Grønlandsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 73 Bilag 4
Offentligt
J.nr. 2010-511-0047Dato: 10. januar 2011
TilFolketinget - Grønlandsudvalget
L 73 - Forslag til lov for Grønland om visse spil.Hermed et ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen afforslaget.
Troels Lund Poulsen/ Lars Henry Nielsen
ÆndringsforslagtilForslag til lov for Grønland om visse spil (L 73)Til § 101.Istk. 2ændres ”§§ 6-9, hvis tilladelsesindehaveren eller dennes repræsentant” til: ”§§ 6-9,hvis tilladelsesindehaverens udbud af spil udgør en væsentlig forstyrrelse af den offentlige or-den, eller hvis tilladelsesindehaveren eller dennes repræsentant”.[Som sproglig korrektion indsættes ordlyden i forslagets § 10, stk. 2, nr. 7, i stykkets indled-ning]2.Istk. 2, nr. 5,ændres ”forsvarlig vis,” til: ”forsvarlig vis, eller”, istk. 2, nr.6 ændres ”kr.,eller” til: ”kr.”, ogstk. 2, nr. 7,udgår.[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 1]Til § 233.Somstk. 2indsættes:”Stk.2.Gebyret skal indbetales senest samtidig med indgivelse af ansøgningen. Hvis ansøg-ningen afvises, tilbagebetales 25.000 kr. til ansøger. Beløbet reguleres efter § 20 i lov om ind-komstskat for personer m.v.”[Præcisering af reglerne for betaling af gebyr for de rent grønlandske tilladelser, samt indsæt-telse af regel for delvis tilbagebetaling ved afvisning af ansøgning]Til § 384.Stk. 2, 1. pkt.,affattes således:”Klager over andre af spillemyndighedens afgørelser om tilbagekaldelse af tilladelser til udbudaf spil end nævnt i stk. 1, har ikke opsættende virkning.”[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 og 2]Til § 515.Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:”01. I§ 42, stk. 5,indsættes som2., 3. og 4. pkt.:”Gebyret skal indbetales senest samtidig medindgivelse af ansøgningen. Hvis ansøgningen afvises, tilbagebetales 25.000 kr. til ansøger. Be-løbet reguleres efter § 20 i lov om indkomstskat for personer m.v.”[Præcisering af reglerne for betaling af gebyr for de begrænsede 1-årige danske tilladelser, samtindsættelse af regel for delvis tilbagebetaling ved afvisning af ansøgning]6.Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:”02.§§ 73-75 udgår.”[Konsekvens af ændringsforslag nr. 8]
Side 2
Til § 537.Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:”03.I§ 35indsættes somstk. 7:”Stk.7.Beløb, som indehavere af tilladelse til spillehal efter regler gældende før lovensikrafttræden kan udlodde mod afgiftsnedslag, kan kun udloddes til lokale velgørende formål iden kommune, hvor spillehallen er beliggende, uanset at tidspunktet for udlodning er efter lo-vens ikrafttræden.”[Overgangsbestemmelse for udlodning af midler]Ny paragraf8.Efter § 53 indsættes som ny paragraf:”§ 01.I lov om spillekasinoer, jf. lovbekendtgørelse nr. 861 af 10. oktober 1994, som ændretved § 1 i lov nr. 443 af 31. maj 2000, § 5 i lov nr. 366 af 24. maj 2005, § 1 i lov nr. 420 af 9.maj 2006, § 27 i lov nr. 538 af 8. juni 2006 og § 13 i lov nr. 718 af 25. juni 2010, foretages føl-gende ændringer:1.I§ 9 a, stk. 4,indsættes efter ”politiet”: ”og spillemyndigheden”.2.I§ 13ændres ”politiet” til: ”spillemyndigheden”.3.I§ 20ændres ”Politiet” til: ”Spillemyndigheden”.4.I§ 20 a, stk. 2,ændres ”kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor spillekasinoet er belig-gende, blandt de ansatte i kommunens administration for en periode af to år.” til: ”spillemyn-digheden og er alene underlagt spillemyndighedens instruktion”.5.I§ 20 a, stk. 3, 1. pkt.,ændres ”kommunen” til: ”spillemyndigheden”.6.§ 20 a, stk. 3, 2. pkt.,ophæves.7.§ 20 a, stk. 4og5,ophæves.Stk. 6 bliver herefter stk. 4.8.I§ 20 b, stk. 1, 3. pkt.,og§ 20 b, stk. 2, 2. pkt.,udgår ”i medfør af § 20 a, stk. 5”.9.I§ 24, stk. 1, nr. 1,udgår ”og 5”.10.Efter § 24 indsættes som nye paragraffer:”§24 a.Skatteministeriet overtager de kommunalt ansatte, der udelukkende eller helt over-vejende er beskæftiget med varetagelsen af opgaven med kontrol af kasinoer.§ 24 b.De pligter og rettigheder, der følger af lov om lønmodtageres retsstilling ved virk-somhedsoverdragelse, finder tilsvarende anvendelse for personale, der er ansat i henhold til kol-Side 3
