Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 76 Bilag 19
Offentligt
928664_0001.png
928664_0002.png
928664_0003.png
928664_0004.png
928664_0005.png
928664_0006.png
J.nr. 2010-353-0034Dato: 6. december 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 76 - Forslag til Lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven,pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love. (Forlængelse af rate-pensionsordninger under udbetaling, justering af reglerne for pensionsord-ninger med løbende udbetalinger og krav til placering af midlerne i god-kendte udenlandske pensionsordninger m.v.).Hermed sendes kommentar til Forsikring & Pensions henvendelse af 26.november 2010 (L 76 – bilag 10)
Troels Lund Poulsen/ Carsten Vesterø

Suspension af udbetalingerne af en livsvarig livrente.

I sin henvendelse anfører Forsikring & Pension (F&P)for det første,at lovforslaget kanvære en økonomisk hindring for, at personer, der har nået efterlønsalderen, vender tilbagetil arbejdsmarkedet. De foreslåede regler betyder, at udbetalingerne fra den livsvarige liv-rente skal opretholdes, uanset at den pågældende genindtræder på arbejdsmarkedet og der-med erhverver en skattepligtig indkomst. Det vil ifølge F&P i mange tilfælde betyde, attopskatten vil udhule gevinsten ved at gå tilbage i arbejde. Kravet om, at pensionsudbeta-lingen skal fortsætte sideløbende med lønindtægt, kan med de gældende skatteregler føretil, at en person kun får en marginal økonomisk effekt af at vende tilbage til arbejdsmarke-det.Risikoen for skattespekulation er ifølge F&P stærkt overvurderet i forhold til ønskerne omen fleksibel pensionsplanlægning og dermed fleksibel tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet.Ønsker en pensionskunde at suspendere pensionsudbetalingerne må det som udgangspunktforudsætte, at kunden har en anden indtægt at supplere med. Desuden begrænses spekulati-onsrisikoen af, at pensionsudbetalinger i en livsvarig livrente er livsbetingede. Ved at stop-pe udbetalingerne løber kunden en risiko for, at der samlet set udbetales mindre fra pensio-nen. Kunden kan have tilkøbt en garanti, der sikrer de efterlevende udbetaling i en afgræn-set periode, men det er ikke sikkert, at den er tilstrækkelig til at opveje usikkerheden. Der erderfor usikkerhed og meromkostninger forbundet med at stoppe udbetaling fra en livsvariglivrente midlertidigt.Dette fører ifølge F&P til, at risikoen for skatteunddragelse er meget begrænset og ikke kanstå mål med de begrænsninger, som lovforslaget vil føre til i relation til mulighederne forfleksibel tilbagetrækning. F&P foreslår en tilpasning af lovforslaget, så det vil være muligtat standse udbetalingerne af livsvarige livrenter.Hertil bemærkes, at det for så vidt angår ratepensionsordninger allerede i dag er sådan, atudbetalingerne ikke kan standses i en periode, når udbetalingerne er påbegyndt. Hensynetbag denne regel er det grundlæggende princip i pensionsbeskatningsloven om, at det ikkeskal være muligt ved vilkårlig placering af udbetalingerne helt eller delvist at undgå be-skatning. Dette grundlæggende princip er også baggrunden for forslaget vedrørende livsva-rige livrenter, hvorefter det ikke skal være muligt at standse udbetalingerne fra en livsvariglivrente, idet der ellers vil være mulighed for ved vilkårlig placering af udbetalingerne helteller delvis at undgå beskatning. Praktiske udfordringer forbundet med den mere eller min-dre vilkårlige placering af udbetalingerne for den enkelte pensionsopsparer skønnes ikke atvære tilstrækkeligt værn mod denne mulighed for skattespekulation. Det vil være helt af-hængigt af den enkelte pensionsopsparers konkrete forhold – herunder økonomiske vilkårfor skatteplanlægning – om det vil kunne betale sig at håndtere de anførte praktiske udfor-dringer.
Side 2
F&P anførerfor det andetsom nævnt også, at kunden ved at stoppe udbetalingerne løber enrisiko for, at der samlet set udbetales mindre fra pensionen, og at der er usikkerhed og mer-omkostninger forbundet med at stoppe udbetaling fra en livsvarig livrente midlertidigt.Hertil bemærkes, at der nok er en risiko for, at der samlet set udbetales mindre fra pensio-nen, nemlig hvis pensionskunden dør før det tidspunkt, som ved beregningen af pensions-ydelsen er lagt til grund, jf. den pågældendes forventede restlevetid. Men der er dermed og-så en mulighed for, at der samlet set udbetales mere fra pensionen, nemlig hvis personensfaktiske restlevetid er længere end den forventede restlevetid.At det er usikkerhed og meromkostninger forbundet med at stoppe udbetaling fra en livsva-rig livrente taler vel heller ikke entydigt mod et forslag, som forhindrer sådan suspension.Jeg vil dog også gerne understrege, at jeg finder det overordentligt vigtigt at sikre optimalevilkår for et fleksibelt arbejdsmarked, herunder ved genindtræden på arbejdsmarkedet efterpensionering. Derfor er jeg indstillet på i samarbejde med pensionsbranchen i foråret 2011at undersøge, om der vil kunne tilvejebringes fleksible regler, idet jeg samtidig skal betone,at disse regler dels reelt sikrer et øget arbejdsudbud, dels ikke giver anledning til provenu-tab knyttet til vilkårlig placering af udbetalingerne for helt eller delvis at undgå beskatning.

