Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
L 72
Offentligt
927788_0001.png
927788_0002.png
Folketingets SocialudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
5. december 2010
Socialudvalget har i brev af 2. december 2010 som led i behandlingen af L 72, stil-let følgende spørgsmål nr. 12, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Anne Marie Geisler Andersen (R).
J.nr. 2010-0018284

Spørgsmål nr. 12:

”Ministeren bedes redegøre for, hvilke andre ydelser og beløbenes størrelse, somde flygtninge, der ikke bliver berettiget til at modtage folkepension, heller ikke kanfå som konsekvens af de foreslåede regelændringer.”

Endeligt svar:

De flygtninge, der kommer hertil efter det fyldte 62. år, vil ikke kunne nå at optjeneret til folkepension, da de ikke kan opfylde det generelle krav for ret til folkepensi-on om mindst 3 års bopæl i riget mellem det fyldte 15. år og folkepensionsalderen.Denne betingelse gælder også for danskere og andre udlændinge.Personer, der har ret til folkepension, kan f.eks. opnå ret til boligstøtte efter regler-ne om boligydelse samt til nedsat TV-licens og børnetilskud.Flygtninge, som ankommer efter det 62. år og således ikke opnår ret til folkepensi-on, vil ikke være berettiget til ovennævnte ydelser.Disse flygtninge vil i stedet være berettiget til almindelig boligsikring. Der er dogindført særligt gunstige regler om, at kommunen efter en konkret vurdering af støt-temodtagerens økonomiske forhold kan udbetale forhøjet boligstøtte, hvis personenvisiteres og anvises til en særlig bolig af kommunalbestyrelsen.Desuden kan flygtninge, der ikke kan opnå ret til folkepension, søge om hjælp efteraktivloven eller serviceloven.Der kan for eksempel være tale om hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter tilen person, som har været ude for ændringer i sine forhold, hvis den pågældendesegen afholdelse af udgifterne i afgørende grad vil vanskeliggøre den pågældendesog familiens muligheder for at klare sig selv i fremtiden. Hjælpen kan normalt kunydes, hvis udgiften er opstået som følge af behov, der ikke har kunnet forudses. Deter en betingelse for hjælpen, at hverken ansøgeren eller ægtefællen har økonomiskmulighed for at betale udgifterne.
Der kan for eksempel være tale om hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin,tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvisansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne.Personer, der opfylder betingelserne i aktivlovens § 11 og som har høje boligudgif-ter eller stor forsørgerbyrde, kan særskilt eller i forbindelse med udbetaling afhjælp efter aktivlovens § 25 få en særlig støtte, hvis betingelserne herfor i øvrigt eropfyldt. Inden kommunen giver støtte, skal det undersøges, om der kan skaffes enrimelig, billigere bolig.Det er ikke muligt at angive beløbsstørrelser på sådanne ydelser, da afgørelsen, omhvorvidt der kan ydes hjælp og i givet fald hvor meget, afhænger af de konkreteomstændigheder.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2