lektiv overenskomst, bestemmelser om løn- og arbejdsforhold, der er fastsat eller godkendt afoffentlig myndighed, eller individuel aftale, og som i forbindelse med overførslen efter § 24 aikke er omfattet af lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse.§ 24 c.Tjenestemænd, der overføres efter § 24 a, overgår til ansættelse i staten på vilkår, deri øvrigt svarer til de hidtidige vilkår.Stk. 2.Tjenestemænd omfattet af stk. 1 får ved pensionering fra denne ansættelse udbetaltden samlede tjenestemandspension af staten.Stk. 3.Finansministeren fastsætter efter forhandling med indenrigs- og sundhedsministerenregler om beregning og eventuel fordeling mellem den hidtidige og den nye ansættelsesmyn-dighed af pensionsforpligtelsen for tjenestemænd, der overføres efter § 24 a.Stk. 4.Finansministeren kan efter forhandling med indenrigs- og sundhedsministeren fast-sætte regler om beregning, administration, refusion, revision m.v. af pensionerne efter stk. 2 og3.Stk. 5.Finansministeren træffer afgørelse om tvivlsspørgsmål i henhold til stk. 3 og 4.Stk. 6.Stk. 2-5 finder tilsvarende anvendelse for ansatte med en pensionsordning, der i detvæsentlige giver samme rettigheder som tjenestemændenes pensionsordninger.”[Nødvendige ændringer i spillekasinoloven for at muliggøre overgang af området fra Justitsmi-nisteriet til Skatteministeriet]
Side 4
BemærkningerTil nr. 1Den indledende tekst i det oprindelige forslags § 10, stk. 2 og teksten i § 10, stk. 2, nr. 7, passerikke sprogligt sammen. Det foreslås derfor, at bestemmelsen i nr. 7 om tilbagekaldelse af tilla-delse til udbud af spil i Grønland, hvis udbuddet af spil udgør en væsentlig forstyrrelse af denoffentlige orden, flyttes op som en del af stykkets indledning.Til nr. 2Forslaget er en konsekvens af ændringsforslaget i nr. 1.Til nr. 3I henhold til forslagets § 8, stk. 1, kan der gives 1-årige tilladelser til begrænset udbud af væd-demål og onlinekasinospil i Grønland. For en sådan tilladelse skal der i henhold til § 23 betaleset gebyr på 50.000 kr. til dækning af de samlede omkostninger ved behandling af ansøgningen,udstedelse af tilladelse og tilsyn med tilladelsesindehaveren.Det foreslås præciseret, at gebyret skal betales samtidig med indsendelse af ansøgningen omtilladelse. Gebyret dækker myndighedernes omkostninger i forbindelse med vurdering af an-søgningen, men også de efterfølgende omkostninger til tilsyn. Omkostninger i forbindelse medansøgningsproceduren vil altid skulle afholdes, men i de tilfælde, hvor ansøgningen afslås, vilder ikke være omkostninger til tilsyn. Det foreslås derfor fastsat, at såfremt anmodningen af-slås, får ansøgeren 25.000 kr. tilbagebetalt, idet det skønsmæssigt vurderes, at omkostningerne iforbindelse med tilsynet udgør halvdelen af de samlede omkostninger.Til nr. 4Forslaget er en konsekvens af ændringsforslagene i nr. 1 og 2.Til nr. 5I henhold til den danske spillelovs § 42, stk. 5, skal der betales et gebyr på 50.000 kr. for be-grænsede 1-årige tilladelser til udbud af væddemål eller onlinekasinospil i Danmark. Gebyretdækker de samlede omkostninger ved behandling af ansøgningen, udstedelse af tilladelse ogtilsyn med tilladelsesindehaveren.Bestemmelsen svarer til den, som er foreslået i § 8, stk. 1, for begrænsede tilladelser til udbudaf spil i Grønland, og på linje med ændringsforslag nr. 3 vedrørende de begrænsede tilladelsertil udbud af spil i Grønland, foreslås det præciseret, at gebyret for de begrænsede danske tilla-delser skal betales samtidig med indsendelse af ansøgningen om tilladelse, og at såfremt an-modningen afslås, får ansøgeren 25.000 kr. tilbagebetalt.
