Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 70 Bilag 1
Offentligt
NOTAT
15. november 2010
Resumé af og kommentarer til høringssvar vedrø-rende forslag til lov om ophævelse af lov om beford-ringsrabat til efterlønsmodtagere m.fl.
J.nr. 2010-0017515JØP/flf
Indledning
Udkast til forslag til lov om ophævelse af lov om befordringsrabat til efterlønsmod-tagere m.fl. blev sendt i høring til organisationer mv., jf. bilag 1, torsdag den 4. no-vember 2010 med frist til mandag den 8. november 2010, kl. 12.Der er modtaget høringssvar fra DA, Kristelig Fagbevægelse, Lederne, FTF, Tra-fikselskaberne i Danmark, DSB, Movia og Danske Regioner.LO har udtalt, at man som følge af den korte tidsfrist ikke afgiver høringssvar idenne sag.De modtagne høringssvar vedlægges.Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.Resume og kommentarer
DA, Kristelig Fagbevægelse, Lederne, FTF og Trafikselskaberne i Danmark harikke haft bemærkninger til lovforslaget.DSB har ikke haft bemærkninger til selve lovforslaget, men bemærker, at man for-udsætter, at ændringerne som følge af lovforslaget ikke er omfattet af takststig-ningsloftet.Danske Regioner finder, at det er uheldigt, at en kundegruppe i den kollektivetrafik med forslaget vil opleve en markant takststigning, når der samtidigeksisterer et takststigningsloft for den kollektive trafik, der sikrer atkunderne ikke oplever prisstigninger, der er højere end den almindeligeprisudvikling.Kommentar:Baggrunden for lovforslaget er, at der i forbindelse med aftalen om satspuljen for2011blev indgået aftale mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folke-parti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Ven-stre, Liberal Alliance og Kristendemokraterne om at ophæve lov om befordrings-rabat til efterlønsmodtagere m.fl. med virkning fra 1. januar 2011.
I forbindelse med høringssvaret er der indhentet bemærkninger fra Transportmini-steriet, som har udtalt følgende:”Transportministeriet skal indledningsvist gøre opmærksom på, at befordringsra-bat til efterlønsmodtagere m.fl. ikke indgår i beregning af trafikselskabernes over-holdelse af takstloftet. Transportministeriet skal i øvrigt gøre opmærksom på, attakstloftet sikrer, at de samlede takststigninger i et trafikselskab ikke må være høje-re end takstloftet. Takstloftet udelukker ikke, at nogle kan opleve takststigninger,som er højere end den almindelige pris- og lønudvikling.”Danske Regioner har endvidere udtalt, at den forventelige effekt af forslaget er, atfærre efterlønsmodtagere vil benytte den kollektive trafik fremover. Dette vil bety-de, at forslaget vil modvirke opfyldelsen af målsætningen fra sidste års brede poli-tiske trafikforlig, om at størsteparten af den fremtidige trafikvækst skal ske i denkollektive trafik.Ligeledes påpeger Danske Regioner, at forventningen om en negativ effekt på an-vendelsen af kollektiv trafik skyldes, at incitamenterne for efterlønsmodtagere til atbruge den kollektive trafik forringes markant pga. forhøjet egenbetaling. En fjer-nelse af Pensionsstyrelsens refusion af trafikselskabernes udgifter vil derfor ikkekunne forventes at blive kompenseret af en tilsvarende stigning i trafikselskabernesindtægter. Dette vil direkte betyde meromkostninger for kommuner og regioner, ef-tersom kommuners og regioners tilskud til trafikselskaber beregnes som forskellenmellem trafikselskabernes udgifter og indtægter.Movia har bemærket, at der må forudses et vist passagerfrafald og dermed ind-tægtstab som følge af forslaget. Movia omsætter periodekort til efterlønsmodtagerei hovedstadsområdet for ca. 17 mio. kr. årligt.Kommentar:I forbindelse med høringssvaret er der indhentet bemærkninger fra Transportmini-steriet, som har udtalt følgende:”Transportministeriet er enig med Danske Regioner i, at forslaget kan betyde, atfærre efterlønsmodtagere vil benytte den kollektive trafik fremover. Effekten forden kollektive trafik vil dog være meget beskeden set i forhold til det samlede antalkollektivt rejsende. Det skal endvidere bemærkes, at refusionen fra Pensionsstyrel-sen kun udgør få promille af trafikselskabernes samlede indtægter.”Det bemærkes endelig, at de økonomiske konsekvenser for kommunerne og region-erne vil blive forhandlet med de kommunale og regionale parter.
2
Bilag 1Ekstern høring - Høringsliste
3