Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
L 72 Bilag 9
Offentligt
NOTAT
6. december 2010
Tillæg til høringsnotat af 25. november 2010 vedrø-rende L 72, Forslag til Lov om ændring af lov om soci-al pension (Harmonisering af regler om opgørelse afbopælstid for folkepension)
J.nr. 2010-0018144JØP/epi
Pensionsstyrelsen har den 30. november 2010 modtaget høringssvar fra:KL og Dansk Flygtningehjælp. Herudover har Pensionsstyrelsen den 2. december2010 modtaget bemærkninger fra UNHCR.KL
KL henleder opmærksomheden på, at der som følge af lovforslaget må forventesstørre kommunale udgifter til starthjælp og kontanthjælp samt sagsbehandling iforbindelse med tildeling af denne hjælp og enkeltydelser.KL gør endvidere opmærksom på, at der som følge af lovforslaget må forventesstørre kommunale udgifter til starthjælp og kontanthjælp samt sagsbehandling iforbindelse med tildeling af denne hjælp og enkeltydelser.KL forbeholder sig mulighed for at fremkomme med supplerende bemærkningerefter en politisk behandling af lovforslaget.Endelig tager KL forbehold for de kommunaløkonomiske konsekvenser af lovfors-laget.Kommentarer til høringssvaret fra KL:
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget under afsnittet om økonomiske ogadministrative konsekvenser for det offentlige, at der med lovforslaget vil væremindreudgifter til folkepension og merudgifter til kontanthjælp (starthjælp og kon-tanthjælp).Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslaget, at forslaget vil medføreøget sagsbehandling i kommunerne, da der må forventes et øget antal ansøgningerom personligt tillæg til brøkpension samt et øget antal ansøgninger om hjælp efteraktivloven, starthjælp, kontanthjælp og enkeltydelser.Herudover fremgår det, at lovforslagets økonomiske konsekvenser skal forhandlesmed de kommunale parter.Dansk Flygtningehjælp
Dansk Flygtningehjælp (DFH) beklager stærkt den korte høringsfrist.DFH fremsætter en række generelle bemærkninger, herunder at lovforslaget brydermed et mangeårigt princip om at sikre flygtninge ligestilling på pensionsområdet.
DFH opfordrer til, at lovforslaget genovervejes både i forhold til Danmarks inter-nationale forpligtelser og i forhold de negative sociale konsekvenser for en i forve-jen udsat gruppe af flygtninge.DFH bemærker, at de foreslåede nye regler rejser en række spørgsmål i forhold tilinternationale konventioner, herunder flygtningekonventionen (artikel 23 og 24),Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK, artikel 14, samt DenInternationale Konvention om Økonomiske, Sociale og Kulturelle Rettigheder(CESCR, artikel 2.2., 9 og 11).DFH finder det kritisabelt, at lovforslaget ikke indeholder bemærkninger om inter-nationale konventioner i lyset af ovennævnte konventionsbestemmelser. DFH vil iden forbindelse opfordre til, at UNHCR inddrages i vurderingen af, om ændringer-ne harmonerer med flygtningekonventionen.DFH bemærker, at diskriminationsforbuddet i EMRK, artikel 14 og CESCR, arti-kel 2, stk. 2 gælder såvel direkte som indirekte diskrimination, og DFH finder, atlovforslaget rejser spørgsmål om, hvorvidt der er tale om indirekte diskrimination.I høringssvaret kommenterer DFH lovforslagets sociale konsekvenser. DFH be-mærker, at de foreslåede nye regler vil betyde, at flygtninge får en alderdom underyderst vanskelige økonomiske vilkår, en pensionisttilværelse i fattigdom, og atflygtninge typisk ikke vil have samme muligheder som andre ældre borgere for attrække på netværk og familie, og de vil på grund af deres alder ikke have sammemuligheder som starthjælps-/kontanthjælpsmodtagere for at bringe sig ud af denøkonomisk trængte situation gennem beskæftigelse.DFH finder det velbegrundet at operere med en overgangsperiode men stiller sigtvivlende over for, om flygtninge reelt vil have tilstrækkelig mulighed for at indret-te økonomien til en lav folkepension.DFH konkluderer, at lovforslaget rejser tvivl om, hvorvidt de forslåede ændringerharmonerer med Flygtningekonventionen og diskriminationsforbuddet i CESCR ogEMRK. Herudover bemærker DFH, at en gennemførelse af ændringerne vil betydestore fattigdomsproblemer for flygtninge i pensionsalderen, at fattigdom genereltgiver dårlige vilkår for integrationen, også når den rammer ældre medborgere medflygtningebaggrund.Kommentarer til høringssvar fra Dansk Flygtningehjælp (DFH):
Forslaget om harmonisering af regler om opgørelse af bopælstid for folkepensioni-ster er et led i udmøntningen af finanslovsaftalen for 2011 mellem regeringen,Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne. Her er det aftalt, at afskaffe flygtningesadgang til at medregne bopælstid i oprindelseslandet ved beregning af folkepensi-on. Hermed opnås en harmonisering af optjeningsreglerne for folkepension.Flygtninge omfattes dermed af de samme principper for optjening af ret til folke-pension på baggrund af bopælstid her i riget, som gælder for øvrige indvandrereog danskere, der har haft ophold i andre lande.
