Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 76 Bilag 13
Offentligt
J.nr. 2010-353-0034Dato: 3. december 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 76 - Forslag til lov om ændring af pensionsafkastbeskatnings-loven, pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love (For-længelse af ratepensionsordninger under udbetaling, justering afreglerne for pensionsordninger med løbende udbetalinger og kravtil placering af midlerne i godkendte udenlandske pensionsord-ninger m.v.)
Hermed sendes et ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2.behandlingen.
Troels Lund Poulsen
/Carsten Vesterø
SkatteministerietDen 2. december 2010
J. nr. 2010-353-0034
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven, pensionsbeskatningslo-
ven og forskellige andre love (Forlængelse af ratepensionsordninger under udbetaling,
justering af reglerne for pensionsordninger med løbende udbetalinger og krav til pla-
cering af midlerne i godkendte udenlandske pensionsordninger m.v.) (L 76)
Til § 11)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:”01. I§ 1, stk. 1, nr. 1, litra e,ændres ”og” til: ”,”.02.
I§ 1, stk. 1, nr. 1, litra f,ændres ”.” til: ”, og”.[Tekniske rettelser]2)
Efter nr. 22 indsættes som nye numre:”03. I§ 21, stk. 1, 2. pkt.,indsættes efter ”sker”: ”, jf. dog 4.-7. pkt.”04.
§ 21, stk. 1, 4.og5. pkt.,ophæves, og i stedet indsættes:“Forsikringsselskaber m.v., jf. dog § 22, kan senest den 19. februar året efter ind-komståret vælge at betale acontoskat for pensionsordninger omfattet af § 1, stk. 1. For deforsikringsselskaber m.v., der vælger at betale acontoskat, beregnes renter af forskellenmellem den beregnede endelige skat og den indbetalte acontoskat for indkomståret fra den20. februar året efter indkomståret til betaling sker. Skyldige skattebeløb med tillæg af be-regnede renter indbetales samtidig med indsendelse af den endelige opgørelse. Oversky-dende skattebeløb med tillæg af renter tilbagebetales. Renten efter 2. og 5. pkt. svarer tilden rente, der er nævnt i § 27, stk. 5, for året efter indkomståret. Betales skatten for sent,beregnes renten efter 2. og 5. pkt. dog kun til og med sidste rettidige indbetalingsdag.”[Mulighed for, at forsikringsselskaber m.v. kan vælge at betale acontoskat]3)
I den undernr. 26i§ 23, stk. 4,foreslåede ophævelse af3. pkt.og indsættelse af3.-7. pkt.indsættes efter 7. pkt. som8. pkt.:”1.-7. pkt. finder ikke anvendelse ved overførsel mellem to forsikringsselskaber m.v.,hvis det forsikringsselskab m.v., hvorfra overførslen sker, har valgt at foretage endelig op-gørelse efter stk. 1.”[Mulighed for endelig opgørelse ved overførsel af en ordning mellem to forsikringsselska-ber m.v.]Side 2
4)
Efter nr. 26 indsættes som nyt nummer:”05.§ 23, stk. 4, 8. pkt.,ophæves.”[Ophævelse af mulighed for endelig opgørelse ved overførsel af en ordning mellem to for-sikringsselskaber m.v. fra 1. juli 2011]
Til § 25)
I det undernr. 5foreslåede§ 12, stk. 1, nr. 1, 7. pkt.,indsættes efter ”tilsvarendeanvendelse”: ”, idet ejerandele, som kontohaveren eller personkredsen nævnt i aktieavan-cebeskatningslovens § 4, stk. 2, har ejet, dog ikke medregnes”.[Ved opgørelsen af ejergrænsen på 25 pct. medregnes kun aktuelle ejerbesiddelser]6)
I det undernr. 6foreslåede§ 15 C, stk. 3,indsættes i1. pkt.efter ”stk. 1 og 2, at ”:”midlerne i”.[Sproglig præcisering af, at kravet til, hvilke aktiver pensionsordninger kan anbringes i,vedrører midlerne på pensionsordningen]7)
I det undernr. 6foreslåede§ 15 C, stk. 3,indsættes i2. pkt.efter ”tilsvarende an-vendelse”: ”, idet ejerandele, som forsikringstageren eller personkredsen nævnt i aktieavan-cebeskatningslovens§ 4, stk. 2, har ejet, dog ikke medregnes”.[Ved opgørelsen af ejergrænsen på 25 pct. medregnes kun aktuelle ejerbesiddelser]8)
