Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 75 Bilag 3
Offentligt
J.nr. 2010-719-0011Dato: 23. november 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges supplerende hørings-skema samt de modtagne høringssvar vedrørende forslag tillov om ændring af ligningsloven og forskellige andre love(Indberetning af indtægter fra sommerhusudlejning kombi-neret med forhøjet bundfradrag, ophævelse af fradrag fortobaksudgifter m.v.) (L 75).
Troels Lund Poulsen/Per Hvas
Supplerende høringsskemaindeholdende høringssvar og kommentarervedrørende forslag tillov om ændring af ligningsloven og forskellige andre love (Indberetning af indtægter frasommerhusudlejning kombineret med forhøjet bundfradrag, ophævelse af fradrag for to-baksudgifter m.v.) (L 75).Dette høringsskema supplerer det tidligere særskilte høringsskema angående forslag til ændring afkildeskatteloven (Forældelse af krav på indeholdt kildeskat), hvor der var modtaget høringssvar fraDansk Erhverv, DI, Datatilsynet, Foreningen Registrerede Revisorer (FRR) og Skattefaglig forening(SRF).Der er efter høringsfristens udløb modtaget yderligere følgende høringssvar:
Organisationer
Advokatrådet
Bemærkninger i hørings-
svar
Advokatrådet bemærker, at imodsætning til overgangs-reglerne i forældelsesloven,hvor de hidtidige forældel-sesregler kunne påberåbes iovergangsperioden, er der iforslaget ikke taget tilsva-rende højde herfor.Advokatrådet bemærkerendvidere, at udvidelsen afforældelsesfristen har karak-ter af en slags tilbagevirken-de kraft, hvilket anses forbetænkeligt. For at undgådette foreslår Advokatrådet,at der indføres en over-gangsregel, således at foræl-delsesfristen for eksisteren-de krav ikke ændres til 5 år,men at ændringen alene fårvirkning for krav, der opstårefter bekendtgørelse af lo-ven i Lovtidende.
Kommentar til bemærk-
ninger
Der henvises til kommenta-ren til Danske Advokatershøringssvar.
Danske Advokater bemær-ker, at med lovforslaget viltidligere stiftede krav un-dergives en 5 årig forældel-se. Herved forlænges fristenfor forældelse af ældre krav(typisk 2006 og 2007 krav),der ellers forældes d. 1. ja-nuar 2011. Efter DanskeAdvokaters opfattelse fore-kommer det umiddelbart atvære et meget målrettet lov-
Det er korrekt, at forslagetom en ny 5 års frist skalgælde for krav stiftet indenlovens ikrafttrædelse. I hen-seende til forældelse er derimidlertid ikke tale om til-bagevirkende kraft, fordi detidligere stiftede krav ikkevil være forældede på dettidspunkt, hvor lovændrin-gen træder i kraft. At der erSide 2
givningsinitiativ mod noglekonkrete sager.Danske Advokaterbemærker endvidere, at ibemærkningerne til lovfors-lagets § 2 anføres det, at1908-loven stadig gælderindtil 1. januar 2011. Detteer ikke en præcis gengivelseaf overgangsreglen, da deter den nye 3 års frist, dergælder, dog således at kravtidligst forældes d. 1. januar2011, medmindre kravet al-lerede er forældet efter bådedet nye og det gamle regel-sæt.Foreningen af Statsautori-
serede Revisorer
(FSR)
FSR har følgende generellebemærkninger til forslaget:Problemstillingen omkringforældelsesfristen for kravpå indeholdt kildeskat ved-rørende udbytter, royaltiesog renter for indeholdelses-pligtige betalinger til be-grænset skattepligtige er ef-ter FSR’s opfattelse opståetsom en konsekvens af, atSKAT har ændret sin vurde-ring af, hvornår der forelig-ger krav på indeholdelse afkildeskatter. Denne ændredevurdering af retstilstanden erkommet så sent, at SKAThar vanskeligt ved at foreta-ge ligningen af de pågæl-dende selskaber inden forden generelle forældelses-frist på 3 år.FSR er opmærksom på, atder er risiko for provenutab,såfremt der er nogle sager,som forældes inden SKATfår afsluttet ligningen, menfinder ikke, at der er til-strækkeligt grundlag for atindføre en generel fristfor-længelse på dette område,blot for at kompensere for,
behov for at lade
ændringen gælde for tidlige-re stiftede krav, skyldes, atSKAT først senere end 2006og 2007 har fået fuldt fokuspå muligt tabt skatteprovenui de såkaldte gennemstrøm-ningssager.
Der henvises til kommenta-ren til Dansk Erhvervs hø-ringssvar.
Side 3
at SKAT er kommet for senti gang med ligningsarbejdet.Når der således er en gene-rel forældelsesfrist på 3 år,bør denne ikke tilsidesætteshver gang, der opstår en si-tuation, hvor SKAT ikkekan nå at afslutte ligningsar-bejdet.I lovforslagets bemærknin-ger er forældelsesfristensbegyndelsesfrist for inde-FSR påpeger, at bemærk-holdelseskrav primært be-ningerne til lovforslaget gi- skrevet under den forudsæt-ver anledning til tvivl om,ning, at der ikke er tale omhvornår forældelsesfristensuspension som følge af, atfor et indeholdelseskrav be- SKAT ikke er i besiddelsegynder at løbe. FSR opfor-af alle relevante oplysnin-drer derfor Skatteministeren ger. Såfremt SKAT ikke er itil nærmere at redegøre for, besiddelse af alle relevantehvornår forældelsesfristenoplysninger, vil vurderingenbegynder at løbe i disse sa-af, hvornår forældelsesfri-ger, og hvilke oplysningersten begynder at løbe, væreskatteyderen skal give, for at af særdeles konkret karakter.forældelsesfristen med sik-I konsekvens heraf er lov-kerhed begynder at løbe.forslagets bemærkninger ef-FSR bemærker videre, at en ter høringen ændret til, atforældelsesfrist på 5 år - af- hvis SKAT ikke har til-strækkelige oplysninger, vilhængig af hvornår fristenforældelsesfristen være su-begynder at løbe - indebæ-rer, at skatteyder ved mang- spenderet og først begyndelende indeholdelse af kilde- at løbe på det tidspunkt,hvor SKAT på anden mådeskat bliver pålagt en beta-modtager tilstrækkelige op-lingsforpligtelse på et tids-punkt, hvor vedkommende i lysninger til at kunne gørekravet gældende.god tro har destrueret detregnskabsmateriale, somdokumenterer udbetalingenm.v. Der henvises til, at derefter bogføringslovens § 10 Skatteministeriet vil under-alene er krav om opbevaring søge behovet for retningslin-af regnskabsmateriale i 5 år jer, der sikrer, at skatteyder-regnet fra udgangen af detne ikke lider retstab ved atpågældende år. FSR opfor-efterleve reglerne i bogfø-drer derfor Skatteministeren ringsloven.til at udstikke retningslinjerfor ligningen, så det sikres,at skatteydere ikke i god trokommer til at destruere rele-vant regnskabsmateriale.Opmærksomheden henledesFSR har følgende specifikkebemærkninger til forslaget:Side 4
på, at den daværende skat-teminister i tilknytning tilvedtagelsen af den forlæn-gede frist for TP-ansættelsertilkendegav, at skatteydere itide ville være gjort op-mærksomme på en igangvæ-rende skatteundersøgelse,således at der ikke ville bli-ve tale om destruktion afregnskabsmateriale i god troi henhold til bogføringslo-vens regler.
Side 5