Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 75 Bilag 2
Offentligt
J.nr. 2010-719-0011Dato: 18. november 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt demodtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om æn-dring af kildeskatteloven ( Forældelse af krav på indeholdtkildeskat vedrørende udbytter, royalties og renter).
Troels Lund Poulsen/Per Hvas
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende udkast til Lov om æn-dring af kildeskatteloven ( Forældelse af krav på indeholdt kildeskat vedrørende udbytter, royaltiesog renter).Følgende har modtaget høringsbrev, men har ikke afgivet høringssvar: Advokatrådet, Arbejderbe-vægelsens Erhvervsråd, AmCham Denmark, ATP, Business Denmark, CEPOS, Cevea, DanmarksRederiforening, dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Iværksætterforening, dan-ske Advokater, Den Danske Dommerforening, den danske Skatteborgerforening, Ejendomsforenin-gen Danmark, Finansrådet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Reviso-rer, Forsikring og Pension, Horesta, Håndværksrådet, Landbrug og Fødevarer, Landsorganisationen iDanmark, Videnscenter for Landbrug og Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for kvalitet i Er-hvervsregulering (CKR).
Organisationer
Dansk Erhverv
Bemærkninger i hørings-
svar
Dansk Erhverv kan ikkestøtte forslaget om at udvideforældelsesfristen fra 3 til 5år.For nogle år siden ændredeman forældelsesloven, såle-des at krav nu forældes efter3 år, men de særlige over-gangsregler medførte, atkrav for 2006 og 2007 blevforlænget til 31. december2010. Det nye lovforslagmedfører, at SKAT nu fårforlænget denne frist væ-sentligt, således at dissekrav alligevel ikke forældes.
Kommentar til bemærk-
ninger
Det er korrekt, at da lovfors-laget skal træde i kraft d. 31.december 2010, bliver kon-sekvensen, at også krav for2006 og 2007 fortsat vil væ-Dansk Erhverv finder detre omfattet af en 5 års frist.retssikkerhedsmæssigt be-SKATs erfaringsgrundlagtænkeligt, at man nu foreslår tilsiger imidlertid, at der ge-en forlænget forældelsesfrist nerelt er behov for en 5 årsom krav for 2006 og 2007.frist i disse sager. Der kan iDet er betænkeligt, at mandenne forbindelse henvisesforlænger fristen på et tids-til, at der også gælder en 5punkt så tæt på, at kraveneårs frist for afledede skatte-ville være forældede. Der er krav i sager om kontrollere-tale om forhold, som SKAT de transaktioner (TP-sager)har arbejdet med i en længe- og omstruktureringssager,re periode, og der er afsatsom på visse punkter erbetydelige ressourcer isammenlignelige med om-SKAT til denne opgave.stændighederne i indehol-Dansk Erhverv foreslår der- delsessagerne.for, at den forlængede fristDer er derfor ikke grundlagalene får virkning for ind-for at imødekomme DanskSide 2
komstår fra og med 2008.Hertil kommer det ikke ube-tydelige renteelement.Dansk Erhverv er uforståen-de overfor, at virksomhe-derne nu ”straffes” for, atSKAT populært sagt ikkekan få lukket sagerne til ti-den.Dansk Erhverv foreslår der-for, at der ikke skal ske for-rentning i den forlængedeperiode fra 3 til 5 år, da detikke forekommer rimeligt, atskatteyderen skal betale for,at SKAT får længere tid.
Erhvervs forslag om, atlovændringen kun skal havevirkning for indkomstår fraog med 2008.Det er senere end 2006-2007, at SKAT har fået fuldtfokus på tabt skatteprovenusom følge af gennemstrøm-ning til modtagere i skattely-lande.
Det må anses for en sædvan-lig konsekvens, at et kravskal forrentes fra det tids-punkt, hvor betaling skullevære sket.Dansk Industri
(DI)
DI kan ikke tilslutte sig for-slaget om at rulle moderni-seringen af forældelseslov-givningen tilbage fra 3 til 5år for krav på indeholdt kil-deskat vedrørende udbytter,royalties og renter til be-grænset skattepligtige sel-skaber.Forældelsesfristen blev æn-dret til 3 år i forbindelseDer henvises til kommenta-med moderniseringen afren til Dansk Erhvervs hø-forældelseslovgivningen iringssvar.2007. I bemærkningerne tildet nu fremlagte lovudkastses ikke at være fremkom-met nye oplysninger omskattemyndighedernes be-handling af denne type sageri forhold til dengang, somkan begrunde, at den nyeforældelseslovgivning alli-gevel ikke skulle træde ikraft for så vidt angår deSide 3
omhandlede krav.Desuden blev der med mo-derniseringen af forældel-seslovgivningen vedtaget engradvis overgang til den 3årige forældelse, som hargivet mulighed for tilpas-ning til de nye regler.Datatilsynet
Foreningen Registrerede
Revisorer
(FRR)
Skattefaglig forening
(SRF)
SRF har ingen bemærknin-ger til lovforslaget.Datatilsynet har ingen be-mærkninger til lovforslaget.FRR har ingen bemærknin-ger til lovforslaget.
Side 4