I det undernr. 20foreslåede§ 49, stk. 1, 2. pkt.,indsættes efter ”§ 2, stk. 1, nr. 1”:”eller. 4”[Rettelse af fejl i nyaffattelse af pensionsbeskatningslovens § 49, stk. 1, om begrænset skat-tepligtiges fradrag for bidrag til arbejdsløshedsforsikring]
Til § 79)
Istk. 2indsættes efter ”nr. 11”: ”og 05”.[Ikrafttrædelsestidspunkt for ændringsforslag nr. 4]10)
Istk. 3indsættes efter ”nr. ”: ”01, 02,”.[Virkningstidspunkt for ændringsforslag nr. 1]11)
Istk. 4indsættes efter ”22”: ”03, 04,”.[Virkningstidspunkt for ændringsforslag nr. 2]12)
Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke:”Stk.5.§ 1, nr. 05, har virkning fra og med den 1. juli 2011.”Stk. 5-10 bliver herefter stk. 6-11.Side 3
[Virkningstidspunkt for ændringsforslag nr. 04]
Side 4
Bemærkninger
Til nr. 1Der er tale om tekniske rettelser som følge af lovforslagets § 1, nr. 2, hvor der foreslås ind-sat et nyt litra g i § 1, stk. 1, nr. 1. Efter lovforslagets § 1, stk. 1, nr. 1, litra g, undtages ord-ninger i visse statsgaranterede pensionskasser fra individbeskatning.
Til nr. 2Efter gældende regler skal pensionsinstitutterne senest den 31. maj året efter indkomståretindgive en samlet opgørelse af beskatningsgrundlaget og den skattepligtige del heraf samtaf skatten for indkomståret. Skatten indbetales samtidig med indsendelse af opgørelsen.Branchen har ønsket denne bestemmelse ændret, således at de f.eks. for markedsrentepro-dukter får mulighed for at indbetale skatten for disse ordninger, når det er administrativtmuligt og senest sidste rettidige betalingsdag den 31. maj året efter indkomståret. Baggrun-den for ønsket er blandt andet, at renten på pensionsafkastskatten, der pålægges fra den 20.februar og til betaling sker, ikke nødvendigvis svarer til selskabets rente til kunden, hvorfordet kan være en fordel for kunderne, at skatten betales før den 20. februar året efter ind-komståret.Det foreslås på den baggrund at ændre pensionsafkastbeskatningslovens § 21, stk. 1, så detbliver muligt for pensionsinstitutterne senest den 19. februar året efter indkomståret at væl-ge at betale acontoskat for pensionsordninger omfattet af § 1, stk. 1, dvs. de såkaldte gen-nemsnitsrente- og markedsrenteprodukter.Da både gennemsnitsrente- og markedsrenteprodukter er omfattet af værnsreglerne i § 4 og§ 4 a, kan skatten for disse produkter ikke opgøres endeligt, før pensionsinstituttets årsrap-port er aflagt. Det er først på dette tidspunkt, at pensionsinstitutterne endeligt har opgjort deomkostnings- og risikoresultater, der anvendes ved opgørelsen af pensionsopsparernes skat-tepligtige afkast efter § 4 og § 4 a, hvilket netop var baggrunden for udskydelsen af den se-neste rettidige indbetalingsfrist fra den 31. marts til den 31. maj året efter indkomståret.For at kunderne i de pensionsinstitutter, der vælger acontoskattebetaling, ligestilles medkunderne i de pensionsinstitutter, der indbetaler hele skatten samtidig med den endelige op-gørelse, foreslås det, at der, for de pensionsinstitutter, der vælger acontoskattebetaling, skalberegnes renter af forskellen mellem det indbetalte acontobeløb og den beregnede endeligeskat fra den 20. februar året efter indkomståret til betaling sker. Renten svarer til den rente,som de pensionsinstitutter, der ikke vælger acontoskattebetaling, skal betale af hele den be-regnede endelige skat fra den 20. februar året efter indkomståret. Betales skatten for sent,beregnes renten dog kun til sidste rettidige indbetalingsdag.Hvis pensionsinstituttet har betalt for lidt i acontoskat i forhold til den beregnede endeligeskat, indbetales det skyldige skattebeløb med tillæg af beregnede renter samtidig med ind-Side 5
sendelse af den endelige opgørelse. Hvis pensionsinstituttet derimod har betalt for meget iacontoskat i forhold til den beregnede endelige skat, tilbagebetales det overskydende skat-tebeløb med tillæg af renter.
