage til at skabe bedre vilkår for vækst og øget produktion ivirksomheder via øget fleksibilitet mv. Der er ikke holdepunkter for at skønne over dennepotentielle positive virkning.8. Administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget pålægger ikke virksomhederne administrative byrder.9. Administrative konsekvenser for borgerneDen foreslåede reduktion af det skattepligtige multimediebeløb sker rent maskinelt.Lovforslaget har derfor ingen administrative konsekvenser for borgerne.10. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.11. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.12. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Lovforslaget sendes i høring i forbindelse med fremsættelsen.13. Sammenfattende skemaSamlet vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenser/mindreudgifterIngenNegativekonsekvenser/merudgifterLovforslaget skønnes atmedføre et umiddelbartprovenutab på ca. 100 mio.kr. årligt. Heraf vedrører ca.50 mio. kr. de kommunaleskatter.
Økonomiske konsekvenserfor det offentlige
-6-Lovforslaget har ingenprovenumæssigekonsekvenser for finansåret2011.Lovforslaget skønnes atmedføre engangsudgifter påca. 2-3 mio. kr. tilsystemtilretninger.IngenIngen
Administrativekonsekvenser for detoffentligeØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivetAdministrativekonsekvenser forerhvervslivetAdministrativekonsekvenser for borgerneMiljømæssigekonsekvenserForholdet til EU-retten
Ingen
IngenPositive effekter, der ikke kankvantificeres nærmere.IngenIngen
IngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås, at i de tilfælde, hvor to ægtefæller, der er samlevende ved indkomstårets udløb,begge er omfattet af multimediebeskatningen en del af eller hele indkomståret, nedsættes denskattepligtige værdi for hver enkelt ægtefælle med 25 pct.Det er en forudsætning for nedsættelsen, at ægtefællerne er samlevende ved indkomståretsudgang. Det indebærer, at såfremt et par gifter sig i løbet af et indkomstår og er samlevendeved indkomstårets udgang, opnås ægtefællerabatten for hele indkomståret. Det gælder uanset,hvornår på året parret indgår ægteskab. Tilsvarende afgrænsning af samlevende ægtefælleranvendes i personskattelovens regler om overførsel af uudnyttede bundfradrag mellemægtefæller.Nedsættelsen kan opnås både, hvor ægtefællerne er omfattet af multimediebeskatningen heleindkomståret og hvor ægtefællerne eller blot den ene ægtefælle er omfattet afmultimediebeskatningen en del af indkomståret. Det er heller ikke et krav for at opnånedsættelse, at ægtefællerne er omfattet af multimediebeskatningen på samme tid.
-7-Det er dog en betingelse for at opnå nedsættelse, at ægtefællernes samlede skattepligtigeværdi af multimedier udgør 4.000 kr.Den foreslåede nedsættelse går således ud på, at hvis to ægtefæller begge er omfattet afmultimediebeskatningen hele eller en del af indkomståret og har en samlet skattepligtig værdiaf multimedier på mindst 4.000 kr., reduceres den skattepligtige værdi, som den enkelteægtefælle er skattepligtig af, med 25 pct.Betingelsen om, at det samlede beløb for ægteparret skal være mindst 4.000 kr., er indsat forat undgå, at der kan spekuleres i, at den ene ægtefælle lader sig beskatte af arbejdsgiverbetaltemultimedier i 1 måned (evt. rent proforma) for at den anden ægtefælle, der har multimedier tilprivat rådighed hele året, kan opnå nedsættelsen på 25 pct.I sådanne tilfælde vil besparelsen for den ene ægtefælle være skatten af 25 pct. af 3.000 kr. =750 kr., som for en topskatteyder udgør ca. 420 kr. og ca. 305 kr. for en person, der ikkebetaler topskat. For den anden ægtefælle vil udgiften være skatten af 75 pct. af 250 kr. =187,50 kr., som for en topskatteyder udgør ca. 35 kr. og ca. 25 kr. for en bundskatteyder. Medkravet om, at ægtefællernes samlede skattepligtige multimediebeløb skal være på mindst4.000 kr. – dvs. den ene ægtefælles multimediebeløb skal være 3.000 kr. svarende til 12måneder, mens den anden ægtefælles multimediebeløb skal udgøre mindst 1.000 kr. svarendetil 4 måneders multimediebeløb - vil spekulationsmulighederne i rabatordningen væreelimineret.Registreret partnerskab ligestilles med ægteskab i skattelovgivningen. Lovforslaget gældersåledes tilsvarende for registrerede partnere.
Til § 2Til stk. 1Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.Til stk. 2Det foreslås, at nedsættelse af den skattepligtige værdi af multimedier, hvor to ægtefællerbegge er omfattet af multimediebeskatningen i et indkomstår, får virkning fra og medindkomståret 2011.
-8-
BilagBilag 1 –Paralleltekster
-9-
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om påligningen af indkomstskattil staten (ligningsloven), jf.lovbekendtgørelse nr. 176 af 11. marts2009, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr.519 af 12. juni 2009 og senest ved § 2i lov nr. 725 af 25. juni 2010, foretagesfølgende ændring:§ 16.---Stk. 12.Den skattepligtige værdi af eteller flere multimedier, der er stillet tilrådighed af en eller flere arbejdsgiverem.v. som nævnt i stk. 1 for denskattepligtiges private benyttelse,udgør et grundbeløb på 3.000 kr.(2010-niveau). Ved multimedierforstås computer med sædvanligttilbehør, telefon, herunder oprettelses-,abonnements- og forbrugsudgiftersamt selve telefonapparatet, og adgangtil datakommunikation via eninternetforbindelse, herunderengangsudgiften til etablering afinternetforbindelsen. Denskattepligtige værdi nedsættes ikkemed den skattepligtiges eventuellebetaling i indkomståret for råderetteneller brugen. Har samtlige goder, derer stillet til rådighed for denskattepligtiges private benyttelse, kunværet stillet til rådighed en del af året,nedsættes den skattepligtige værdisvarende til det antal hele måneder,hvori ingen af goderne har været tilrådighed. Grundbeløbet i 1. pkt.reguleres efter personskattelovens §20.1.§ 16, stk. 12, 5. pkt.,ophævesog i stedet indsættes:”Hvis to ægtefæller, der er samlevendeved indkomstårets udløb, begge eromfattet af 1. pkt. en del af eller heleindkomståret, nedsættes denskattepligtige værdi af multimediernefor hver ægtefælle med 25 pct. Det eren betingelse for nedsættelsen, atægtefællernes samlede skattepligtigeværdi af multimedierne før reduktionudgør et grundbeløb på mindst 4.000kr. (2010-niveau). Grundbeløbene i 1.og 6. pkt. reguleres efterpersonskattelovens § 20.”
- 10 -