Forlængelse af udbetalingsforløbet for ratepensioner og ophørende livrenter.

I sin henvendelse anfører F&Pfor det tredje,at såfremt en kunde ønsker at forlænge udbe-talingsforløbet for en ratepension eller ophørende livrente, efter at udbetalingen er påbe-gyndt, kan det efter forslaget først ske med virkning fra førstkommende kalenderårs begyn-delse. F&P har i sit høringssvar af 20. oktober 2010 foreslået, at ændring af udbetalingsvil-kårene bør kunne iværksættes med virkning fra førstkommende aftalte udbetalingstidspunkti den oprindelige aftale. Det vil være i overensstemmelse med kundens behov at kunne ef-fektuere aftalen hurtigst muligt og være administrativt langt mere enkelt for selskabet.Skatteministeriet har afvist forslaget med, at det vil føre til, at der kan udbetales færre rater,henholdsvis foretages færre løbende udbetalinger i ændringsåret. Det er ifølge F&P korrekt,at organisationens forslag giver mulighed for indkomstudjævning. Da der alene er adgangtil at forlænge og ikke forkorte udbetalingsforløbet, er der ifølge F&P dog tale om en megetbegrænset risiko, der alene knytter sig til ændringsåret. Tilmed vil det for kunden næppevære interessant at udnytte muligheden alene med det formål at opnå indkomstudjævningmed skattebesparelse til følge. For kunden vil dispositionen få konsekvenser for den reste-rende del af udbetalingsperioden med lavere pensionsudbetalinger til følge i de enkelte år.F&P anbefaler på denne baggrund fortsat, at der ikke indføres unødigt restriktive foran-staltninger. Ændrede udbetalingsvilkår bør kunne effektueres med virkning fra førstkom-mende aftalte udbetalingstidspunkt i den oprindelige aftale.
Side 3
Jeg noterer mig, at F&P anerkender, at organisationens forslag vil give mulighed for ind-komstudjævning i ændringsåret. Det er netop muligheden for indkomstudjævning i æn-dringsåret, der er en del af baggrunden for mit forslag.Jeg vil også gerne understrege, at mit forslag om at give mulighed for forlængelse af rate-pensioner under udbetaling, som altså er en lempelse af pensionsbeskatningsloven, harbaggrund i et ønske fra pensionsbranchen. At forlængelsen først kan ske med virkning fraførstkommende kalenderårs begyndelse er en relativt simpel håndtering af den mulighed forindkomstudjævning, som ellers vil være konsekvensen af muligheden for at forlænge udbe-talingsperioden.For ratepensioner i banker tager den i lovforslaget foreslåede regel desuden højde for, atordningens værdi ved ændringsårets begyndelse ikke er retvisende som grundlag for bereg-ningen af et nyt rateforløb allerede med virkning fra førstkommende aftalte udbetalings-tidspunkt i den oprindelige aftale. Vilkårene for forlængelse er således ens for rateopspa-ringer, rateforsikringer og ophørende livrenter.

Efterlevendes adgang til at overføre til egen ordning.