Side 5
Til nr. 6Med forslagets § 51, nr. 3, er foreslået, at skatteministeren kan fastsætte den danske spillelovsikrafttrædelsestidspunkt sådan, at bestemmelserne i loven træder i kraft på forskellige tidspunk-ter. Det fremgår af bemærkningerne til forslaget, at bestemmelsen blandt andet giver mulighedfor, at overførelse af regelsættet for landbaserede kasinoer fra justitsministeren til skattemini-steren sker tidligere end spillelovens øvrige bestemmelser træder i kraft.I lyset af, at EU-Kommissionen har rejst en statsstøttesag i relation til de nye danske spilleafgif-ter, og at hele den nye spillelovgivnings ikrafttræden skal afvente en afklaring af denne sag, erdet fundet mest hensigtsmæssigt, at en overførelse af sager vedrørende regulering af de landba-serede kasinoer fra justitsministeren til skatteministeren kan ske uden, at der foretages andreændringer end de, der er nødvendige for at overføre området, herunder de kommunalt ansattekontrollanter, til Skatteministeriet.Det foreslås, jf. bemærkningerne til ændringsforslagets nr. 8, at de nødvendige ændringer fore-tages som ændring i lov om spillekasinoer, jf. lovbekendtgørelse nr. 861 af 10. oktober 1994med senere ændringer. Som konsekvens heraf forslås §§ 73-75 i spilleloven at udgå.Til nr. 7Efter gældende bestemmelser i lov om gevinstgivende spilleautomater kan indehavere af spil-lehaller udlodde beløb mod afgiftsnedslag, hvis beløbet udloddes til lokale velgørende formål iden kommune, hvor spillehallen er beliggende. I den nye spillelov er kravet til lokal udlodningfjernet.Som overgangsbestemmelse foreslås det præciseret, at de beløb, som efter regler gældende førden nye spillelovs ikrafttræden kan udloddes mod afgiftsnedslag, kun kan udloddes til lokalevelgørende formål i den kommune, hvor spillehallen er beliggende, uanset at tidspunktet forudlodning er efter den nye spillelovs ikrafttræden.Til nr. 8Med henblik på, at området for regulering af landbaserede kasinoer kan overgå fra justitsmini-steren til skatteministeren, forslås det, at der i lov om spillekasinoer indsættes bestemmelser,som er nødvendige for at området kan overdrages fra Justitsministeriet til Skatteministeriet,herunder overgang af politiets og kommunernes opgaver på området til spillemyndigheden (nr.1-9) og de kommunalt ansatte kontrollørers overgang til Skatteministeriet (nr. 10, hvor de fore-slåede §§ 24 a – 24 c svarer til spillelovens § 73-75, der i ændringsforslagets nr. 6 foreslås atudgå af spilleloven).Det forventes, at sager vedrørende lov om spillekasinoer i løbet af foråret 2011 ved kongeligresolution overføres til skatteministeren, og samtidig er det hensigten, at de foreslåede ændrin-ger i spillekasinoloven, bliver sat i kraft.
Side 6