Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
L 72 Bilag 4
Offentligt
NOTAT
25. November 2010
Høringsnotat vedrørende L 72, Forslag til Lov om æn-dring af lov om social pension (Harmonisering af reg-ler om opgørelse af bopælstid for folkepension)
J.nr. 2010-0018144JØP/epi
Lovforslaget har været sendt til høring i KL, Socialchefforeningen, Dansk Social-rådgiverforening, Ældre Sagen, Ældremobiliseringen, Danske Handicaporganisa-tioner, Det Centrale Handicapråd, Foreningen af statsforvaltningsjurister, Institutfor Menneskerettigheder og Dansk Flygtningehjælp.Pensionsstyrelsen har modtaget høringssvar fra:Ældre Sagen, Ældremobiliseringen og Dansk Flygtningehjælp.Ved høringsfristens udløb var der ikke modtaget svar fra KL, Socialchefforenin-gen, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Det CentraleHandicapråd, Foreningen af statsforvaltningsjurister og Institut for Menneskeret-tigheder.Bemærkninger til lovforslaget:1. Ældre Sagen
Ældre Sagen støtter det generelle princip om optjening af folkepension betinget afantal bopælsår i Danmark. Men efter Ældre Sagens opfattelse, kan flygtninge ikkesidestilles med andre grupper, der ikke har opholdt sig i Danmark i mindst 40 år,før de når folkepensionsalderen. Flygtninge har ufrivilligt måttet forlade deresoprindelsesland, og de må derudover formodes ikke at kunne få pension fra detland, de er flygtet fra. Dette er baggrunden for de gældende regler, og derfor er detefter Ældre Sagens opfattelse ikke meningsfuldt at tale om, at optjeningsreglerneskal ”harmoniseres” for henholdsvis flygtninge og øvrige grupper, der flytter tilDanmark.Ældre Sagen eksemplificerer konsekvenser af forslaget og bemærker, at det efterderes opfattelse er en urimelig måde at behandle mennesker på, der kommer tilDanmark og anerkendes som flygtninge. Forslaget giver på kort sigt et yderst be-grænset provenu, men vil ramme en begrænset gruppe særdeles hårdt. Ældre Sa-gen opfordrer derfor til at lovforslaget ikke gennemføres.2. Ældremobiliseringen
Ældremobiliseringen finder, at forslaget stiller flygtninge urimeligt dårligt, da manfx ikke tager højde for, at flygtninge næppe vil kunne modtage nogen form forpension fra oprindelseslandet, i modsætning til de grupper man har til hensigt atharmonisere med, fx danskere, der i en årrække har arbejdet i udlandet.Ældremobiliseringen bemærker endvidere, at ønsker man at integrere flygtningenei det danske samfund, er det Ældremobiliseringens opfattelse, at man ikke i pensi-
onisttilværelsen skal ekskludere denne gruppe ved at henvise dem til forsørgelsepå kontanthjælp, i modsætning til andre pensionister i landet.Ældremobiliseringen har endvidere noteret, at såfremt flygtningene ikke opnår rettil folkepension, bortfalder retten til de tillægsydelser, der er forbundet med rettentil folkepension. Derved stilles gruppen endnu ringere.Ældremobiliseringen bemærker endelig, at det er deres opfattelse, at forslaget erurimeligt. Det forskelsbehandler de ældre på en urimelig måde, og vil medføre, atder kommer flere fattige ældre i Danmark.Kommentarer til høringssvar fra Ældre Sagen og Ældremobiliseringen:Regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne er enige om, at det er ri-meligt, at folkepensionens størrelse hænger sammen med, hvor længe man harboet i Danmark i optjeningstiden, det vil sige i alderen fra det 15. år til folkepen-sionsalderen.Med forslaget sker der en harmonisering af optjeningsreglerne for ret til folkepen-sion. Det vil sige, at flygtninge omfattes af de samme regler for optjening af ret tilfolkepension, som gælder for øvrige indvandrere og danskere, der har haft opholdi andre lande.Hvis en flygtning kommer til landet som ung, har flygtningen mulighed for at op-tjene ret til en fuld folkepension ved at bo i landet i 40 år inden folkepensionsalde-ren.Kommer flygtningen til landet på et senere tidspunkt, har flygtningen mulighed forat optjene ret til en brøkpension. Jo yngre flygtningen er, når vedkommende kom-mer til landet, jo større brøkpension er der mulighed for at optjene. Brøkpensio-nen kan suppleres med personlige tillæg. Herudover har pensionisten mulighed forat få andre ydelser og tillæg, for eksempel helbredstillæg, varmetillæg, boligydelseog nedsat licens.Kommer flygtningen til landet mindre end 3 år før folkepensionsalderen, det vil fortiden være efter det fyldte 62. år, vil flygtningen ikke kunne få folkepension. Flygt-ningen vil derimod få ret til introduktionsydelse, starthjælp eller kontanthjælp.Herudover er der mulighed for at få hjælp til enkeltydelser, medicin og andre tingefter aktivloven.Ved overgang fra førtidspension til folkepension vil folkepensionen som hidtil bliveudbetalt med samme brøk, som førtidspensionen blev udbetalt med.3. Dansk Flygtningehjælp
Dansk Flygtningehjælp oplyser, at organisationen ikke har mulighed for at afgivehøringssvar inden for den meget snævre tidsfrist. Dansk Flygtningehjælp vil frem-sende bemærkninger snarest muligt.
2