Til nr. 3 og 4I lovforslagets § 1, nr. 26, foreslås det bl.a. at ophæve penge- og pensionsinstitutternes mu-lighed for at vælge at lave endelig opgørelse ved afgiftsfri overførsel af pensionsordningerefter pensionsbeskatningslovens § 41 inden for samme penge- eller pensionsinstitut ellermellem to penge- og pensionsinstitutter. Formålet med forslaget er at forhindre, at pensi-onsopsparere i et vist omfang kan selvbetjene sig til en rentefordel ved at få udbetalt nega-tiv skat i stedet for at vente på, at den negative skat bliver modregnet i skat for efterfølgen-de år. Ophævelsen har virkning fra indkomståret 2011.Efter ønske fra branchen foreslås det, at ophævelsen af bestemmelsen først skal have virk-ning fra og med den 1. juli 2011. Herved sikres det, at pensionsinstitutterne har tid til at la-ve de nødvendige systemtilretninger.
Til nr. 5I det fremsatte lovforslag er det i pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, nr. 1, foreslået, atved opgørelsen af ejerandelen på 25 pct. medregnes aktier m.v., som kontohaveren ejeruden for pensionsordningen, og aktieavancebeskatningslovens § 4 finder tilsvarende an-vendelse.Henvisningen til aktieavancebeskatningslovens § 4 indebærer, at aktier, som kontohaverenhar ejet de sidste 5 år forud for anbringelsen, tæller med ved opgørelsen af, om ejergrænsenpå 25 pct. er overskredet. Henvisningen til aktieavancebeskatningslovens § 4 indebærerendvidere, at hvis aktierne er erhvervet ved omdannelse af en personligt ejet virksomhedefter lov om skattefri virksomhedsomdannelse, ses der på ejerskab i de sidste 10 år ved op-gørelsen af, om ejergrænsen på 25 pct. er overskredet.Ved afgørelsen af, om den skattepligtige ejer eller har ejet mindst 25 pct., medregnes aktier,der samtidig tilhører eller har tilhørt visse af den skattepligtiges pårørende. Disse pårørendeer overdragerens ægtefælle, forældre, bedsteforældre, børn, børnebørn og disse personersægtefæller eller dødsboer efter de nævnte personer.Der er ud fra formålet med forslaget ikke behov for, at historiske ejerandele i 5 år hen-holdsvis 10 år forud for det tidspunkt, hvor pensionsordningen anbringes i aktier, hverkenfor kontohaveren eller dennes pårørende skal medregnes ved afgørelsen af, om forsikrings-tageren har en ejerandel på mindst 25 pct.Det foreslås derfor at indskrænke anvendelsesområdet for bestemmelsen således, at ejeran-dele, som kontohaverenharejet, eller ejerandele, som den personkreds, hvis aktiebesiddel-ser medregnes ved afgørelsen af, om ejergrænsen på 25 pct. er overskredet,harejet, hellerSide 6
ikke medregnes. Det betyder, at afgørende for, om en pensionsordning kan anbringes i akti-er m.v., som en kontohaver ejer, er, at kontohaveren sammen med personkredsen somnævnt i aktieavancebeskatningslovens § 4 har en ejerandel på under 25 pct. på det tids-punkt, hvor midlerne på pensionsordningen anbringes i aktier m.v.