2
Med forslaget vil der således ske en harmonisering af optjeningsreglerne, der bli-ver ens for alle, danskere såvel som udlændinge.Flygtninge, der ikke eller kun delvist opnår ret til folkepension, vil kunne opnåhjælp til forsørgelse efter integrations- og beskæftigelseslovgivningen. Det skønnespå den baggrund, at de rettigheder vedrørende social tryghed og en tilstrækkeliglevefod, som følger af konventionen, fortsat sikres over for flygtninge, uanset omadgangen til at medregne bopælstid i hjemlandet afskaffes.For så vidt angår den del af høringssvaret fra Dansk Flygtningehjælp, der vedrø-rer spørgsmålet om, hvorvidt forslaget er i overensstemmelse med Danmarks for-pligtelser i forhold til de internationale konventioner, er der indhentet bidrag fraIntegrationsministeriet og Justitsministeriet, jf. også svaret på spørgsmål 9 til L 72.Integrationsministeriet har følgende bemærkninger til Dansk Flygtningehjælpshøringssvar:”Ad det anførte om forslagets forhold til flygtningekonventionenI forbindelse med det udredningsarbejde, der ligger forud for forslagets fremsæt-telse, er der foretaget en vurdering af forslagets forhold til Danmarks forpligtelserefter flygtningekonventionen.Efter artikel 23 i FN’s konvention om flygtninges retsstilling skal de kontraherendestater med hensyn til offentlig hjælp og understøttelse indrømme flygtninge, derlovligt bor inden for deres område, samme behandling som deres egne statsborge-re.Efter flygtningekonventionens artikel 24, stk. 1, litra b, skal de kontraherende sta-ter indrømme flygtninge, der lovligt bor indenfor deres område, samme behandlingsom deres egne borgere i forhold, der vedrører social tryghed, herunder lovbe-stemmelser vedrørende bl.a. alderdom, jf. dog bestemmelsens litra b, nr. I og II.De gældende pensionsregler indebærer, at en flygtning, der har bopæl her i landet,har adgang til at medregne bopælstiden i sit hjemland, hvorimod en dansk stats-borger, der vender hjem, efter i en periode at have været bosat i et tredjeland, ikkehar mulighed for at medregne bopælstiden i det pågældende land ved beregning afbopælstiden efter lov om social pension.Afskaffelse af adgangen for flygtninge til at medregne bopælstid i hjemlandet inde-bærer, at beregningen af bopælstiden for flygtninge fremover vil ske på sammegrundlag som for danske statsborgere, idet alene bopælstid her i landet kan med-regnes. Flygtninge vil således i pensionsøjemed blive behandlet på samme mådesom danske statsborgere, der har haft bopæl i et tredjeland og vender hjem tilDanmark.Regeringen finder ikke, at det af flygtningekonventionens bestemmelser kan udle-des, at en flygtning skal ligestilles med en dansk statsborger, der har opholdt sigher i landet hele sit liv.
3
Regeringen finder på den baggrund ikke, at Danmarks internationale forpligtelserefter flygtningekonventionen er til hinder for, at flygtninge omfattes af de alminde-lige regler om brøkpension.”Justitsministeriet har til Dansk Flygtningehjælps høringssvar bemærket følgende:”Den Europæiske Menneskerettighedskonvention giver ikke som sådan en ret til atmodtage pension eller andre sociale ydelser.Det følger imidlertid af konventionens artikel 14 sammenholdt med artikel 1 i 1.tillægsprotokol, at staten er forpligtet til ikke at forskelsbehandle personer i sam-menlignelige situationer med hensyn til modtagelse af sociale ydelser, medmindreforskelsbehandlingen er sagligt begrundet og proportional.Det er således afgørende for anvendelsen af konventionens artikel 14, om der ertale om forskelsbehandling af personer i sammenlignelige situationer. Det må end-videre antages, at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol ved denne vurde-ring vil tage udgangspunkt i en fortolkning af flygtningekonventionen.Som nævnt i Pensionsstyrelsens Udredning vedrørende flygtninges ret til optjeningaf dansk pension er det umiddelbart vurderingen, at flygtningekonventionens kravom ligebehandling formentlig må antages at indebære, at en flygtning som mini-mum skal sidestilles med en dansk statsborger, der har været bosat i udlandet i enlige så stor del af optjeningsperioden som flygtningen, men derimod næppe inde-bærer, at flygtningen skal ligestilles med en dansker, der har opholdt sig her i lan-det i hele sit liv.Det må på den baggrund antages, at den foreslåede ændring af pensionslovgivnin-gen, som afskaffer flygtninges adgang til at medregne bopælstid i hjemlandet efterpensionslovgivningen, formentlig heller ikke vil rejse spørgsmål i forhold til EMRKartikel 14.Diskriminationsforbud findes som nævnt i høringssvaret også i artikel 2 sammen-holdt med artikel 9 og 11 om henholdsvis social tryghed og tilstrækkelig levefod iFN’s konvention om økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder.Disse bestemmelser kan ud fra tilsvarende betragtninger ikke antages at føre til etandet resultat.”UNHCR
UNHCR rejser i det væsentligste de samme problemstillinger, som er nævnt i hø-ringssvaret fra Dansk Flygtningehjælp, herunder forholdet til Flygtningekonventio-nen og indirekte diskrimination. UNHCR anbefaler, at den nuværende bestemmel-se bevares, så flygtninge kan få de samme goder som den nationale befolkning,herunder fuld folkepension.Kommentarer til UNHCRs bemærkninger:
Der kan henvises til kommentarerne til DFHs høringssvar ovenfor.
4