F&P har i sit høringssvar foreslået, at en efterlevende efter forsikringstagerens død får mu-lighed for at overføre afdødes pensionsordning til sin egen ordning. Hermed får den efter-levende mulighed for at udskyde pensionsudbetalingen, indtil vedkommende selv går påpension. Skatteministeriet har ikke ønsket at imødekomme forslaget begrundet i provenu-mæssige hensyn. Forslaget fører således til et varigt provenutab knyttet til den løbende la-vere beskatning af afkast, svarende til forholdet mellem beskatningen af frie midler og denlempeligere beskatning af pensionsafkast på 15 pct., som pensionsopspareren vil opleve iudskydelsesperioden. Forslaget vil desuden medføre et umiddelbart provenutab, da skatte-eller afgiftsbetalingen først vil ske på det tidspunkt, hvor den efterlevende påbegynder sinudbetaling af den overførte pension.Dette provenumæssige hensyn anfægter F&Pfor det fjerdei henvendelsen. F&P anfører, atSkatteministeriets provenuskøn forudsætter, at pensionsudbetalingerne placeres i bestemteaktiver – dvs. frie midler, der er underlagt kapitalindkomstbeskatning. Det er der på ingenmåde sikkerhed for. Midlerne kan ligeså vel placeres i formuegoder, der ikke beskattes.Hertil bemærkes, at Skatteministeriets beregninger tager udgangspunkt i en gennemsnitsbe-tragtning, og i gennemsnit vil den løbende beskatning af frie midler være højere end pensi-onsafkastskatten. Hvis dette ikke var tilfældet, ville der ikke være en skattebegunstigelseknyttet til afkastet af fradragsberettiget pensionsopsparing.F&P anførerfor det femte,at Skatteministeriet har afvist forslaget med henvisning til, at enrække udbetalinger kan være boafgiftspligtige og at forslaget vil kunne benyttes til at undgåboafgift. F&P foreslår derfor, at forslaget om at kunne overføre til egen pensionsordningafgrænses til situationer, hvor betingelserne for fritagelse for betaling af boafgift er opfyldt,jf. boafgiftslovens § 3, stk. 1. Herefter vil der ikke være tale om et provenutab.Side 4
Hertil bemærkes, at de ovennævnte varige og umiddelbare provenutab stadig vil bestå, uan-set om provenutabet knyttet til den manglende betaling af boafgift håndteres som foreslåetaf F&P.Desuden er det værd at bemærke, at en pensionsudbetaling til andre end en efterlevendeægtefælle alene er undtaget fra boafgift i det omfang udbetalingen er indkomstskattepligtigefter pensionsbeskatningsloven. Dermed vil det ikke være entydigt, om f.eks. en ratepensi-on, som tilfalder afdødes børn, vil være undtaget, da ratepensionen vil kunne udbetales delssom et engangsbeløb mod betaling af pensionsafgift, jf. pensionsbeskatningslovens § 29,dels i indkomstskattepligtige rater.

Suspension af udbetalingerne af en ophørende livrente.

F&P efterlyserfor det sjetteen kommentar til organisationens bemærkning vedrørende § 2,nr. 7, i det lovforslag, der blev sendt i høring. Bemærkningen er således ikke kommenteret ihøringsskemaet til lovforslaget.Med lovforslaget lægges der op til, at det ikke skal være muligt at standse udbetalingernefra en ophørende livrente under udbetaling. Forslaget giver F&P anledning til at bemærke,at forslaget umiddelbart er på kant med de overordnede politiske hensyn, der går i retningaf at forbedre mulighederne for en mere fleksibel tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet, her-under ønsket om at fastholde seniormedarbejdere længere tid på arbejdsmarkedet, og be-stræbelserne på at få pensionsudbetalingerne udstrakt til forsørgelse i en længere del af al-derdommen.Forslaget er begrundet i risiko for skattespekulation. En risiko, der dog må være begrænset,da det bør kunne sikres, at udbetalingsforløbet ikke blot bringesmidlertidigttil ophør. Etophør kan eksempelvis udløse krav om, at der påbegyndes et nyt udbetalingsforløb med re-spekt af kravene i § 2, nr. 4, litra b – dvs. at den resterende del af ordningen skal udbetalesover mindst 10 år (eller mere hvis det oprindelige udbetalingsforløb er længere). Konse-kvensen for kunden er, at de resterende udbetalinger skal udstrækkes over en længere peri-ode, med det til følge at den årlige værdi af udbetalingerne derved nedbringes.Jeg skal naturligvis beklage, at bemærkningen ikke er kommenteret i høringsskemaet, hvil-ket beror på en fejl. Til F&Ps kritik bemærkes, at det for så vidt angår ratepensionsordnin-ger allerede i dag er sådan, at udbetalingerne ikke kan standses, når udbetalingerne er påbe-gyndt, jf. også mine bemærkninger ovenfor til F&Ps kommentar om livsvarige livrenter.Hensynet bag denne regel er som nævnt, at det ikke skal være muligt ved vilkårlig place-ring af udbetalingerne helt eller delvist at undgå beskatning. Dette grundlæggende principer også baggrunden for forslaget vedrørende ophørende livrenter.F&P anfører i sit høringssvar som nævnt desuden, at konsekvensen for kunden – ved an-vendelse af F&Ps løsningsforslag – er, at de resterende udbetalinger skal udstrækkes overen længere periode.Side 5
Hertil bemærkes, at såfremt der resterer 10 år eller mere af det oprindelige udbetalingsfor-løb, vil de resterende udbetalinger imidlertid ikke blive udstrakt over en længere periode.F&P anfører endelig i sit høringssvar, at en forlængelse af udbetalingsforløbet alt andet ligevil have den konsekvens, at pensionen i videre udstrækning modregnes i retten til at modta-ge offentlige ydelser.Hertil bemærkes, at det er korrekt, at pensionen ved en forlængelse modregnes i offentligeydelser i en længere periode. Effekten kan dog samtidig være, at de lavere årlige ydelser re-sulterer i forhøjede offentlige ydelser pga. mindre aftrapning. Effekten af en forlængelse påoffentlige ydelser er derfor ikke entydig.
Side 6