Til nr. 6I det fremsatte lovforslag er den foreslåede bestemmelse i pensionsbeskatningslovens § 15C, stk. 3, affattet på den måde, at det er pensionsordningen (pensionsordninger med løben-de udbetalinger, rateforsikringer og kapitalforsikringer og pensionsordninger, der svarerhertil), der ikke kan anbringes i nærmere angivne aktiver som betingelse for godkendelse.Bestemmelsen er sprogligt set ufuldstændig, idet det i realiteten er midlerne på den pågæl-dende pensionsordning, der ikke kan anbringes i nærmere angivne aktiver.Det forslås derfor med ændringsforslaget en sproglig præcisering af bestemmelsen. Det fo-reslås at, at det ermidlernepå pensionsordninger med løbende udbetalinger, rateforsikrin-ger og kapitalforsikringer og pensionsordninger, der svarer hertil, der ikke kan anbringes inærmere angivne aktiver.
Til nr. 7I det fremsatte lovforslag er det i pensionsbeskatningslovens § 15 C, stk. 3, foreslået, at vedopgørelsen af ejerandelen på 25 pct. medregnes aktier m.v., som forsikringstageren ejeruden for pensionsordningen, og aktieavancebeskatningslovens § 4 finder tilsvarende an-vendelse.Det foreslås, at ved afgørelsen af, om ejergrænsen på 25 pct. er opfyldt, medregnes kun ak-tuelle ejerandele hos forsikringstageren. Der forslås i ændringsforslag nr. 5 en tilsvarendebegrænsning af ejergrænsen på 25 pct. i pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, nr. 1, dervedrører kapitalopsparings- og rateopsparingsordninger til kun at gælde for aktuelle forejerbesiddelser. Der skal gælde samme afgrænsning af ejergrænsen på 25 pct. i pensionsbe-skatningslovens § 15 C, stk. 3, som i pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, nr. 1.Der henvises i det hele til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 8Efter den gældende bestemmelse har begrænset skattepligtige personer fradrag i lønind-komst (kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1) og i indkomst fra udøvelse af erhverv med fastdriftssted her i landet (kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 4). I lovforslagets § 2, nr. 20, fore-slås det at nyaffatte pensionsbeskatningslovens § 49, stk. 1, 2. pkt., om begrænset skatte-pligtiges fradrag for bidrag til arbejdsløshedskasser, således at der også kan gives fradragfor A-kassebidrag i arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge og barselsdagpenge omfattet afkildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 12.Side 7
Ved en fejl blev henvisningen til kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 4, ikke gentaget i den nyebestemmelse, hvilket reelt medfører, at personer, der bor i udlandet og udøver erhverv medfast driftssted her i landet efter nyaffattelsen ikke længere kan få fradrag for A-kasse bi-drag. Dette har ikke været meningen med nyaffattelsen. Det foreslås derfor at genindsættehenvisningen til kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 4, i den foreslåede affattelse af pensions-beskatningslovens § 49, stk. 1, 2. pkt.
Til nr. 9Det foreslås, at bestemmelsen om at ophæve penge- og pensionsinstitutternes mulighed forat lave endelig opgørelse ved afgiftsfri overførsel af pensionsordninger mellem penge- ogpensionsinstitutter træder i kraft den 1. januar 2011.
Til nr. 10Det foreslås, at de tekniske rettelser af pensionsafkastbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1,litra e og f, som følge af indsættelse af et nyt litra g i bestemmelsen får virkning samtidigmed det foreslåede nye litra, der vedrører ophævelse af individbeskatning af ordninger ivisse statsgaranterede pensionskasser.
Til nr. 11Det foreslås, at forslaget om pensionsinstitutternes mulighed for at vælge acontoskattebeta-ling for ordninger, der opgøres efter § 4 eller § 4 a, får virkning fra og med indkomståret2011.
Til nr. 12Det foreslås, at bestemmelsen om at ophæve penge- og pensionsinstitutternes mulighed forat lave endelig opgørelse ved afgiftsfri overførsel af pensionsordninger mellem penge- ogpensionsinstitutter får virkning fra og med den 1. juli 2011.
Side 8