Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 76 Bilag 20
Offentligt
J.nr. 2010-353-0034Dato:6. december 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 76 - Forslag til Lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven, pensionsbe-skatningsloven og forskellige andre love. (Forlængelse af ratepensionsordningerunder udbetaling, justering af reglerne for pensionsordninger med løbende udbeta-linger og krav til placering af midlerne i godkendte udenlandske pensionsordningerm.v.).Hermed sendes kommentar til henvendelse af 30. november 2010 fra FlemmingLauridsen,Bancassurance & Institutional, NPG Wealth Management, Luxembourg,(L 76 – bilag 11).
Troels Lund Poulsen/ Carsten Vesterø
Flemming Lauridsen,Bancassurance & Institutional, NPG Wealth Management (selskabet),anfører, at baggrunden for kommentaren og forslag til ændringsforslag er, at Altraplan Lu-xembourg er et af de udenlandske livsforsikringsselskaber, der af SKAT er blevet godkendtefter pensionsbeskatningslovens § 15 C til at kunne tilbyde nogle af selskabets opsparings-produkter på det danske livs- og pensionsmarked.I hovedtræk finder selskabet, at alle tiltagene i lovforslag L 76 er konstruktive tiltag, derimødekommer branchens ønsker om at kunne simplificere og skabe støre fleksibilitet forforsikringstagerne i et i forvejen ganske kompleks regelsæt på pensionsområdet.Selskabet har imidlertid med en vis undren og ikke mindst bekymring læst afsnittet i forar-bejderne, der vedrører krav til placering af midlerne i godkendte udenlandske pensionsord-ninger. Dette kan desværre alene henlede selskabet til at få den opfattelse, at SKAT indta-ger den holdning, at de øvrige EU landes finans- og forsikringstilsyn i forhold til det danskefinanstilsyn tilsyneladende skulle acceptere en noget lempeligere adgang til at håndhævehenholdsvis kontrollen beskrevet i EU’s livsforsikringsdirektiv 2002/83/EF af 5. november2002 samt de kommende Solvency II regler.Det er selskabets opfattelse, at skatteministeren ved at foretage krav til placeringsreglernefor udenlandske pensionsordninger vælger ati) tilsidesætte det nugældende regelsæt i EU’s 3. livforsikringsdirektiv, ogii) diskriminere konkurrenceevnen ved, at investeringsreglerne alene skal gælde forde udenlandske livsforsikringsselskaber og ikke de danske livsforsikringsselskaber.Selskabet foreslår, at de udenlandske livsforsikringsselskaber fortsat omfattes af hjemlan-dets investeringsregler, dog vil livsforsikringsselskaberne ved investeringer (køb/salg) i ak-tier i unoterede selskaber skulle have dokumentation for værdiansættelsen i tilknytning tiloverdragelsesaftalen og ved opgørelsen af den årlige fair market value i opsparingsperio-den. Såfremt forslaget til en ændring ikke kan imødekommes, er det selskabets opfattelse,at skatteministeren enten bør vælge at udvide afsnittet om placering af midler i udenlandskepensionsordninger til også at omfatte de danske pensionsordninger i livsforsikringsselska-ber eller alternativt bør de nugældende investeringsregler for danske livsforsikringsselska-ber udvides til også at omfatte de udenlandske livsforsikringsselskaberHertil bemærkes:Forslaget fra Flemming Lauridsen, Bancassurance & Institutional,NPG Wealth Manage-ment,Luxembourg (i det følgende selskabet), kan ikke imødekommes.Baggrunden for lovforslaget er, at det har vist sig, at fraværet af krav fra dansk side til hvil-ke aktiver, som midlerne i udenlandske forsikringsordninger kan anbringes i, i kombinationmed de danske skattemyndigheders meget begrænsede muligheder for at kunne efterprøveSide 2
værdiansættelsen af aktier og fast ejendom, som forsikringstageren afstår til det udenland-ske pensionsinstitut, kan føre til, at der sker udlodninger fra pensionsordningen, som ikkepålægges afgift efter pensionsbeskatningsloven. Det foreslås derfor at stille krav om, atmidlerne i forsikringsordninger overhovedet ikke kan anbringes i nærmere angivne aktiversom betingelse for at kunne blive godkendt til at udbyde fradrags- eller bortseelsesberetti-gede pensionsordninger til herboende.Jeg har noteret mig, at selskabet tilslutter sig forslaget om at det ikke skal være muligt atplacere midlerne i en udenlandsk forsikringsordning i aktier, der har til formål at give for-sikringstageren brugsrettigheder, rabatter el. lign. i selskabet, idet selskabet dog mener, atdet samme også skal gælde danske livsforsikringsselskaber. Det er allerede tilfældet.Formålet med lovforslaget er, at der ikke skal være mulighed for, at der for midlerne på en for-sikringsordning kan erhverves aktier m.v. i et selskab, hvori forsikringstageren og dennes nært-stående sammen med de aktier, som forsikringstageren erhverver, udgør 25 pct. af aktiekapita-len. Henset til formålet vil det derfor være utilstrækkeligt fortsat at undlade at stille krav tilhvilke aktiver godkendte udenlandske pensionsordninger kan anbringe midlerne i, og i stedetblot stille krav om, at en revisor skal dokumentere værdiansættelsen af unoterede aktier vedoverdragelsen og i opsparingsperioden.
Det er ikke muligt for forsikringstagere med ordninger i danske livsforsikringsselskabermed en unit link ordning selv at bestemme, at pensionsordningen skal anskaffe netop ho-vedaktionæraktier, som forsikringstageren eller dennes nærtstående ejer. Det er heller ikkemuligt for forsikringstageren at bestemme, at ordningen skal anskaffe individuelt valgteaktier, som giver forsikringstageren brugsrettigheder, rabatter el. lign. i selskabet, eller enindividuelt valgt fast ejendom med brugsrettighed, rabatter eller dispositionsret tilknyttetfor forsikringstageren. På det foreliggende grundlag er der derfor ikke fundet anledning tilat udstrække de foreslåede regler til at gælde for unit link ordninger i danske livsforsik-ringsselskaber.Da de begrænsninger for danske livsforsikringsselskaber, der er beskrevet ovenfor, ikke er ikonflikt med EU’s livsforsikringsdirektiv, er det vanskeligt at se, at lovforslagets bestem-melser om begrænsninger for udenlandske ordninger kan være i strid med EU’s livsforsik-ringsdirektiv.Det er heller ikke muligt at udstrække de placeringsregler, der gælder for danske livsforsik-ringsselskaber, til generelt at gælde for godkendte udenlandske livsforsikringsselskaber.Det skyldes, at lov om finansiel virksomhed ikke kan finde anvendelse for livsforsikrings-selskaber, der ikke har hjemsted eller fast driftssted her i landet.Det skal i den forbindelse bemærkes, at når der med lovforslaget stilles krav til hvilke akti-ver, midlerne i udenlandske forsikringsselskaber ikke kan anbringes i som betingelse forgodkendelse, imødekommes delvist selskabets ønske om, at kravene til hvilke aktiver dan-Side 3
ske forsikringsselskaber kan placere midlerne i, udstrækkes til at gælde for udenlandskelivsforsikringsselskaber.Det er ud fra en samlet betragtning min opfattelse, at forslaget ikke skaber en ny konkur-renceforvridning mellem danske og udenlandske livsforsikringsselskaber. Forslaget bidra-ger snarere til at mindske en eventuel eksisterende konkurrenceforvridning mellem danskeog udenlandske livsforsikringsselskaber.
Side 4